Gå til innhold

"doomsday preppers" Finnes de andre steder enn i USA?


Dolce

Anbefalte innlegg

Vi så et program på National Geographics denne uka om folk (amerikanere, stort sett fra Sørstatene) som brukte omtrent all tid og penger på å forberede seg på dommedag. Enten den kom i form av energikrise, økonomikrise, jordskjelv, solstormer eller annet.

Ok, vi ble vel mest sjokkert over at mesteparten trente på å drepe med skytevåpen i tilfelle "the shit hits the fan", men så ble vi sittende og prate om flg.: Finnes sånne bare i USA? Eller er det kanskje noen i lille Norge eller andre europeiske land som prepper for den store dagen? Med å bruke hele døgnet til å lagre mat, trene på fluktruter og trene på å drepe?

Eller er dette er en hel-amerikansk greie? I såfall, hvorfor?

Endret av Dolce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det finnes mye av dette i andre land, men jeg tviler ikke.

fant dette:

Individual survivalist preparedness and survivalist groups and forums—both formal and informal—are popular worldwide, most visibly in Australia,[68][69] Austria,[70] Belgium, Canada,[71] France,[72][73] Germany[74] (often organized under the guise of "adventuresport" clubs),[75] Netherlands,[76] New Zealand,[77] Russia,[78] Sweden,[79][80][81] the United Kingdom,[82] and the United States.[19]

http://en.wikipedia.org/wiki/Survivalism

I USA har det jo lenge eksistert en tradisjon for selvstendighet, og skeptiske tanker om hva de kan forvente av regjeringen. Egentlig er det jo bra at folk tar så mye ansvar for sin egen sikkerhet, men jeg skjønner ikke hvorfor verstingene skal sløse så mye tid, penger og energi på noe som antageligvis aldri skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det jo bra at folk tar så mye ansvar for sin egen sikkerhet, men jeg skjønner ikke hvorfor verstingene skal sløse så mye tid, penger og energi på noe som antageligvis aldri skjer.

I programmet ble det også listet opp sannsynligheten for de evt. katastrofene, og bortsett i fra 2 (jordskjelv) anså ekspertene muligheten for forsvinnende liten. Likevel ofret mange mennesker absolutt all tid, energi og penger på å forberede seg, just in case "the shit hits the fan"

Undertegnede og gubben ble sittende og diskutere utover natta. I tilfelle real Dommedag, vil man egentlig overleve? Vår konklusjon: Nei

Men det var noen seriøst merkelige typer i dette programmet. Blant annet en som i utgangspunktet fremsto som ganske seriøs. Type Indiana Jones i Los Angeles. Naturens mann, som mente han kunne overleve av div. urter og planter - dersom man hadde en flaske salatdressing (!) i nødutrustningen (type bitteliten ryggsekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede og gubben ble sittende og diskutere utover natta. I tilfelle real Dommedag, vil man egentlig overleve? Vår konklusjon: Nei

Jeg er egentlig en person som nekter å dø om jeg kan gjøre noe for å unngå det. Jeg tror ikke på et liv etter døden. Jeg har derfor vært litt småinteressert i sånne ting, lest og sett ting på nettet og sånn, men har aldri giddet å sløse penger og tid på det.

Jeg tror at noe som tiltrekker dem (og meg) er at det i så fall ville vært en ultimat test av overlevelsesegenskapene dine. Hvor lenge hadde man klart seg liksom, men ingen har egentlig lyst til å oppleve noe sånn til fordel for det trygge livet vi har nå.

Jeg tror dog det er mye sunnere for kropp og sjel å bare ha en interesse for friluftsliv generelt. Gå ut på turer i villmarka, teste forskjellig utstyr om man vil osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Vi så et program på National Geographics denne uka om folk (amerikanere, stort sett fra Sørstatene) som brukte omtrent all tid og penger på å forberede seg på dommedag. Enten den kom i form av energikrise, økonomikrise, jordskjelv, solstormer eller annet.

Ok, vi ble vel mest sjokkert over at mesteparten trente på å drepe med skytevåpen i tilfelle "the shit hits the fan", men så ble vi sittende og prate om flg.: Finnes sånne bare i USA? Eller er det kanskje noen i lille Norge eller andre europeiske land som prepper for den store dagen? Med å bruke hele døgnet til å lagre mat, trene på fluktruter og trene på å drepe?

Eller er dette er en hel-amerikansk greie? I såfall, hvorfor?

Det finnes et lite nettmiljø i Norge, og et litt større i Sverige. Nå er vel nordmenn nokså glad i friluftsliv, telting, sopp, bær, jakt og fiske, at de fleste av oss som driver med det sikkert kunne surviva a hell of a lot better enn mange av disse nutcasa i USA.

Men ja, JEG er hobby-survivalist. Det skal ikke mer til enn at Israel angriper Iran (noe som kanskje vil skje snart) før Hormuz blir stengt og oljeprisen og matprisen skyter i været over hele verden. Da er det greit å ha et lite lager i kjellern med fenalår og ala capri ;)

Jeg har også tatt med i betraktningen at Oslo kan bli et realt høl i fremtiden og derfor flyttet ut av byen og på landet. Jeg har investert i mye sølv og gull (typisk konspirasjonsteori-metaller) og tjent meg egentlig ganske rik på det. Jeg driver også å lærer meg enkelt jordbruk, dyrking av grønnsaker osv..samt at jeg er sportsfisker og jeger.

Så det er vel først og fremst hobbyene mine, og ting jeg trives med uansett. Men jeg har også i bakhodet at det er bedre å være føre var. Hope for the best, prepare for the worst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

I programmet ble det også listet opp sannsynligheten for de evt. katastrofene, og bortsett i fra 2 (jordskjelv) anså ekspertene muligheten for forsvinnende liten. Likevel ofret mange mennesker absolutt all tid, energi og penger på å forberede seg, just in case "the shit hits the fan"

Undertegnede og gubben ble sittende og diskutere utover natta. I tilfelle real Dommedag, vil man egentlig overleve? Vår konklusjon: Nei

Men det var noen seriøst merkelige typer i dette programmet. Blant annet en som i utgangspunktet fremsto som ganske seriøs. Type Indiana Jones i Los Angeles. Naturens mann, som mente han kunne overleve av div. urter og planter - dersom man hadde en flaske salatdressing (!) i nødutrustningen (type bitteliten ryggsekk)

Han siste du nevner der var bare patetisk. Men så du de som hadde bygd et digert fort av containere(må ha vært 1000kvm?)? Shit..Også trente hele slekta på "bug outs" dersom de måtte evakuere fortet sitt, hvor de trente skuddtrening med maskingeværer, alle i familien var ex-navy seals osv osv. Den gjengen der tror jeg faktisk kunne surviva det meste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apokalypsen kommer til å bli en ganske grim forestilling i folketette land med mye skytevåpen. Som USA. Når alt kommer til alt, så er moderne vestlige samfunn basert på arbeidsfordeling, industrielt landbruk og husdyrhold, og avansert distribusjon. Hvis disse tingene går til helvete innenfor en kort tidsramme, så kommer man til å ha en situasjon med MANGE mennesker som ikke får til det daglige livsoppholdet, og ikke er i stand til å brødfø seg selv, fordi de mangler ferdigheter og ressurser til det. Men har de en pistol, så kanskje de forsøker å TA det de trenger med makt.

Et sted som Norge kommer neppe til å ha de samme problemene. Vi har en langstrakt kyst som yrer av liv. Sulter man ihjel i fjæra i Norge, så har man ikke livets rett, ganske enkelt. Vi har mye natur, og gode muligheter for selvberging over hele landet. Og med unntak av Oslo-gryta, så er vi pent spredt utover. Det er få store byer, og mye landsbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Min doomsdayplan er å komme meg hjem til pappa og gårdsbruket som ligger i ingenmannsland/skauen, oppe på en høyde, ved siden av et vann. Tror ikke jeg ville følt meg tryggere noen andre steder, og overlevelsessjangsene virker relativt gode.

Men jeg likte programmet! Artig å se hvor godt forberedt en del av dem faktisk er og hvor mye tid og penger som går med til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Apokalypsen kommer til å bli en ganske grim forestilling i folketette land med mye skytevåpen. Som USA. Når alt kommer til alt, så er moderne vestlige samfunn basert på arbeidsfordeling, industrielt landbruk og husdyrhold, og avansert distribusjon. Hvis disse tingene går til helvete innenfor en kort tidsramme, så kommer man til å ha en situasjon med MANGE mennesker som ikke får til det daglige livsoppholdet, og ikke er i stand til å brødfø seg selv, fordi de mangler ferdigheter og ressurser til det. Men har de en pistol, så kanskje de forsøker å TA det de trenger med makt.

Et sted som Norge kommer neppe til å ha de samme problemene. Vi har en langstrakt kyst som yrer av liv. Sulter man ihjel i fjæra i Norge, så har man ikke livets rett, ganske enkelt. Vi har mye natur, og gode muligheter for selvberging over hele landet. Og med unntak av Oslo-gryta, så er vi pent spredt utover. Det er få store byer, og mye landsbygd.

Tja..så pinglete og lite organiserte som nordmenn er vil vi nok alle miste livets rett når vi må sloss mot kriminelle østeuropeiske bander, pakistanske kompiz-familier og generelt mye mer sammensveisede folk i byene. De fleste av oss bor tross alt i byene, og dersom vi får sosialt og økonomisk kollaps i Norge har ikke de fleste NOEN sjans til å overleve vinteren uten tak over hodet, tilgang på mat, rent vann og varme. I byene vil de sterkeste og best organiserte ta og kontrollere alt, og nordmenn drives ut på bygdene hvor det blir en desperat kamp mellom hus/gårdseiere og omstreifende og desperate folk. Noen få godt forberedte, eller svært friluftslivserfarne vil kanskje klare seg en vinter eller tre, men til syvende og sist er det de som klarer å organisere seg, har våpen og ressurser som vinner kampen.

Men det er klart, eier man et sted litt i gokk, med tilgang på skog, vann og mat, så kan man jo teoretisk klare seg til man dør av utmattelse, infeksjoner, brukket bein eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Prepping/survivalism er et ganske så globalt fenomen. Også lille Norge kan få problemer, men generelt er preppers i Norge mer hobbyorienterte enn det som kommer frem i Doomsday preppers. Som forøverig ikke er representativt for prepping, hverken i USA eller andre land. Nutcases finnes det jo som kjent overalt, noen finner trøst i religiøse sekter, noen i militante grupperinger, noen også i prepping.

Her er noen linker dere kan følge, hvis dere er interessert i å lære mer: http://norsksurvivalforum.com/ucp.php?i=pm&mode=view&p=558 Norsk survival forum er et forum for selvbergere her i Norge.

http://easyprepper.wordpress.com/ Er en blogg på norsk om temaet.

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ Er svenskenes forum.

Vi som gruppe trener ikke med våpen for å drepe. Enkeltpersoner kan kanskje ha den innstillingen, men flesteparten med våpen på forumet vårt er jegere eller er i militæret. Det er heller ikke så mange som bygger bunker, selv om noen har interesse i det området. Og det hadde jo vært kult og kunne si: Screw you world, i am going to my bunker! ;) Men i det store og det hele fokuseres det mer på kjøkkenhage, førstehjelp, og andre mer konstruktive måter og overleve kriser. Ikke nødvendigvis yellowstone, men mer Dagmar eller lignende.

PS: Han karen med salatflaska, han hadde den vel med seg mer for smakens skyld og ikke fordi han absolutt trengte den. Og tatt i betraktning av at han hadde botanisk utdannelse, tror jeg nok han vil overleve lenger enn gjennomsnitts amerikaneren i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...