Gå til innhold

Reise alene som jente ...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger noen tips og råd.

Jeg er jente i midten av tjue årene veldig lyst å reise rundt en månde eller to til sommeren. Litt backpacking kanskje eller værtfall farte-rundt-på-budsjett-og-oppleveting type tur. Har reist litt før men ikke aleine ( takk fly aleine men da møtt kjente når jeg kom frem )

Når reise: slutten av mai starten av juni

varighet; 3uker til 2 måneder ikke bestemt enda

Mulig aktuelle reise mål: Det er veldig mange steder som frister, står hovedsakelig mellom og søramerica (cuba mexico, peru,argentina) eller Asia ( her er både kina , jaban , tibet, myanmar, kambodia og flere andre land som høres spendene ut.) Men er åpen for andre forslag. Jeg skal reise på sommeren er ikke vandt til å være i over 30 plussgrader som jeg vet det kan bli i disse områdene jeg har nevnt så et alternativ er å reise i europa (hellas og italia).

HVa jeg vil se og gjøre: tja kultur, ønsker å møte nye mennesker og kulturer , liker å også oppleve ting, litt sol og bading og strand er ikke feil men ønsker ikke å dra til de mest turistifiserte stedene. Hvis jeg kan få oppleve natur og dyreliv så er det også et pluss...

spørsmål:

1.Noen tips til jente osm reise aleine?Er det noen jenter der ute som har erfaring med å reise aleine ? vil dere anbefalle , tenker på sikkerhet osv.

2. Hvor vil dere anbefalle å reise ?

3. Jeg er ikke spesielt utadvent og litt bekyrmet for at jeg ikke skal klare å komme i kontakt med folk på reisen og at det skal bli litt for ensomt og kjedelig. Har lyst til å møte nye mennesker på reisen men og er en hyggelig person når du blir kjent med meg men vet ikke om jeg vil klare å ta kontakt med fremmedefolk helt uten videre...;/Noen andre introverte som har vært ute å reist aliene ? åssen gikk det?

Blir veldig glad for alle og tips svar her :-) takk

Anonymous poster hash: 01656...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør mye research på stedene du skal til. Hvor er det trygt å færdes og hvor anbefales man å ikke besøke osv. Kjøp pepperspray og ha det i veska i hvertfall.

Det å bli frempå og utadvent kommer nok automatisk når du uansett blir litt tvunget til det når du er ute og reiser aleine. Så det kommer etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har backpacket rundt i Asia og oppfattet det som generelt trygt. Mange som backpacket alene. Bor du på typiske lavkostnads backpackersteder er det lett å komme i kontakt med andre som også reiser alene. :)

Slik jeg har forstått det er Sørøst-Asia tryggere og mer tilrettelagt for å reise alene enn det Sør-Amerika er.

Jeg synes også at det hjelper mye å reise på den måten at man ikke kommer frem et nytt sted sent på kvelden når det er helt mørkt. Ikke fordi det er farlig å komme frem når det er mørkt, men fordi det genererer en trygghetsfølelse når man ser at alt er ok i dagslys.

Den første gangen jeg kom til Phnom Penh var det helt mørkt, søppel overalt og jeg visste ikke hvor jeg skulle gå. Da jeg stod opp neste morgen var alt søppel måkt i små hauger og ble hentet, og det var lyst nok til at jeg kunne se at alle smilte.

Endret av Badabing
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badabing har du noen tips om hvordan finne lavkostnads backpackersteder i Asia? :-) Er det mye av det der? Har selv samme oppfattelsen som deg når det gjelder sør-Amerika contra Asia men nå har jeg heller ikke vært i sør Amerika før er bare inntrykk jeg har .

Anonymous poster hash: 01656...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Badabing har du noen tips om hvordan finne lavkostnads backpackersteder i Asia? :-) Er det mye av det der? Har selv samme oppfattelsen som deg når det gjelder sør-Amerika contra Asia men nå har jeg heller ikke vært i sør Amerika før er bare inntrykk jeg har . Anonymous poster hash: 01656...812

Det er som regel veldig enkelt siden det kryr av sånne steder overalt. Det er som sagt veldig tilrettelagt. Til og med da jeg reiste langt ut på landsbygda fant jeg backpackere. Jeg hadde med en reisehåndbok, og etter hvert byttet jeg denne med andre backpackere når jeg skulle "bytte" land. Jeg prøvde å la være å forhåndsbestille et par ganger, men da angret jeg meg. Det var varmt og slitsomt å bære tung sekk på leting etter et ledig rom. Så jeg pleide som regel å bestille rom et par dager i forkant når jeg visste hvor jeg skulle reise neste gang.

Det var wifi de fleste steder (jeg hadde med ipad), men det var også pc til utlån eller internettkafeer (kun India det var litt trøblete med nett), så det var ikke et must å ha med ipad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Kunne ofte finne rom til 10 dollar natten osv. :)

Jeg brukte tripadvisor.com en del.

En ting til: jeg opplevde ikke noe ubehagelig når det gjaldt kriminalitet. Det jeg anså som den største faren, var trafikken. Jeg var på en busstur i Laos, og på veien i fjellene opplevde vi å kjøre forbi tre ulykker. Det var bare på én busstur. Så jeg anbefaler deg å sjekke opp litt og å unngå det som kalles shuttlebus (minibuss) i den grad det går. Disse kjørte ofte veldig fort, og jeg følte at vanlig buss som regel var tryggere. Vær også litt skeptisk om du skal være med på båtturer, ikke hopp på det første og beste.

Ellers kan du sjekke UDs reiseråd for forskjellige land før du bestiller deg turer. De fleste landene i Sørøst-Asia er trygge, det er stort sett bare enkelte landområder man skal unngå, og det er ikke sånn at man brått havner der liksom. :)

Endret av Badabing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk :-) kjempe nyttig med sånn info .tok du mest tog mellom de ulikestedene , fly, bil, buss, båt eller alt sammen? Hva er anbefalte måten å komme seg rundt på? ( bare si fra hvis jeg spør for mye nå altså:-) er det noen steder i Asia du spesielt vil anbefalle ? Noe man bare må se og oppleve der ?

Anonymous poster hash: 01656...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult chia :-) liker å høre om jenter som gjør sånt :-) tøft :-) var det noen negative erfaringer eller kun positive ? Noen råd timen som ikke har reist aleine før ? :-)

Anonymous poster hash: 01656...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Alt sammen :) Bare tog det ble lite av, siden dette stort sett var lite utbygd.

Selv likte jeg Kambodsja veldig godt, men sånt er smak og behag. Noen faller for Vietnam, mens andre blir hektet på India. Det har nok mye med menneskene man treffer og akkurat hvilke opplevelser man får. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er modigare enn meg! :) Eg hadde ikkje turt å reise aleine! Men skulle ønske eg turte! Ein vakker dag vil eg og reise verden rundt! :) God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste til Gøteborg alene.. det skal jeg ikke igjen.. det synes at man er alene og blir fort et mål for kriminalitet og lignende.. ta taxi alene var ikke problem fritt heller.. ble kjørt ut på en kai ett sted, han skulle hjelpe meg å finne et åpent utested.. og han gammle grisen tilbød meg å bli med han hjem.. jeg ble redd og visste at ingen ville høre meg hvis jeg ropte.. heldigvis kjørte han meg tilbake til hotellet etter jeg høflig hadde sakt neitakk noen ganger.. Traffiking var også noe jeg var heldig å unnslippe.. var der bare 4 dager..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit Nikita er det sant ? Du skremmer meg :-( Glad det gikk bra med deg tross alt , men skjønner det var ubehagelig ja , ville ikke likt å havne utfor no sånt .

Anonymous poster hash: 01656...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For sikkerhet; ikke drikk deg dritings og gå hjem fra fest alene. Ang. kontakt med mennesker; hvis du er backpacker, så kommer du i kontakt med andre uansett. Hvis du ikke kontakter de så tar de kontakt med deg :) Helt garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Reise rundt i 3 uker?

Blir ikke rare backpackingen om ts skal kun ha 3 uker til rådighet. Blir som en chartertur til Gran Kanaria det.

Skal ts få noe ut av reisingen må hun sette av måneder. Ellers får du ikke tid å oppleve noe. Da blir ferien kun å sitte på buss, taxi, tog, båt etc uten egentlig å oppleve området man reiser i.

Den beste backpackingen er langsom ferie der du slipper å måtte detaljplanlegge pga dårlig tid. Ta ting på sparket og forandre planer underveis. Du kommer til et sted hvor du finner ut..oi..så fint her var da, hvorfor ikke bli her litt lenger.

Jeg har pratet med folk som har langet ut om hvor mange steder og land de besøkte på sin backpackingtur men som kunne fortelle fint lite om stedene de besøkte annet enn at de satt på en pub med andre backpackere og pimpet øl.

Sørøst asia er definitivt noe for ts. Tryggest og mer behagelig når du slipper å kikke deg over skuldra etter tjuvradder altfor ofte.

At du ikke er spesielt utadvent er ikke noe å bry seg om. Folk kommer du i kontakt med uansett, enten du vil eller ikke.



Anonymous poster hash: f1287...6dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1.Noen tips til jente osm reise aleine?Er det noen jenter der ute som har erfaring med å reise aleine ? vil dere anbefalle , tenker på sikkerhet osv.

2. Hvor vil dere anbefalle å reise ?

3. Jeg er ikke spesielt utadvent og litt bekyrmet for at jeg ikke skal klare å komme i kontakt med folk på reisen og at det skal bli litt for ensomt og kjedelig. Har lyst til å møte nye mennesker på reisen men og er en hyggelig person når du blir kjent med meg men vet ikke om jeg vil klare å ta kontakt med fremmedefolk helt uten videre...;/Noen andre introverte som har vært ute å reist aliene ? åssen gikk det?

Blir veldig glad for alle og tips svar her :-) takk

Jeg har reist mye alene. Bruk hodet, vær forsiktig (ikke gå alene ute når det er mørkt, ikke drikk deg full, unngå farlige bydeler og lignende), respekter lokale kleskoder og pass godt på eiendelene dine. Følger du disse reglene bør du klare deg fint. Verden er ikke så farlig som mange tror :)

Jeg vil anbefale deg å starte med noe enkelt, for eksempel Japan eller Kambodsja blant stedene du nevnte. Begge landene er veldig trygge for jenter som reiser alene, samtidig som de gir nok utfordringer i form av kultursjokk. Det kan på ingen måte sammenlignes med å reise alene på sydenferie. Det vil gi deg en god mestringsfølelse, og det er vel litt av poenget med å reise alene for første gang.

Bo på hostell. Der finner du mange andre på din alder som er i samme situasjon som deg. Folk som bor på hostell er lette å komme i kontakt med. Jeg er heller ikke særlig utadvendt, men der kommer man alltid i kontakt med folk uansett. En annen fordel med å bo på hostell er at det er mye billigere enn å bo på hotell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye alene. Bruk hodet, vær forsiktig (ikke gå alene ute når det er mørkt, ikke drikk deg full, unngå farlige bydeler og lignende), respekter lokale kleskoder og pass godt på eiendelene dine. Følger du disse reglene bør du klare deg fint. Verden er ikke så farlig som mange tror :)

Jeg vil anbefale deg å starte med noe enkelt, for eksempel Japan eller Kambodsja blant stedene du nevnte. Begge landene er veldig trygge for jenter som reiser alene, samtidig som de gir nok utfordringer i form av kultursjokk. Det kan på ingen måte sammenlignes med å reise alene på sydenferie. Det vil gi deg en god mestringsfølelse, og det er vel litt av poenget med å reise alene for første gang.

Bo på hostell. Der finner du mange andre på din alder som er i samme situasjon som deg. Folk som bor på hostell er lette å komme i kontakt med. Jeg er heller ikke særlig utadvendt, men der kommer man alltid i kontakt med folk uansett. En annen fordel med å bo på hostell er at det er mye billigere enn å bo på hotell :)

Japan høres ikke ut som en god ide for ts. Da der er dyrt. Ts er ute etter et billig sted å backpacke. I Japan så rekker vel pengene til en uke...sammenlignet med feks Kambodsja. så stor forskjell der..

Anonymous poster hash: f1287...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japan høres ikke ut som en god ide for ts. Da der er dyrt. Ts er ute etter et billig sted å backpacke. I Japan så rekker vel pengene til en uke...sammenlignet med feks Kambodsja. så stor forskjell der..

Anonymous poster hash: f1287...6dd

Jeg leste "farte-rundt-på-budsjett-og-oppleveting type tur" og at hun selv nevnte Japan. Kambodsja er langt billigere enn Japan, men det betyr ikke at Japan ikke kan gjøres på lavbudsjett.

Japan er billigere enn Norge når det gjelder overnatting, mat, shopping og transport. Når man bor på hostell og unngår dyre restauranter, blir ikke turen dyr. Rimelige flybilletter til Japan er heller ikke vanskelig å finne (under 5000), så jeg forstår ikke hva nordmenn mener hvis de sier at Japan er dyrt. Mulig folk forventer at hele Asia skal være billig, og dermed synes Japan skiller seg ut som urimelig dyrt... Men er det nå egentlig rettferdig å kalle et land som er billigere enn hjemme dyrt? :)

Jeg holder fast ved at Japan er et flott sted å reise alene for første gang. Det oppleves virkelig som en annen verden. Det er også tryggere enn de fleste andre steder. Det sies at hvis du legger igjen lommeboken din på t-banen i Tokyo midt i rushtiden, er sannsynligheten stor for at du får den tilbake med pengene i. Alene i Japan vil man lett kunne føle seg forvirret og litt fortapt, men ting ordner seg alltid, og man sitter igjen med en god følelse av "dette gikk jo bra, så nå kan jeg reise hvor som helst på egenhånd!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist rundt alene, men kun i Europa.

Har alltid bestemt neste destinasjon så sent som mulig, og helst bare dagen før jeg drar videre. Har dog alltid bestilt rom via hotels.com eller lignende, så jeg slipper å bruke masse tid på å leite etter et ledig sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...