Gå til innhold

Hvor fort mister man muskler?


anneira

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året trent litt styrke ca 3 ganger i uka, og er fornøyd med resultatet selv om jeg er langt ifra noen fitnessmodell - og det er langt ifra målet også. Jeg vil bare se "helt greit" trent ut.. De siste ukene har jeg ikke trent noe særlig styrke, jeg har løpt mer istedenfor fordi jeg prøver å bli kvitt noe av fettet som ligger rundt magen bl.a.. Jeg bare lurer på hvor fort man kan regne med at musklene du har bygd opp forsvinner?

Blir takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør jo holde det ved like så lenge som mulig om du er fornøyd med tilværelsen da... ;) Jeg vet ikke, men jeg antar noen mnd dersom du ikke trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp løpinga og tren hardere styrke så er du garantert at fettet forsvinner og at ikke løpingen spiser opp muskelmassen du har bygget deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pga sykdom hatt pause fra trening siden oktober.
Jeg har trent litt rettet mot bikinifitness og drevet med styrkeløft, trente stort sett 3 ganger i uken, i perioder mer eller litt mindre.

Kroppen min ser forholdsvis lik ut (har gått ned i vekt pga jeg nesten ikke har spist), eneste er at magen kanskje er litt smalere og mindre "muskelkantet" eller hva jeg skal kalle det. Hadde en ekstremt svak sixpack som nå ikke synes lenger. Ellers ikke noen forskjell annet enn litt tynnere, men musklene er like tydelige. Men de virker jo ikke. Tar 40 kg mindre i bøy, 20 kg mindre i benk og 65 kg mindre i mark.



Anonymous poster hash: 211d6...cb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp løpinga og tren hardere styrke så er du garantert at fettet forsvinner og at ikke løpingen spiser opp muskelmassen du har bygget deg opp.

Det det var vel ikke noe godt råd? Å trene kondisjon er veldig bra for lunger og hjerte. Noe som trenger vel så mye trening og muskler som rumpe og mage.

Anonymous poster hash: fc644...360

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente i 1,5 år, veide 85 kilo, 180 høy. Sluttet plutselig å trene av diverse årsaker. Etter 3 måneder hadde jeg gått ned 15 kilo :P MIstet nesten alt av muskler. Så det kan gå fort ja. Har også brukt ca 3 måneder på å gå OPP 15 kg. Hardt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere!

Grunnen til at jeg har løpt mer istedenfor er at det er så deilig luft ute og som sagt vil jeg ha av litt av fettet som ligger rundt magen. Det har jeg prøvd på med styrke veldig lenge nå. Jeg vet at jeg har litt muskler under fettet, jeg vil bare ned 3-4 kg. Og jeg må si jeg er temmelig lei av å trene styrke, motivasjonen er på bunn... men kanskje jeg burde trene styrke minst en gang i uka da, for å vedlikeholde det jeg har - holder det med en gang i uka for å vedlikeholde..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Grunnen til at jeg har løpt mer istedenfor er at det er så deilig luft ute og som sagt vil jeg ha av litt av fettet som ligger rundt magen. Det har jeg prøvd på med styrke veldig lenge nå. Jeg vet at jeg har litt muskler under fettet, jeg vil bare ned 3-4 kg. Og jeg må si jeg er temmelig lei av å trene styrke, motivasjonen er på bunn... men kanskje jeg burde trene styrke minst en gang i uka da, for å vedlikeholde det jeg har - holder det med en gang i uka for å vedlikeholde..?

Hvis du leser innlegget mitt over, så har jeg altså ikke trent på 7 mnd, og musklene mine har ikke forsvunnet selvom jeg kun spiser kanskje 5-800 kcal hver dag (og går mye fjelltur), så jeg tror ikke du vil miste så mye av å ta en liten pause. Hvis du ikke er motivert så er det ikke noe vits :)

Anonymous poster hash: 211d6...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser innlegget mitt over, så har jeg altså ikke trent på 7 mnd, og musklene mine har ikke forsvunnet selvom jeg kun spiser kanskje 5-800 kcal hver dag (og går mye fjelltur), så jeg tror ikke du vil miste så mye av å ta en liten pause. Hvis du ikke er motivert så er det ikke noe vits :)

Anonymous poster hash: 211d6...cb0

Takk for svar :) Jeg ble bare litt usikker når jeg leste om h*n som ikke trente på 3 mnd og mistet masse muskler... men kanskje jeg får prøve meg på styrke en gang iblandt vertfall :) Men takk for beroliggende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet på magen forsvinner dersom du gjør noe med kostholdet. Å trene av seg vekt er utrolig vanskelig og gir veldig veldig lite.

Muskler forsvinner ikke så fort, men det forsvinner fortest når de er uønsket. F.eks. dersom du ikke bruker dem, men har et høyt energibehov som ikke dekkes av kosten. Altså utholdenhetstrening og energiunderskudd kan gjøre at du mister mer muskler i overkroppen enn du ville gjort ellers.

Uansett er det veldig lite som forsvinner og det tar ganske lang tid før det er synlig forskjell.

Det som forsvinner når du stopper med styrketrening er styrken. Den forsvinner veldig fort. Etter bare 2-3 uker mister man ganske mye styrke. Heldigvis går det fortere å trene opp igjen til gamle nivåer enn det gjør for å nå nye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet på magen forsvinner dersom du gjør noe med kostholdet. Å trene av seg vekt er utrolig vanskelig og gir veldig veldig lite.

Muskler forsvinner ikke så fort, men det forsvinner fortest når de er uønsket. F.eks. dersom du ikke bruker dem, men har et høyt energibehov som ikke dekkes av kosten. Altså utholdenhetstrening og energiunderskudd kan gjøre at du mister mer muskler i overkroppen enn du ville gjort ellers.

Uansett er det veldig lite som forsvinner og det tar ganske lang tid før det er synlig forskjell.

Det som forsvinner når du stopper med styrketrening er styrken. Den forsvinner veldig fort. Etter bare 2-3 uker mister man ganske mye styrke. Heldigvis går det fortere å trene opp igjen til gamle nivåer enn det gjør for å nå nye.

Takk for svar!

Jeg spiser over gjennomsnittlig sundt, rene råvarer, grønnsaker, bær og masse proteiner. Det er magen som ikke passer helt inn i forhold til resten av kroppen. Jeg veier nå 66-67 kilo og vet jeg er fornøyd med å ligge på 63-64. Men jeg tenker å trene litt styrke en gang i uka nå vertfall, for å opprettholde muskelmassen jeg har trent opp det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg(kvinne, trente styrke 3-4 ganger i uka men ikke eksplosivt) så gikk det veldig kjapt, langt under 3 mnd.

Ble ikke seende superdvask ut, men litt mindre "tonet"(nå var ikke jeg superfit da grunnet kropsform) kanskje.



Anonymous poster hash: b224b...322
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Jeg ville blandet styrke med løping, jeg. F.eks. mandag: løping, onsdag: styrke, osv. Da beholder du musklene. Regner jeg med! Er ikke en ekspert akkurat :)

Så lenge du har et rent kosthold og spiser regelmessig så vil jo fettet forsvinne. Og enda bedre er det med trening i tillegg.

Endret av lillelarve
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med lillelarve.

For å sikre at du ikke mister så mye muskler, samtidig som du går ned i vekt, ville jeg (om jeg var deg), lagt inn minimum 1 dag med helkropps styrke i løpet av uken. F.eks. 3 kondisjonsøkter, 1 styrkeøkt. Husk også at kostholdet er enormt viktig når du ønsker å gå ned i fettmasse samtidig som du beholder muskelmassen - få i deg nok proteiner, og spis variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hvis du leser innlegget mitt over, så har jeg altså ikke trent på 7 mnd, og musklene mine har ikke forsvunnet selvom jeg kun spiser kanskje 5-800 kcal hver dag (og går mye fjelltur), så jeg tror ikke du vil miste så mye av å ta en liten pause. Hvis du ikke er motivert så er det ikke noe vits :)Anonymous poster hash: 211d6...cb0

5-800 kcal om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...