Gå til innhold

Med babyen på kafé


May Brit

Anbefalte innlegg

Redaksjonen ønsker å skrive en artikkel i magasinet som går på kaféliv for småbarnsforeldre, og vil gjerne ha synspunkter og erfaringer fra våre forumbrukere - både de med og uten barn!

Spørsmål er som følger:

Har dere noen synspunkt på tilrettelegging for småbarnsmødre med barnevogn på kafeer og/eller restauranter?

Burde det vært mer eller mindre tilrettelagt? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes dette ordner seg greit, da barnevognsmafiaen vanligvis har sine favoritt-kafeer :)

Når jeg ikke er i humør til barnegråt, pupper opp i cappuccinoen og trang plass rundt bordene, så går jeg et annet sted.

Det er også helt opp til den enkelte kafe/restaurant-eier å tilrettelegge for barnevogner eller ei. Noen kafeer sikter seg inn på dette kundesegmentet og andre ikke, alt etter hva man ser det er forretning i eller hvilken profil man ønsker ens kafe/restaurant skal ha.

Om folk er villig til å legge igjen noen ekstra kroner for at det skal være plass til barnevogner og oppvarming av babygrøt, så er jo det en mulig gullgruve for en kafe/restaurant-eier.

Er selv gravid, og gleder meg til å kunne ta med baby og venninner eller mannen til sludring på kafe. Ja takk til stellebord på kafe-toalettet.

Pastill

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen synspunkt på tilrettelegging for småbarnsmødre med barnevogn på kafeer og/eller restauranter?

Burde det vært mer eller mindre tilrettelagt? Hvorfor/hvorfor ikke?

-jeg syns det burde vært flere folk som bruker "bærenett" eller hva det nå enn er, istede for å kjøpe vogner i hytt og pine, samt skyve barnet ut i veien rundt omkring i Oslo, enkelte nybakte foreldre virker rett og slett litt for virrete til å håndtere seg selv og en vogn. Tilrettelegging er noe jeg føler disse mødrene/fedrene burde tenkt på før de lot seg formere, men dette gjelder jo ikke bare kafe og restauranter, men generelt samfunsegasjement. Egoisme har fått en helt ny dimensjon med den nye barneproduserende generasjonen. Nå er jeg en av dem som synes parfyme lukter vondt, og det skuffer meg å vite at jeg også syns spebarn/små barn også lukter kvalmt. Syns kanskje det hadde vært en ide å samle småbarnsmødre og fedre i egne selvstyrte kafeer og restauranter. Hvor de muligens kan diskutere og organisere strukturert markedtsplanlegging for hva som er bra for barn og mennesker generelt. Det beste med at folk blir gravid/får barn er i min bok at de plutselig interesserer seg for giftige ingredienser og generelt sett skolevesen og lignenede. Kanskje de kan organisere dette også via sine selvstyrte kafeer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med pastill!

Når jeg har med baby/ barn går jeg plasser hvor det er tilrettelagt for det, og når jeg ikke har med barn går jeg andre plasser. Synes det er deilig å ikke ha masse unger rundt meg når jeg har barnefri, og synes det er flott å føle seg velkommen når jeg har med barn. Fullstendig uproblematisk så lenge det er en viss størrelse på byen man bor i, slik at det er marked for de ulike nisjene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen synspunkt på tilrettelegging for småbarnsmødre med barnevogn på kafeer og/eller restauranter?

Burde det vært mer eller mindre tilrettelagt? Hvorfor/hvorfor ikke?

-jeg syns det burde vært flere folk som bruker "bærenett" eller hva det nå enn er, istede for å kjøpe vogner i hytt og pine, samt skyve barnet ut i veien rundt omkring i Oslo, enkelte nybakte foreldre virker rett og slett litt for virrete til å håndtere seg selv og en vogn. Tilrettelegging er noe jeg føler disse mødrene/fedrene burde tenkt på før de lot seg formere, men dette gjelder jo ikke bare kafe og restauranter, men generelt samfunsegasjement. Egoisme har fått en helt ny dimensjon med den nye barneproduserende generasjonen. Nå er jeg en av dem som synes parfyme lukter vondt, og det skuffer meg å vite at jeg også syns spebarn/små barn også lukter kvalmt. Syns kanskje det hadde vært en ide å samle småbarnsmødre og fedre i egne selvstyrte kafeer og restauranter. Hvor de muligens kan diskutere og organisere strukturert markedtsplanlegging for hva som er bra for barn og mennesker generelt. Det beste med at folk blir gravid/får barn er i min bok at de plutselig interesserer seg for giftige ingredienser og generelt sett skolevesen og lignenede. Kanskje de kan organisere dette også via sine selvstyrte kafeer.

:skratte: Er du seriøs? Du var iallefall morsom :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår at redaksjonen leser gullbæsjtråden for noen synspunkter på tilrettelegging for bleieskift. :filer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på barne(vogn)vennlige kafeer når jeg er ute med baby. Slapper best av når jeg får sitte på steder der jeg vet det er toleranse for babyer og alt det fører med seg (amming, evt gråt, vogner, behov for stelleplass etc).

Når det er sagt, setter jeg også STOR pris på at det finnes kafeer hvor det IKKE kommer barnevognmafiaer. Slik at det går an å sette seg ned og jobbe/lese en bok i ro og fred.

I byen hvor jeg bor, finnes det noen kafeer der man helst ikke skal ta med barnevogner inn. Enten står det skilt (barnevogn med rødt kryss over), eller det er lang og smal trapp opp. Før jeg fikk barn, og når jeg en sjelden gang kommer ut alene med venninner uten baby, foretrekker jeg soleklart disse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske kafeer hadde bedre tilrettelagte toaletter/stellerom sånn at man slapp bleieskift midt i kafeen. Amming plager meg ikke, men bleier er en uting å "vifte rundt med" der folk skal nyte mat og drikke. For meg er bleier en uappetittelig greie, uavhengig av om den lukter stygt eller ei.

Ellers setter jeg pris på at hylskrikende babyer (og større barn for den del) blir tatt litt unna de andre gjestene mens mor eller far roer barnet ned.

Jeg ser ellers for meg at i større byer så burde det være et marked for spesielt babyvennlige kaféer med god plass til vogner, fine stellerom, kanskje en lenestol i et tilbaketrukket område for dem som ønsker å amme i ro og fred, tilbud om å varme opp babymat osv. Kanskje de til og med kunne tilbydd selvlaget babymat på menyen. Hm, ja, en sånn kafé kunne jeg tenkt meg å starte selv! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer det er heilt greit med amming og babyar på café; ungar i gå/løpealder er som regel verre ;)

Alle caféar der det brukar å vere mykje småbarnsforeldre, bør ha stellerom. Dette er ein fordel for både småbarnsforeldra og dei øvrige gjestene - som dermed slipp å sjå på bleieskift på dogolvet, eller enno verre, på bordet.

Barnestolar er veldig kjekt, dei kvite plaststolane frå IKEA(?) er jo heilt greie.

Elles føler eg ikkje at ytterlegare tilretteleggjing er nødvendig, men det er kanskje annerleis i hovudstaden der det er meir "barnevognmafia". I mindre byar er det ikkje nødvendig med "ammecaféar" o.l.

Når det gjeld resturantar, tenkjer eg at med mindre det er ein uformell, familievennleg resturant (som pizzaresturant e.el), bør ein ikkje ta med seg små barn på resturant på kveldstid. Eg meiner det er unødvendig og forstyrrar gjester som er der for å nyte eit godt måltid.

Café og resturant er to ulike konsept. Eg meiner ein må rekne med ungar på caféar på dagtid, men på resturantar, spesielt på kveldstid, meiner eg ein kan stille litt større krav til fred og ro.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Jeg har ikke barn selv enda, men synes det er helt OK å være på cafè hvor folk tar med seg småbarn. Synes absolutt foreldre til små barn har lov til å gå ut og hygge seg på dagen med barna sine. Men da er det opp til hver enkelt forelder å finne et sted hvor de kan ta med seg barnevogn, eller evnt. slikt "bærenett" om det er nødvendig. Jeg har heller ikke noe imot at mødre ammer barna sine på cafè, eller generelt offentlig.

Så på nettet noe om "ammetelt", og det syntes jeg var helt forkastelig.

Bør det tilrettelegges mer for småbarnsforeldre som går ut? Kanskje noen vil lage en "småbarns-cafè", men ellers synes jeg det er opp til foreldrene å gå steder de liker og synes passer dem.

Barnestoler er vel ganske normalt de fleste steder, vil jeg tro. Har sett de de fleste stedene hvor jeg pleier å dra selv.

Jeg er fra hovedstaden så det er der mine erfaringer kommer fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"bærenett" :fnise: Morsomt, ser det for meg ...

Jeg synes tilrettelegging skal komme an på målgruppen til de forskjellige kaféene. Jeg forstår at en restaurant/kafé som spesialiserer seg på annet klientell enn barnefamilier, ikke tilrettelegger noe særlig for sistnevnte gruppe. Men mammaer i permisjon er big business, så kaféer som ønsker disse som kunder, bær tilrettelegge maksimalt (men bleieskift er selvsagt aldri OK i lokalet!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellebord på toalettet kan jeg faktisk ikke huske å ha sett på en eneste café. Kanskje jeg ikke har sett godt nok etter? For hvis alternativet er dogulvet så skjønner jeg faktisk godt at foreldre kan finne på å skifte bleie på bordet. (Bleier er ekkelt, men et skittent dogulv er eklere.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellebord på toalettet kan jeg faktisk ikke huske å ha sett på en eneste café. Kanskje jeg ikke har sett godt nok etter? For hvis alternativet er dogulvet så skjønner jeg faktisk godt at foreldre kan finne på å skifte bleie på bordet. (Bleier er ekkelt, men et skittent dogulv er eklere.)

Jeg tror du er riv, ruskende gal. Hva tror du de som sitter ved siden av synes om det?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror du er riv, ruskende gal. Hva tror du de som sitter ved siden av synes om det?

Jeg vil helst ikke sette fra meg vesken på dogulvet en gang, det er ikke alle steder som er like nøye på rensligheten.

Jeg ønsker IKKE å forsvare bleieskift på cafebordet, men jeg forstår foreldrene hvis alternativet er et skittent og ekkelt dogulv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke noe om det står noen barnevogner her og der, så lenge babyen ikke hylgriner hele tiden :P men det går nok på at jeg personlig blir stressa av barnegråt. Tåler jo såklart litt.

Om å skifte bleier på kafebordet: WHAT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg har gått på cafe med baby, så har jeg holdt meg til babyvennlige steder og helst litt roligere cafeer. Kule kaffebarer med høye stoler og bittesmå bord går jeg på uten barn for å lese avisa. Når jeg har med ungene, så må det være litt god plass, helst ikke stappfullt av folk og stellebord på toalettet. I Oslo er det noen fine og velegnede steder som jeg har kost meg mye på i permisjonen(e) mine.... Det som jeg foretrakk allermest var å sitte ute, med sovende baby i vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

hvis jeg har gått på cafe med baby, så har jeg holdt meg til babyvennlige steder og helst litt roligere cafeer. Kule kaffebarer med høye stoler og bittesmå bord går jeg på uten barn for å lese avisa. Når jeg har med ungene, så må det være litt god plass, helst ikke stappfullt av folk og stellebord på toalettet. I Oslo er det noen fine og velegnede steder som jeg har kost meg mye på i permisjonen(e) mine.... Det som jeg foretrakk allermest var å sitte ute, med sovende baby i vogn.

Enig!

Hvis det ikke var stellebord på kafeen skiftet jeg bleie på fanget (mens jeg satt på dolokket), ikke noe problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...