Gå til innhold

Hjartesmil og bokkontrakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som synes det er urettferdig at hun Hjartesmil (grayzine.no/hjartesmil) får bokkontrakt med Samlaget uten å ha gjort noe særlig for det? Hun ble bare ringt opp, leste jeg. Mens man hører at det er såååå vanskelig å bli antatt på forlag, så får hun søren meg alt helt gratis bare fordi hun skriver den makronrosasøte bloggen sin på nynorsk! Ganske urettferdig spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er jo ikke bare blogger, hun har skrevet og gitt ut to magasin selv. I tillegg skriver hun tekster på bloggen som svært mange ser ut til å like, og hun er som en "ambassadør" for nynorsk. Synes overhodet ikke det er rart at hun fikk dette tilbudet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg har tro på at boken hennes kommer til å bli magisk. Og da spiller det liten rolle for meg om hun faktisk fortjener det på den måten du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urettferdig synes jeg ikke det er, folk får da større muligheter enn det på bakgrunn av utseendet sitt, kan hun ikke få utgi en stakkars bok som antakeligvis ikke er en kvalmende gullgruve når hun representerer et sjelden skriftspråk og har en 'penn' som mange liker? Jeg har ikke store forventninger selv, men jeg er overhodet ikke misunnelig. Med tanke på hvor mange som får betalte photoshoots her i landet synes jeg like gjerne vi kan spre ut 100 bokkontrakter til skarptungede bloggere og hobbyskribenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et fornuftig valg av Samlaget. Hvorfor skulle de ikke prøve å få til en kontrakt med henne, når hun absolutt har vist både evner og vilje til å skrive bra om ting som folk liker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen min er konsulent i 100 % godt betalt stilling i et departement fordi hun var morsom på intervju og har drukket øl på Blindern hver helg i fem år. Hun har middels karakterer og er dårlig i språk, enda jobben hennes består av lesing og rapportering. Hun har nok høyere årslønn enn Hjartesmils bokkontrakt. Har nok fjorten eksempler du kan være sjalu på bare i vennekretsen min. Hvis man først skal begynne å henge ut og sutre over folk som får en eller to gode muligheter i livet blir hverdagen innmari slitsom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vennen min er konsulent i 100 % godt betalt stilling i et departement fordi hun var morsom på intervju og har drukket øl på Blindern hver helg i fem år. Hun har middels karakterer og er dårlig i språk, enda jobben hennes består av lesing og rapportering. Hun har nok høyere årslønn enn Hjartesmils bokkontrakt. Har nok fjorten eksempler du kan være sjalu på bare i vennekretsen min. Hvis man først skal begynne å henge ut og sutre over folk som får en eller to gode muligheter i livet blir hverdagen innmari slitsom.

Jepp. Livet er urettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi sammenligne bokkontrakten til Mariell/ Hjartesmil med kokeboka til Fotballfruen :skratte: ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke noen overaskelse at noen som skriver på nynorsk får kontrakt med samlaget, da de er et nynorskforlag. Når det kommer til samlaget, er det nok kanskje hakket lettere å komme gjennom nåløyet fordi de nok får ferre innsendte manus. Det er også enklere for samlaget å være interessert i unge som skriver på nynorsk nettopp fordi de trenger forfattere som dekker alle typer målgrupper.

Når det er sagt er det nok ikke første gang noen har blitt kontaktet av et forlag med forespørsel om å skrive. Det er nok vanligst med fagbøker, men igjen, det er heller ikke unaturlig å kontakte andre.

For det tredje synes jeg hun skriver greit. Bloggen blir kanskje litt vél sukkersøt mtp. innhold, men hun har et veldig vakkert språk og hun har gjennom bloggen noe å vise til. Det er ikke det samme som å feks. be en TV-personlighet om å skrive fordi vedkommende er kjent, da Mariel faktisk er kjent som skribent fra før av, det er jo en del av levebrødet hennes så vidt jeg vet. Kjæresten hennes, som hun skal skrive sammen med har også en del skriveerfaring og har bla. vunnet lyrikkkonkurranser fra før av.

Skjønner ikke hva du mener med urettferdig her. Ja, det er kanskje urettferdig at når først én dør er åpnet så kommer det gjerne flere tilbud, men det er tross alt slik det fungerer i mange situasjoner for tiden. Det kalles nettverksbygging. At hun er en blogger som får et tilbud er da ikke forskjellig fra å få et jobbtilbud fordi en kjenner noen, eller er semi-kjendis, datter/sønn av en kjendis. Det skjer hver dag og over alt. Kanskje er bloggere litt skyteskiver fordi vi leserne følger dem på veien fra å blogge om vgs til å blogge om større prosjekter, men det er i bunn og grunn samme deal.

Jeg tror heller ikke at kontrakten med Mariel hadde kommet dersom samlaget hadde bunkevis med bedre manus liggende på kontoret. Så klart gir det en ekstra salgsappel når vedkommende er et kjent eller semi-kjent navn, men forlagene jobber jo med salg/distrubsjon og det er jo ikke noen hemmelighet at de prøver å gi ut bøker som de tror vil selge.

Om boka blir bra eller ei gjenstår jo å se, men jeg antar at Mariels manus blir bearbeidet og eventuelt stoppet om det er for dårlig akkurat som andre bøker ville blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urettferdig? Synes det er kjempeflott jeg, liker virkelig Mariells skrivestil, har kjøpt alle de tre nummerene av hjartemagasinet. Og såvidt jeg har fått med meg er det vel Mariell OG Jostein (forloveden) som har fått denne bokkontrakten. Dessuten er begge to nynorskforkjemperer, og det trengs her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...