Gå til innhold

Enkel mat fra en enkel sjel..


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Jeg er ingen mesterkokk, jeg bare lager mat! hehe Jeg går på lavkarbo, lavfett og sunt vett!

Maten jeg lager er etter infallsmetoden, og har grunnet dette, fått noen erfaringer når det kommer til hva som virker og hva som ikke virker..:)

Dette er en tråd for alle strevende husmuser der ute som sliter litt med enkle mat og kjøkkenbegreper! :)

Bare spør hvis dere lurer på noe, ingen spørsmål er for dumme! Alle må lære..:D

:kokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, nå ble jeg glad!! Endelig et sted jeg kan spør å grave, om alt, og faktisk få svar, det går jo ikke med kokeboka! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på, hvor lang tid trenger potetbåter på å bli møre og fine i ovnen? De man kutter opp selv, altså.. Jeg vet at de fra butikken tar en 15-20 min eller noe, men det gjør IKKE sånne poteter jeg skar opp selv, fikk jeg erfare.. :roll::fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør jeg: Hvordan steke kyllingfilet uten at den blir svart utapå og rå inni? Hjelper liksom ikke enten jeg steker på svak varme, sterk varme eller begynner med det ene og avslutter det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Jeg lurer på, hvor lang tid trenger potetbåter på å bli møre og fine i ovnen? De man kutter opp selv, altså.. Jeg vet at de fra butikken tar en 15-20 min eller noe, men det gjør IKKE sånne poteter jeg skar opp selv, fikk jeg erfare.. :roll::fnise:

Får jeg lov å svare, FrøkenJosefine? Tar meg friheten mens jeg venter på svaret ditt ;)

Hvis du bruker varmluft holder det med 20 min på 200-225 grader. Med vanlig over-under-varme, trenger potetene 45 min +.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør jeg: Hvordan steke kyllingfilet uten at den blir svart utapå og rå inni? Hjelper liksom ikke enten jeg steker på svak varme, sterk varme eller begynner med det ene og avslutter det andre.

Sett ovnen på 220c.

Så steker du filetene 3 minutter i stekepanne på hver side på middels/sterk varme.

Så tar du filetene i en ildfast form og setter i ovnen. Der skal de stå i 8-10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør jeg: Hvordan steke kyllingfilet uten at den blir svart utapå og rå inni? Hjelper liksom ikke enten jeg steker på svak varme, sterk varme eller begynner med det ene og avslutter det andre.

Middels varme, ha i olje/smør når panna har blitt varm, og stek tre minutter på hver side. Skjær et snitt i fileten for å se hvordan fargen er i midten, så er du sikker på at den ikke er rå innerst :)

Et tips for å få jevnt stekt filet: legg fileten på en fjøl, dekk med plastfolie og deng løs på den med panna før du bruker den, så blir kyllingen fin og flat :)

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov å svare, FrøkenJosefine? Tar meg friheten mens jeg venter på svaret ditt ;)

Hvis du bruker varmluft holder det med 20 min på 200-225 grader. Med vanlig over-under-varme, trenger potetene 45 min +.

Hahahaaa... Og jeg som tenkte at 15-25 måtte vel gjøre susen, iallefall.. :fnise:

Takk for svar! Denne tråden er jo kjempenyttig, måtte vi holde masse liv i den! :D

Noterer alt i den nye "mine beste mattips" blokka jeg har liggende på bordet her :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ovnen på 220c.

Så steker du filetene 3 minutter i stekepanne på hver side på middels/sterk varme.

Så tar du filetene i en ildfast form og setter i ovnen. Der skal de stå i 8-10 minutter.

Og da er de gjennomstekte? Har litt noia for rå kylling :gjeiper:

Men takk, skal teste det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på, hvor lang tid trenger potetbåter på å bli møre og fine i ovnen? De man kutter opp selv, altså.. Jeg vet at de fra butikken tar en 15-20 min eller noe, men det gjør IKKE sånne poteter jeg skar opp selv, fikk jeg erfare.. :roll::fnise:

Det viktigste når du skal steke ting i ovnen er at alt er ca samme størrelse, siden det da blir stekt likt. Spre også godt utover stekebrettet, med et bakepapir under.. Ha over olje (jeg liker nøytral olje, altså olje som ikke setter smak.. dette er rapsolje og solsikkeolje) og jeg har også funnet ut at om man ikke krydrer med en gang, vil ikke saltet i krydderet trekke ut vannet av poteten.

Jeg ville hatt i potetene i kald ovn for så å varme de opp til 200 grader. Stek i 25-30 minutter hvor du vender potene en gang når det har gått ca et kvarter, da har du også på krydder før du vender og etter du vender..:D

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er de gjennomstekte? Har litt noia for rå kylling :gjeiper:

Men takk, skal teste det! :)

Garantert gjennomstekt etter sånn behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips for å få jevnt stekt filet: legg fileten på en fjøl, dekk med plastfolie og deng løs på den med panna før du bruker den, så blir kyllingen fin og flat :)

Ikke verst, middag og aggresjonskurs i ett :fnise:

Men det var et godt tips, de er så tykke og jeg får aldri stekt skikkelig gjennom de føles det som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å få jevnt stekt filet: legg fileten på en fjøl, dekk med plastfolie og deng løs på den med panna før du bruker den, så blir kyllingen fin og flat :)

Den likte jeg! Ikkeno' er som å få ut litt frustrasjon når en lager mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

et godt tips hvis man ikke er så glad i å steke i panna (jeg synes nemlig det er pesten og får det aldri til sånn jeg vil) er å dele kyllingfiletene på midten på den tynne siden.. altså halvere tykkelsen på de! Da tar det ikke så lang tid nemlig, og kyllingen blir fortsatt litt mere fluffy enn hvis man banker den..Bare et tips! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker som bare det, både mot salmonella og innestengt aggresjon :fnise:

Menn er vel ikke så keen på noen av delene, så det bevarer vel husfreden hahaha :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dagens dummeste tror jeg!

Men.. enkel, kanskje til og med sunn, Pannekakerøre oppskrift? :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Når jeg steker (dvs. prøver å steke) laks i pannen så er det alltid sånn at den blir brent men er rå inni. Jeg har prøvd å ha lavere varme, men da tar det så lang tid! Tips? :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...