Gå til innhold

Palmeolje, bryr du deg om hva det skader?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vet du om Palmeolje? Veldig ofte når det står "vegetabilsk fett/olje" så er det palmeolje det er snakk om. Mange tror at palmeolje er skadelig for mennesker, jeg har lest veldig mye om det og det er ikke mer skadelig enn andre oljer. Palmeoljen er mest skadelig for den flotte regnskogen vår. Annethvert minutt forsvinner det en fotballbane av regnskogen vår til fordel for plantasjer av Palmer som de kan utvinne palmeoljen fra og bruke i maten vi i den vestlige verden kjøper.

Jeg vet det finnes palmeolje i veldig mange matvarer. En gang ble det postet en fullstendig liste her, og jeg ble overrasket over hvor mye palmeolje det var i de forskjellige tingene.

Bryr du deg om maten du spiser inneholder palmeoljen? Jeg har gått bort fra VELDIG mange produkter som inneholder palmeolje. Jeg tenker på den flotte skogen som forsvinner, de stakkars dyrene som mister hjemmet sitt fordi palmene skal plantes.

Det er et overgrep mot verdens viktigste skog.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bra du tar det opp, for det er mange som ikke er klar over dette.

Jeg har lenge vært klar over at revet pizzablanding er noe man skal holde seg unna, men det er bare nå nylig jeg har innsett at dette bare er toppen av isfjellet, og jeg har kuttet ut en del matvarer. Men det er sikkert mye jeg overser fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg og har lest mye om det etter at jeg hørte om det første gang. I starten så var jeg jo mest bekymret for hva det gjorde med min egen kropp, men ettersom kunnskapen har steget så har jeg vel begynt å bekymre meg mer for hvilke skader dette påfører regnskogen!

Jeg prøver i aller høyeste grad å unngå produkter med palmeolje, og heldigvis har flere merker begynt å ta avstand fra denne oljen og bytte den ut dersom de har brukt den.

Men det er jo fortsatt ALTFOR mye som inneholder dette, og som ikke er merket.

Vet du om det finnes noen god norsk oversikt over umerkede varer som benytter seg av palmeolje? Jeg mener å ha sett noe på puls på nrk, men jeg fant det ikke igjen når jeg lette. Det var kanskje en app?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Bryr du deg om maten du spiser inneholder palmeoljen?

Ja.

Vet du at såpen din også inneholder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bryr meg. Jeg printet ut den lista med matvarer som inneholder palmeolje, og kuttet ut de matvarene vi brukte som var på lista.

En må og tenke på at regnskogene er jordens oksidenkammer

Les her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Vet du at såpen din også inneholder det?

Ja, det vet jeg, og jeg kjøper såpe fra body shop, som de lover at er uten palmeolje. Det er palmeolje i alt mulig, den driten.

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest notetur nomen

Vet du om det finnes noen god norsk oversikt over umerkede varer som benytter seg av palmeolje?

Det finnes dessverre ikke noe sånt. Den oljen brukes i alt mulig fra mat til hudpleie og i industrien. Men det er viktig at folk kutter ut varer som ikke trenger å ha denne oljen, men fint kan ha annet vegetabilsk fett.

Men sånn det er i dag er det nok å se etter veg.fat eller vegetabilsk fett i innholdsdeklarasjoner, så har man funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Ja, det vet jeg, og jeg kjøper såpe fra body shop, som de lover at er uten palmeolje. Det er palmeolje i alt mulig, den driten.

TS

Jeg syns det er så trist med orangutangene... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre ikke noe sånt. Den oljen brukes i alt mulig fra mat til hudpleie og i industrien. Men det er viktig at folk kutter ut varer som ikke trenger å ha denne oljen, men fint kan ha annet vegetabilsk fett.

Men sånn det er i dag er det nok å se etter veg.fat eller vegetabilsk fett i innholdsdeklarasjoner, så har man funnet den.

Men kan det noen ganger være annet veg. fett enn palmeoljen? Jeg legger vekk alt med vegetabilsk fett i, tar ingen sjanser. Men jeg synes at de som bruker annet veg. fett enn palmeolje burde merke varen sin med det, ellers vet jeg ikke hva som er hva.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så trist med orangutangene... :sjenert:

Jeg også, det er i grunn det som fikk meg til å starte tråden, jeg så på Dyrepasserene på tv2 der de tok opp temaet. Og det fikk meg til å tenke på hvor utrolig imot palmeolje jeg er, men jeg får ikke med meg vennene mine på det, de kjøper masse billige varer som drukner i palmeolje og de står sikkert for et stort tre som hogges vekk pr dag. Synes det er trist at de ikke vil tenke lengre enn som så..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du tar det opp, for det er mange som ikke er klar over dette.

Jeg har lenge vært klar over at revet pizzablanding er noe man skal holde seg unna, men det er bare nå nylig jeg har innsett at dette bare er toppen av isfjellet, og jeg har kuttet ut en del matvarer. Men det er sikkert mye jeg overser fortsatt.

Kjempebra start å starte i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg tenker på det og unngår alle varer med palmeolje, og de som har uklar merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Ja, det bryr jeg meg om. Dvs., det er ikke akkurat så fryktelig vanskelig for meg å holde meg unna det, for jeg lager all maten min selv, og det er jo i halvfabrikata og annen type ferdigmat man finner palmeolje. Dessuten, revet "ost" som ikke er ost, kjøper jeg uansett ikke, for det er ikke noe godt. Potetgull og lignende ting kjøper jeg uhyre sjelden, og da laget med solsikkeolje eller andre typer olje enn palmeolje - igjen fordi jeg synes det smaker bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Men kan det noen ganger være annet veg. fett enn palmeoljen? Jeg legger vekk alt med vegetabilsk fett i, tar ingen sjanser. Men jeg synes at de som bruker annet veg. fett enn palmeolje burde merke varen sin med det, ellers vet jeg ikke hva som er hva.

Tviler veldig sterkt på det, gitt, for det at produkter ikke inneholder palmeolje har jo blitt et salgsargument. For øvrig synes jeg det er helt høl i huet at produsentene ikke er pålagt å spesifisere hvilken olje som er brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bryr jeg meg om. Dvs., det er ikke akkurat så fryktelig vanskelig for meg å holde meg unna det, for jeg lager all maten min selv, og det er jo i halvfabrikata og annen type ferdigmat man finner palmeolje. Dessuten, revet "ost" som ikke er ost, kjøper jeg uansett ikke, for det er ikke noe godt. Potetgull og lignende ting kjøper jeg uhyre sjelden, og da laget med solsikkeolje eller andre typer olje enn palmeolje - igjen fordi jeg synes det smaker bedre. :)

Jeg kjøper også aldri halvfabrikata og ferdigmat, så jeg unngår det mye der.

Men jeg legger merke til at mange tacoprodukter, tacochips og tacoshell inneholder palmeolje. Ofte er det på billigsalg på Coop, skal ikke si garantert, men jeg tror det er fra Santa Maria..?

Jeg passer også på at alt potetgullet mitt er med solsikkeolje, jeg tror KIMS er best på å unngå palmeolje i sine ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler veldig sterkt på det, gitt, for det at produkter ikke inneholder palmeolje har jo blitt et salgsargument. For øvrig synes jeg det er helt høl i huet at produsentene ikke er pålagt å spesifisere hvilken olje som er brukt.

Ja, det burde stå rett ut PALMEOLJE, djevels makt som det er, da hadde nok færre kjøpt det, med tanke på hva palmeolje gjør mot dyr og skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Men jeg legger merke til at mange tacoprodukter, tacochips og tacoshell inneholder palmeolje. Ofte er det på billigsalg på Coop, skal ikke si garantert, men jeg tror det er fra Santa Maria..?

Økologiske tortillalefser fra Santa Maria inneholder ikke palmeolje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologiske tortillalefser fra Santa Maria inneholder ikke palmeolje. :)

Ah, takk, det er notert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bryr meg. Jeg printet ut den lista med matvarer som inneholder palmeolje, og kuttet ut de matvarene vi brukte som var på lista.

En må og tenke på at regnskogene er jordens oksidenkammer

Les her

Ja, her fant jeg den lista jeg tenkte på, i linken din, tusen takk :) :)

http://www.regnskog.no/bevisst-forbruker/palmeoljeguide;jsessionid=19959A1277F89F31BABEC15D4256C596

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista inneholdt forresten MYE jeg ikke ante at det var palmeolje i, mye hverdagsmat liksom... gjelder å tenke seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...