Gå til innhold

Mammadagboka


Gjest Alabama

Anbefalte innlegg

Gjest Alabama

Oppretter en ny dagbok hvor jeg kan skrive litt om hverdagen, og så får bloggen heller være til litt mer private saker. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Tiden flyr og lillemann er tre måneder alt. :daane: Vokser seg til og begynner å få personlighet. Vi trodde jo at vi hadde fått en veldig bedaglig unge som bare ville sove og slappe av, men de 6-7 siste ukene har han bare sovet mindre og mindre. Har til tider vært bekymret for om han får nok søvn. Han har heldigvis sovet godt om natta helt siden han ble født, men på dagen kan han fint sove kun 2 timer om vi ikke går aktivt inn for å få han til å sove. Da blir han selvsagt overtrøtt når kvelden kommer, med masse grining..

Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har gått lengre turer på dagtid for å få han til å sove, men om han våkner underveis på turen så er det ikke så lett å få han til å sove igjen. Da hyler han til han får pupp. :rolleyes:

Vi begynte å legge han for natta etter de første kveldene med skriking da han var omtrent to måneder. Det virket som om han trengte å bli lagt. Han flytta ut av vognbagen, som frem til det hadde fungert som oppholdssted hele døgnet, og over i senga si. Kilisenga er 70 cm bred, så han får fint plass på tvers! :Nikke: Vi pleier å vente til han blir trøtt og har egentlig ikke hatt noe fast tid enda, annet enn at vi tar han med på badet mellom 19 og 21. Så bader han eller vasker seg, får på pysj og så går vi på rommet. Har bare på en liten nattlampe, ellers er det mørkt. Gir litt mat og så prøver vi å legge han ned. Synger et par sanger. Ikke alltid han finner seg i å bli lagt ned, men da bysser vi bare litt eller legger oss sammen med han i vår seng til han sovner. Som regel våkner han når vi legger han ned, men da er det bare å gi smokk og fille, stryke litt i panna og så sovner han ganske fort. Vi går stort sett ut fra rommet før han sovner helt. Noen ganger våkner han igjen, men da er vi raskt på pletten med å dytte inn smokken og legge filla litt nærmere.

Sover mellom 4-6 timer i strekk frem til første nattmåltid.

Har ikke lyst til å bli for strenge mtp rutiner enda, så vi har avviket fra dette enkelte dager.

Kjenner at jeg begynner å bli mer sliten av den avbrutte søvnen nå. Sliter mer med å holde øynene åpne på natta mens jeg ammer og trenger mer hvile på dagen og kvelden. Har lyst til å få litt mer rutine på dagen også, så noen dager fremover skal jeg skrive logg for søvn, mat og aktivitet. Kanskje jeg etterhvert ser et mønster som vi kan peile oss inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok! :) Har han virkelig blitt 3 måneder alt?! Synes det var forrige uke jeg fikk vite at han var født jeg! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulera med ny dagbok! ;) Tida går fortere enn lyset av og til, kjennes det som. svuuuusj!

så flink du er som prøver å legge han til faste tider... jeg legger J når hun sovner jeg, men bruker å bade henne, mate og så bysse i seng når hun er trøtt i 21-22 tida uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Det går virkelig fort, ja, Snart begynner jeg å jobbe igjen og han løper han rundt her og river ned bøker og roter i blomsterpotter.. :fnise: Heldigvis skal jeg ikke tilbake på jobb før i februar, men det føles så snart. Kanskje jeg skal bli student isteden? Ta noe videreutdanning? :klo:

Han er forresten en fantastisk herlig baby nå. :kyss: Smiler og fekter og lager lyder. Synes at tunga si er veldig morsom, så han sleiker seg rundt munnen og stikker den ut og inn hele tida. Når vi hermer er det enda morsommere. :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok!

Tenk at gutten din er 3 mnd alt, rart å tenke på!

Kjedelig at det blir lite søvn på deg.. Får håpe det bedrer seg snart, og at det blir en liten rutine på ting. Her blir det heller ingen lange trilleturer, vesla våkner så fort, og skal bare ha pupp! Føler ikke for å sette meg på en Stein og amme heller akkurat, selv om jeg har vært på nippet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny dagbok!

Før tenkte jeg at det skulle bli godt med litt frihet til å ikke ha rutiner og bare ta dagene litt som de kom, men jeg må innrømme at jeg savner rutiner på søvn spesielt :sjenert: Vi mennesker er nok mer rutinemennesker enn vi kanskje liker å innrømme :Nikke: Men det går seg mer og mer til jo eldre de små blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en deilig baby du har fått deg, ja! Blir bare bedre og bedre spør du meg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg var også veldig klar for at baby skulle få bestemme rytmen selv, men det er lite hensiktsmessig å ikke sove når man er tre måneder gammel, stuptrøtt, grinete og har vært våken i over fire timer. Så da må mamma ta grep. :Nikke:

Jeg føler heller ikke for å sitte på en stein eller en fortauskant og amme. :fnise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Der oppdaget jeg også den nye boken :) Følger med så godt jeg kan uten stabilt internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Hyggelig med besøk.

Mannen har fri, så nå ligger begge guttene mine i senga og sover, mens jeg kan få litt alenetid i stua. Lillemann var skikkelig sutrete og klengete i går og ville ikke sove, så kjenner jeg er litt sliten. Bra at man er to om en baby og all honnør til alenemødre! Lurer på om det er utviklingssprang, for han var akkurat lik for omtrent fem uker siden. Ut ifra det lille jeg har lest om det så skal det komme i visse uker, og det stemmer ikke helt overens med lillemanns alder. Ikke vet jeg så mye om utviklingssprang heller. Er det en teori med hold i eller er det svada?

Jaja, vi hadde tenkt oss en tur på Ikea i dag, men lånte bort bilen til lilleøster i helga og har ikke fått den tilbake. Like greit, så slipper vi å dra ut av huset med en potensielt svært krevende baby som i utgangspunktet allerede hater shopping.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Eller er det rett og slett jeg som har skylda? Har omtrent ikke drukket melk siden han var noen uker gammel, men den siste uka har jeg begynt igjen. Drukket både melk og biola enkelte dager... :klo: Jeg tålte ikke melk selv da jeg var liten. Skal se hvordan det går om jeg kutter melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper ikke det er melken som har skylden. Lita har alt vært på IKEA to ganger, nesten fire uker gammel :fnise: Herlig med litt alenetid for mor :strix: Jeg er også full av beundring for alenemødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Deilig med en baby som kan være med litt rundt.

Det er ingen krise om det er melk, for mat med melk har gått fint, bare ren melk som sannsynligvis er litt trøblete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i det minste greit at du kan ha melk i mat, hvis ikke blir det så mye styr. Jeg gikk på total melkefri diett før jeg ble gravid og til jeg var åtte ni uker på vei, snakk om stress, nå holder jeg meg bare unna ren melk igjen. Har kjøpt inn risdrikk, så da blir det i det minste frokostblandinger på meg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny dagbok! :hoppe:

Lillegutt har og fått bestemme rytmen selv, men det har jo gått greit, siden han har vett til å sove på dagen. Dvs, han må jo legges og roes selvsagt - han sovner ikke akkurat av seg selv på babygymmen liksom ;) Men når det gjelder natta har han bare fulgt vår rytme, dvs natta rundt 23, og våknet med meg rundt 10 (savner det nå ja *gjesp*!!), frem til han rundt 5 måneders alder plutselig bestemte seg for at natta begynte 19-20. Det var helt merkelig - plutselig sov han som han gjør på natta når han fikk en lur etter denne tida - helt åpenbart at han da hadde fått en rytme som sa at da var det natta.

Og dette med rytme på dagen utvikler seg hele tida her, men et visst mønster har vi kunne følge en tid nå, så sikkert lurt å bli mer obs på det ja :jepp: Lillegutt her har nå ca 3 lurer pr dag nå, første rett etter vi har stått opp og fått kledd han, sånn at jeg akkurat er så våken at jeg ikke får sove igjen ;)

Forøvrig hadde nok vår tass et stort sprang rundt 3 måneder - før det kunne han sove 5-7 timer i strekk om natta. Etter 3 måneder er det sjelden mer enn 3 timer. Glad for at vi snart skal begynne med grøt ja.... Så det er nok ikke rart om dere heller merker utviklingssprangene som dere gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...