Gå til innhold

Mannen har nedsatt sædkvalitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd å bli gravide i 1 år nå uten hell. Mannens sædprøve viser mange celler som har unormalt utseende, men sæden svømmer bra osv.

Jeg er helt frisk. Har vært hos gynekolog og han sier at det er assistert befruktning som blir løsningen. Skal bli henvist på nyåret.

Er det noen her inne som har vært i samme situasjon og gjennom det samme? Hvordan var det og hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Japp. Mannen hadde få sædceller som også ikke kunne riktig svømme. :)

Etter tre år med prøving, to ICSI (første resulterte i MA i uke 8), så er jeg idag 11 uker på vei, magen vokser og vi har sett bankende hjerte på ultralyd. :rodmer:

IVF:

http://www.fertilitetsguiden.nu/therapyOptions/AssistedReproduction/IVF/index.asp?C=1295840905844212963

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du lyktes å bli gravid på første forsøk assistert, men MA i uke 8?

Tar det lang tid fra du blir henvist til fertilitetsklinikk til du er i gang med alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mannens dårlige sædkvalitet ble oppdaget til vi var i gang med første prøverørsforsøk tok det omtrent ett år. Vi har to forsøk bak oss, ett gjennomført som ikke endte i graviditet, og ett avbrutt.

Da det konstateres dårlig kvalitet hos mannen er prøverør neste steg. Jeg mener menn utredes for lite i Norge, og at prøverør blir en quick fix for denne gruppen. Som regel er det lite man kan gjøre selv for å heve kvaliteten, særlig når det er utseendefeil slik din mann har, og ikke volum/fart som er problemet. Men vi fikk litt økt kvalitet av at han droppet badekaret, begrenset alkoholinntak (aldri på fylla) og spiste vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min fikk konstatert dårlig sædkvalitet hos gynekologen for 1 mnd siden.

Vi måtte vente til februar med neste beskøk hos han for å få svar på en del blodprøver.

Noen som vet hva dise blodprøvene er?

Hvordan er prosessen videre? Hva tror dere skjer 2.gangen vi kommer til gynekologen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min fikk konstatert dårlig sædkvalitet hos gynekologen for 1 mnd siden.

Vi måtte vente til februar med neste beskøk hos han for å få svar på en del blodprøver.

Noen som vet hva dise blodprøvene er?

Hvordan er prosessen videre? Hva tror dere skjer 2.gangen vi kommer til gynekologen?

Umulig å si, det kommer helt ann på deres situasjon og hva videre prøver viser.

Han må i alle fall levere en sædprøve til. En enkeltprøve sier egentlig lite, da sædkvaliteten kan endre seg mye over tid. Når legen har sett at det ikke er noe han kan gjøre med mannens kvalitet, og vurderer at dere er kandidater til prøverør, vil han sende henvisning til nærmeste offentlige fertilitetsklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min har vært til 1 sædprøve. De sa det ikke var nødvendig med flere....

Jeg har vært hos gynekolog og han undersøkte meg og henviste meg til laparoskopi for å sjekke at alt er ok hos meg før vi kommer til fertilitetsklinikken.

Etter hva jeg har lest meg opp på så ser det ut til metoden for oss vil være ICSI? Det burde jo være ganske like sjanser for oss som ved vanlig unnfangelse i og med at de henter ut de friske normale sædcellene mannen min har og setter inn i min friske kropp?

Det som er kjedelig er all ventingen mellom hver gang man er hos lege og blir henvist videre. Heldigvis får jeg lap. relativt kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HCG skal fungere til å ihvertfall øke antall sæd-celler. HCG er i utgangspunktet beregnet for kvinner, men kan i endel tilfeller hjelpe på et lavt antall sæd-celler hos menn.

HCG simulerer hormonet LH, som igjen signaliserer testiklene til å produsere mer testosteron, som igjen fører til et økt sæd-celle volum. HCG brukes vanligvis av menn for å kick-starte egenproduksjon av testosteron etter feks. en kur på anabole androgene steroider, eller som en del av HRT (Hormone Replacement Therapy) hos menn med naturlig lav egenproduksjon av testosteron.

For å lese mer om HCG:

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_chorionic_gonadotropin

Kan også anbefale pubmed.com , hvis du ønsker å lese forskningsrapporter på diverse legemidler.

Hvis din lege ikke ønsker å prøve ut HCG for dette formålet kan du reseptfritt (og lovlig) bestille HCG fra hvilket som helst EU-land. (Inntil 3 måneders forbruk, og det må være skaffet lovlig i det landet du bestiller fra.)

PS:

-Hør alltid på legen din først, men hvis det ikke er noen annen løsning, og de forskningsrapportene du har lest klarer å overbevise deg til å prøve, så er det kanskje verdt det?

PSPS: HCG vil midlertidig stoppe egenproduksjonen av testosteron (Da kroppen detekterer at den ikke lenger trenger å produserer LH-hormonet selv lenger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest meg opp på så ser det ut til metoden for oss vil være ICSI? Det burde jo være ganske like sjanser for oss som ved vanlig unnfangelse i og med at de henter ut de friske normale sædcellene mannen min har og setter inn i min friske kropp?

Årsaken til at han kun vil ha en sædprøve kan være typen feil, jeg trur at det er volum og fart som kan variere mye over tid, mens dna feil i større grad er konstant.

ICSI vil sannsynligvis være metoden, dere merker ikke forskjell på dette og IVF. Sannsynligheten for å lykkes er ca 60%, mot 95% blant de som prøver å bli gravid naturlig. Den viktigste faktoren for å lykkes er alder, deretter at dere er ikke røykere. Er selv ung i prøverørssammenheng (30 år), responderer bra på hormonstøtte, har veldig god livmorslimhinne og god livmorhals, og alle andre faktorer som skal til for at ting skal klaffe, og mannen har kun noe nedsatt kvalitet, men de ville ikke gi oss noen bedre odds enn alle andre for det, og for oss har det som sagt sviktet på to forsøk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på fertilitetsklinikk første gang hva skjer da?

Vi vil allerede ha utført laparoskopi av meg samt alle blodprøver, ultralyd osv.

Hvor lang tid tar det før prosedyren kommer igang?

Har lest et par steder at man først er til samtale og at hvis alt er undersøkt på forhånd av gynekolog, så kommer man videre til sykepleier allerede første gang? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på fertilitetsklinikk første gang hva skjer da?

Vi vil allerede ha utført laparoskopi av meg samt alle blodprøver, ultralyd osv.

Hvor lang tid tar det før prosedyren kommer igang?

Privat eller offentlig? I det offentlige tar alt tid. Det varierer også mye over tid da klinikkene har ulik kapasitet, og etter hvor i landet man er. I Oslo og Bergen er det normalt lang ventetid.

Dere har neppe gjort absolutt alt de krever, så sannsynligvis blir det nye runder med undersøkelser og blodprøver. Men LAPen er i alle fall unnagjort, det er denne det er lengst venting på.

Du blir undersøkt, dere fyller deretter ut søknad om prøverør sammen med lege, og får henvisning til det dere mangler. Deretter er det ny ventetid før søknad om prøverør blir innvilget, og man får innkallelse til forsamtale. Vi ventet fem måneder, men her er det mye flaks/uflaks. Når vi først hadde vært til samtale gikk det relativt fort for oss, vi kom i gang syklusen etter forsamtalen, etter 1,5 måned. Altså totalt 6,6 måned ventetid fra første møte med klinikken til jeg satt førstre sprøyte i forbindelse med første forsøk.

Endret av Athene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ulikt hvor fort og hvordan prosedyren går til hos den enkelte.

Mannen her leverte også bare en prøve, men da hadde han allerede ett år innen vært privat og sjekket "ståa".

I Sverige henviser man seg selv, med en egenerklæring.

Vi hadde for-samtale august/september 2010 (sykdomhistorie, lenge vi har prøvd, etc, blodprøver om jeg er frisk).

Start på medisiner februar/mars 2011, innsetting april.

Jeg ble gravid på første forsøk, men UL i uke 8 viste at det var dødt.

Siden det var sommer tok neste forsøk litt tid. Andre forsøk var september med medisiner, oktober uttak/innsett, og nå er jeg 12 uker på vei. :)

ICSI er vanlig når problemet ligger hos mannen, at sædcellene ikke fungerer optimalt. For deg spiller det ikke større rolle, medisiner er omtrent lik, mannen må bare samme dag som uttak av egg, levere en fersk spermprøve. (som de tar ut sædcelle fra og injiserer inn i ett eller flere egg) To eller tre dager senere settes ett egg tilbake hos deg, er som vanlig gynekologundersøkelse. Så er det baaaare å vente 14 dager før du tar en test... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til: Siden jeg for 13 år siden fødte et barn uten IVF, har regelmessig mens, og prøven til mannen såpass dårlig, så behøvdes det ikke mer undersøkelse. Jeg har ikke tatt noe annet enn HIV, hepatitt, som ytterligere undersøkelse.

Vi sendte papirene til IVF-klinikken (offentlig) i juli, samtale i slutten av august, og igang i februar/mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi går nok for offentlig i første omgang (Fertilitetsklinikken Sør).

Jeg er opptatt av å være mest mulig utredet FØR vi kommer dit første gang. Så langt har vi utført/planlagt dette i nær fremtid:

Utført:

- Sædprøve av mannen som viste unormalt mange unormale celler, men fart og mengde var ok.

- Blodprøver av meg i forhold til hormoner, alt normalt.

- Regelmessige årlige g.u. OK.

Skal snart til:

- G.u. igjen før henvisning til lap.

- Laparoskopi ( får rask time her siden jeg er i bransjen).

Er det flere undersøkelser som er greit å ha utført FØR man kommer til førstegangs samtale på Fertilitetsklinikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar. Vi går nok for offentlig i første omgang (Fertilitetsklinikken Sør).

Jeg er opptatt av å være mest mulig utredet FØR vi kommer dit første gang. Så langt har vi utført/planlagt dette i nær fremtid:

Utført:

- Sædprøve av mannen som viste unormalt mange unormale celler, men fart og mengde var ok.

- Blodprøver av meg i forhold til hormoner, alt normalt.

- Regelmessige årlige g.u. OK.

Skal snart til:

- G.u. igjen før henvisning til lap.

- Laparoskopi ( får rask time her siden jeg er i bransjen).

Er det flere undersøkelser som er greit å ha utført FØR man kommer til førstegangs samtale på Fertilitetsklinikk?

Det jeg kommer på i farta;

- minst to sædprøver, som er under 6 måneder gamle.

- blodprøve som tester eggreserver hos deg, også denne må være av nyere dato.

- Blodrpøve som tester kromosonfeil hos han.

- HIV og hepatitt prøve (men mener denne må tas rett før forsamtale, altså etter den samtalen du nå venter på).

- test av at du har eggløsning, progesteronprøve på syklusdag 21-23, av nyere dato.

I tillegg tar de uansett GU og nye bilder av deg på dag for samtale. Jeg trur det er mer også, som jeg ikke kommer på nå. Fikk aldri kopi av søknaden. Jeg er også usikker på hva det er krav om hva klinikken selv skal teste, og hva du har med deg fra andre leger.

Det beste er nok at du tar en telefon til klinikken og spør, det er også mulig at de kan henvise allerede nå, så slipper du å betale ekstra for undersøkelsene de krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror jeg skal høre litt med min private gynekolog på nyåret. Han har tidligere jobbet ved en slik klinikk.

Hadde vært fint om vi kunne slippe å kaste bort verdifull tid på undersøkelser som kunne vært tatt i ventetiden :):sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...