Gå til innhold

jehovas vitner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei! lurer på en ting: er det ikke slik at hvis man først mener at gud eksisterer(noe jeg ikke kan utelukke)at man da må ta hensyn til denne gudens meninger, tanker og følelser for å få det evige liv??(“ha sin sak i orden med gud på dødsdagen”, eller “ha et godt forhold til gud når dommedag kommer”)

husker jeg snakket med Jehovas Vitner om dette, og de mener at rett moral kommer fra gud(som jo har skapt alt, og kjenner til alt og har en selvfølgelig rett til å sette regler for hva som er rett oppførsel, kilden til det denne guden mener om saker og ting er ifølge dem: bibelen.

Jeg tror ikke at bibelen er “skrevet av mennesker, men guddommelig inspirert og ufeilbarlig”, dvs at de mener at den hellige ånd(guds kraft)påvirket de/den som skrev f.eks 1 mosebok til å skrive ned “guds tanker og ikke sine egne”(i noen sjeldne tilfeller ble ordene diktert direkte).

anbefaler deg disse to nettsidene:

http://skepticsannotatedbible.com/

http://www.thebricktestament.com/

Jehovas vitner har utgitt en “grunnbok” i deres lære, den heter “Hva er det Bibelen egentlig lærer?” og man kan finne den i form av en pdf fil på norsk her: http://www.jw.org/index.html?option=QrYQCsVrGlBBX

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppfattet det egentlig ikke som et spørsmål men. Hvis du leser den litteraturen du linker til så finner du ganske klare svar.

Problemet er som litteraturen sier at mange troende i dag vil "ha det som klør dem i ørene" - de utelater de normer som blir for "vanskelige" ellr krevende idagens samfunn og plukker ut det de synes er gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfattet det egentlig ikke som et spørsmål men. Hvis du leser den litteraturen du linker til så finner du ganske klare svar.

Problemet er som litteraturen sier at mange troende i dag vil "ha det som klør dem i ørene" - de utelater de normer som blir for "vanskelige" ellr krevende idagens samfunn og plukker ut det de synes er gjennomførbart.

er du Jehovas Vitne??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du Jehovas Vitne??

siden du ikke oppfattet det som et spørsmål: hva oppfattet du det som da??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfattet det egentlig ikke som et spørsmål men. Hvis du leser den litteraturen du linker til så finner du ganske klare svar.

Problemet er som litteraturen sier at mange troende i dag vil "ha det som klør dem i ørene" - de utelater de normer som blir for "vanskelige" ellr krevende idagens samfunn og plukker ut det de synes er gjennomførbart.

oppfatter ditt svar som at du egentlig ikke forstår at noen kan ha rasjonelle grunner til å resevere/beskytte seg mot den typen organisert religion som f.eks Jehovas vitner representerer og de kan ha rasjonelle grunner til å reservere seg mot påstanden om at bibelen er "guds ufeilbarlige ord" og de kan til og med ha rasjonelle grunner til å være usikre på om gud eksisterer.

registrerer at du setter ordet "vanskelige" i anførselstegn. Så de kravene og de normene som står i bibelen(og gjerne slik de forstås av JV)er egentlig en enkel sak å gjennomføre i praksis??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oppfatter ditt svar som at du egentlig ikke forstår at noen kan ha rasjonelle grunner til å resevere/beskytte seg mot den typen organisert religion som f.eks Jehovas vitner representerer og de kan ha rasjonelle grunner til å reservere seg mot påstanden om at bibelen er "guds ufeilbarlige ord" og de kan til og med ha rasjonelle grunner til å være usikre på om gud eksisterer.

registrerer at du setter ordet "vanskelige" i anførselstegn. Så de kravene og de normene som står i bibelen(og gjerne slik de forstås av JV)er egentlig en enkel sak å gjennomføre i praksis??

Selvsagt er det ikke enkelt? Hva i all videste verden får deg til å trekke den slutningen? I dagens verden er det utrolig vanskelig å forsøke å følge Bibelens rettesnorer - men hvis man klarer det så er man beskyttet på mer enn ett vis.

Som nevnt i en annen tråd, forkynnelse handler om å vinne hjerter - ikke diskusjoner - eller som Jesus sa i bergprekenen; lykkelig er de som er klar over sitt åndelige behov.

Vet jeg hva som kommer, neppe mer enn du, men det føles tryggere å nærme seg Gud slik verden utvikler seg, derfor prøver jeg. Lykkes jeg? Det vil tiden vise

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skriver ordet vanskelig i anførselstegn, derfor...

med referanse til at mange kristne synes det er for "vanskelig" og dermed dropper de "vanskeligste" tingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke enkelt? Hva i all videste verden får deg til å trekke den slutningen? I dagens verden er det utrolig vanskelig å forsøke å følge Bibelens rettesnorer - men hvis man klarer det så er man beskyttet på mer enn ett vis.

Som nevnt i en annen tråd, forkynnelse handler om å vinne hjerter - ikke diskusjoner - eller som Jesus sa i bergprekenen; lykkelig er de som er klar over sitt åndelige behov.

Vet jeg hva som kommer, neppe mer enn du, men det føles tryggere å nærme seg Gud slik verden utvikler seg, derfor prøver jeg. Lykkes jeg? Det vil tiden vise

utdyp gjerne hva du mener med: "beskyttet på mer enn ett vis".

"vinne hjerter ikke diskusjoner", er ikke dette en tom frase egentlig??? noen ganger føler man at personen man diskuterer med ikke kommer til å endre standpunkt selv om man mener vedkommende burde ha forstått at en selv hadde rett... men dette opplever alle, ikke bare innenfor religion, men også andre emner også.

hva med dem som er tilfreds med å livet uten å følge bibelen?

hva som kommer?? vel er slutten for dette verdens-samfunnet slik vi kjenner det idag nær??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med referanse til at mange kristne synes det er for "vanskelig" og dermed dropper de "vanskeligste" tingene

kanskje det ER for vanskelig?? ser at du mener at de vanskelige tingene ikke er så vanskelige likevel, he he :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det ER for vanskelig?? ser at du mener at de vanskelige tingene ikke er så vanskelige likevel, he he :-)

kommer an på dagen, kommer an på dagen :)

I dag går det greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sofiemye skrev: "Problemet er som litteraturen sier at mange troende i dag vil "ha det som klør dem i ørene"...

eller de får nye opplysninger/erfaringer som gjør at de tenker at det de trodde var "søt frukt" egentlig var "sure rips" så da leter de etter svar andre steder og/eller gjør som Richard Dawkins og hans likesinnede: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1126226/Atheist-theres-probably-God-campaign-did-NOT-breach-advertising-code-rules-watchdog.html :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker for meg som du allrede har gjort deg opp en mening og simpelthen bare publiserer den. Dermed er det ikke en debatt i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker for meg som du allrede har gjort deg opp en mening og simpelthen bare publiserer den. Dermed er det ikke en debatt i det hele tatt ;)

vel, det er takhøyde for mange ting her på KG... også posting av tanker, som de som ønsker det kan komme med tilbakemeldinger på.

det er klart at -og det gjelder også deg -at når man har investert mye energi i verdier man synes er verdifulle , så er det en lang prosess å skifte spor, jeg for min del har nok tatt mitt valg når det gjelder JV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...