Gå til innhold

Bryllupsgave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi (jeg og samboeren min) skal i SYV bryllup i år, og hhv fire og seks utdrikningslag. Seks av bryllupene krever hotellovernatting (men bare biltur utover det, så heldigvis ikke flybilletter i tillegg).

Nå er vi i gang med å kikke på ønskelistene til de kommende ekteparene, og vi ser at vi økonomisk sett ikke kan gi like mye som vi skulle ønske. Er vi smålige hvis vi holder oss til 500,- der vi ikke er veldig nær brudeparene, og 750,- til de vi er nærmere? Vi er forlover én gang hver, og i disse bryllupene kommer vi til å gå litt høyere.

I fjor var vi i to bryllup der vi ga gaver for ca 1500 per gang, men det har vi jo faktisk ikke råd til i år. Hvor mye er det egentlig vanlig å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi (jeg og samboeren min) skal i SYV bryllup i år, og hhv fire og seks utdrikningslag. Seks av bryllupene krever hotellovernatting (men bare biltur utover det, så heldigvis ikke flybilletter i tillegg).

Nå er vi i gang med å kikke på ønskelistene til de kommende ekteparene, og vi ser at vi økonomisk sett ikke kan gi like mye som vi skulle ønske. Er vi smålige hvis vi holder oss til 500,- der vi ikke er veldig nær brudeparene, og 750,- til de vi er nærmere? Vi er forlover én gang hver, og i disse bryllupene kommer vi til å gå litt høyere.

I fjor var vi i to bryllup der vi ga gaver for ca 1500 per gang, men det har vi jo faktisk ikke råd til i år. Hvor mye er det egentlig vanlig å gi?

Vell. Jeg og mine venninner skulle i ett bryllup der vi snakket om og spleise på en stor gave til brudeparet. Den ene venninna mi syns vi alle skulle legge inn 500kr hver. Det syns jeg var helt ok, helt til jeg hørte at på hennes 500kr skulle hun OG samboeren være med på. Da jeg sa da betaler jeg halve, sa hun at det var urettferdig, da de ble regnet som en...

Så det hele endte med at jeg kjøpte min egen gave til brudeparet, en vase til 390 kr. For en person syns jeg det er HELT OK.

Så for to syns jeg egentlilg 600 er greit. Tenk deg at du deler gaven i to. Hadde du villet gi dem en gave til 250 kroner, om du kom alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker så mye som man har råd til. 500 kr fra et par synes jeg ikke er lite.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du er smålig, man gir det man har råd til. Men vanskeligere å finne gave når man må tenke økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 500 er en helt normal gave fra et vennepar til et annet. Evt fra par til søskenbarn av den ene (som man ikke har spesielt mye kontakt med).

Er det snakk om gaver til svært nære vennepar, søsken eller nær familie, synes jeg det er normalt å gå litt over. Men hos oss hjelper vi hverandre med baking, organisering, spilling etc heller enn det å gi en veldig dyr gave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi (jeg og samboeren min) skal i SYV bryllup i år, og hhv fire og seks utdrikningslag. Seks av bryllupene krever hotellovernatting (men bare biltur utover det, så heldigvis ikke flybilletter i tillegg).

Nå er vi i gang med å kikke på ønskelistene til de kommende ekteparene, og vi ser at vi økonomisk sett ikke kan gi like mye som vi skulle ønske. Er vi smålige hvis vi holder oss til 500,- der vi ikke er veldig nær brudeparene, og 750,- til de vi er nærmere? Vi er forlover én gang hver, og i disse bryllupene kommer vi til å gå litt høyere.

I fjor var vi i to bryllup der vi ga gaver for ca 1500 per gang, men det har vi jo faktisk ikke råd til i år. Hvor mye er det egentlig vanlig å gi?

Man gir så mye som man har råd til, ingen ønsker at venner skal ruineres økonomisk. Ta en titt på ønskelistene og velg ut i fra de billigste ønskene eller finn på noe selv.

500 er absolutt ikke for lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 500 kr er helt greit jeg, og ikke for lite. Som brud selv snart så hadde ihvertfall ikke jeg reagert på dette. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, man gir hva økonomien tilsier at du har råd til og synes virkelig at 500 kr pr par er bra jeg for vennepar og søsnkenbarn man ikke har særlig mye kontakt med :)Og er enig at om du har råd til det så er det jo litt greit og gjøre litt forskjell på de dere er forlover til og de andre som er venner :) Men du trenger ikke om du ikke føler du har råd. Jeg er også en kommende brud og jeg er bare glad mine gjester får kommet, og er ikke opptatt av hvor mye de gir oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ett sted (uten at jeg kan finne det igjen) at gaven bør oppveie kostnadene med maten og drikken man får....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns for egen del når vi giftet oss det var viktigere at gjestene delte dagen med oss enn selve gaven...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg leste ett sted (uten at jeg kan finne det igjen) at gaven bør oppveie kostnadene med maten og drikken man får....

Dette er en tullete "regel" som jeg kun har sett referert her inne.

Skal man spørre brudeparet om kuvertprisen på forhånd?

Jeg synes ikke 500 kroner er for lite, og har gitt for tilsvarende summer flere ganger. De eneste som får mer av meg (oss) er svært nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man spørre brudeparet om kuvertprisen på forhånd?

*ler* jeg ville blitt litt satt ut om noen av våre gjester gjorde det :skratte:

MEN når jeg tenker på det.... - de fleste har vel en ide om typen bryllup de inviteres i og om det er en dyr flerretters på et hotell eller om det er en "gryterett" på det lokale samfunnshuset liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig ikke det er smålig. Man gir det man føler passer innenfor de økonomiske rammene man har. Til vårt bryllup tror jeg de fleste gavene fra vennepar lå innenfor prisnivået du nevner, uten at jeg har tenkt så nøye over det. Jeg ville i hvert fall mye heller at vennene våre skulle dele dagen med oss og ha det fint, enn at de skulle bruke masse penger de egentlig ikke hadde råd til å bruke, og sånn tror jeg heldigvis de tenkte også :)

Og herlighet, SJU bryllup på en sommer. Det er jo virkelig grenser for hvor mye penger man har å bruke i løpet av en sommer også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruk det dere har råd til!=) jeg syns ikke 500,- er lite til et par man ikke er himla nær til (dessuten - hvem spør om prisen uansett?) :) De får mer enn nok gaver den dagen, og kommer ikke til å gråte om dere ikke bruker flere tusen på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ett sted (uten at jeg kan finne det igjen) at gaven bør oppveie kostnadene med maten og drikken man får....

Hvorfor i alle dager skal man det?? Brudeparet ønsker jo å holde en fest for å feire seg selv, hvorfor i alle dager skal gjestene betale tilbake det det koster å invitere til fest? Nei, skjønner ikke den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ett sted (uten at jeg kan finne det igjen) at gaven bør oppveie kostnadene med maten og drikken man får....

Jeg har også lest dette, men forholder meg ikke til det. For det første: Hvordan skal man vite hva mat og drikke koster? For det andre: Skal man gi dyr gave til de som velger dyre/luksusløsninger, og lite til dem som går for budsjettbryllup? /Ikke et angrep på deg, AB, men jeg lufter tankene)

TS: En gave for 500 er absolutt passe. Tror ingen vil reagere på at det er lite å gi. Man må jo også tenke økonomi oppi det hele. Alternativet hadde vel vært at dere ikke kom, og for brudeparet er vel det viktigste at dere kommer og feirer dagen med dem. Kos dere i bryllupet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...