Gå til innhold

Vaske heklet pledd.


Isis_

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og hekler et stort pledd med maaaasse løse tråder som må syes inn på baksiden.

Det jeg lurer på er, går det bra å vaske et slikt pledd hvis man søler på det? Det er jo vanlig bomullsgarn, men er det fare for at det kan rakne i vaskemaskina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp vasket et bestemorspledd i maskina, det gikk overraskende fint! Det var riktignok i ull, bomull er jo litt glattere, men hvis du kjører det på et skånsomt program vil jeg tro det går helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det jeg tenkte. Spraye først med noe flekkfjernende og kjøre på et skånsomt program. Det er et veldig lyst pledd så det er jo bare et spørsmål om tid når noen søler rødvin eller ketchup på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge det i en balje med blå biotex en stund? Jeg fikk ihvertfall streng beskjed fra min bestemor at det var slik jeg skulle gjøre det om jeg måtte vaske heklete duker :fnise: Det samme funker sikkert på pledd.

Endret av Hjarte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når du fester trådene så sørg for at de er lange, ikke bare fest 1-2 cm med tråd. Ellers vask de skånsomt ja



Anonymous poster hash: eb3c2...326
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fester alltid mine løse tråder sånn at de kan motstå en atomkrig. Omtrent. :fnise: Er det bomull ville jeg vasket det på vanlig 40 grader, evt. flekkfjerner på først og så skåneprogram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sy trådene godt fast. Er du redd for at det ikke skal gå bra, legg teppet i bløt og vask det for hånd. Generelt anbefaler man å vaske hjemmestrikkede/-heklede ting for hånd.

Jeg ser ting litt an. De heklede dukene bestemor har laget, vasker jeg alltid for hånd. Gensere jeg selv har laget, går på skåneprogram/ullprogram i maskinen. Jeg bruker alltid milo på hjemmelagede ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...