Gå til innhold

Uten en rød tråd


Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg har, etter mye drøfting fram og tilbake med meg selv, funnet ut at det er på tide at jeg vender tilbake til dagbok. I gamle dager hadde jeg bokhjørnet mitt som jeg trivdes veldig godt med. Men så tok tilværelsen av (les: Ciaras inntog i familielivet) og jeg klarte ikke lenger å holde den vedlike. Men nå, folkens, nå!

Hodet er over vannet, og jeg føler jeg har noe å fare med igjen. I hvert fall på gode dager ;)

Det blir nok mye om barn, mange spredte tanker og funderinger - og en del om bøker. Én gang bokdame, alltid bokdame.

Så velkommen inn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stille i huset.

Hulken har lagt seg til å sove. Det samme har Softie, hans veldig lite hulkete lillebror, som har vært syk i dag og gått glipp av hele karnevalet. Men det er ikke så farlig. Det er Softies første karneval i barnehagen, og han har ingen forventninger ennå.

Hulken har derimot hatt det kjempegøy i dag. Det stod mellom Hulken eller Spiderman (begge kostymene hadde vi fra før og er flittig brukt), og det var nok lurt det ble Hulken, for bare på Eldstemanns avdeling var det sikkert fire Spidermen. Uten at det så ut til å legge en demper på stemningen for noen av dem heldigvis. Men det er slitsomt å være tre år og ha karneval, Hulken gråt sine modige tårer over bagateller i ettermiddag og hadde tydeligvis mest av alt behov for en armkrok å sitte i.

Jeg elsker disse småguttene. I det ene øyeblikket er de så store, tøffe - de brøler og fekter og strammer imaginære muskler. I neste øyeblikk er de myke som marshmellows og alt som skal til er et mammafang.

Eldstemann er nå stor nok til å ha et helt bevisst forhold til helg. Så da jeg hentet ham i dag lo han av glede over at det er helg - som for ham betyr å krype opp i senga vår lørdag morgen, lørdagsgodt og to late dager uten noe særlig på programmet. I morgen får vi besøk av besteforeldre (helt dagligdags, de er innom minst én gang i uka, begge settene), på søndag skal vi bake fastelavensboller. Og for guttene er det helt utmerket.

Min lille Softie er nå stort sett fornøyd uansett, bless him. Med ham har vi vært så heldige å få et barn som stort sett alltid har et glimt i øyet og et smil på lur. Får han mat og kos (...og det får han jo!) er han tilfreds.

Selv har jeg heldigvis også på planer:

-Jeg skal lese ferdig en bok eller to

-Jeg skal få tatt helgevasken

-Jeg skal ut på byen en tur i morgen. Ikke lenger for å gjøre byen utrygg, men for å nyte et par glass vin før jeg drar hjem igjen i ganske edru tilstand.

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara :)

Jeg er ingen "dagbok-dame", men fant ut at jeg nå plutselig hadde sjansen til å skrive en hilsen til deg. Jeg har gitt opp å delta i diskusjoner i familie-forumet, men leser mye. Da har jeg funnet ut at du er den som nesten alltid skriver det jeg tenker, altså du er ei usedvanlig fornuftig dame :ler: Ville bare si det :sjenert:

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Tusen takk, det var veldig hyggelig sagt! :)

...og godt det finnes flere fornuftige daler der ute, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså sjelden det klaffer så godt, men: Jeg var altså ute på byen i går (heldigvis en moderat affære, stoppet etter tre drinker) og kom hjem godt etter vanlig leggetid (for meg, altså). Var forberedt på å være ganske trøtt i dag. Men Softie våknet ikke før åtte, og Hulken sov til halv ni! Det er jo til å bli lykkelig av!

Så da spratt jeg ut av senga, full av energi etter både nok søvn og hyggelig selskap i går, og nå har vi spist god frokost, laget deig til fastelavensbollene og sett på barne-tv.

Og etterpå skal jeg trene. Herregud, er det mulig å sanke flere poeng her nå?

Jo, det må vaskes :( Det så kjempebra ut her fredag ettermiddag, men det er jo år og dag siden i småbarnsfamilierengjøringsmålestokk. Det knaser i tørre smuler når jeg går på kjøkkenet. Lekene er strødd ut over stuegulvet. Badet må vaskes etter Hulkens eskapader der inne (toalettet i seg selv må vaskes, og han har en tendens til å gå på oppdagelsesferd i badeskapet med tilhørende rot - "Hva er dette for noe, mamma?" pleier han å spørre mens han holder opp forskjellige gjenstander, gjerne tamponger eller annet som krever litt lengre forklaring ;)).

Men etterpå, når jeg er støl og sitter i sofaen og nyter rent hus (eller har det blitt møkkete igjen da?) og fastelavensboller, DA! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute på byen i går studerte jeg de andre bygjengerne og tok meg flere ganger i å tenke: "Herregud, er de der gamle nok til å gå på byen?"

Det er med andre ord offisielt: Jeg har blitt gammel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei!

Må følge med her også, leste at du hadde fått deg dagbok i dagboka til Mafalda.

Høres ut som om du endelig har fått hodet over vannet igjen, etter oppussing og alt mulig.

Det er deilig å bo i et nyoppussa hus, ikke sant?

Vi har gjort masse med huset vårt, bytta tak, bygd veranda, bytta kjøkken, pussa opp to stuer og tre soverom og et knøttlite bad. Eneste som gjenstår nå er hovedbadet.

Som da skulle være ferdig til guttungen ble født (og han er 16 mnd nå!). Sånn er det når faren min skal gjøre alt :fnise:

Og så her du begynt å lese igjen! Er en lesehest selv, men har bare fullført ei bok etter at jeg ble mamma! Har begynt på et par, men sovner før jeg rekker å lese noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Ute på byen i går studerte jeg de andre bygjengerne og tok meg flere ganger i å tenke: "Herregud, er de der gamle nok til å gå på byen?"

Det er med andre ord offisielt: Jeg har blitt gammel :ler:

Har venta på denne dagboka asså. Forventer mange sitater fra unger, ala det fuglepyjamassitatet jeg fortsatt husker.

Det der har jeg tenkt i maaaaange år, og igår møtte jeg en ny realitet da jeg synes det var så utrolig praktisk å treffe noen Kl 17 istedetfor 20, fordi "da kan jeg dra tidlig hjem til ungen, og tror igrunnen ikke jeg orker høy musikk og brisne folk" :P

Hjelpes. På en LØRDAG.

Vi er alle dinosaurer.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en gang barn, men jeg vil veldig gjerne gå ut og ta noe å drikke på et tidspunkt der jeg faktisk slipper fulle folk og å rope for å bli hørt :laugh:

Snek meg inn, leste noe om bøker og fant ut at jeg ville følge med her, siden jeg må leve på andres boklesing for øyeblikket. Husker ikke sist jeg åpnet en bok/skrudde på kindelen for å lese noe som ikke var studierelatert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Må følge med her også, leste at du hadde fått deg dagbok i dagboka til Mafalda.

Høres ut som om du endelig har fått hodet over vannet igjen, etter oppussing og alt mulig.

Det er deilig å bo i et nyoppussa hus, ikke sant?

Vi har gjort masse med huset vårt, bytta tak, bygd veranda, bytta kjøkken, pussa opp to stuer og tre soverom og et knøttlite bad. Eneste som gjenstår nå er hovedbadet.

Som da skulle være ferdig til guttungen ble født (og han er 16 mnd nå!). Sånn er det når faren min skal gjøre alt :fnise:

Og så her du begynt å lese igjen! Er en lesehest selv, men har bare fullført ei bok etter at jeg ble mamma! Har begynt på et par, men sovner før jeg rekker å lese noe....

Så dere har pusset opp dere også, og ikke småtterier heller!

Vi har pusset opp et helt rekkehus (totalrenovert) med unntak av stua - med all herjingen her har vi ikke nerver til å ha en fancy stue. Det har vært veldig slitsomt å pusse opp. Mannen min har pusset opp selv (fagmann) i tillegg til å være familiefar. Det fører både til at det tar lang tid og at mye har falt på meg. Og det verste med bygging er nesten at det påvirker alle rom, også de som ikke pusses opp der og da, på grunn av alt byggestøvet og ting som må flyttes rundt. Så jeg har følt at vi har vasket, vasket og vasket og ryddet hele tiden - men helt forgjeves fordi rotet og støvet aldri har gitt seg.

Men nå! Nå gjør vi helt normale mengder husarbeid igjen, og vi har fått det så praktisk og fint! Ingen lekkasjefarer, ingen trekk rundt vinduene, overflater som er enkle å holde rene. Det er virkelig en fryd, og etter lang tid med oppussing setter man virkelig pris på å kunne bruke rommene helt vanlig og bare ha en helt vanlig hverdag. Så jeg er glad :)

Og bøker, ja. Jeg har alltid vært en lesehest. I tillegg jobber jeg med bøker, så da blir interessen litt ekstrem, kan du si. Men de siste månedene har jeg lest uvanlig lite til meg å være - dels på grunn alt vi har hatt å gjøre, og dels fordi jeg har vært utro mot bøkene med tv-serier.

Det er lett å komme ut av det, så ville kanskje anbefale et par skikkelige pageturnere til å begynne med. Jeg merker at jeg virkelig behøver bøker, kanskje mer enn før. Det er så mye data- og mobilbruk og manglende konsentrasjon (les: avbrytelser fra de søte små), så det er godt å fordype seg i noe. Tror det er sunt for hjernen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har venta på denne dagboka asså. Forventer mange sitater fra unger, ala det fuglepyjamassitatet jeg fortsatt husker.

Det der har jeg tenkt i maaaaange år, og igår møtte jeg en ny realitet da jeg synes det var så utrolig praktisk å treffe noen Kl 17 istedetfor 20, fordi "da kan jeg dra tidlig hjem til ungen, og tror igrunnen ikke jeg orker høy musikk og brisne folk" :P

Hjelpes. På en LØRDAG.

Vi er alle dinosaurer.

Fuglepysjamassitat? Hm, det husker ikke engang jeg :ler:

Godt å høre, he he. Jeg er også mange ganger glad for å være tidlig hjemme. Alenetid på kvelden er det gjerne bare begrenset av, og da er jeg ganske selektiv på hva jeg ofrer den for.

Og det der med lydnivå er det faktisk flere år siden jeg ble opptatt av, hvis jeg ikke hører hva folk sier er liksom hele vitsen med å være ute borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke en gang barn, men jeg vil veldig gjerne gå ut og ta noe å drikke på et tidspunkt der jeg faktisk slipper fulle folk og å rope for å bli hørt :laugh:

Snek meg inn, leste noe om bøker og fant ut at jeg ville følge med her, siden jeg må leve på andres boklesing for øyeblikket. Husker ikke sist jeg åpnet en bok/skrudde på kindelen for å lese noe som ikke var studierelatert :P

Godt å høre at det er mange av oss :)

Er det krevende studier? Skjønner godt at ikke bøker er det man tenker på først etter lange dager med lesing. Det kommer sikkert bedre tider :) Selv studerte jeg litteratur, og det kunne jo ikke blitt bedre. Lå på sofaen og slukte klassikere og kunne si jeg studerte, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er mange av oss :)

Er det krevende studier? Skjønner godt at ikke bøker er det man tenker på først etter lange dager med lesing. Det kommer sikkert bedre tider :) Selv studerte jeg litteratur, og det kunne jo ikke blitt bedre. Lå på sofaen og slukte klassikere og kunne si jeg studerte, he he.

Jeg vet, jeg fatter ikke hvorfor jeg valgte bort litteraturstudier (som jeg har tatt før) for krevende arabiskstudier :P Men nå har jeg bestilt meg bok av en arabisk forfatter, med norsk oversettelse ved siden av, så kanskje det blir en skjønnlitterær bok på meg igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, jeg fatter ikke hvorfor jeg valgte bort litteraturstudier (som jeg har tatt før) for krevende arabiskstudier :P Men nå har jeg bestilt meg bok av en arabisk forfatter, med norsk oversettelse ved siden av, så kanskje det blir en skjønnlitterær bok på meg igjen :fnise:

Stilig! Men ja, det høres veldig vanskelig ut. Har du en arabisktalende forelder e.l, eller har du valgt det uten forkunnskaper? Imponerende uansett... Og helt sikkert veldig nyttig innen mange bransjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stilig! Men ja, det høres veldig vanskelig ut. Har du en arabisktalende forelder e.l, eller har du valgt det uten forkunnskaper? Imponerende uansett... Og helt sikkert veldig nyttig innen mange bransjer :)

Helt uten forkunnskap eller arabisktalende slektninger, men med interesse for språk da :P Og hodet ikke helt på riktig plass i det øyeblikk jeg tenkte tanken om at, jo, det ville helt sikkert vært morsomt å lære et ikke-europeisk språk fra en helt annen språkstamme :fnise: Men interessant er det, og det kan helt sikkert bli nyttig også. Men jeg tror det holder med et år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uten forkunnskap eller arabisktalende slektninger, men med interesse for språk da :P Og hodet ikke helt på riktig plass i det øyeblikk jeg tenkte tanken om at, jo, det ville helt sikkert vært morsomt å lære et ikke-europeisk språk fra en helt annen språkstamme :fnise: Men interessant er det, og det kan helt sikkert bli nyttig også. Men jeg tror det holder med et år ;)

Hehe, jeg var på et tidspunkt inne på tanken om å studere IRSK. Der har du et nyttig fag... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg var på et tidspunkt inne på tanken om å studere IRSK. Der har du et nyttig fag... ;)

Du er ikke den eneste som har vært innpå tanken om det! Hadde selvfølgelig vært veldig praktisk da jeg var på biltur i Irland, men utover det er vel ikke den praktiske nytten helt enorm :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Jeg vet, jeg fatter ikke hvorfor jeg valgte bort litteraturstudier (som jeg har tatt før) for krevende arabiskstudi :Per Men nå har jeg bestilt meg bok av en arabisk forfatter, med norsk oversettelse ved siden av, så kanskje det blir en skjønnlitterær bok på meg igjen :fnise:

Mar7ban!

(ja, det er stort sett jeg husker fra den gang da jeg gjorde et forsøk på å lære meg arabisk selv).

Tipper du lærte noe av meg nå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...