Gå til innhold

Hvorfor blir toppbloggere så usympatiske og selvrettferdige?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det datainnhenting til bacheloren din du driver med? :) 

Anonymkode: 43cbc...93e

Hahaha, nei! Men jeg finner fenomenet svært interessant. Skulle gjerne lest seriøs forskning om temaet. For nå er det bare interessant å få andres syn på saken. Særlig vitenskapelig er det ikke, så som bacheloroppgavearbeid hadde dette nok stått til stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
1 time siden, Sheherasade skrev:

Jeg synes det er farlig å generalisere mange over samme kam, men mht. spørsmålet over vil jeg tro at det for mange ikke er veloverveid strategi, men at ting bare utvikler seg over tid uten at det nødvendigvis er en bevisst strategi. Sånn er det jo med folk på mange ting, at ting utvikler seg og blir som det blir over tid. 

Ja generaliseringer skal man være forsiktig med, men samtidig skjer det med så mange at jeg lurer på hva som evt kan være fellesnevneren. Det er ment som et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
4 timer siden, Marie90 skrev:

Fellestrekket her er vel å ville bli kjent. Noen mennesker (fler og fler) er vokst opp uten de trygge og varme omgivelsene et barn helst skal ha, og for å kompensere for at de aldri ble "sett" i oppveksten, trenger de alles oppmerksomhet i voksen alder.

Dette er jo ikke unikt for bloggere, men alle som søker kjendisstatus på en eller annen måte. Jeg vil gå så langt som å si at den beste indikasjonen på at en er en god forelder, er at barna ikke kjenner noe behov for å bli kjendis.

Det paradoksale er at de som streber aller mest etter kjendisstatusen, er også de som er mest sårbare og lett mottakelige for kritikk. Vi tenker ofte at folk lett blir vant til mediejaget og "tåler såpass", men sannheten er at kjendisene blør lettere enn folk flest, ikke mindre - for det var deres intense behov for anerkjennelse som fikk dem dit i utgangspunktet.

Man vet at oppmerksomheten man får egentlig ikke er genuin eller viktig, men er like fullt avhengig av den. 

Denne har jeg tenkt på noen timer, om det er slik at de har fått for lite oppmerksomhet, og bøter på det nå. Jeg vet ikke om det er en faktor, ville ikke foreldre som overøser barna sine med heiarop og ros også skape et behov og gjøre barna mindre i stand til å ta i mot kritikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CecilieX skrev:

Denne har jeg tenkt på noen timer, om det er slik at de har fått for lite oppmerksomhet, og bøter på det nå. Jeg vet ikke om det er en faktor, ville ikke foreldre som overøser barna sine med heiarop og ros også skape et behov og gjøre barna mindre i stand til å ta i mot kritikk? 

Jo, men det er jo en sak for seg. Hvordan en takler kritikk kommer i neste runde. Jeg snakker om behovet for å bli et kjent navn i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essena O'Neill dro seg jo ut av hele balletten.

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-3320431/Model-Essena-O-Neill-quit-Instagram-reveals-ways-dieted-internet-approval.html

"Blonde bombshell Essena said she severely restricted her calorie intake by having 'really, really small meals' or 'skipping them entirely'."

She added: 'I would look at these images and I would put them on my phone screensaver and I would use them as a reminder to be strong, and strong to me at that time meant skipping meals. It meant eating as [little] as I could.'

Essena said her young fan base began telling her she was their 'fitness inspiration'."

 

 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte
13 timer siden, CecilieX skrev:

Denne har jeg tenkt på noen timer, om det er slik at de har fått for lite oppmerksomhet, og bøter på det nå. Jeg vet ikke om det er en faktor, ville ikke foreldre som overøser barna sine med heiarop og ros også skape et behov og gjøre barna mindre i stand til å ta i mot kritikk? 

Bloggen og dens verden er et veldig interessant fenomen og hva som skjer med enkelte bloggere når lesertallene stiger er minst like interessant. Å se at man når frem, at lesertallene stiger..at sponsorene melder sin interesse kan fort gi en misforstått følelse av makt. Ikke alle takler det å ha denne følelsen..eller det å faktisk ha makt slik enkelte yrkesgrupper har, mye skjer i hodet på folk på godt og vondt. De som ikke takler det ser jeg fort blir rett og slett uspiselige!! Arrogante, hårsåre/høye på seg selv og enkelte blir faktisk aggressive, noe som kommer til uttrykk i måten de svarer sine lesere på f.eks. Jeg tror at barn som skjermes fra konstruktiv kritikk og som du sier *overøses med heiarop og ros* blir veldig fort sårbare og nesten ute av stand til å ta konstruktiv kritikk på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
16 timer siden, Marie90 skrev:

Jo, men det er jo en sak for seg. Hvordan en takler kritikk kommer i neste runde. Jeg snakker om behovet for å bli et kjent navn i utgangspunktet. 

Aha :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, MinnaMilanda skrev:

Første kjennetegn ved toppbloggere er stort sett at de har seg selv som sitt livsprosjekt, noe jeg antar gjør det vanskelig for dem å holde den nødvendige distanse til alt de opplever og får av tilbakemeldinger. 

Ros og bekreftelser er både veldig nødvendg og herlig - noe de virkelig trenger for å opprettholde følelsen av å være betdningsfulle og verdifulle -  mens kritikk har helt motsatt effekt. Den river ned selvfølelsen fordi den blir tatt mer personlig enn sunt er. Legg til selvfølelsesboostet ved å tjene mye penger og få tilgang til massevis av materielle goder, og tenk hvor truende det er å se lesertall dale, oppleve negativ medieomtale, føle seg gransket, at folk gjør alt de kan for å finne feil, til og med finner feil uført for mange år siden.

Mye står på spill, både selvfølelsen som er bygget på ytre faktorer (man blir avhengig av kontinuerlig positiv feedback og noen gjør nesten hva som helst for å holde trøkket oppe) og ønsket/behovet for å opprettholde inntjening er veldig stor. 

Jeg tipper presset er stort og vanskelig å distansere seg fra, dermed starter mange å krangle med enhver som oppfattes å være kritisk - dessverre også med folk som holder seg til sak og på ingen måte driver med ufine metoder. Hadde det stått mindre på spill, ville de "usympatiske" roet seg og blitt mer balanserte. Nå jazzer de hverandre opp også, og betrakter kritiske røster som hatere og nettroll (sterkt ord som viser at de føler seg truet), uansett hvor berttighet kritikken er eller evt helt uskyldige spørsmål som pirker borti det skjøre selvbildet.

At mange klorer seg fast, presset til tross, er muligens at de tjener gode penger, som er vanskelig å takke nei til, og mange har antakeligvis ikke noe bilde av hvordan de skal leve livet sitt uten bloggen, med mindre rampelys og bekreftelse fra omverdenen, og lavere inntekt/lavere materiell standard. 

Rotete og for lang tekst, som vanlig, Beklager det!

Jeg tenker at du peker på mye riktig, og det fører meg til spørsmålet om det da er slik at fenomenet med å bli usympatisk og ikke greie å ta kritikk da handler om rosabloggere, altså de som du så treffende skriver "har seg selv som livsprosjekt". Driver du en temablogg, så har du jo kunnskap om temaet og da er du tryggere også når spørsmål dukker opp, du vil ikke føle deg så truet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CecilieX skrev:

Driver du en temablogg, så har du jo kunnskap om temaet og da er du tryggere også når spørsmål dukker opp, du vil ikke føle deg så truet. 

Tja. Jeg føler jo i høyeste grad det jeg holder på med er en temablogg, og jeg ble i går for første gang intervjuet av lokalavisen i går om det å være Norges mest leste transblogger og blogge anonymt. Tidligere i dag innrømte jeg for en venninne at jeg nå er faktisk gruer meg til at artikkelen publiseres på trd.by en gang over helgen. "Du får få noen til å gå gjennom kommentarene for deg da og luke ut de stygge kommentarene og videreformidle de hyggelige" var forslaget fra denne venninnen...

Hjelp, tenkte jeg. Har jeg virkelig kommet dit? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg skjønner ikke hvorfor rosa-bloggere får så infernalsk mye oppmerksomhet i nettaviser og på TV ?

Anonymkode: 9d133...e5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ligger noe i at om man får 100 positive tilbakemelding, men 1 negativ, er det den negative som blir lagt merke til. Det er naturlig at etter en tid med mange negative kommentarer, bygger man opp et personlig skjold som man overbeviser seg selv om at fungerer. Dermed finnes det ikke lenger konstruktiv kritikk, for alt går under dette skjolden sånn at de skåner seg selv. 

Det at de virker bitre, er sure og sånn, tyder på at det skjoldet de har, egentlig ikke fungerer, så jeg tror egentlig de er ganske nedbrutte, selv om de aldri vil innrømme det ovenfor noen eller seg selv. 

Eneste måten å unngå dette på , er jo også å la  være å lese kommentarer og da blir de oppfattet som arrogante. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22.1.2016 at 18.47, gundagrynte skrev:

Akkurat som det er noe alvorlig galt med bloggere som ikke klarer å bekrefte seg selv som mennesker men trenger media og *hele verden* til å fortelle dem hvor kuuuule de er osv osv....Falsk selvtillit kan man kanskje kalle det.....Nitrist!!

Men som Ibelin påpeker sier det først og fremst noe om samfunnet. Det finnes mennesker som er komfortable med å brette ut sitt liv og som vil bli kjendiser i alle kulturer - grunnen til at blogger får feste er tross alt at det finnes en lesergruppe - uavhengig av hva slags årsak de hevder å ha for å lese dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bloggere trykt ned i halsen, selv om jeg ikke følger eller leser noen blogger selv. Som motstander av denne blogg-verden har jeg tatt et viktig valg i livet; klikker IKKE inn på noe som omhandler dem. Noe jeg vil anbefale hver og en av dere som føler seg irritert av disse vesenene.  De er avhengige av våre klikk som inntekt, ignorer vi dem lenge nok vil dette fenomenet dø ut etterhvert. All PR, er god PR.  Dette gjelder negativ kritikk også.  

Hver gang det dukker opp en ''nyhet'' om Sofie Elise, så klikker jeg ''skjul'' på facebook, eller hvis jeg en dag scroller igjennom nettavisen - scroll videre. Utfordrende, sexy bilder? Scroll videre. 
Jeg irriterer meg likevel over hvor mye presse de får, men bare hysj.. De vil forsvinne med tausheten. 
Når antallet ''lesere'' forsvinner, vil også plastisk-kirurgi-sparebøssa bli tynnere. Når det skjer, vil de ikke lenger ha råd til å være ''dårlige forbilder'' for deres barn. KJEDEREAKSJON folkens! 

Anonymkode: 078b2...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte
12 timer siden, Marie90 skrev:

Men som Ibelin påpeker sier det først og fremst noe om samfunnet. Det finnes mennesker som er komfortable med å brette ut sitt liv og som vil bli kjendiser i alle kulturer - grunnen til at blogger får feste er tross alt at det finnes en lesergruppe - uavhengig av hva slags årsak de hevder å ha for å lese dem. 

Så absolutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 Store oppslag i nettavisene som handler om rosa-bloggere, blir vel en slags en vinn vinn-situasjon for begge parter?

 

 0ppmerksomhetssyke unge kvinner som vil ha mest mulig fokus (og lesere) til bloggene sine.
 Samt nettaviser som vil skrive om ting som genererer flest mulig klikk til artiklene deres....

Anonymkode: 9d133...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får bloggere trykt ned i halsen, selv om jeg ikke følger eller leser noen blogger selv. Som motstander av denne blogg-verden har jeg tatt et viktig valg i livet; klikker IKKE inn på noe som omhandler dem. Noe jeg vil anbefale hver og en av dere som føler seg irritert av disse vesenene.  De er avhengige av våre klikk som inntekt, ignorer vi dem lenge nok vil dette fenomenet dø ut etterhvert. All PR, er god PR.  Dette gjelder negativ kritikk også.  

Hver gang det dukker opp en ''nyhet'' om Sofie Elise, så klikker jeg ''skjul'' på facebook, eller hvis jeg en dag scroller igjennom nettavisen - scroll videre. Utfordrende, sexy bilder? Scroll videre. 
Jeg irriterer meg likevel over hvor mye presse de får, men bare hysj.. De vil forsvinne med tausheten. 
Når antallet ''lesere'' forsvinner, vil også plastisk-kirurgi-sparebøssa bli tynnere. Når det skjer, vil de ikke lenger ha råd til å være ''dårlige forbilder'' for deres barn. KJEDEREAKSJON folkens! 

Anonymkode: 078b2...36f

Jeg tror faktisk ikke det går ann å tie det i hjel. Jeg synes det er enormt viktig at man setter fingeren på det som er kritikkverdig. Hvis ikke får jo bloggerne fritt spillerom, mange av dem er jo totalt ignorante i forhold til eget ansvar. Det henger kanskje sammen med selvsentreringen og selvrettferdigheten? 

Men dette med klikk på avisartikler er noe å tenke over, fordi som du sier aå vil jo media fortsette å skrive om bloggere og det får det til å fremstå som om bloggere er viktige mennesker som bør vies fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest CecilieX

Fin den der, @MinnaMilanda !

Et øyeblikk slo det meg at det kanskje handler om en generasjonskløft, siden jeg godt kan se for meg å ha hatt en slik samtale i 1995, og ledd godt av at nien skulle lage en avis om seg selv, mens dagens unge mennesker faktisk ser på dette som helt naturlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...