Gå til innhold

Hvordan få en Andemor i form etter svangerskap


andemor

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått ånden over meg til å opprette treningsdagbok...

Litt om meg:

Jeg er 29 år og fødte ei fin lita jente i begynnelsen av september. Hadde et veldig greit svangerskap, men var veldig lite aktiv på grunn av plager med bekkenet, i tillegg til at man er en sofagris. :sjenert:

Målet mitt er i første omgang å komme i gang med trening. Jeg har ei jente som stort sett vil bæres og bysses veldig mye, så jeg føler ikke at tida strekker så mye til. Så den neste måneden blir hovedmålet rett å slett å komme meg ut på trilletur hver dag. Gjerne få med mannen når han er hjemme fra jobb, for da blir han glad. :) I tillegg bør jeg trene styrke på gulvet hjemme, men her må jeg tenke litt hvordan jeg skal få det til med tanke på lillemor. Antagelig må det bli når mannen har kommet fra jobb.

Hovedmålet er ganske enkelt å komme i form igjen. Jeg vil bytte bort sitterumpa med ei litt mer spretten ei, fiskebollearmer med sterke armer, og få tilbake den energien jeg vet at regelmessig trening gir...

Håper det er noen der ute i den vide KG-verden som kan hjelpe meg med motivasjonen her... Er som sagt sofagris, så jeg trenger nok noen spark bak for å komme meg ut i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolltausa

I tillegg bør jeg trene styrke på gulvet hjemme, men her må jeg tenke litt hvordan jeg skal få det til med tanke på lillemor. Antagelig må det bli når mannen har kommet fra jobb.

Hei, og gratulerer så mye med den lille. :)

Jeg tenkte jeg kunne prøve å motivere deg litt med et lite tips. :)

Da jeg var småbarnsmor brukte jeg ofte barna i treningen, og syntes det var veldig greit.

Jeg søkte litt på nettet for å se om jeg fant en side som illustrerte hva jeg gjorde, og fant denne siden.

Lykke til videre. :)

Forresten, jeg så feil, og trodde babyen var litt større.

Siden jeg viste deg er sikkert ikke så relevant ennå, men jeg lar innlegget stå, så kanskje det vil passe bedre om noen uker.

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer så mye med den lille. :)

Jeg tenkte jeg kunne prøve å motivere deg litt med et lite tips. :)

Da jeg var småbarnsmor brukte jeg ofte barna i treningen, og syntes det var veldig greit.

Jeg søkte litt på nettet for å se om jeg fant en side som illustrerte hva jeg gjorde, og fant denne siden.

Lykke til videre. :)

Forresten, jeg så feil, og trodde babyen var litt større.

Siden jeg viste deg er sikkert ikke så relevant ennå, men jeg lar innlegget stå, så kanskje det vil passe bedre om noen uker.

Tusen takk for tips! Kan jo hende at noen av de øvelsene kan brukes allerede nå. Hun er ganske så glad i bevegelse den lille frøkna mi.

I dag har jeg allerede syndet massivt mot hele "treningsopplegget". Tok med en supertrøtt og hylende baby ut i vogna for å gå en litt lang tur. Hun sovnet tjue meter borti veien her, og da fant jeg ut at jeg skulle snu og hente regnjakka mi. Helt til jeg så rotet her hjemme, og bestemte meg for å gjøre husarbeid i stedet. Jaja.. Dagen er ennå ung. Hvis været holder kan jo mannen og jeg rusle en tur etter middag.

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så bra at du har kommet i gang med treningsdagbok du også :) Kjekt å ha flere i samme båt så vi kan motivere hverandre :jepp: .

Jeg skulle til å tipse om en fin side, men så så jeg at det var den samme siden som Trolltausa har tipset om :) . Det er en veldig fin blogg synes jeg, og hun som står bak vet hva hun snakker om!

Ble det noen tur i går ettermiddag/kveld?

Planer for aktivitet i helga?

LYKKE TIL og GOD HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så bra at du har kommet i gang med treningsdagbok du også :) Kjekt å ha flere i samme båt så vi kan motivere hverandre :jepp: .

Jeg skulle til å tipse om en fin side, men så så jeg at det var den samme siden som Trolltausa har tipset om :) . Det er en veldig fin blogg synes jeg, og hun som står bak vet hva hun snakker om!

Ble det noen tur i går ettermiddag/kveld?

Planer for aktivitet i helga?

LYKKE TIL og GOD HELG!

Det ble dårlig med trilletur på fredag. Mannen og jeg lagde i stedet en god middag. Lillemor sovnet nemlig like etter mat sånn rundt middagstider, så da var det godt å benytte sjansen til å gjøre litt slikt som vi har gjort før. Nemlig å lage mat sammen. :biggrin:

I går trillet vi tur ca 5km. Rask gange og ganske kupert terreng. Deilig! Det ble en del sjokolade på meg, og det er jo litt dumt med tanke på at det ikke akkurat gir mer energi på sikt. Men det er så godt! :fnise: Har fått dilla på Marabou sin melkesjokolade for tida. Bør nok begrense meg litt og heller få i meg ordentlig mat, selvom det er litt vanskelig med baby som helst vil bæres hele tida.

I dag trillet jeg tur alene. Vet ikke hvor langt, men det ble i hvertfall en time. Riktignok på asfalt og stort sett uten bakker, men det var i ganske godt tempo. Det fine med å ha flyttet til ny plass er jo at det er mange nye veier å utforske. Dermed kan jeg bruke store deler av høsten/vinteren av å gå de forskjellige veiene på kryss og tvers. I dag fant jeg en strand! :jepp:

Lurer på å kjøpe ny vogn også, Den vi har er så liten i kurven, slik at jeg lurer på hvordan vi skal gjøre det når lillemor blir større og i tillegg må pakkes inn i mer greier... Noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var jo du også Andemor! Jo flere vi er jo bedre er det. Vil tro vi trenger å motivere hverandre utover vinteren! :)

Den siden med øvelser med baby skal jeg sjekke ut. Tror vesla syntes det blir gøy å være med! :)

Du er heldig som har masse turmuligheter. Vi har masse bakker rundt oss så blir ikke til at en går så langt. Skal jo opp igjen også.. men god trim er det! :)

Jeg har simo kombi, den er romslig men jeg skulle ønske jeg hadde en vogn som var litt mindre og lettere når den skal ut og inn av bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har simo kombi, den er romslig men jeg skulle ønske jeg hadde en vogn som var litt mindre og lettere når den skal ut og inn av bilen..

Ser det er mange som selger simo kombi på Finn, så den er nok populær. Vi har en brukt av ukjent merke, men den er i det minste veldig lett å få inn i bilen.

I går ble det ingen trilletur. Lillemor var veldig urolig, så jeg fikk mamma til å komme og være sammen med oss litt. Det ble litt knebøy med lillemor på armen riktignok, så vi kan jo sette en G- i karakter for den dagen der. :gjeiper:

I dag skal jeg prøve meg på barseltreff igjen. Tenkte å trille bort, så da får jeg meg en tre kvarters gåtur hver vei tror jeg. Det er meldt kaldt og klart vær i dag, så det blir sikkert en veldig fin tur.

Mål for uka: Komme i gang med styrketrening her hjemme! Har både strikk og ball, så det skulle ikke være så tiltak som det jeg gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trilletur foreløpig i dag heller. Urolig lillemor av en eller annen grunn... Virket som om hun hadde vondt noe sted. Sovnet til slutt på armen, og da hadde jeg ikke hjerte til å risikere å vekke henne, så da satt jeg meg foran tv-en med henne på armen. Men når jeg tenker meg om, så sover hun igjen. Og denne gangen i vognbagen. Så da skal jeg ta litt trenings på stuegulvet! :jepp:

Uka så langt:

Lørdag: Trilletur sammen med mannen. Ca 5km rask gange i kupert terreng.

Søndag: Rask trilletur ca 1 time.

Mandag: Lite bevegelse, bortsett fra lett gange fram og tilbake på gulvet med nesten 4kg baby i armene. ;)

Tirsdag: Ca en times trilletur fordelt på to turer. (fram og tilbake fra barseltreff)

Onsdag: Ca en times trilletur sammen med mamma. Moderat tempo. + Ca en times trilletur sammen med mannen fordelt på to turer (fram og tilbake fra butikken). Rask gange.

Torsdag: Ca en times trilletur fordelt på to turer (fram og tilbake fra helsestasjonen)

Fredag: Styrketrening på stuegulvet.

Jeg må finne en løsning på dette med kosten. Det er så typisk at lunsj forsvinner fordi jeg holder på med lillejenta. Og så går jeg resten av dagen og har lyst på noe godt (som i sjokolade...). Og spiser som regel noe godt... Får som regel i meg en banan, men det holder liksom ikke... Noen som har tips om noe som lett kan spises med en hånd?

Edit: Måtte rette. Gikk i surr med dagene. Ammetåke?

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg vært litt dårlig til å følge opp her, altså... Det vil ikke si at jeg har vært fullstendig inaktiv, men jeg kan vel ikke akkurat skryte av å ha kommet i gang med styrketrening. To økter siden 11.november er vel mer i "var det egentlig noe vits?"-kategorien. :sjenert: Det har riktignok blitt trilletur på minst 30 min så å si hver dag, så det kunne vært verre.

Kosten har vært ganske bra den siste uka. Har nesten ikke spist godteri (kun lørdag faktisk!) og fått i meg variert mat gjennom hele dagen. Lunsj og kveldsmat og det hele. Kjenner jeg er litt svimmel når jeg reiser meg raskt for tida, så bør nok sette mer leverpostei og rødt kjøtt på menyen for en periode.. Har fortsatt veeeeeeldig lyst på smågodt! Men skal holde ut. I hvertfall for i dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det andemor? Lite aktivitet i dagbøkene for tiden.. vi venter på oppdatering..

Godt nyttår forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det andemor? Lite aktivitet i dagbøkene for tiden.. vi venter på oppdatering..

Godt nyttår forresten :)

Heihei. :) Her går det ganske så bra. Har blitt så lite trening at jeg tror jeg heller oppdaterer den andre dagboka mi. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...