Gå til innhold

Post et bilde av bunaden din!


Gjest Cosette

Anbefalte innlegg

Gjest Cosette

Nå som 17. mai nærmer seg med stormskritt, tenkte jeg det passet med en bunadstråd. Selv er jeg svært begeistret for bunader, og det hadde vært gøy å se hvilke bunader KG-folket har!

Skriv gjerne litt om historien bak bunaden din, om den er ny eller arvet, og selvsagt hvor den kommer fra!

For å begynne med meg selv: Jeg har en Hardangerbunad, ettersom det er der jeg kommer fra. Der har alle bunad, og min var helt ny da jeg ble konfirmert. Vesten er av brokade, ikke det klassiske ullstoffet, og litt mer bringebærrød i fargen enn de fleste andre Hardangerbunader (som er mer tomatrøde). Bringklut og belte er "designet" av min mor og brodert. Tror hele sulamitten kostet i overkant av 30.000. Da jeg var liten hadde jeg barnebunad, som er knekort og med kyse.

Edit: slettet bildet av bunaden, forferdelig krøllete skjorte og forkle, får heller komme tilbake med et mer presentabelt bunadsbilde senere. ;)

Endret av Cosette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

postet bilde i sted, men gjør det igjen :)

Min er en festdrakt fra Valdres (så ikke en bunad da :sjenert:) jeg har designet hele selv utenom sølvet. Jeg har vært med å sy den og jeg har brodert hodeplagget helt selv, hodeplagget er ganske spesiellt, men har ikke bilde av det, men her er det et googlebilde.

Linskjorte til drakten min er håndbrodert og det er helt nydelig, noe som er gjort av en slektning i Valdres. Jeg har også brodert bringestykket selv.

Ellers er hele drakten laget i valdres, på folkemusset og kostet rundt 30 000kr som jeg fikk av fars familie til konfirmasjon.

Stakken er forresten blå :)

post-42582-0-24661000-1305311002_thumb.j

Endret av sequin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cosette

postet bilde i sted, men gjør det igjen :)

Min er en festdrakt fra Valdres (så ikke en bunad da :sjenert:) jeg har designet hele selv utenom sølvet. Jeg har vært med å sy den og jeg har brodert hodeplagget helt selv, hodeplagget er ganske spesiellt, men har ikke bilde av det, men her er det et googlebilde.

Linskjorte til drakten min er håndbrodert og det er helt nydelig, noe som er gjort av en slektning i Valdres. Jeg har også brodert bringestykket selv.

Ellers er hele drakten laget i valdres, på folkemusset og kostet rundt 30 000kr som jeg fikk av fars familie til konfirmasjon.

Stakken er forresten blå :)

Den var skikkelig fin!

Jeg har ikke hodeplagg til min, det er kun gifte kvinner som skal ha det til Hardangerbunad (mener jeg, men er ikke sikker). Jeg har hårbånd i samme mønster som bordene på vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine bunader! Skulle ønske jeg hadde en.

Endret av Xaphan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har to forskjellige bunader! Den ene er en romeriksbunad og den andre er en valdresbunad. Romeriksbunaden fikk jeg som konfirmasjonsgave av foreldrene mine for et par år siden, og valdresbunaden har jeg arvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg har fire bunader, bl.a. Rondastakk. Har også damask-drakt, Gudbrandsdals festdrakt og den eldre utgaven av Grafferbunad. Blir sistnevnte jeg skal bruke i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunader/norske festdrakter er så kule!

Jeg har den blå Nordlandsbunaden, og den er jeg svært glad i. Synes den er hakket penere i grønt, og synes det finnes en del bunader som er mye tøffere/finere (særlig den med litt kortere skjørt enn andre bunader, noen som kan minne meg på hva den heter?).

Men jeg er fra kysten og skal derfor ha blå bunad, og jeg elsker min selvfølgelig mye på grunn av at jeg arvet den av min mor, som i sin tid arvet den av sin mor. Tredjegenerasjonsbunad, altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lierbunaden, og er veldig stolt av den :) Fikk den til konfirmasjonen min. Mamma har brodert alt og mommo har lagd hardangersømmen på skjorta. Montert av ei farmor kjenner. Alt av sølv fikk jeg til jul og bursdager i årene før konfirmasjonen, og har hele beltet fylt opp med søljer(ikke alle som har det, men syns det er finest)

Her er bilde av den, fra avslutningen min fra vgs:

http://snakk.klikk.no/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServer.Components.PostAttachments/00.00.06.82.56/IMG_5F00_0715.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest norah

Bunaden min er kjøpt av meg selv når jeg var....20 år. Det er en Åmlibunad.

Har familie over hele landet, og kunne velge mellom 7 ulike typer fra totalt ulike landsdeler, så jeg tok ganske enkelt den jeg selv synes var finest(og er fra landsdelen jeg er født).

Ingen av bildene er av meg - og jeg ville jo aaaaaldri latt forkletrådene synes slik som på bildet av ryggen :gjeiper: (seriøst. jeg er bunadspolitiet in person. blir arg av å se solbriller/øredobber/svære klokker/tynne strømpebukser/masse sminke/vanlig veske og alskens tull sammen med bunad)

Forkleet er som det i midten på de tre damene, og bryststykket er rød silkedamask/brokade(med blomster) som ryggbildet.

Jeg har også et hårbånd - har litt lyst på skaut, men tror det fort kan bli varmt og veldig kjerring ;)

Dersom noen plutselig gir meg 5000 kr kjøper jeg også denne søljen som de selger på Hasla i Valle....sukk.....

post-28626-0-82911000-1305373428_thumb.j

post-28626-0-19952100-1305373438_thumb.j

post-28626-0-18904200-1305373788_thumb.j

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den stolte eier av en Trysilbunad, som jeg fikk til konfirmasjonen min. Jeg har ikke kunnet brukt den på en stund da den blant annet har vært for trang i livet, men i år har jeg fått fikset det så nå skal den på! Gleder meg til å bruke den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha Sunnhordlandsbunad. Jeg har en annen sølje i halsen og jeg ser jenta på bildet mangler lenka, men ellers er det ganske likt. Jeg fikk den store sølja til dåpen av mormor og morfar. Fikk videre alt sølvet, brystduken osv til jul og bursdager av dem. Mormor sydde selve bunaden til meg til konfirmasjonen, hun har sydd både sin egen og alle bunader som har kommet inn i familien etter det. Jenta mi fikk også sølje av dem til dåpen sin, så dette er en tradisjon vi fører videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...