Gå til innhold

Strikke jakke - ulik stil på mottaker og meg...


Bex

Anbefalte innlegg

Hei! Litt usikker på hvor dette passer inn, men håper noen her kan hjelpe :)

Jeg er veldig glad i å strikke, og nå skal min kollega ha barn så tenkte å strikke en jakke til babyen hennes. Men kollegaen min er litt mer "vestkant" enn meg i stilen, så er usikker på om hjemmelaget er populært. Håper jo det, men lurer på om det er bedre å strikke i nøytrale, duse farger i stedet for det jeg vanligvis strikker?

Tenkte kanskje på denne i ensfarget pudderrosa: http://silkesauen.blogspot.com/2011/08/to-tynne-og-ein-tjukk.html

Eller bør jeg holde det i beige/krem-farget??

Pleier å strikke noe a la dette: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=10&lang=no til andre babyer, men usikker på om det vil falle i smak. Og siden det er endel arbeid, er det jo hyggelig at det blir brukt.

Noen som kjenner baby-trendene på Frogner litt bedre enn meg??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke forestille meg at en strikket jakke kan bli dårlig mottatt? Spesielt siden strikket tøy er veldig in på mote-fronten for tiden ;)

Dus-rosa er veldig pent og klassisk, og den første modellen er jo veldig stil-ren (off-topic: jeg har de samme knappene! :hoppendeglad: )

Edit; skrive-feil :sjenert:

Endret av metempsychosis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mer på den siste lenken TS legger ut en den første. Den første er mer for de spesielt interesserte som typisk elsker nøstebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mer på den siste lenken TS legger ut en den første. Den første er mer for de spesielt interesserte som typisk elsker nøstebarn.

Jeg synes den første jakka var sånn typisk husflid med gode fotformsko, lappekjoler osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Hvis det er til ei jente, ville jeg ha laget noe som denne jakken her:

_DSC9522_medium.jpg

Hvitt er jo en farge som passer til alt :)

(Det er fra dette mønsteret)

Endret av pysepusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der, den rosa, er jo nydelig. Men litt mer arbeid enn jeg rekker nå :)

Derfor jeg lurte litt på den første, passe mye arbeid for ei som er midt i årsoppgjøret.

Er nøstebarn-stilen poppis på vestkanten? Det er jo hvertfall dyrt... Har den boka, og er jo endel fint i den (selv om jeg personlig synes garnet er litt stivt, ikke deilig og mykt som fx alpakka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ravelry-jakka var også fin, men liker best litt tynnere pinner. Men den er herved arkivert som fremtidig prosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøstebarn er ganske populært på vestkanten. I alle fall på Bekkestua og Stabekk, hvis det telles som vestkanten :) Jeg synes du skal gå for den rosa jeg! Noe av det peneste og søteste jeg har sett på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Kjøp heller noe som mottakeren kan bytte hvis det ikke passer i stilen. Det er ikke alle som er glad i å sette rosa klær på jente babyene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller noe som mottakeren kan bytte hvis det ikke passer i stilen. Det er ikke alle som er glad i å sette rosa klær på jente babyene sine.

Eller gi penger, så de kan kjøpe hva de vil :P Forsåvidt enig i det med rosa, jeg har ei venninne som spesifikt har bedt folk, særlig mor og svigermor, om å gi døtrene hennes andre farger enn rosa, men hører de..? Det er litt ok å gi mer nøytrale farger. Nå skal jeg innrømme at jeg nettopp sendte avgårde en bringebærrosa lue til en nyfødt baby, og strikker gjerne rosa til niesen min som ber om å få den fargen, men sånn generelt da...

Synes mange av plaggene i tråden var fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Hei! Litt usikker på hvor dette passer inn, men håper noen her kan hjelpe :)

Jeg er veldig glad i å strikke, og nå skal min kollega ha barn så tenkte å strikke en jakke til babyen hennes. Men kollegaen min er litt mer "vestkant" enn meg i stilen, så er usikker på om hjemmelaget er populært. Håper jo det, men lurer på om det er bedre å strikke i nøytrale, duse farger i stedet for det jeg vanligvis strikker?

Tenkte kanskje på denne i ensfarget pudderrosa: http://silkesauen.blogspot.com/2011/08/to-tynne-og-ein-tjukk.html

Eller bør jeg holde det i beige/krem-farget??

Pleier å strikke noe a la dette: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=10&lang=no til andre babyer, men usikker på om det vil falle i smak. Og siden det er endel arbeid, er det jo hyggelig at det blir brukt.

Noen som kjenner baby-trendene på Frogner litt bedre enn meg??? :)

Linken din til jakken fra Silkesauen var jo bare aldeles vidundelig :hjerte:

Og i beige/creme vil den også være både nøytral og fremdeles kjempelekker :)

Jeg kjenner jo ikke venninnen din, og har ikke lenger venninner i småbarns-alder (de er bestemødre snart... :sjokk:) så jeg er fullstendig utdatert på "Frogner-moten" nå til dags.

Edit: Rettet tyrkLeif i "Silkesauen"

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der, den rosa, er jo nydelig. Men litt mer arbeid enn jeg rekker nå :)

Derfor jeg lurte litt på den første, passe mye arbeid for ei som er midt i årsoppgjøret.

Er nøstebarn-stilen poppis på vestkanten? Det er jo hvertfall dyrt... Har den boka, og er jo endel fint i den (selv om jeg personlig synes garnet er litt stivt, ikke deilig og mykt som fx alpakka).

Du kan jo bruke et litt annet garn og tilpasse deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt jublende glad og rørt om en kollega hadde strikket noe til min baby. Om det var sokker, lue eller den fine jakken du tenkte på. Det kan absolutt ikke måles med klær fra hm eller penger (!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan jo bruke et litt annet garn og tilpasse deretter.

Ja det tenkte jeg å.

Eller tror jeg de fleste blir glade for strikkagaver, speiellt om de ikke strikker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der, den rosa, er jo nydelig. Men litt mer arbeid enn jeg rekker nå :)

Derfor jeg lurte litt på den første, passe mye arbeid for ei som er midt i årsoppgjøret.

Er nøstebarn-stilen poppis på vestkanten? Det er jo hvertfall dyrt... Har den boka, og er jo endel fint i den (selv om jeg personlig synes garnet er litt stivt, ikke deilig og mykt som fx alpakka).

Nøstebarnulla blir myk og god etter vask, selv om den er stiv å strikke med. Alpakka (spesielt Garnstudios alpakka) ville jeg unngått til baby pga røyting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Nøstebarn-jakka. Kjenner et par nesten-nybakte mødre (knapt år siden) på vestkanten (pmrådet Skøyen-Frogner), og har inntrykk av at Nøstebarn er svært populært.

Jeg ville gått for det. Jeg synes også selv at Nøstebarn-jakka var veldig pen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det tur om Nøstebarn i morgen. Har bare strikket tepper i det garnet, og de virker så stive. Men blir det mykt i vask er jo problemet løst. Den første jakka går kjapt å strikke, siden det ikke er noe mønster, så siden den falt i smak hos mange av dere, blir det den i nøytrale farger :)

Takk for masse bra svar!

Å kjøpe noe er ikke aktuelt, tror jeg. Er ikke gaven i seg selv som er det viktigste, men å bruke tid og omtanke på en kollega som går gjennom et ganske tøft svangerskap. Så får jeg bare håpe hun liker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...