Gå til innhold

Jentasomgikk på Instagram - slår Fotballfrue i manisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Piiiip

Synes det er kjempeflott at hun trener. Trener selv 3 ganger i uka i tillegg til at jeg går turer de andre dagene. Ikke for å se så fantastisk tynn og liten ut, men for helsa og overskuddet sin del. Har 2 barn og har jammen meg dratt dem med meg på trening også. Blir helt matt av mange her inne. Har dere ikke noe bedre å ta dere til enn å rakke ned på alle andre som trener, er tynne og har et sunt kosthold? Skjerpings.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel knapt noen i denne tråden som har påstått noe annet -"alle" vet det. Diskusjonen har vel vel så mye handlet om fokuset på "å få tilbake kroppen" og presset om å se ut som om man aldri har vært gravid.

Diskusjonen har også handlet om at folk trener i stedet for å ta vare på babyen sin - som om det ene utelukker det andre. Det går an å ta med babyen på trening. Og de fleste babyer har en far og besteforeldre. At mor trener er bra for babyen - i et langt og et kort perspektiv.

Men, jo. Vi er enige om at det er et stort, overflatisk fokus på kropp. Jeg er helt enig i at det er helt hull i hodet dersom kroppspresset skal strekke seg til måneder og dager etter at man har født. Det er viktig å ta vare på helsen sin, men hvordan man SER UT like etter å ha fått baby er da det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Jeg var like manisk som fotballfrue i mitt første svangerskap. Null sukker og fett, kun sunn mat og trening hver dag. Allikevel gikk jeg opp 23 kilo. Mye mulig noen satt meg i "ligge på sofaen og spise potetgull båsen", men det var altså ikke tilfelle. Min kropp reagerer voldsomt ved hormonsvingninger, og gir meg kilo jeg antakeligvis bare hadde unngått hvis jeg lot være å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere lar dere provosere slik. Med tanke på at det man legger ut på sosiale medier (Facebook/blogg/instagram/osv) kun er en liten brøkdel av det vi ser av hverdagen til folk - hvem er dere til å uttale dere om hvor mye tid disse bruker på barna sine, og hinter til at barna her mangler noe som DERES barn ikke mangler/hadde manglet? Det er bare synsing, eller sjalusi, eller hva det nå enn er så er det iallefall tragisk å lese slike kommentarer.

Når jeg får barn kommer jeg til å trene for å få tilbake normale kroppen min. Det betyr ikke at ungen min vi llide av matmangel, lite oppmerksomhet og vokse opp med en dårlig barndom eller psykiske problemer.

Jeg ser også at fotballfrue er blitt nevnt; jeg synes hun ser usunn ut, men samtidig så bryr det meg ikke. Hennes liv,hennes kropp. Klikker meg så og si aldri innom bloggen heller, totalt uinteressant.

Hun som ble linket til her har litt mer muskler og ser faktisk sunnere ut. Aldri hørt om henne før og kommer nok aldri å klikke meg innom instagram/bloggen hennes. Men igjen - hennes kropp,hennes liv. Min trening og mitt eget kroppsbilde er og vil ikke bli påvirket av disse blogger-damen, så skjønner ikke hvorfor dere lar dere påvirke slik.



Anonymous poster hash: 346b7...54e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel knapt noen i denne tråden som har påstått noe annet -"alle" vet det. Diskusjonen har vel vel så mye handlet om fokuset på "å få tilbake kroppen" og presset om å se ut som om man aldri har vært gravid.

Og hva er galt med å ville ha tilbake kroppen sin?

Føler du deg presset,så logg av FB,KG, slutt å besøke disse bloggene. Så kan vi andre faktisk trene uten å få slengt etter oss at vi er maniske eller at barna våre lider av den grunn. Bare fordi jeg går tilbake til å få en fin slank kropp, så skal en eller annen lubben småbarnsmor få dårlig selvbilde,og da må jeg gå og gjemme meg i en hule slik at hun skal slippe å se slike som meg,fordi det er min skyld at hun har et dårlig selvbilde?

TA litt ANSVAR da, de fleste her er vel voksne , tenk selv og ta egne valg. Det skal ikke være alle andre sitt problem at enkelte sliter med vekt .

Anonymous poster hash: 346b7...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å gode gud jeg er så lei av alle disse på instagram, og andre sosiale medier. hvorfor MÅ all trening dokumenteres?
trener hver dag jeg også, må jeg lage en fitnessblogg, en egen treningsprofil på instagram i tillegg? blir helt matt av dette enorme fokuset.

kan ikke skjønne at det var interessant å trene før i tiden, uten å ha noen å vise det til.



Anonymous poster hash: 2d0ad...c6e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sansol

Som en nogetlunde utrent mamma selv (vel, har så vidt begynt med litt trening) så synes jeg lite om å kritisere disse treningsmammaene for å, ja nettopp, trene. Eksponeringsbehovet deres derimot....det er en annen diskusjon. Men jeg ser ikke at denne treningen de bedriver på noen som helst måte gjør dem til dårligere mammaer. Jeg regner med at treningen gir dem overskudd som igjen er positivt for barna deres. Synes det er helt greit å trene med barna tilstede så lenge man tar hensyn til barnet og fokuserer på helse framfor utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er galt med å ville ha tilbake kroppen sin? Føler du deg presset,så logg av FB,KG, slutt å besøke disse bloggene. Så kan vi andre faktisk trene uten å få slengt etter oss at vi er maniske eller at barna våre lider av den grunn. Bare fordi jeg går tilbake til å få en fin slank kropp, så skal en eller annen lubben småbarnsmor få dårlig selvbilde,og da må jeg gå og gjemme meg i en hule slik at hun skal slippe å se slike som meg,fordi det er min skyld at hun har et dårlig selvbilde? TA litt ANSVAR da, de fleste her er vel voksne , tenk selv og ta egne valg. Det skal ikke være alle andre sitt problem at enkelte sliter med vekt . Anonymous poster hash: 346b7...54e

Med fare for å slåss mot vindmøller: du bommer på poenget mitt.

Det er ikke noe galt i å "ville ha tilbake kroppen sin", og det har jeg heller aldri sagt. Jeg er derimot kritisk til at man fronter i alle kanaler at man "kun kort tid etter fødsel" vil se ut som om man aldri har fått barn. Vel, noen ting ved kroppen blir aldri det samme for noen, uansett hvor mye de trener i og etter svangerskapet.

Jeg har aldri kalt trenende småbarnsmødre for maniske, ei heller at barna deres lider. Jeg er heller ikke en "lubben småbarnsmor" med dårlig selvbilde, men en godt trent, slank en. Jeg har aldri sagt eller ment at trenende permisjonsmødre med slanke kropper bør "gå og gjemme seg i en hule slik at de skal slippe å se slike som henne". Men jeg har kritisert -og står for det- eksponeringsbehovet enkelte semioffentlige personer har rundt dette. Jeg frykter at de er med på å lage urealistiske forventninger, urealistiske krav til gravide og nybakte mødre, og jeg frykter at det vil gi en boom at fødselsdeprimerte småbarnsmødre på sikt. Jo da, den fysiske helsen er på topp, men hvordan er det med den psykiske?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å slåss mot vindmøller: du bommer på poenget mitt.

Det er ikke noe galt i å "ville ha tilbake kroppen sin", og det har jeg heller aldri sagt. Jeg er derimot kritisk til at man fronter i alle kanaler at man "kun kort tid etter fødsel" vil se ut som om man aldri har fått barn. Vel, noen ting ved kroppen blir aldri det samme for noen, uansett hvor mye de trener i og etter svangerskapet.

Jeg har aldri kalt trenende småbarnsmødre for maniske, ei heller at barna deres lider. Jeg er heller ikke en "lubben småbarnsmor" med dårlig selvbilde, men en godt trent, slank en. Jeg har aldri sagt eller ment at trenende permisjonsmødre med slanke kropper bør "gå og gjemme seg i en hule slik at de skal slippe å se slike som henne". Men jeg har kritisert -og står for det- eksponeringsbehovet enkelte semioffentlige personer har rundt dette. Jeg frykter at de er med på å lage urealistiske forventninger, urealistiske krav til gravide og nybakte mødre, og jeg frykter at det vil gi en boom at fødselsdeprimerte småbarnsmødre på sikt. Jo da, den fysiske helsen er på topp, men hvordan er det med den psykiske?

Og disse kanalene du snakker om, som man eksponerer seg gjennom, disse er kanaler som lesere SELV velger å oppsøke. Hvis du skal snakke om skjønnhetsideal og kroppspress så kan du heller gå ut mot reklamer og ting som vi ikke kommer oss unna. Instagram/FB og blogger og andre sosiale medier oppsøker man selv.

Tåler man ikke åssen andre ser ut og lever sitt liv så får man holde seg unna og gå gjøre noe annet enn å OPPSØKE disse bloggene/profilene osv.

Anonymous poster hash: 346b7...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle sammen!
Jeg er @jentasomgikk på Instagram. Jeg er lei meg for at profilen min har blitt oppfattet som manisk, og på en slik måte at noen føler et stort kroppspress i og etter en graviditet. Det er mulig jeg har vært litt korttenkt når det kommer til å være et "forbilde", det var ikke i mine tanker og heller ikke intensjonen når jeg opprettet denne profilen.
Det hele startet med at noen venninner og jeg begynte en treningkonkurranse for motivasjon- og inspirasjon i februar. Da var min sønn blitt 5 mnd., og jeg begynte langsomt å få treningslysten tilbake etter graviditeten. Konkurransen gikk ut på å sende hverandre melding hver gang vi hadde vært på trening, enten løpt i 20 minutter, vært på spinning, gått en powerwalk, trent cardio eller styrke. Vi dokumenterte og delte all aktivitet i ca. 6 mnd og avsluttet 1. juli. Da var sommeren i gang! Vi fikk masse motivasjon og inspirasjon av hverandre. Tikket det inn en melding på telefonen mens jeg lå langflat på sofaen om at en av jentene hadde løpt 5 km, tok det ikke lang tid før treningsskoa var knytt. Det var kjempegøy og en kjempe-IDÈ for tidenes motivasjons-boost i hverdagen. Det var gøy å sende hverandre skrytemeldinger og loggføre treningen, fordi det var nettopp det det var. Vi skrøt når vi hadde vært flinke. På trening. En var i mammapermisjon, en masterstudent og en fulltidsansatt. Alle med forskjellige timeplan.
Konkurransen ble avsluttet, og jeg hadde nok aldri trent så mye og blitt så interessert hadde det ikke vært for denne konkurransen. Derfor bestemte jeg meg for å fortsette men en litt annen vri på Instagram. Mye for å holde min motivasjon på samme nivå!
Jeg har hatt flere dager og uker med sykt barn. I slike situasjoner, for min del, så får jeg fort følelsen av å være innelåst i leiligheten, sliten, men også rastløs hvis jeg ikke får beveget meg. Så fikk jeg en åpenbaring om at trening ikke nødvendigvis på skje på treningssenter, eller - jeg trenger ikke barnevakt, han MÅ ikke nødvendigvis sove, jeg MÅ ikke trene 1 time, og ja - jeg KAN leke og underholde han samtidig. Genialt!
Jeg har masse treninglyst og elsker å finne nye måter jeg kan være aktiv på selv om jeg har begrensninger som de uten barn ikke har på samme måte. Det handler noen ganger om planlegging, vilje og lyst. Det trenger ikke være svære greiene. I tillegg så blir jeg i godt humør, og alle vet at "har mor det bra, har baby det bra". Dette sier jeg mange ganger til meg selv, hvis det kommer et snev av dårlig samvittighet. Sønnen min elsker å være på Elixia hos barnevakten han har blitt kjent med der, der kan han leke med andre barn og jeg er sikker på at han ikke lider noen nød. Jeg har også enormt behov for å være alene, så dette får jeg også veldig mye igjen for.
DETTE er intensjonen min. Jeg vil jeg inspirere andre mødre (og fedre). Jeg aner ikke hvordan det blir når jeg er tilbake i jobb, kanskje jeg ikke orker - men akkurat nå er jeg i MAMMAPERM, jeg har fulle og hele dager til å bruke til akkurat det jeg vil. Trening i permisjonen har gitt meg ro, avkobling og ny energi.
Avslutningsvis vil jeg si noe om mitt svangerskap.
Det er ikke så relevant, men til informasjon la jeg på meg nesten 20 kg. i graviditeten, jeg trente ikke etter uke 10, hadde bekkenløsning de siste tre mnd. av svangerskapet og klarte ikke komme meg ut av leiligheten. Jeg gikk bare turer de første mnd. etter at jr. var født og hadde min første treningsøkt på Elixia etter 7 uker. Da begynte jeg med en liten 1 økt i uka ved siden av turgåingen (på det tidspunktet klarte han bare å sove i vogna), og økte etterhvert som kroppen min tillot det. For første gang på lenge tenkte jeg overhodet ikke på hvordan jeg så ut, kun på lillemann. Rett etter fødsel følte jeg meg topp, selv om jeg fortsatt hadde 15 kg mer. Sønnen min spiste som en elefant og han var konstant sulten, så ammingen var hovedgrunnen til vektnedgang etter fødsel. Jeg sov ikke om natten, gråt hele tiden, hadde hodepine, og slet forferdelig med ammingen. Allikevel så var trilleturene gull i denne perioden. Det ga meg ro. (Dette var bare et svar til dere som skrev noe om enkel fødsel, graviditet og barseltid.)
Tusen takk for alle støtteerklæringer.
Jeg kommer ikke til å gå noe videre inn i denne diskusjonen.
Med vennlig hilsen
Jentasomgikk og fortsatt går :-)
Husk at på Instagram er du et klikk unna å "unfollowe", du velger selv hvem du vil følge og hvem du lar deg inspirere av. Vi er alle forskjellige!

Med vennlig hilsen
Jentasomgikk og fortsatt går
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Hatere.

Da mener jeg dere som forbeholder dere retten til å kritisere såkalte treningsmammaer.

Hva om vi skal lage en ny tråd/diskusjon om hva vi mener om de som ikke trener i mammaperm? Kanskje gå så langt at vi kaller dere triste fordi dere har noen kilo for mye og ikke minst kommentere hvor synd det er på barna deres som antagelig lever og må vokse opp i et usunt hjem?

Hva om dere selv blir ofre for offentlig prat fordi dere velger en skillingsbolle og en kakao på kaffebrenneriet mens babyen sover, kontra en treningsøkt ute hvor du har full kontroll på en sovende baby som attpåtil får frisk luft.

Slenge kommentarer som er synlige for alle om hvor dårlige mødre dere må være fordi dere ikke ser ut som dere har energi til barnet fordi dere har nok å dradd på selv?

Burde ikke vi mødre holde sammen og ha hyggelige samtaler her inne om barna våre istedet for å bruke tid på å kritisere hva andre mødre gjør i sin permisjonstid?

Jenta som gikk er en kjempeinspiriasjon! Hun er oppfinnsom i sine treningsøkter som gjør det tryggest mulig for babyen sin, hun har gode øvningsbilder og gjør det lett for de som kanskje ikke har lyst til å levere babyen sin i en barnepass (treningssenter) å komme i form igjen. Hun har en sterk, flott kropp som virkelig er misunnelsesverdig. La gode mennesker være gode, la dem inspirere og dele ting som kan motivere andre uten å hate. Det er nok av hat og etter å ha lest flere av disse innleggene blir det ekstremt tydelig for meg at dere som har tid til å hate dette, har for lite tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...