Gå til innhold

Overdreven svette under armer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med overdreven svette siden 12 års alderen (jeg er nå 20 år) dette har påvirket meg sterkt sosialt og husker jeg satt med jakke på i timene på skolen fordi jeg var redd for at det skulle lukte og synes hvis jeg tok den av meg.. Når jeg kom hjem så hadde jeg SVÆRE svetteflekker under armene etter å ha sittet med armene helt inntil kroppen hele dagen og klærene mine stinket..

Da jeg begynte på videregående prøvde jeg ut botox med utrolige resultater. Svetten ble helt borte i over ett år! Det var en utrolig befrielse å ikke måtte tenke på om jeg luktet eller om noen så det.. Det kostet 5000 kr, men det var verdt sin pris.

Da svetten begynte å komme igjen sparte jeg opp til en ny behandling der de sprøytet botox under armene mine. Denne gangen var det lite eller ingen virkning. det var ett skikkelig nederlag for meg. Det frister å gjøre det igjen i tilfelle det var noe i behandlingen som var feil. For lite botox osv.. MEN prisen stopper meg. Jeg synes dette skulle vært dekket i og med at det fører til sosiale problemer hos meg..

-Er det noen andre som har forsøkt botox flere ganger og kunne fortelle om erfaringene de har? eventuelt noe annet som har fungert bra?

-Finnes det et forum for oss med overdreven svette?

Jeg vet det er flere der ute og vil høre om deres dagligliv og erfaringer med å leve med dette. Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan operere bort svettekjertlene. Jeg vet ikke hvor vanlig dette er, men ei jeg bodde med i kollektiv gjorde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg vet at det går ann å operere, men har hørt at det er mange bivirkninger med dette og en av dem er at man kan begynne å få økt svette på andre deler av kroppen.

Dette gjør at jeg er litt skeptisk til det.. Vet du hvordan det gikk med henne i ettertid?

Er det noen som har negativ/positiv erfaring med operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har operert bort svettekjertlene. ikke hatt noen bivirkninger overhodet, og ingen arr så og si:) er veldig fornøyd!

det er mange bivirkninger med den operasjonen hvor man kutter nervetrådene i overkroppen, kanskje du blander? er mange som sliter med klamme hender og slikt og da kan alternativet være å kutte nervene som gjør at man svetter på overkroppen, men da kan man lett begynne å svette andre steder..

når man bare fjerner de kjertlene under armene som produserer unormalt mye svette, skal det godt gjøres at noe kan gå galt:) håper du finner en løsning på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har operert bort svettekjertlene. ikke hatt noen bivirkninger overhodet, og ingen arr så og si:) er veldig fornøyd!

det er mange bivirkninger med den operasjonen hvor man kutter nervetrådene i overkroppen, kanskje du blander? er mange som sliter med klamme hender og slikt og da kan alternativet være å kutte nervene som gjør at man svetter på overkroppen, men da kan man lett begynne å svette andre steder..

når man bare fjerner de kjertlene under armene som produserer unormalt mye svette, skal det godt gjøres at noe kan gå galt:) håper du finner en løsning på det!

Så fint å høre at det har ordnet seg for deg :)

Jeg har bare fått det inntrykket av at operasjon = masse andre bivirkninger. Derfor har jeg ikke satt meg så mye inn i det.

-Hvor opererte du deg?

-Hvor mye kostet det?

-Opplyste de om bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kostet ikke en krone, gjorde det på offentlig sykehus:) ventetiden var ganske lang, mellom et halvt til ett år (men det var verdt det! jeg husker faktisk ikke hvilket sykehus det var, fordi jeg først ble sendt til a-hus for å kutte nervetrådene, og der sa de at det var totalt unødvendig, jeg trengte bare å fjerne svettekjertler, så jeg ble sendt videre til neste sykehus. Det var et liiite sykehus ikke så aaalt for langt unna oslo! hu sykesøstera på dette sykehuset hadde faktisk tatt samme operasjonen 20 år tidligere, og svettet ikke den dag i dag!

jeg fikk ikke opplyst noen bivirkninger (som jeg kan huske, er vel 4 år siden jeg tok denne operasjonen) Du kan jo ringe til a-hus og spørre litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og selvfølgelig, alle operasjoner har jo bivirkninger, og gå inn i narkose kan jo i sjeldne tilfeller gå galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd klorhexidin med gode resultater når jeg hadde store problemer med dette. Har du prøvd det? Regner vel med at du har det, siden du har prøvd det siden du har prøvd det siden du har prøvd botox, viss ikke er det verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert 2 ganger uten effekt. Aliminiumsklorid funker da..

oj! sært da.. operasjon hvor man fjerner svette kjertlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj! sært da.. operasjon hvor man fjerner svette kjertlene?

Ja, de "suger" dem ut.. Veldig merkelig det ikke virket. Virket noen mnd, så var det tilbake :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet. Bare at jeg er plaget på hele kroppen, ikke bare armhulene. Har tenkt på operasjon,da ingen deodoranter fra apoteket virker. Men det stopper meg litt, da jeg har lest at om man opererer seg, så kommer svetten en annen plass. Nå er det slik at en gå tur til butikken, som bare ligger rett over gata, fører til at jeg er søkkvåt over hele overkroppen.. Så for min del hadde det ikke hjulpet å bare operere ut svettekjertlene under armene, da jeg er såpass plaget over hele meg. Har slitt med det i 14 år nå, begynner å bli temmelig lei.. Spurte legen engang om hjelp, han tok stoffskifte prøve av meg, da noen med stoffskifte problemer kan plages med svette. Den var negativ og da var svaret fra legen at "noen er bare slik" hurra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har samme problemet og har vurdert å operere eller prøve botox siden ingenting virker. Har i perioder brukt Yerka som kan kjøpes på Vita, et sterkt middel som man tar på huden om nettene. Dette virket men skadet huden min noe og det misfarger sengtøy.

I det siste har jeg brukt en deo fra Boots som heter Stop24, og den fungerer for meg. Tipset mitt er å prøve den først. Har hørt flere som skryter av den når ingenting annet har virket. Bruker den om nettene, har ikke irritert huden min eller misfarget klær.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet. Bare at jeg er plaget på hele kroppen, ikke bare armhulene. Har tenkt på operasjon,da ingen deodoranter fra apoteket virker. Men det stopper meg litt, da jeg har lest at om man opererer seg, så kommer svetten en annen plass. Nå er det slik at en gå tur til butikken, som bare ligger rett over gata, fører til at jeg er søkkvåt over hele overkroppen.. Så for min del hadde det ikke hjulpet å bare operere ut svettekjertlene under armene, da jeg er såpass plaget over hele meg. Har slitt med det i 14 år nå, begynner å bli temmelig lei.. Spurte legen engang om hjelp, han tok stoffskifte prøve av meg, da noen med stoffskifte problemer kan plages med svette. Den var negativ og da var svaret fra legen at "noen er bare slik" hurra :P

Det finnes en operasjon som man kutter nerver eller noe, så man ikke svetter på overkroppen.. Vet ikke noe mer om dette..

Men er interessert i å høre hvis noen andre her vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en operasjon som man kutter nerver eller noe, så man ikke svetter på overkroppen.. Vet ikke noe mer om dette..

Men er interessert i å høre hvis noen andre her vet.

Ja jeg har lest om den.. Men det var noen mulige komplikasjoner med den. Feks kunne det være at øyelokkene ble hengende. Har ikke så lyst på et dopa paris hilton blikk :P Pluss at man får svetten andre sted på kroppen. Med den operasjonen ble man som regel kvitt all svette fra brystet og opp.. Så jeg hadde vel vært like langt med ryggen på den, pluss det kunne jo bare blitt værre på ryggen.. Irriterende å plages med svette, når det er så lite å gjøre med det :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg plages med svette under brystene, kan man bruke deo der også???? Fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages med svette under brystene, kan man bruke deo der også???? Fungerer det?

Jeg bruker en serie fra apoteket som heter stop24. De fleste apotek har den. Den kommer i krem, deodorant, spray osv.. Du kan jo kjøpe kremen eller sprayen å smøre der du er plaget. Jeg bruker å spraye på ryggen, også bruker jeg kremen i ansiktet osv.. Stop24 er det mest effektive jeg har prøvd fra apoteket.. Men jeg er ganske sterkt plaget, så den fjerner det ikke 100% på meg.. Men den reduserer det ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på apoteket. Finnes noe som heter STOPP 24 som stenger porene så man slipper stank. Men leste dette ;

Mange opplever ikke tilstrekkelig effekt med Stopp24. Du kan prøve Roll-on med aluminiumsklorid. Denne kan også kjøpes reseptfritt på apoteket. Den er veldig effektiv, men kan være hard mot huden. Følg bruksanvisningen i pakningen.

Det er også mulig å sprøyte et giftstoff (butox) i svettekjertlene, som setter de midlertidig ut av spill. Dette er en kostbar behandling, men noen voksne som har uttalte svetteplager, kan få tilbud som slik behandling. Det er også mulig å utføre en operasjon, der noen nerver kuttes. Slike operasjoner har en rekke bivirkninger og det er en viss fare for komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren aluminiumsklorid fungerer bra, det er sterkt da, men det stopper svetting i en uke ca, kanskje to. (Ha på om kvelden og vask om morgenen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...