Nja, jeg vil nøle med å kalle det unaturlig ettersom jeg er sikker på det har en grei forklaring, men vi fant den i allfall ikke.
For mange år siden var jeg på kaffeslabberas hos noen fjernere slektninger. Vi var vel 7-8 stykker som var samlet. Vertinnen hadde nettopp vært på kjøkkenet for å hente ny forsyning kaffe da hun stoppet ved stuevinduet og utbrøt: "Hva i allverden er det der?"
Vi som satt lenger inn i rommet strakte hals eller reiste oss, alt ettersom, slik at vi også kunne se ut og da så vi hva hun mente. Tvers over dalføret så vi en oval messingfarget gjenstand "gli" langsmed åsen bak. Den så helt klart ut til å bevege seg "over" veien som går oppi åssida og den må ha vært noe større enn en buss i det minste - eller nærmere. Dette er basert på hvordan størrelsen på biler som kjørte langs den aktuelle veien pleide se ut fra såpass langt hold.
Vi så den alle sammen, og kunne følge den i flere sekunder, muligens så mye som et halvminutt, før den forsvant bak en framstikkende nut.
Ufo? Ja, på sett og vis, siden vi faktisk ikke kunne begripe hva det var.
Små grønne menn? Neppe.
Det nærmeste vi kom en naturlig forklaring var at det måtte være et eller annet merkelig refleksfenomen, for like etter kom en bil kjørende ned veien på vår side av dalen. Men jeg sliter til dags dato med å skjønne
hvordan det kan ha skjedd for bilen på vår side kjørte i motsatt retning av den retningen "tingen" beveget seg i, og åssiden vi så "tingen" mot er ganske så tett skogbevokst, så jeg ville tro at det er vanskelig for noe som helst å reflekteres der.
En annen mulig forklaring er at et eller annet "atmosfærisk" forhold fikk det til å se ut som om noe som faktisk beveget seg på veien befant seg over den. Vi var nemlig skjønt enige om at "tingen" beveget seg lenger opp enn der veien går, men en eller annen form for "luftspeiling" kan kanskje rotet til bedømmelsen vår av plasseringen.
Så vi har gjetninger, men ingen klare beviser for hva vi så - det eneste vi er sikre på var at vi var 6-7 personer som så samme fenomen, midt på lyse ettermiddagen. (Mener å huske en av oss var for sein til å få sett den, men alle vi andre så det samme.)
Dette innlegget har blitt redigert av Cata: 20 januar 2012 - 00:41