Gå til innhold

Facebook og Sosiale medier - bryllup


Gjest kiara_pusen

  

26 stemmer

  1. 1. Har du/dere noen problemer med at bryllupet deres blir delt på facebook?

    • Nei.
      18
    • Ja.
      8


Anbefalte innlegg

Gjest kiara_pusen

Jeg har en veldig høy privat terskel for hvor mye jeg deler på feks Facebook, nå er Twitter mer det min samboer bruker men det brukes ikke til å dele private ting. Jeg har helt siden starten av denne planleggingen sagt at mitt bryllup IKKE skal på facebook eller lignende.

Det er et par av våre gjester som ikke forstår prinsippet, først og fremst fordi det er mulig å avgrense hvem som skal se. Men det er ikke det det går på det er en prinsippsak at bilder av oss som er på nett skal det være vi som har lagt ut på de medier vi ønsker.

Vi kommer til å formidle dette på hjemmesiden vår som ikke inneholder noe som helst og regner med at de fleste respekterer det.

Men er jeg unik i akkurat dette ønsket eller i overkant sær? Jeg føler jo at jeg har vært i bryllup til mine gamle håndballvenninner fordi absolutt alt blir delt over en lav sko, gjerne også underveis virker det som. (det dukker opp på skjermen automatisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og nei.

Dvs: jeg tillater ikke at andre f.eks har video fra vårt bryllup på Facebook. Jeg tillater heller ikke at bilder fra vårt bryllup ligger ute offentlig. MEN, hvis noen av de som har vært i vårt bryllup legger ut noen bilder så er det greit, men da skal de ligge i et privat album som kun eventuelt venner kan se, dvs ikke offentlig.

Vi delte mange bilder fra bryllupet, men det er det selvsagt kun mine venner som får se, ikke offentligheten. Et par bilder ligger offentlig på min egen blogg, men det er et fåtall bilder, og bilder som generelt kun er av meg, ikke av annen familie og som regel ikke av min mann.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kiara_pusen

Det er der jeg og min ene venninne er uenig, fordi jeg mener at ingen på hennes venneliste trenger noe bilde fra mitt bryllup. Jeg må kanskje svelge akkurat den, det får bare bli som det blir. Jeg er ikke den ivrigste facebookbrukeren så jeg vet ikke hvordan det fungerer...

Men du Yvonne utrykkte dere det i forkant eller er det bare noe som er en selvfølge?

Endret av kiara_pusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager meg ikke det minste. Ingen kan tagge meg uten at jeg godkjenner det først uansett, så da er det bare å ikke godkjenne det hvis det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig bare tatt det som en selvfølge siden vi ikke nekter noen å legge ut bilder på sin facebook. Men så har kun et fåtall lagt ut bilder fra vårt bryllup, det er en ting, og ingen av dem har lagt det ut offentlig (for meg er det litt selvsagt). Hadde jeg derimot oppdaget at det lå ute offentlig ville jeg selvsagt si i fra.

Jeg synes du skal si i fra til din venninne, hun skal selvsagt ikke legge ut bilder av ditt bryllup om du ikke ønsker det.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det plager meg veldig lite. Har lagt ut bilder fra bryllupet vårt på egen fb side og folk får dele så mye de ønsker hvis de vil. For meg/oss er det jo bare hyggelig hvis våre venner/familie liker bildene så godt at de ønsker å dele de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att du får svårt att stoppa alla bilder, men du kan alltid vädja till bröllopsgästerna att inte publicera hela bröllopet på Facebook/Instagram/Twitter etc

Jag ser däremot inget problem med att gäst A tar ett foto på sig och sin partner utanför kyrkan eller vid på festen och delar i syfte att tala om hur fina DE är och hur bra DE har det. Däremot bör de respektera er önskan att inte bli delade på sociala medier, och alla andra gästers integritet också för den delen.

Fråga dig själv var gränsen går? Får de dela en vacker bild de tar på en bordsuppsättning och lägger på instagram? (inga personer men "ditt bryllup"), sig själva, sig och väninnegänget (som då är med på det?), på er som brudepar?

Du kan minst be dem vara restriktiva, och inte dela offentligt.

Alltså: inte 80 bilder från bryllupet utan max en handfull och bara med de som önskar vara med på bild på nätet.

Eller be om ett helt fotofritt bryllup (undantaget någon fotostund kanske)?

Ibland undrar jag om vi faktiskt kan tillåta oss att uppleva något utan att fotografera det i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kiara_pusen

Det må hun hvis ikke blir hun ikke invitert, diskusjonen går mer på at hun synes jeg overdriver. Helt greit, vi bruker sosiale medier på ulike premisser.

Men jeg er jo ikke interessert i kun si det til enkeltpersoner, for meg så gjelder det å si det slik at alle vet hvor vi står ift dette. Synes det er viktig å ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager meg ikke det minste. Ingen kan tagge meg uten at jeg godkjenner det først uansett, så da er det bare å ikke godkjenne det hvis det er noe.

Bildene blir da fortsatt liggende ute selv om du ikke godkjenner taggen. Bildet blir bare ikke linket til deg og din profil og du får ingen varsler om kommentarer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kiara_pusen

Det handler ikke om alle bilder - det handler om bilder av Meg eller min mann, har er strengere enn hva jeg er, bilder fra vielsen, bilder fra taler etc med Oss og våre navn linket til det.

Gjester kan helt fint dele bilder av seg selv, bordpynt, festlige ting etc. Det er kun meg selv jeg ikke vil ha på F. Jeg ønsker ikke at det stedet skal "eie" bilder av meg, og jeg deler absolutt minst mulig på det stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då tycker jag ni kan be om det, kanske i inbjudan:

Vi är glada att dela dagen med er, men gör det gärna inte på sociala medier. Vi är därför glada om ni inte delar foto eller video på på oss på nätet. Tack för att ni vill dela dagen IRL med oss

eller nåt i den stilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kiara_pusen

Då tycker jag ni kan be om det, kanske i inbjudan:

Vi är glada att dela dagen med er, men gör det gärna inte på sociala medier. Vi är därför glada om ni inte delar foto eller video på på oss på nätet. Tack för att ni vill dela dagen IRL med oss

eller nåt i den stilen?

Det blir på hjemmesiden, men akkurat i samme duren. Akkurat en slik formulering jeg var ute etter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2013 bryllup

Selv bryr jeg meg ikke så mye, legger sjeldent ut bilder selv, og kommer heller ikke til å legge ut bilder fra bryllupet utenom profilbilder. Om våre gjester gjør det skal de så lov, så lenge det ikke ligger i offentlige album :)

At du ikke vil ha bilder av dere på facebook o.l. må venner og familie repsektere. Man har faktisk ikke lov til å legge ut bilder uten å få samtykke av de som er avbildet (noe jeg tror veldig få av de som legger ut bilder faktisk har på hver eneste bilde). Jeg har full forståelse for dette ønske, ikke alle som ønsker at private bilder skal deler med hele verden ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synes bare det er hyggelig hvis noen legger ut bilder, også for de i familien og venner utenfor Norge som ikke kan komme. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bryr meg fint lite selv, folk kan dele så mye eller lite som de selv vil. Men jeg ville selvfølgelig respektert det om jeg var gjest i bryllupet til noen som ikke ønsket det - skulle virkelig bare mangle! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bildene blir da fortsatt liggende ute selv om du ikke godkjenner taggen. Bildet blir bare ikke linket til deg og din profil og du får ingen varsler om kommentarer.

Jeg vet. Og det er ikke noe problem for meg.

Vi synes bare det er hyggelig hvis noen legger ut bilder, også for de i familien og venner utenfor Norge som ikke kan komme. :)

Igrunn enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om bilder blir lagt ut av meg eller sambo, så er det kun greit om vi blir tagget i det! kun venner som får se bildene, og at de ikke er offentlige bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger til tider ut en god del bilder på FB, synes det er en fin måte å dele små happenings med venner. Men jeg passer alltid på at albumer kun kan ses av mine venner, og ikke mine venners venner igjen.

Jeg kommer helt sikkert til å legge ut noen fra bryllupet også, noen få utvalgte. Mulig noen få av vennene også vil gjøre det, men har ikke noe problem med det.

Prinsipielt legger jeg aldri ut bilder av venner der de gjør en dårlig figur på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...