Gå til innhold

Mitt lille hobbyrom


^me^

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til mitt lille hobbyrom!

Dette året begynte med at jeg ble fryktelig kreativ og at jeg ble sulten på inspirasjon og fikk fryktelig mange ideer på hva jeg skulle gjøre dette året kreativt.

så jeg tenkte: "Hva med å lage en dagbok/idebok hvor jeg skriver om mine ideer, ting jeg liker og det jeg vil gjøre?"

Det begynte med at jeg ville begynne å strikke sokker. Jeg spurte min mor om hun kunne lære meg og strikke sokker så nå jeg lært det!jeg kjøpte flerarget rosa sportsragg garn på sparkjøp og startet å strikke sokk nr 1 med noen stålpinner jeg fikk av min mor.

Jeg kom på at når jeg jobbet på Lidl kjøpte jeg et supert syskrin og sysett som bare har ligget i skapet siden. jeg tok det frem og nå er det stappet i sy/hekle/strikkeutsyr med garn og det hele. syskrinet er suupert!nå er jeg på min andre sokk og får stadig nye ideer på hva jeg skal strikke etterpå, men først og fremst skal jeg også strikke sokker til min kommende ektemann :)

Jeg var på leit etter en tøypose til å ha strikketøyet mitt oppi, slik at jeg slapp og drasse med meg det store syskrinet mitt over alt.

Så jeg kjøpte noen fine gardiner på salg på sparkjøp, laget en tegning på hvordan jeg ville ha den og drasset det og mine ideer bort til min mor som hjalp med med å gjennomføre ideen min. Ideen min ble til en kjempefin pose som ble bedre enn jeg noengang hadde drømt om!

Jeg var også på besøk hos min nabovenninne som har interiør som hobby. Jeg forelsket meg helt i en trollhassel som sto oppå en kommode i stuen med fine ting hengende på den.

Jeg tok turen på mestergrønn og kjøpte en fin og stor trollhasselgren (70 kr)og i tillegg hadde de hengepynt på tilbud (3 for 2, ca 29 kr pr ting) som jeg kjøpte i tillegg.

Jeg gikk på Obs og kjøpte en fin avlang vase (139,-)og fylte den med grus fra innkjørslen vår (hvit grus) og satte trollhasselen oppi. Nå står den i den nyoppussede inngangen vår og ser bare helt fantastisk ut!jeg er kjempefornøyd!

Jeg har abonnert på bladet Boligdrøm og venter spent på at neste nummer skal komme i posten!Jeg fikk så mye inspirasjon av det siste nummeret jeg kjøpte at jeg bare måtte abonnere på det!

Bilder kommer av mine prosjekter, jeg må bare lade batteriet på kameraet først.

Ellers liker jeg og lage mat og vil kalle meg selv en real hobbykokk.

Jeg har vel egentlig sett alt som heter matprogrammer som går på tv som feks masterchef, top chef, hells kitchen osv...

Og mitt store kokkeforbilde er Jamie Oliver pga alt han gjør og hvordan han gjør det. Han er ikke bare en god kokk men også en flink lærer for de som vil begynne å lage mat fra scratch av. Han er også smart med tanke på at han liker gjenbruk av mat og kaster så lite som mulig og bruker økologisk mat (som han selvfølgelig har selv i sin egen hage) og lærer andre hvordan de også kan gjøre slik han gjør.

Alt i alt: Han er et supert forbilde for strebende hobbykokker!

Ellers er jeg glad i å lese og har biografi og fantasy som yndlingssjanger.

Hvis du vil se hvilke bøker jeg leser og eier kan du følge meg her inne

Jeg setter pris på tips, innspill og masse ideer fra deg her inne og håper du får det samme av å lese denne dagboken.

Velkommen inn!

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil bare legge til noen nyttige linker her inne som jeg bruker:

Dette er en side hvor jeg kjøper sy/strikke/hekle utsyr. det er en nederlansk nettbutikk som selger sy/strikke/hekleutstyr billig.

Jeg bestilte Knit Pro strikkepinner, Vaiere (som jeg mangler pinner til), Maskeholdere og markører. jeg fikk dem i posten samme uken og betalte 600,- for alt med frakt+toll!Bare strikkepinnesettet koster 1000,- i norge!!jeg fikk også disse med i pakken som takk for bestillingen!Denne siden anbefales på det varmeste!

Som sagt i forrige innlegg er jeg bruker på https://bokelskere.no/Talin.

Hos bokelskere.no kan du:

* lage din egen boksamling

* sortere bøkene dine i bokhyller

* finne andre med samme lesesmak som deg

* se hva andre leser akkurat nå

* delta i diskusjoner om bøker

Denne siden anbefaler jeg til alle dere andre lesehester!

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kommer bildene!

Syskrinet mitt fra Lidl:

p2051490.jpg

p2051492.jpg

p2051493.jpg

p2051494.jpg

strikkepinnene og sokken min:

p2051496.jpg

trollhasselen og nye skilter jeg har kjøpt til den nymalte inngangen vår:

p2051497.jpg

p2051498.jpg

p2051499.jpg

p2051500.jpg

Skiltene er kjøpt på Kremmerhuset, Inmari og Spareland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en koselig dagbok! Her vil jeg følge med videre :)

Jeg har veldig lyst til å være kreativ, men kommer aldri i gang.. Strikket og heklet litt luer og sånt før, men så stoppet det opp. Kanskje jeg blir inspirert av deg til å begynne igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!så koslig du tok turen innom! :vinke:

takk for det!Det er jo sååå koslig å strikke!det beste er når du vet hvem som skal få det du strikker og gleden de kommer til å ha av det. ikke minst er det en billig hobby!

jeg har andre kollegaer som også strikker/hekler og får tips og oppskrifter fra de.

jeg kunne tenkt meg å lære å hekle da..vil bestille disse men må vente til vi får råd :sjenert: Det er jo den berømte tiden på året hvor regningene hagler inn...gleder meg til våren kommer :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble litt inspirert av en annen bruker her til å legge ut mine egne oppskrifter:

STEKT RIS THAI STYLE

- 2 store eller 4 små porsjoner

2 kyllingfileter (strimlet)

1 pose Jasminris (boil in bag) (helst kald fra kjøleskap)

2 ss olje (jeg bruker solsikkeolje til thaimat)

2 fedd hvitløk

1 løk

2 egg

1 paprika

1/2 pose amerikansk blanding (frosne erter, gulerøtter og mais)

2ss Soyasaus

2ss Østersaus

1 knivsodd MSG (dette kan du droppe om du ikke ønsker å bruke det)

1 ss kylling/grønnsaks buljong

1 ts sukker (kan droppes om du ikke bruker MSG)

Slik gjør du:

- kok risen og sett kaldt.

- sett en wokpanne på full guff med litt olje i (vil anbefale solsikkeolje)

- når oljen er varm tilsettes hakket hvitløk og la denne bare frese i 10 sek før du tilsetter strimlet kyllingfilet

- sett varmen ned til halvparten

- la kyllingen bli halveis stekt, den skal ikke bli fullstendig gjennomstekt

- ha i risen

- rør i risen hele tiden slik at den ikke brenner seg i bunnen

- lag et "hull" i midten av woken og ha i eggene og rør om til eggerøre uten å ta med risen før eggene er stekt.

- Bland så sammen ris og eggerøren

- Ha i hakket løk, amerikansk blanding og paprika

- bland godt

- ha i soyasaus, østersaus, buljong og evt MSG om du ønsker det (MSG lager den asiatiske smaken på maten, men er ikke bra for kroppen)

- ha i salt og sukker

DONE!

TIPS:

- Du kan bruke fersk kokt Jasminris også men 1 dag gammel kald ris er bedre å ha med å gjøre i woken.

- Jeg vil anbefale og kjøpe Soyasaus, østersaus, pulverbuljong, og MSG på asiabutikk da det for det første er som regel billigere der og du får den skikkelige asiatiske smaken på maten. Jeg føler mye av det du kjøper på norske butikker ikke er the real deal.

- Her står det litt om MSG om du ikke er så kjent med det.

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er også en god Thai oppskrift på vårruller, men den kan du egentlig bare se på :)

http://www.youtube.com/user/egeefay#p/u/3/MhjeIfMGBCo

- Jeg vil anbefale denne Sweet chili sausen til. Denne får du kjøpt i nesten alle butikker i hele landet. jeg har iallefall funnet den på Maxi, Obs, Meny og Prix.

- Ellers vil jeg påpeke at det er best og bruke enten svin eller kyllingkjøttdeig til da storfekjøttdeig blir veldig tørt i vårrullene.

- Jeg bruker solsikkerolje å fritere vårrullene i.

- Du kan fint fritere dem i en vanlig gryte.

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOLOGNESESAUS my version:

ca 4 pers

Du trenger

- 400-500gr kjøttdeig

- 1 løk

- 2-3 hvitløksfedd

- 1 boks hermetiske hakkede tomater

- 1 glass tomatpurè

- 1 glass ketchup (fyll opp tomatpurè glasset)

- 1 (tomatpurè)glass vann

- 1ss oregano

- 1ss basilikum

- 1 ss timian

- 1 ss salt og pepper

- 1 ts Jensens choice knust hvitløk og chili

Slik gjør du:

- ha kjøttdeig, hakket hvitløk og løk i en varm panne/gryte

- stek alt til kjøttdeigen er brun

- ha i tomatpurè, hemetiske tomater, ketchup og vann

- rør alt sammen

- ha så i alt krydderet og knust hvitløk/chili

- smak til med salt og pepper

- la stå å putre så lenge du kan. jeg setter på vannet til pastaen når jeg har kommet så langt, da får det ca 20 min å putre på, men en bolognesesaus blir bare bedre jo lengre den får stå å småputre.

Jeg serverer denne sammen med pasta, bruker den i lasagne og bare lager en Bechamelsaus med ost i tillegg, pizzasaus og på skiven. Det er kun fantasien som kan stoppe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag er det min tur til å ha klubb så jeg tenkte jeg skulle servere litt forskjellig jentesnacks:

Salt snacksfat:

- Rits og Salinakjeks

- cheddar

- pestoost

- parmesanost

- appelsin mykost

- pepper mykost

- blå og grønne druer

- cheesesticks

Søt snacksfat:

- oppskjærte bananer, epler og mango og med vaniljekesamdip.

Syrlig snacksfat:

- strimlede gulerøtter med en eller annen dip jeg skal lage, men har ikke bestemt meg enda..

Har kjøpt inn disse vinene:

- http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-ViewBySKU?sku=3388701

- http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-ViewBySKU?sku=566401

- http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-ViewBySKU?sku=3420501

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin dagbok! Du inspirerer meg virkelig til å sette i gang med noen hobbyprosjekter. To av nyttårsforsettene mine er at jeg skal lære meg å sy og hekle i år :jepp:

Og den oppskriften på Thai Fried Rice så supergod ut. Den skal jeg lage! :spise:

Gleder meg til å følge med videre her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm jeg er så glad i Thai mat. Synes Thai våruller er mye bedre en kinesiske. Har alltid hatt lyst til å prøve å lage skikkelig thailandske våruller , nå har jeg jo skikkelig fremgangsmåte.. Bare å få fingeren ut nå :filer:

Ellers veldig fin hobbyside. Fint med noe som er litt koselig å følge med på også!

Måtte rette den stygge skrivefeilen jeg så hehe

Endret av Ixnay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin dagbok du har! Vi har tydeligvis mange like interesser, både strikking, lesing og matlaging. I tillegg vil jeg gjerne bli mer kreativ på andre områder!

Her kommer jeg til å følge med videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for positive tilbakemeldinger :)

Jeg er veldig glad i thai mat selv og er så heldig å ha en thailandsk tante som er flink å lære bort thailandske oppskrifter, så det er henne jeg har oppskriftene fra.

Jeg er nå ferdig med boken tusen strålende soler og synes den var veldig bra!jeg er svak for bøker ala Tusen strålende soler, Bokhandleren i kabul , SOLGT og Ikke uten min datter. Ikke uten min datter er deffinitivt den beste boken jeg noengang har lest og har den som den boken jeg trykker godt inntil mitt hjerte.

Så nå er det det å velge hvilken bok jeg skal lese nå...

Jeg blir som et barn i en godteributikk når jeg går inn på bokhandlere og ender alltid opp med å kjøpe en bok med mye god omtale og setter den i hyllen på vent.

Resultat: En haug med gode bøker i hylleseksjonen som jeg ikke vet hvilken jeg skal lese først og sist.(ja jeg vet det er fryktelig synd på meg :lol: )

noen som har noen tips?dere ser på Bokelskere hvilke bøker jeg har i bokhyllen min.

Nå er det trening på treningssenteret med MRL!c yah laterz! :vinke:

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de bøkene du beskriver (jeg har lest dem også!) kan jeg anbefale "Morgen i Jenin". Forfatteren heter Susan Abulhawa, eller et svært liknende etternavn. Dersom du likte "Tusen strålende soler", kommer du til å like den også. Men den er om mulig enda tristere, så ha en pakke med kleenex i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, for en koselig dagbok :)

Dette var interessant og inspirerende!

Likte skiltet med "I can do anything with the right shoes".

Og strikketøy-posen din var utrooolig søt =)

Lykke til videre med kreativiteten! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk :)

Chayzi: jeg elsker de gammeldagse nye tingene som har komt i butikken nå!kremmerhuset har mange slike skilter for salg og masse annet "gammelt" stash :)

Marshmallow: Morgen i Jenin skal deffinitivt sjekkes ut!takk for tips :)

Boken ble faktisk Regines bok som har stått på vent en liten stund nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har valgt ny bok å lese, men vil allikevel anbefale to bøker skrevet sammen av Liza Marklund og Maria Eriksson: På flukt, og aldri mer fri. De er basert på en sann historie om en kvinne (Maria Eriksson) som får barn med en libanesisk mann, og blir mishandlet. Hun må rømme landet for å komme seg unna. Veldig gripende bøker som jeg gråt meg gjennom.

Krim bøkene til Liza Marklund er jeg ikke begeistret for, men dette er to bøker i en annen sjanger og annen klasse, som anbefales på det varmeste.

Endret av Ixnay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann snakket om neste prosjekt nå, som blir først å få strømmen i hus skiftet (vi bor i et eldre hus som har skrusikringer slik at hver gang jeg skal lage mat, skru på en maskin med klær eller sette på oppvaskmaskinen må jeg skru av alt annet i huset som trekker strøm som varmekabler og varmeovner, for å så sette dem på igjen når jeg er ferdig (!)

så nå har vi fått nok og ringt en elektriker som skal komme på onsdag og se på det og gi oss en pris.

vi planlegger også og flytte soverommet opp på loftet hvor det nå er en loftstue som vi ikke bruker i det hele tatt og bare står å støver ned og så flytte pulter og PCene våre opp der vi har soverom nå.

sofaen vår må også skiftes ut i stuen slik at den går ned i kjelleren hvor pulter og PCer står slik a vi får en hyggelig kjellerstue :)

Jeg likte dette soverommet veldig godt. Jeg elsker landstilen og synes det passer i vårt hus som er bygd i 1954 :)

Soverommet-mitt-_5F00_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei igjen folkens! en stund siden sist nå pga at dataen sa takk for seg... nå har jeg ny laptop og i mellomtiden har kreativiteten min fortsatt :)

I det siste har jeg blitt mer og mer hekta på Jamie Oliver. Han inspirerer meg til å ta kokkeleringskunnskapene mine lengre hver dag. og prøve nye ting

jeg tenkte jeg skulle prøve ut disse oppskriftene denne uken:

http://www.youtube.com/watch?v=61GQb_XbtP0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=EnTlaR8So_g&feature=related

noen som vet om det går an å få slik ferdigdeig i norge også?evt hvor og hva heter den?

(første oppskriften på begge videoene)

Jeg har kjøpt Jamie Oliver kokkekniver også, kjempe gode!jeg er veldig fornøyd!

fikk kokeboken Jamie at home til bursdagen min også! :)

vi har også fått fikset strømmen i hus, så nå er det ikke flere skrusikringer i hus!det er såååå herlig å bare kunne sette på en maskin med klær, lage mat osv uten å måtte skru av alt i huset først!

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...