Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Hele trådens navn er misvisende, da det fint går an å reklamere uten å få betalt for det. Hvis overskriften skal gi mening må det legges til et "betalt reklame" og ikke bare "reklame".

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

"Markedsføringsloven gjelder for deg som mottar betaling eller andre fordeler fra en næringsdrivende mot å omtale/spre informasjon om den næringsdrivendes produkter og tjenester i sosiale medier, der formålet med omtalen er å øke salget til den næringsdrivende".

Dvs. markedsføringsloven gjelder ikke bare "betalt reklame".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg lurer på er om dere har kontaktet bloggeren per epost (hvis den er oppgitt) før dere skriver om det her?

Jeg har kontaktet de enten pr. epost eller lagt igjen spørsmål i kommentarfeltet på bloggen.

Tilføyelse: Hvis bloggere har blitt kontaktet av andre tidligere, har jeg ikke gjort det.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

"Markedsføringsloven gjelder for deg som mottar betaling eller andre fordeler fra en næringsdrivende mot å omtale/spre informasjon om den næringsdrivendes produkter og tjenester i sosiale medier, der formålet med omtalen er å øke salget til den næringsdrivende".

Dvs. markedsføringsloven gjelder ikke bare "betalt reklame".

Det du sier her er at det skal opplyses når initiativet kommer fra en kommersiell aktør, ikke når bloggeren skriver fordi hun/han har lyst uten kontakt med denne. Det må være en form for betaling, en avtale mellom de to. Ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontaktet de enten pr. epost eller lagt igjen spørsmål i kommentarfeltet på bloggen.

Tilføyelse: Hvis bloggere har blitt kontaktet av andre tidligere, har jeg ikke gjort det.

Så da er det altså et samarbeid mellom flere av dere som har deltatt her om å avsløre bloggere, et samarbeid som foregår i kulissene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det altså et samarbeid mellom flere av dere som har deltatt her om å avsløre bloggere, et samarbeid som foregår i kulissene?

Ikke som jeg vet om.

Jeg svarer for meg. Hvis jeg ser at andre har tatt kontakt, har ikke jeg sett vitsen med å gi enda en beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her er at det skal opplyses når initiativet kommer fra en kommersiell aktør, ikke når bloggeren skriver fordi hun/han har lyst uten kontakt med denne. Det må være en form for betaling, en avtale mellom de to. Ja?

Det er ikke det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke som jeg vet om.

Jeg svarer for meg. Hvis jeg ser at andre har tatt kontakt, har ikke jeg sett vitsen med å gi enda en beskjed.

.. men dere tipser hverandre på åpent nett før dere kontakter bloggeren? Lurer bare på lenken mellom KG og blogger, når bloggeren selv ikke er aktiv her. Ser flere innlegg der bloggere er "meldt" og debatteres her. Eller sender folk privat melding til dere her for å at dere skal ta opp bestemte blogger/bloggoster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg skriver.

Neivel, det var sånn jeg forsto deg. Kan du korrigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, det var sånn jeg forsto deg. Kan du korrigere?

Jeg siterte et utdrag fra veiledningen, og der står det at markedsføringsloven gjelder ikke bare "betalt reklame" - det kan også være andre fordeler. Det var et direkte svar på din kommentar "Hvis overskriften skal gi mening må det legges til et "betalt reklame" og ikke bare "reklame". ". Det var altså ikke et utfyllende svar for når markedsføringsloven gjelder.

Hvis du går inn på veilederen, og ser under pkt 4 finner du informasjon om det.

Tilføyelse: Der står det (rett etter det jeg siterte tidligere i dag) at loven bl.a. gjelder:

  • uavhengig av om det er du som har kontaktet den næringsdrivende, eller om det er denne som har kontaktet deg.
  • når du lenker til produkter eller tjenester gjennom et annonseringsnettverk, og du får betalt for kjøp eller aktivitet fra følgerne dine

Dersom du er i tvil om du er forpliktet til å merke en omtale, kan du kontakte Forbrukerombudet for å be om råd. :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. men dere tipser hverandre på åpent nett før dere kontakter bloggeren? Lurer bare på lenken mellom KG og blogger, når bloggeren selv ikke er aktiv her. Ser flere innlegg der bloggere er "meldt" og debatteres her. Eller sender folk privat melding til dere her for å at dere skal ta opp bestemte blogger/bloggoster?

Nei, jeg tipser ikke andre på åpent nett før jeg kontakter en blogger.

Hvis jeg vet at Forbrukerombudet (FO) eller andre har vært i kontakt med bloggeren om manglende merking (det kan f.eks. være at folk har tatt opp med bloggeren vedr. manglende merking i kommentarfeltet tidligere). Da ser jeg ingen hensikt i å gjenta ovenfor bloggeren enda en gang. Da tipser jeg direkte til FO.

Hvis jeg ikke vet om noen har tatt kontakt med bloggeren tidligere, da har jeg enten sendt mail eller tatt kontakt via kommentarfelt. Dette fordi jeg ønsker at bloggere skal få en sjanse før FO blir tipset. Hvis det ikke blir gjort noe med merkingen, sender jeg et tips til FO.

Tilføyelse: Ser at noen spør her inne, når de er usikker på om en blogger har merket rett eller ikke. Er det dette du tenker på med "tipser"? Og mener du at det er feil? I tilfelle hvorfor?

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det altså et samarbeid mellom flere av dere som har deltatt her om å avsløre bloggere, et samarbeid som foregår i kulissene?

Du har helt rett, det hele er en konspirasjon som er nøye planlagt og der det jobbes i kulissene for å velte bloggbransjen :filer:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, det hele er en konspirasjon som er nøye planlagt og der det jobbes i kulissene for å velte bloggbransjen :filer:

Tror feks Cavalchina er et dekknavn, eller no'. Mystifistisk iallfall! Nesten litt KGB-swung. 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, det hele er en konspirasjon som er nøye planlagt og der det jobbes i kulissene for å velte bloggbransjen :filer:

Du glemte å si at konspirasjon er iscenesatt av en gjeng feite, misunnelige arbeidsuføre kjerringer. :filer:

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Du glemte å si at konspirasjon er iscenesatt av en gjeng feite, misunnelige arbeidsuføre kjerringer. :filer:

Du glemte bitre! Vi er så bitre at malurt blir som sukker til sammenligning. Og vi er bedre på spionasje enn MI6, NSA, CIA, KGB, BND, Mossad, Stasi og resten av sulamitten. Vi er KGs egen SPECTRE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tipser ikke andre på åpent nett før jeg kontakter en blogger.

Hvis jeg vet at Forbrukerombudet (FO) eller andre har vært i kontakt med bloggeren om manglende merking (det kan f.eks. være at folk har tatt opp med bloggeren vedr. manglende merking i kommentarfeltet tidligere). Da ser jeg ingen hensikt i å gjenta ovenfor bloggeren enda en gang. Da tipser jeg direkte til FO.

Hvis jeg ikke vet om noen har tatt kontakt med bloggeren tidligere, da har jeg enten sendt mail eller tatt kontakt via kommentarfelt. Dette fordi jeg ønsker at bloggere skal få en sjanse før FO blir tipset. Hvis det ikke blir gjort noe med merkingen, sender jeg et tips til FO.

Tilføyelse:

Ser at noen spør her inne, når de er usikker på om en blogger har merket rett eller ikke. Er det dette du tenker på med "tipser"? Og mener du at det er feil? I tilfelle hvorfor?

Jepp, var det jeg tenkte på. Om det er feil.. jeg er litt usikker, det kommer nok an på sammenhengen. Noen synes jo det er bedre å bruke et forum der de selv kan være anonyme for å henge ut andre. Og vil heller snakke om enn direkte med. Det siste synes jeg er feigt. Men jeg forstår at dersom man er usikker, så vil man bli sikker slik at man ikke bare kommer med påstander. Likevel: Jeg synes det kan bli overkant mye her inne. Noen av dere virker litt opphengt i å drite ut folk med uttalelser som "hvis det skal være så vanskelig så..!", som om det er litt tungnemme barn det er snakk om. Det kan være lurt å tenke seg litt om dersom hensikten med å si ifra er å endre praksis og ikke skape konflikt.

Jeg synes din fremgangsmåte høres redelig ut.

Du har helt rett, det hele er en konspirasjon som er nøye planlagt og der det jobbes i kulissene for å velte bloggbransjen :filer:

haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var det jeg tenkte på. Om det er feil.. jeg er litt usikker, det kommer nok an på sammenhengen. Noen synes jo det er bedre å bruke et forum der de selv kan være anonyme for å henge ut andre. Og vil heller snakke om enn direkte med. Det siste synes jeg er feigt. Men jeg forstår at dersom man er usikker, så vil man bli sikker slik at man ikke bare kommer med påstander. Likevel: Jeg synes det kan bli overkant mye her inne. Noen av dere virker litt opphengt i å drite ut folk med uttalelser som "hvis det skal være så vanskelig så..!", som om det er litt tungnemme barn det er snakk om. Det kan være lurt å tenke seg litt om dersom hensikten med å si ifra er å endre praksis og ikke skape konflikt.

 

Jeg synes din fremgangsmåte høres redelig ut.

Jeg skriver for å ha fokus på manglende merking av reklame hos de som har blogg som levebrød. Ovenfor enkelte av de har jeg erfart at det ikke nytter å ta det opp direkte med de. De svarer gjerne positivt på henvendelsen, for så å la være å merke neste gang. Jeg er derfor glad det er mulig å ha forbrukermakt, dvs. kunne skrive på et forum om bloggere som ikke følger regelverket. Dette fordi vi som lesere har krav på at reklame skal merkes.

Jeg tror at du legger endel tolkninger i svarene du leser her, der du tillegger folk andre intensjoner enn de nødvendigvis har. Dvs. det virker som du leser det vi skriver her i "verste mening". Jeg oppfatter ikke setninger som "skal det være så vanskelig" slik du gjør. Jeg tenker at det er mer et hjertesukk da regelverket er lett å forstå (og er man i tvil er det bedre å merke enn å la være), men likevel merker de ikke reklamen. De fleste tenker nok at det handler om at de gjør det for å skjule at det er reklame. Ikke fordi at bloggeren er dum.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I går la jeg igjen denne kommentaren hos linni.blogg.no vedr. feilmerking av reklame. I dag er kommentaren fjernet, men det er ikke gjort noe for å rette på feilmerkingen.

Det siste blogginnlegget inneholder både reklame for klær fra egen nettbutikk, samt reklame for ferieboligen. Blar man seg nedover ser man at annonsemerket blir plassert helt til slutt, ikke øverst som man skal etter regelverket.

Bloggeren fikk oversendt veiledning om merking av reklame fra Forbrukerombudet allerede i 2011, slik at hun har hatt god tid på å bli kjent med innholdet. Jeg sender derfor tips om dette til Forbrukerombudet.

Tilføyelse:

Jeg kan ikke skjønne motviljen mot å merke riktig. Hvorfor er det enkelte bloggere som bare ikke vil gjøre det rett og hvorfor er det ikke viktigere for samarbeidspartnerne at alt blir gjort på riktig måte? :vetikke:

Linni Meister merker konsekvent feil både på bloggen sin og på instagram. Jeg har gjort henne oppmerksom på dette i kommentarfeltet på bloggen, men hun sletter bare kommentarene mine og fortsetter som før. Det er jo ikke slik at jeg sa i fra for å være ekkel, men det virker det som at hun tror siden hun bare sletter kommentarene uten å ta til seg innholdet. Personlig liker jeg å få vite om det hvis jeg gjør noe galt, men det gjelder tydeligvis ikke for alle.

Ser at jeg ikke er den første som har prøvd å si i fra.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Marthe Borge klager over "leserpoliti" som melder bloggere til FO for dårlig merking. Med tanke på hvor manglende hennes merking har vært både på blogg og IG burde hun virkelig ikke snakke for høyt.

At folk etterlyser merking selv når hun har kjøpt ting selv viser at hun ikke har vært tydelig nok før.

Når til og med en av hennes annonsører (X-life i denne tråden) skulle ta opp manglende merking og sjefen for bloggplattformen hennes har lovet at bloggere skal følge reglene er en slik påstand bare tåpelig av henne.

http://imgur.com/FUc0H8h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe Borge klager over ...

Regner med at det er denne tråden hun sikter til, men det er jo ikke nødvendig å lyve/overdrive slik hun gjør her: "Åja. Det sitter mennesker i forum på nett, som samarbeider om å noterer seg ned hvert eneste sponsede blogginnlegg som måtte være feilmerket...".

Jeg visste ikke hvem hun var en gang, før du lenket til dette innlegget i dag... Søker man i tråden på "Marthe" kommer det ikke frem noe som er i nærheten å ligne på et "samarbeid".. Klarer man virkelig ikke å håndtere saklig kritikk på en bedre måte? Dette blir bare dumt og useriøst.

... og sjefen for bloggplattformen hennes har lovet at bloggere skal følge reglene er en slik påstand bare tåpelig av henne.

http://imgur.com/FUc0H8h

 

Enig. :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Regner med at det er denne tråden hun sikter til, men det er jo ikke nødvendig å lyve/overdrive slik hun gjør her: "Åja. Det sitter mennesker i forum på nett, som samarbeider om å noterer seg ned hvert eneste sponsede blogginnlegg som måtte være feilmerket...".

Jeg visste ikke hvem hun var en gang, før du lenket til dette innlegget i dag... Søker man i tråden på "Marthe" kommer det ikke frem noe som er i nærheten å ligne på et "samarbeid".. Klarer man virkelig ikke å håndtere saklig kritikk på en bedre måte? Dette blir bare dumt og useriøst. :trist:

Enig. :)

Jeg er nok den som har nevnt henne flest ganger her inne.

Hun og Lene Orvik er de blant de mest leste bloggerne på United Bloggers hvor sjefen har lovet rett merking og en annen profesjonalitet over bloggerne. Derfor har jeg fulgt litt ekstra med på de to (og mange andre).

Uansett hvor mange tråder som lages på forumer forandrer ikke det saken at bloggere skal merke innlegg med sponsede produkter korrekt.

Ferdig snakka.

Å begynne å rakke ned på folk som synes de burde gjøre jobben sin rett er bare patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...