Kjemi skrev 19 juli 2012 - 13:04:
Hvilken del av Polen var du i, og når var du der? Jeg har aldri sett så mange fargerike hus som da jeg var i Polen og Krakow på klassetur i 2004. I følge guiden vår hadde de nylig fått lov å male husene sine i den fargen de ville, og dermed var det blokkleiligheter med en farge til hver leilighet, den andre mer skrikende enn den andre.
Jeg var vest i Polen. Det var områder med fargerike hus, ja, men det var også veldig mye fattigdom, og det var veldig trist å se. Klart, fattigdom er det mye av i verden om man ser det eller ikke, men det var ikke noe hyggelig atmosfære der syns jeg. Det så forsåvidt ut som det hadde vært rikt en gang, for i en gamleby jeg så var det mange fine bygninger, men alt var nedslitt. Men det var ikke bygningene jeg reagerte på, men menneskene. Det var som sagt veldig mange uteliggere, jenter som så seg nødt til å tjene penger på å utføre tjenester på åpen gate og på restaurantene var det servitører som ikke var spesielt hyggelige. Det var også en del homofobi i samfunnet, i tillegg til at det var skikkelig macho-kultur med nattklubber fulle av muskelmannemenn som hadde hver sin bimbo-babe på armen. I tillegg likte jeg ikke korrupsjonen... Politimennene kunne operere med forskjellige priser på bøter, avhengig av om man selv visste hvor mye det kosta å f.eks. gå over gata på rødt lys. Visste man det ikke, fikk man også betale et saftig mellomlegg som gikk i lomma på politimannen. Slike ting gjorde det ikke til et hyggelig sted å være, og jeg ble glad når Polen-turen var over egentlig...