Gå til innhold

Sosionom eller spesialpedagog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går bare i 2. klasse på vgs, men tiden går fort, og om et år skal jeg kanskje søke (med mindre jeg jobber et år først).

Det står mellom sosionom og spesialpedagog.

Jeg er veldig opptatt av å støtte og hjelpe mennesker som har det vanskelig, eller er "svakere" i samfunnet.

Jeg har drømt om å bli psykolog, men snittet er ekstremt høyt.

Disse to yrkene passer perfekt for meg. Jeg skal studere i Oslo, og begge utdanningene vet jeg at jeg kommer inn på med førstegangsvitnemål.

Hva ville du anbefalt? Hva er best, på en måte? :sjenert: Noen som studerer en av tingene som kan si litt om det? Gode jobbmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedforskjellen er at du får flere muligheter som sosionom - da kan du jobbe innenfor utrolig mange ulike yrkesarenaer. Barnevernsinstitusjoner, psykiatri, fengsel, skoler osv osv.

Som spesialepdagog vil du mest sannsynlig havne på en skole. But then again, spesialpedagoger er bedre lønnet enn sosionomer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på dette, men innbiller meg at det er lettere å få jobb innenfor pedagogikk. Markedet skriker jo etter pedagoger nå.

Dessuten, om du ombestemmer deg ang studieretning er pedagogikk kjempe bra å ha i videre utdanninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt spesialpedagog. Du har flere muligheter som sosionom ja, men dårligere lønn og jobben er mer krevende mentalt sett. Det er en tung jobb å stå i over tid, spesielt om du havner i en mindre by/tettsted hvor mange kjenner mange...

Som spesialpedagog kan du gjøre mye, men de fleste begynner enten i barnehage eller på skole. Du kan også jobbe hos BUP (barne- og ungdomspsykiatrien), i sykehusbarnehager, skoler tilknyttet ulike sykehus/behandlingsinstitusjoner, barnehabilitering osv.

Må si jeg er partisk da, har jobbet en del med sosionomer og er selv utdannet og jobber som spesialpedagog og ville ikke byttet jobb for alt i verden. Det som er svært spennende med jobben er at du får arbeide tverrfaglig og lærer hele tiden nye ting. Samarbeid med logoped, fysioterapeut, ergoterapeut, barnehabilitering, BUP, PPT osv. er veldig interessant og lærerikt. Ingen dager er like :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Er spesialpedagogikk et teoritungt studium? Ikke at det betyr så mye, jeg er jo interessert i det, men allikevel. Altså, er det mye pensum?

Er studiet vanskelig på noen måte? Jeg sliter med matte og realfag, men det gjør vel ikke så mye? Jeg kan jo det grunnleggende, men er ikke spesielt flink i matte nå på vgs.

Er det lettere å få seg jobb dersom man bygger på med en master, og spesialiserer seg innenfor logopedi f. eks?

Er det flest menn eller kvinner i yrket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesialpedagogikk/pedagogikk er teoritungt ja. Nå er ikke spes.ped beskyttet tittel, men at du har master er å foretrekke. Så du kan jo blir lærer el. førskolelærer også ta master i ped/spes.ped, eller ta bachelor+master i spes.ped/ped.

Sosionom er 3 åring bachelor grad, og de har en god del praksis, derfor sier det seg selv at det er mindre teori.

Du har mange muligheter begge veiene :-)

Du kan jo også bli sosionom, og siden ta grunnfag i ped/spes.ped, da vil du kvalifiseres for mastergrad i ped./spes.ped på flere læresteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionom er 3 årig, spesialpedagog 5 årig.

Jeg hadde gått for spesped. Lykke til.

BTW, du kan bli spesialpedagog om du tar sosionom også. For å bli spesialpedagog må du ta en master. Og det kan du ta uansett hvilken bachelor du har.

Fordelen er at om du tar pedagogutdannelse først har du nok mer kunnskaper innenfor pedagogikk enn en sosionom har. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleierne kan brukes til alt.

Og dermed kan de "lite om mye". Det er ikke alle som synes det er like kult, kan være greit med en spesialisering også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dermed kan de "lite om mye". Det er ikke alle som synes det er like kult, kan være greit med en spesialisering også.

Eller litt om alt, som vi vernepleiere selv velger å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde helt klart valgt vernepleien om igjen. Man har mange muligheter, kan jobbe de fleste stedene en sosionom jobber. I tillegg mener jeg det er et godt grunnlag for evt. videre spes.ped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta master for å jobbe som spesialpedagog. Jeg har tatt førskolelærer så spes.ped.ett år. Jeg jobber som spesialoedagog for PPT :jepp: Kom rett fra studiet og. Men selvfølgelig stiller du sterkere hvis du har en master :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Dersom drømmen er psykolog ville jeg heller gått for pedagogretningen enn sosionom. Pedagogikk er en mellomting mellom sosiologi- og psykologifeltet, personlig synes jeg psykologi er veldig interessant mens sosiologi blir veldig banalt (no offense sosionomer/sosiologer).

Du må også tenke på hva slags type du er, en teoretisk eller mer praktisk? Høyskolen er veldig praksisorientert med mye gruppearbeid. Universitetet baserer seg på selvdrevenhet, mer lesing og større forelesninger.

Du må også huske at sosionom er en kort utdannelse fra høyskole, mens spesialpedagog er en master(jeg mener selv at master er den rette utdannelsen for spesialpedagoger - og ikke den bachelorgraden de har ved UiO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hovedforskjellen er at du får flere muligheter som sosionom - da kan du jobbe innenfor utrolig mange ulike yrkesarenaer. Barnevernsinstitusjoner, psykiatri, fengsel, skoler osv osv.

Som spesialepdagog vil du mest sannsynlig havne på en skole. But then again, spesialpedagoger er bedre lønnet enn sosionomer.

Jeg tenker omvendt. Det er vel ikke så mange sosionomer i skolene?

Jeg tenker spesial pedagogikk er ganske så allsidig og kan føre deg til skoler, barnehager, institusjoner, familieveiledning, barnevern, ppt, psykiatri, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du burde lese deg opp litt på begge yrkene, for det er to ganske forskjellige retninger. Svarene du får her inne vil sannsynligvis være basert på folks egne interesser. Det hjelper jo ikke deg så mye.

Her har du siden om bachelorstudiet i spesialpedagogikk på UiO.

Her har du siden om bachelor i sosialt arbeid på HiO.

Se litt på det og se om noe vekker din interesse umiddelbart. Så ville jeg altså brukt litt tid på å lese meg opp på yrkene, hvis jeg var deg. Det er tross alt viktigere hva du synes om jobben du skal ha i 40 år enn om studiet du skal gjennom på 3 eller 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...