Gå til innhold

Venter baby på budsjett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby på salg? :fnise:

Nei, ikke akkurat. Men vi har ikke veldig god råd, så vi må planlegge godt når vi skal kjøpe inn til babyen som kommer til våren.

Vi er ikke opptatt av dyre merker og kjøper gjerne brukt. Men ting som ikke kan vaskes skikkelig vil jeg kun kjøpe gjennom kjentfolk sånn at jeg kan føle meg trygg på at sakene er noenlunde ok behandlet. Jeg vet f.eks. om ei som kjøpte vogn brukt fra fremmede og oppdaget etterpå at vogna stinket kattepiss straks den ble tatt innendørs...

Så hva er "må-ha-lista"? Vogn selvsagt, og bilsete. Bilsete må vel kjøpes nytt helst. Hvilken prisklasse må man opp i for å få god kvalitet som er både trygt og behagelig for barnet? Ellers ser vi for oss at vi ikke trenger så veldig mye mer helt i starten, faktisk. Bleier og litt klær selvsagt, men vi kommer nok til å få masse i gaver fra venner og familie også, så det er ingen grunn til å handle som gale på forhånd.

Stellebord hadde vært kjekt, men er ingen nødvendighet. Bleiebøtte... er det nødvendig? Eller bare en luksusgreie som man klarer seg fint uten?

Jeg vil gjerne høre fra andre som har vært på babyshopping på budsjett. Hva valgte dere å kjøpe, og hva valgte dere bort? Hvor mye penger brukte dere på utstyr før babyen var født? Noen lure tips for hvordan man finner gode og billige produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stellebord har ikke vi brukt, hadde en stelletopp oppå vaskemaskinen på badet, og en ikeahylle ved siden av med bleier og diverse.

Bleiebøtte trenger man ikke, for oss har det fungert strålende med en vanlig, stor søppelbøtte med lokk, så har vi gått ut med søpla etter bæsjebleier (det gikk jo veldig bra de første månedene, da han bare bæsjet en gang i uka. ;))

Dere trenger vel også en seng og madrass. Seng kan kjøpes brukt, madrass skal være ny (pga risiko for krybbedød).

Bilsete kan man lese litt om i forskjellige tester, det er ikke nødvendigvis slik at jo dyrere dess bedre.

Har dere mulighet til å kjøpe noe i sverige kan dere spare litt penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleiebøtte får du tak i gratis, men de posene som er laget for dem er derimot dyre... Du trenger virkelig ikke bleiebøtte...

Vogn kjøper du brukt på finn.no, din venninne hadde en uheldig opplevelse, men det er MYE bra på nettet! Vi kjøpte en helt ny og ubrukt vogn på finn.no fordi den gale dama hadde kjøpt seg to vogner før babyen kom :P 2000 kr billigere enn å kjøpe den i butikken :) Fikk kvittering og alt med!

Ville også kjøpt/lagd bæretøy :)

Har dere vaskemaskin? Kjøp en stellematte og plasser på toppen, babyen vil digge det når vaskemaskinen er i gang ;)

Bilsete må ikke kjøpes nytt, skal dere ha med base og isofix kommer du raskt opp i 3000kr, det første setet brukes ikke så lenge heller og 7 måneder senere må dere ut med nye 3000. Problemet er jo at du ikke vet om setet har vært med i kollisjon eller blitt skadet under en eventuell flytur når du kjøper brukt.

Vippestol kan kjøpes brukt, vi har ihvertfall hatt bruk for vår.

Anbefaler deg å kjøpe en stor treningsmatte som babyen kan ligge på, kan brukes av mor også etterhvert ;) De koster rundt 700 tror jeg, men er absolutt verdt det! Så kjøper du enkel babygym uten matte, de går fort lei uansett.

Seng kjøper dere brukt, men madrass kan dere jo kjøpe nytt. Jeg kjøpte 3 dundyner for 300,- som nye ble kjøpt for over 5000,-. Vognpose osv kan du lage eller kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint an å få det man trenger til en billig penge. Vi brukte 5-6000 før babyen kom på alt. Da arvet vi en del, og fikk en god del gaver.

Bleiebøtte trenger du ikke, i hvert fall ikke mens babyen er liten (bæsjebleiene lukter ikke spesielt vondt og må man må tømme søpla daglig uansett).

Og seng: Vi brukte faktisk vognbagen de første par månedene. Ikke fordi vi ikke hadde seng, men fordi babyen likte å ligge lunere og trangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg på her for å plukke opp tips, siden vi er litt i samme situasjon. Vi har sikkert råd til å kjøpe alt nytt hvis vi virkelig vil, men jeg synes det er unødvendig å bruke sparepengene på ting man bare bruker en liten stund, og vi har en litt usikker økonomisk situasjon fram til begge er ferdigstudert og i jobb.

Vi har i alle fall tenkt å kjøpe det meste brukt, og være veldig selektive på hva vi kjøper før vi vet om vi trenger det... Jeg tror man kan klare seg med ganske lite hvis man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker også det samme, og har planer om å finne mye brukt. Bilsete er dog en ting vi skal kjøpe nytt, bare for å være helt sikre på at det er 100 % trygt.

finn.no har det aller meste, jeg har sett poser med barneklær i ulike størrelser, vippestol, leker og for den saks skyld graviditetsklær til en slikk og ingenting, så her kan man virkelig spare penger hvis man vil!

Det er også viktig å huske på at butikkene er åpne etter man har født ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stapler

Barnas Hus har gratis bleiebøtte og en refillpose til dem som er mer enn 28 uker gravid. Kommer til å hente min om noen dager! :)

Ellers har vi kjøpt nytt Brio Primo bilsete på tilbud til 1299,- med base, så om man følger med i tilbudsaviser så kan man komme over gode tilbud! I hvertfall siden du skriver dere får barn til våren - da har dere god tid til å komme over greie tilbud! :)

Jeg kjøpte også en søppelsekk med klær i str 50 og 56 på finn.no for 300 kroner!! Klærne var nesten ikke brukt og veldig fine! Finnes mange vippestoler og sprinkelsenger også å få tak i på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner det meste på Finn :)

Og bilsete kan også leies hos forsikringsselskap, vet hvertfall at IF har en slik ordning. For rundt 70,-/mnd så får du leie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke allverdens:

  • vogn får man billig på finn.no, mange med vogndilla som selger unna vogner som knapt er brukt (venninna di var maks uheldig)

  • vognpose får du også på finn.no til noen hundrelapper, det aller meste tåler vaskemaskin

  • bilsete, hvis du kjenner noen som selger et så er det greit å kjøpe det, hvis ikke så er det jo tilbud rundt om. (Brio Primo m/ base til 1300 kr er vel det rimeligste med base du får tak i, Maxi-Cosi med base er det ofte tilbud på til 2500 kr).

  • sted å sove - senger fåes på finn.no/loppemarked til null og niks, vognbagen kan også fint brukes i starten, eller man kan samsove. Madrass koster 3-400 kr (skal være ny!), dyne og sengesett noen hundrelapper (sistnevnte kan du jo fint sy uten at det koster stort).

  • sted å stelle: du kommer langt med en stellematte

  • bæretøy: elastisk sjal finner man billig på finn.no, kan du sy er det oppskrift på meitai på tettinntil.

  • klær: finnes på finn.no til en rimelig penge, ellers så trenger man faktisk ikke allverdens med skift, og kjøper man ulltøy (på salg ;)) så passer dette lengere enn bomullstøy siden det er mer stretchy (gutten min passer fremdeles ulletøyet i str 50 men må bruke str 68 i bomullstøy). Og i tillegg så får man jo haugevis, hvertfall så lenge det er nummer en ;)

Viktigste på vår liste har vært bæretøy, vi hadde ikke klart oss uten! Nærhet, kos og uhyre praktisk! Ellers så kjøpte vi en luksusting til førstemann: en slyngevugge, hun brukte den som sovested på dagen (samsov på natta), men vi hadde klart oss fint uten. Men den har vært uvurderlig denne gangen, gutten har nemlig vært tett i nesen siden han var drøye en uke gammel og eneste stedet (utenom bæretøy) han får til å sove er i slyngevugga, han blir liggende med hodet litt lengere opp slik at han ikke blir pottetett.

Hadde ikke vippestol til nummer en og savnet det ikke, men kjøpte en Babybjørn vippestol på loppis til 30 kr (inkl leke) denne gangen og den er kjekk å ha når man skal stå opp med to unger, men som sagt, du må ikke ha en. Leker og annet stæsj kan man ønske seg (ikke koster det så mye heller), og det er begrenset hvor mye man trenger, en babygym er kjekt og den kan like gjerne koste etpar hundrelapper på IKEA i stedenfor å kjøpe en fænsi en til mange hundre kroner.

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke stellebord, bruker bare en stellematte på gulvet. Vi er veldig fornøyd med den ordningen. Babyen ligger å koser seg med babygym eller å turne, mens jeg tar meg en velfortjent dusj. :D

Bleiebøtte har jeg aldri skjønt helt vitsen med. Har hatt de på jobb, men synes det bare er tungvint.

Ellers tror jeg du vil finne det meste billig på finn.no og loppemarked. Jeg har ikke hatt baby i mange månedene, men har allerede en del ting jeg har begynt å selge eller gi bort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må madrassa være ny??

Det anbefales at madrassen er hard, ikke slitt og helt ren. Det er en studie fra Skottland som viser at krybbedødrisikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller åttedoblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Kan lese mer om dette hos Landsforeningen for uventet barnedød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales at madrassen er hard, ikke slitt og helt ren. Det er en studie fra Skottland som viser at krybbedødrisikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller åttedoblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Kan lese mer om dette hos Landsforeningen for uventet barnedød.

Hva om man samsover, må man da kjøpe ny madrass til voksensenga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om man samsover, må man da kjøpe ny madrass til voksensenga?

Thja... man bør i hvertfall vaske overmadrassen/trekket til overmadrassen på 60 grader i følge den linken (også må madrassen være hard nok og barnet må ha egen dyne i følge "reglene" for trygg samsoving), evt bruke soveskinn eller ammemadrass ell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan godt kjøpe brukt bilstol, men den bør ikke være eldre enn fem år gammel. Det er fordi materialene svekkes over tid. Jeg tror det er Trygg Trafikk som har kommet med denne anbefalingen, men finner det ikke akkurat nå. Men her en annen link som sier det samme:

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ført litt regnskap over hva vi har kjøpt, og sammenlignet med nye priser. Det er mye å spare på å kjøpe ting brukt eller på tilbud.

Har til nå brukt ca kr. 7000. På ny priser så har vi nå spart nesten 7000 kr, og da er ikke klærne vi har fått medregnet.

Vi valgte å kjøpe bilsete nytt, da et bilsete ikke lenger er sikkert om det har vært i en kollisjon på bare 30 km/t, men vi kjøpte det når det var på tilbud.

Om du har familie og venner som har barn, så har de sikkert klær du kan få/låne. Selv har vi kjøpt kanskje 5 plagg og likevel er skapet hans omtrent fullt av masse fine klær vi allerede har arvet og fått før han er født. I str. 50-74. Og har enda flere venninner som ønsker å gi oss klær...

www.finn.no er absolutt stedet!

(Litt sent for TS, men kanskje et tips til andre: Da vi har forsøkt å bli gravid en stund, begynte vi også å sette av et fast beløp i mnd inn på egen konto. Så junior har i dag mer penger på kontoen sin enn jeg har. Veldig greit når en skal begynne å kjøpe inn ting, "han betaler selv".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har noe særlig til tips å komme med, med denne tråden vil jeg gjerne følge med på!

Når tiden kommer for oss, håper vi på å få arvet mye fra min storesøster. Jeg kommer nok også til å sy mye selv, som for eksempel smekker, vogntepper, leketepper og lignende.

Jeg har også en drøm om å finne en skikkelig fin vugge på loppemarked som jeg kan male og pusse opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...