Gå til innhold

Fortvilet far: Hvilke bleier er best?


Gjest Fortviletfar

Anbefalte innlegg

Gjest Fortviletfar

Jeg er en mann som snart blir pappa til det vi tror blir en nydelig jente. Nå har det seg slik at alt er ikke fryd og gammen. Vi har ett barn fra før av, og forrige gang fikk min bedre halvdel alvorlig tilfelle av fødselsdepresjon. Hun kunne rett og slett ikke ta seg av barnet. På grunn av jobb kunne jeg da ikke stille opp så mye, men svigerforeldre hjalp til med det meste. Nå frykter jeg at dette skal skje igjen. Svigerfar har blitt dårlig til bens og jeg vil slippe å belaste svigermor igjen. Men denne gangen er jobbsituasjonen en annen og jeg vil da kunne være mye mer til stede. Jeg kan derimot ingenting om barnestell siden jeg i prinsippet aldri har holdt ordentlig i et spedbarn eller skiftet en bleie.

Men nettopp dette med bleieskift er jo det som kan skremme oss menn mest.

Men jeg lurer på noe. I butikkene har de jo både Pampers og Libero bleier, om en ser bort fra billigversjonene. Hva er best? Er det noen forskjell mellom disse og hva bruker dere og hvorfor? Jeg har også hørt at en kan lage sine egne. Er det en god løsning? Har noen i så fall en oppskrift eller tips om hvor en kan kjøpe sånt? Jeg vil ha det som er best på barnet og trenger tips fra dere erfarne.

Hjelp!

Hilsen usikker pappa.

Innlegget redigert grunnet reklame.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er best det kommer an på ungen din, noen funker det best med Pampers mens andre Libero. Du må nesten bare prøve deg fram i bleiejungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adriane

Heldige dama di! :rodmer:

Her bruker vi Libero, og har gjort det stort sett hele tiden. Det er fordi vi syns at de stort sett er de mykeste, og tørreste bleiene. For vårt barn har Libero også best passform. Pampers sine bleier syns vi virker trangere, stivere, ikke like tørre i "overflaten" mot barnets hud, og vår lille fikk mye raskere bleieutslett med Pampers sine bleier, enn med Libero sine.

Bleier som man lager selv som du sier, vil jeg tro er tøybleier. Dette vet jeg så å si ingenting om, annet enn at det er en del jobb med vasking. Men for de som lærer seg teknikkene, og har gode muligheter til å vaske, så vet jeg de mener det er det beste man kan sette på barnet sitt.

Ønsker deg masse lykke til, og syns det er fantastisk at du engasjerer deg så mye som du gjør! :klemmer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som den over meg - det varierer vedig fra barn til barn, hvilke som passer best...

OG dette kan gjerne også endre seg etterhvert som barnet vokser.

Så bare prøv med en (de er i teorien like god begge to, bare litt forskjellig passform)

Er du ikker fornøyd, så prøver du den andre typen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et barn fra før og har aldri holdt i et spedbarn elelr skifte bleie? vel på tide du kommer på banen!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte med pampers, men nå har vi gått over til billigbleier. De har gjort det svært bra i tester, og vi merker ingen forskjell på jenta vår og huden hennes. Landlord og coop er vi veldig fornøyde med. Men da hun var nyfødt og vi var usikre førstegangsforeldre, torde vi ikke annet enn å kjøpe de dyre merkene.

Fikk jo noen bleier gratis gjennom de såkalte gratispakkene (fra apoteket, og libero, og rimi, tror jeg), var veldig kjekt å få testet dem ut da barnet kom til verden.

Flott at du stiller opp denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker helt klart Coop sine bleier. Mye billigere, og tilogmed bedre, synes nå vi.

Må jeg kjøpe Libero eller Pampers, blir det Libero. Pampers har en tendens til å "flasse"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med pampers, men nå har vi gått over til billigbleier. De har gjort det svært bra i tester, og vi merker ingen forskjell på jenta vår og huden hennes. Landlord og coop er vi veldig fornøyde med. Men da hun var nyfødt og vi var usikre førstegangsforeldre, torde vi ikke annet enn å kjøpe de dyre merkene.

Fikk jo noen bleier gratis gjennom de såkalte gratispakkene (fra apoteket, og libero, og rimi, tror jeg), var veldig kjekt å få testet dem ut da barnet kom til verden.

Flott at du stiller opp denne gangen :)

Signerer dette! Dessuten kjempebillig, 30 kr for ei pakke med rundt 50 bleier, de minste Coop's kan brukes fra 2-3 mnd alder :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker Libero, Pampers sine bleier klistret seg til rumpa når han bæsja... :jepp: Har ikke prøvd billigbleiene ennå men har planer om å prøve de siden de har gjort det så bra i tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Pampers på dagen og Libero på natten. Pampers fordi vi synes de er mykere og ikke så stive, og Libero på natten fordi Pampers ''svetter'' litt når de blir fulle. Har en stortisser på natta. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Libero her! Vi begynte med de pga et visst tilbud fra en viss matvarebutikk, og fant ut at disse bleiene er helt topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt, dette klarer du! (Og det er ikke vaskeligere for deg enn for alle mødrene som får sitt første barn og heller aldri har sett en baby før omtrent. Vi var også helt lost, men valget ble enkelt pga at vekten på barnet passet best til Pampers. Liberoen ble enten for liten eller for stor.)

Trikset er å prøve seg fram. Alt er i utgangspunktet like bra.

Du kjøper babybleier i butikken, gjerne en pakke Libero og en pakke Pampers. Kjøp etter vekten på babyen, noen nyfødte er små og andre er litt større.

Du forsøker den ene sorten, og lekker det rett ut ved låret eller opp på ryggen forsøker du om den andre sorten er bedre.

Dette er en smakssak og du må bare forsøke deg fram. Lekkasjer og slikt er uansett vanlig på nyfødte, og de byttes såpass ofte på at bleiemerket har mindre betydning i begynnelsen.

Men kan du ikke spørre mammaen nå da hva som ble brukt på forrige barn? Kan ikke hun kjøpe inn litt av hvert som hun tenker er ok? Det er sikkert uansett lurt å legge en plan hvis dere mereller mindre gjør regning med at hun blir dårlig.

Ellers er det smart å oppsøke ulike mammaforum, der får man gode svar på alle slags detaljer man lurer på om babyer og kan lære av andre.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mening er at det viktigste er at bleiene er lotion-free.

På pamperspakken var det skrevet med veldig liten skrift at bleiene inneholdt lotion, så fram til vi oppdaget at de faktisk inneholdt lotion, var de vårt førstevalg.

Nå foretrekker vi Libero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Bare husk å kaste den brukte bleia i søppelet med det samme, og vaske hendene dine med såpe etter det. Klarer du det, så kommer du langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er igjen ryddet for reklame, avsporing og det man kan kalle misbruk. Jeg vil minne om at det er helt ok å poste relevante blogginnlegg, men å fylle hele tråden med linker virker både spammete og reklamete. Forøvrig vil jeg også minne om at hvis man lager tulletråder så kan det føre til utestengelse. Dette blir med andre ord tatt videre.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...