Man kan bruke balsam-metoden på
alle hårtyper! Ikke dermed sagt at alle blir fornøyde med resultatet, selvsagt. Det er ikke slik at det fungerer
bedre for de med krøller, men forskjellen (før og etter) er ofte mer synlig, siden krøllene blir mer definerte. Et slett hår ser kanskje sunnere og finere ut etter noen runder med balsamvask, men forskjellen blir liksom ikke like dramatisk. En del tror forresten de har slett, litt frizzy hår, men så viser det seg at de faktisk har bølger/krøller når de bytter til balsam-metoden. Selv har jeg tykt hår (tynne hårstrå, men mange av dem) med bølger, og synes balsam-metoden er super. Min kusine med tynt, rett hår, samt en venninne med tykt rett hår er også svært fornøyde med resultatet etter å ha kuttet ut shampoo.
Noen opplever at det tar litt tid før man får et bra resultat, men for mange (inkludert meg) funker det fra dag én. 6 uker er i alle fall
ikke noe som gjelder alle. Det er lurt å vaske med en renseshampoo (evt. vanlig sls-shampoo uten silikon), eller med vann og natron før man begynner med balsam-metoden. Da får man fjernet produktrester (først og fremst silikon), slik at man har et best mulig utgangspunkt. Så bør man bruke en balsam uten silikoner, slik at det ikke tynger håret unødig (men det skal nevnes at flere velger å bruke balsam
med silikon, og får gode resultater med det). En lettere balsam fungerer ypperlig når man skal rengjøre håret, men noen velger å bruke en litt tyngre (evt. hårkur) i tuppene i tillegg - her må man egentlig bare prøve seg fram.
Under selve hårvasken kan det være lurt å la balsamen sitte en stund (10-15 min), også gnikker man godt med fingrene nedi hodebunnen, slik at man blir skikkelig ren. Den største feilen folk gjør, er at de
ikke skyller godt nok. Mange av de som tror balsam-metoden ikke fungerer på dem har rett og slett ikke gjort en god nok jobb med å skylle ut. Det tar lengre tid å skylle enn når man bruker shampoo først, og tar man seg ikke god nok tid, kan resultatet fort bli at håret ser fett og flatt ut - dette gjelder nok spesielt de som har tynt hår.
Det er viktig å tenke på hva slags stylingprodukter man bruker når man kun vasker med balsam. Det beste er jo å ikke bruke noenting. Unngå silikoner og mineralolje, dersom du føler du må bruke noe. Voks, paste, olje osv. blir sjansespill. En lett balsam-spray (uten silikoner) er et godt hjelpemiddel på en dårlig hårdag. Lær deg hvilke ingredienser du bør unngå, og les alltid bakpå flaska. Som nevnt så er det litt opp og ned hva som funker for folk, men hold det renest mulig i starten (kun silikonfri/oljefri balsam), slik at du ser hvordan metoden
virkelig fungerer for deg, uten å blande inn andre ting som kan ødelegge for resultatet.
Det jeg personlig liker aller best med balsam-metoden, er at det "kurerte" min tørre og kløende hodebunn. Teknisk sett var det vel fraværet av shampoo som gjorde det, men det føles i alle fall fantastisk å slippe å klø seg til blods som følge av en shampoo som strippet håret for alt av naturlige oljer.
Dette innlegget har blitt redigert av Antlers: 16 april 2012 - 01:41