Det stemmer ikke.
Her roter du noe forferdelig.
Dødehavsrullene ble skrevet mellom 200 år før, og 70 år etter kristus. Dessuten er "offerlam"-myten vanlig i mange religioner. At en religion først har gamle skrifter som plagierer denne myten fra andre religioner, for så å komme med nyere skrifter som påstår at det som ble beskrevet faktisk skjedde, er ikke noe bevis.
Det blir som å skrive en lapp der det står at en konkret hendelse skal finne sted, for så å påstå at hendelsen fant sted uten at det er noe bevis for det, og dermed påstå at lappen inneholdt et profeti som gikk i oppfyllelse.
Ja, pisking var normalt. Hva så? At man i ettertid skriver at en oppdiktet person ble pisket er ikke noe bevis.
Det er slik korsfesting foregikk.
Mange var på jorden og døde på denne måten. Det var tross alt en vanlig straffemetode.
Du er bare desperat, og driver med uærlig sirkelargumentasjon.
TS her.
Jeg ser at en del av dere har missforstått meg, eller automatisk tillagt meg dårlige motiver.
Jeg er verken desperat eller ute etter å provosere. Jeg er derimot nysgjerrig og vitebegjærlig, og i motsetning til veldig mange i denne verden, ønsker jeg ikke å gå gjennom livet uten å 'bry meg'. Jeg ønsker å finne ut av ting, også det som har med tro å gjøre- Og jeg synes Bibelen og spørsmål som det jeg reiser her, er ekstra spennende!
Desverre er jeg ingen professor, så det kan være jeg utrykker meg uklart på enkelte punkter, men jeg kan i hvert fall forsikre dere om at jeg er fullstendig ærlig, og at dette er
fakta jeg har lett meg fram til selv og ønsker å finne ut mer om. Dessuten synes jeg det er spennende å se hva andre tenker om temaet.
Jeg synes det er synd at man ikke kan diskutere noe som har med religion eller overnaturlige ting å gjøre, uten at man skal behandle hverandre nedlatende eller komme med usmakelige kommentarer.
Uansett - for å starte med deg jeg har sitert over her.
Du sier at 'dette stemmer ikke.' Først forsto jeg ikke hva du mente, men nå ser jeg at jeg nok har ordlagt meg litt klønete. Det jeg mener er at det er vitenskapelig bevist
når disse skriftene er skrevet. F.eks. at Dødehavsrullene er skrevet mellom 200 f.Kr og 70 e.Kr. Dette stemmer jo, det er du vel ikke uenig i?
Mens (i dette eksempelet) foregikk hendelsene det ble profetert om 200 år senere. (Altså hvis man regner fra år 200 f.Kr) Jeg mente ikke at
dette var vitenskapelig bevist, det må man gjøre seg opp en mening om selv.
Forsto jeg deg rett i at det var dette du mente var feil?
Dette var uansett ikke poenget mitt. Det var hvordan Jesaja så mange år tidligere kunne vite at pælfesting/korsfesting ville bli normalt.
Dette ble ikke normalt før ca. 100 år før Jesu død.
(Kilde:
http://no.wikipedia....ki/Korsfestelse)
Hvorfor sier du jeg roter?
Ja, det er slik korsfesting foregikk, men det kunne ikke Jesaja vite

Korsfestelse var allerede en gammel (og grufull) tradisjon da Dødehavsrullene ble skrevet, så den "profetien" legger jeg ingenting i. Og skal man først trekke fram profetier, så kan man like gjerne gå den andre veien: Det ble spådd at Jesus skulle være like lenge i graven som Jonas var i hvalfiskens buk. Noen hadde tydeligvis regnet feil, for Jonas oppholdt seg i hvalens slimete indre i tre dager og tre netter, mens Jesus angivelig gjenoppstod etter tre dager og to netter. Skal da det være et bevis på at kristendommen er feil?
Personlig kan jeg aldri tro på en slik gudsskikkelse som det de judaiske religionene forfekter. Men å redusere sin tro til vitenskapelige "beviser" og sannsynlighetsberegninger gjør troen temmelig ynkelig i mine øyne. Skal man først tro, skal man være sterk nok til å tro gjennom paradokset.
Dette var et interessant innlegg!
Først - i hvert fall deler av Dødehavsrullene ble skrevet i år 200 f.Kr. På dette tidspunktet var ikke korsfestelse en gammel tradisjon. Dette ble først vanlig i det 1.århundre f:kr. (Se kilde over)
Hvis du har noen andre kilder, vil jeg gjerne se disse

Hvor står profetien om at Jesus skulle være like lenge i graven som Jonas i hvalens buk?
Jeg er enig i at troen må være tro i seg selv, ikke kun basert på vitenskap. Men for mennesker som lever i denne verden, er det vanskelig å komme til det punktet uten å finne et eller annet som 'beviser' noe for en selv først.
Og det tror jeg heller ikke man skal. Blind tro er ikke godt for noe.
Anonym poster: 22653fcc2b144e3579b728d7854296f4