Annonse
  • (2 Sider)
  • +
  • 1
  • 2

Innføring av bot for å stryke på eksamen? Sak fra BT/Aftenposten

#1 Brukeren er ikke pålogget   mari kontrari Ikon

• Nybegynner
  • PipPip
  • Gruppe: Medlem
  • Ble medlem: 07-mars 10
  • Kjønn:Kvinne

Skrevet 29 juli 2010 - 13:02

Leste nettopp en sak om en professor i samfunnsmedisin ved Universitetet i Oslo som mener studenter som stryker på eksamen bør vente til neste ordinære eksamen, eventuelt betale en bot på 5000 kroner for en konteeksamen. Hele saken finner du her:
http://www.bt.no/for...en-1126938.html

Selv kan jeg delvis forstå tanken bak, men syns samtidig det kan ramme uheldig for svake studenter, ikke fagelig svake, men som for eksempel sliter med nerver, blir dårlig eller rett og slett er uheldige og blir syke. Har selv kontet både på grunn av nerver og sykdom.

Er glad for at jeg på mitt fag kan melde meg opp til ny eksamen uten å måtte gå til en lege i etterkant og føle at jeg "dikter opp unnskyldninger" for å få sykemelding. Mener også at det ville vært sløsing med ressurser at jeg skulle bruke en legetime på det, med lav egenandel koster jo dette både penger, samt bidrar til lengre venting for noen som til legen.

Så jeg lander på nei, hva tenker dere?

Dette innlegget har blitt redigert av mari kontrari: 29 juli 2010 - 13:03

#2 Brukeren er ikke pålogget   Zealuu Ikon

• Skravlebøtte
  • PipPipPip
  • Ble medlem: 08-juni 09
  • Kjønn:Mann

Skrevet 29 juli 2010 - 13:28

Man kan jo diskutere om folk i det hele tatt burde befinne seg på et universitet om de "velger å bli syk" til eksamen i fall de ikke er godt nok forberedt, men grunnlinjen her er at en såpass dramatisk "bot" ved konteeksamen i effekt vil være det samme som at folk med litt for mye penger kan kjøpe seg til flere forsøk på eksamen. En symbolsk avgift for å ta konteeksamen, kanskje. 5000? Uaktuelt. Det er allerede på plass institusjoner som straffer studenter som stryker/ikke møter til eksamen finansielt, ved at man ikke får omgjort lån til stipend, det burde være nok.

#3 Gjest_AnonymBruker_*

• Gruppe: Gjester

Skrevet 30 juli 2010 - 08:23

Jeg har gått på privat høyskole (BI) der det jo koster penger å ta opp igjen eksamener. De største eksamenene (20 stp) kom vel på omtrent 2500. Det er ingen tvil om at den økonomiske belastningen gir en ekstra motivasjon for å gjøre det bra nok på første forsøk. Jeg synes faktisk det er en bra ordning og tydeliggjør for studentene konsekvensene med en gang. At ikke alt lånet blir gjort om til stipend får jo ingen økonomiske konsekvenser så lenge studentene består eksamenene etterpå, rentene løper aldri så lenge man studerer. Det er en merkostnad å la studentene konte gratis. Sensorene får betalt for hver besvarelse de retter, så de studentene som møter opp på første forsøk og skriver en setning, for deretter konter og tar opp igjen eksamen koster det dobbelt så mye å få rettet.

#4 Brukeren er ikke pålogget   Mann 42 Ikon

• Verdensvant
  • PipPipPipPip
  • Ble medlem: 21-august 07

Skrevet 30 juli 2010 - 09:22

Vis innleggAnonymBruker skrev 30 juli 2010 - 08:23:

Jeg har gått på privat høyskole (BI) der det jo koster penger å ta opp igjen eksamener. De største eksamenene (20 stp) kom vel på omtrent 2500. Det er ingen tvil om at den økonomiske belastningen gir en ekstra motivasjon for å gjøre det bra nok på første forsøk. Jeg synes faktisk det er en bra ordning og tydeliggjør for studentene konsekvensene med en gang. At ikke alt lånet blir gjort om til stipend får jo ingen økonomiske konsekvenser så lenge studentene består eksamenene etterpå, rentene løper aldri så lenge man studerer. Det er en merkostnad å la studentene konte gratis. Sensorene får betalt for hver besvarelse de retter, så de studentene som møter opp på første forsøk og skriver en setning, for deretter konter og tar opp igjen eksamen koster det dobbelt så mye å få rettet.

Til forskjell fra BI, så er universitetene finansiert over statsbudsjettet, i det alt vesentlige. At BI tar seg betalt for "ekstratjenester" som kontinueringseksamen er helt i tråd med at det er en institusjon som tar skolepenger. (Komisk nok, ønsker BI nå å få i stand en ordning der de fortsatt kan ta skolepenger fra studentene, men der staten skal finansiere studentenes utgifter. Statsstøtte by proxy, altså. Noe som demonstrerer en grunnfestet tro på at man KAN "Have your cake and eat it, too!")
Anyway: En profittmotivert privat finansiert institusjon skiller seg fra en non-profitt statsfinansiert institusjon i fht den naturlige holdningen til kompensasjon for "ekstra tjenester". Jeg vet ikke om noen har undersøkt fenomenet "kontinuering" blant studentmassen, så jeg kan bare fremlegge egne erfaringer med dette. De studentene som jeg kjenner til som kontet, var uten unntak mennesker som var tvunget til å enten jobbe mye ved siden av studiene, eller som hadde familiære forpliktelser (små barn, f.eks) som gjorde at de ikke var like effektive i eksamensoppkjøringa. Noen ganger kontet de fordi de rett og slett strøk, andre ganger strøk de med overlegg, fordi de så at de kunne fullføre eksamen, men med elendig karakter. Enten det nå var sånn eller slik: Ingen setter seg i en situasjon der de må bruke det som ellers skulle vært en friperiode (høytider, sommerferier, etc) til å pugge stoff som de KUNNE gjort seg ferdig med, med mindre det er en god grunn for det. "Mine" kontere var folk som sleit fra før. Jeg vet ikke om en ekstra bot på 5000 ville gjort dem bedre i stand til å gjennomføre eksamen. 5000 ligger ganske tett på en månedslønn for en deltidsarbeidende student, så det ville iallfall utelukke at de kunne satse for fullt ved neste eksamen. Da ville de nemlig være tvunget til å jobbe for å ha penger til husleia.
Jeg tror at universitetene burde ta stilling til problemet basert på data, ikke "gretten-gubbe-ryggmargsreflekser" hos en professor som har sett seg lei på fenomenet. Det smaker liksom litt for mye "Vi-kontet-ikke-da-jeg-var-ung-dagens-studenter-er-en-lat-og -giddeløs-samling-døgenikter-og-noksagter-med-puter-under-armene" av det. Dessuten så innfører forslaget et utidig økonomisk skille mellom dem som HAR råd til å koste på seg en kont, og dem som IKKE har. For mange vil det være utenkelig å kontinuere av rent økonomiske grunner, dersom de blir bøtelagt i størrelsesorden 5000.
"I reject your reality and substitute my own!" Adam Savage, Mythbuster.

"You hate your job? There`s a support group for that. It`s called "Everybody", and they meet at the bar." Drew Carey

"The fairness of unfairness is in every things demise." George Hrab. Trebuchet. The Geologic Podcast.

#5 Gjest_AnonymBruker_*

Skrevet 30 juli 2010 - 10:02

Vis innleggMann 42 skrev 30 juli 2010 - 09:22:

Til forskjell fra BI, så er universitetene finansiert over statsbudsjettet, i det alt vesentlige. At BI tar seg betalt for "ekstratjenester" som kontinueringseksamen er helt i tråd med at det er en institusjon som tar skolepenger. (Komisk nok, ønsker BI nå å få i stand en ordning der de fortsatt kan ta skolepenger fra studentene, men der staten skal finansiere studentenes utgifter.

BI får støtte fra det offentlige de. Studentene ved BI må betale ca 50.000 i året, men en skoleplass koster reellt mye mer.

At det er fellesskapets penger som brukes på udugelige studenter ved universitetene synes jeg bare i enda større grad begrunner at de skal betale for andre forsøk av eksamen selv. Det er faktisk ikke så vanskelig å bestå eksamener ved universitetene og det offentlige (=våre skattepenger) skal bare trenge å betale for det første forsøket.

#6 Gjest_Gjest_*

Skrevet 30 juli 2010 - 10:40

Man bør jo ikke glemme at man faktisk kan bli reelt syk på eksamen. Jeg gikk ut fra universitetet for noen år siden med et snitt rett under A, men måtte ta to eksamener opp igjen på grunn av sykdom. Hadde føltes urettferdig å måtte betale 10 000 kroner for noe som var utenfor min kontroll.

#7 Brukeren er ikke pålogget   Transmogrifier Ikon

• C-Kjendis
  • PipPipPip
  • Ble medlem: 08-mai 08

Skrevet 30 juli 2010 - 11:47

Vis innleggmari kontrari skrev 29 juli 2010 - 14:02:

Leste nettopp en sak om en professor i samfunnsmedisin ved Universitetet i Oslo som mener studenter som stryker på eksamen bør vente til neste ordinære eksamen, eventuelt betale en bot på 5000 kroner for en konteeksamen. Hele saken finner du her:
http://www.bt.no/for...en-1126938.html

Selv kan jeg delvis forstå tanken bak, men syns samtidig det kan ramme uheldig for svake studenter, ikke fagelig svake, men som for eksempel sliter med nerver, blir dårlig eller rett og slett er uheldige og blir syke. Har selv kontet både på grunn av nerver og sykdom.

Er glad for at jeg på mitt fag kan melde meg opp til ny eksamen uten å måtte gå til en lege i etterkant og føle at jeg "dikter opp unnskyldninger" for å få sykemelding. Mener også at det ville vært sløsing med ressurser at jeg skulle bruke en legetime på det, med lav egenandel koster jo dette både penger, samt bidrar til lengre venting for noen som til legen.

Så jeg lander på nei, hva tenker dere?

Jeg kjenner problemstillingen veldig godt fra egne søsken, og venner av søsken som studerer ved NTNU. Ved å levere blankt i planlagte fag, øker man i praksis tid til rådighet for enkeltfag, på bekostning av ferie. Ettersom stryk ikke blir stående på avgangspapirene, kan man på den måten trikse seg til et penere karaktersnitt.

En bot vil redusere etterspørselen etter konteeksamener, da prisen øker. Jo større boten er, jo færre vil synes en bedre karakter er verdt noen ekstra tusenlapper. Dette gjelder uavhengig om personene er faglig svake fordi de er late, om de er faglig svake fordi de lider av angst, har en depressiv episode, agorafobi, har noen i familien som har daua, eller om de ikke er faglig svake, men bare ikke faglig sterke nok til å få toppkarakterer umiddelbart.

En ytterligere fordel med en bot, er at professorer kan presse studentene til å lære enda mer i løpet av kortere tid. Det er bare å øke pensum, og så skyve prislappen over på studentene. Vil du henge med, eller vil du cashe ut? I tillegg kan man ved strengere sensur øke andelen som får stryk, og som dermed står i fare for å miste støtten fra lånekassen om de ikke består, de tør da ikke vente til andre forsøk, før de setter seg ned for å lære, gjerne med trynet i ritalinboksen.

10 poeng hvis du klarer å skille de seriøse fra de useriøse betraktningene i innlegget over. Jeg klarer det ikke. Virkeligheten topper ofte fiksjonen. Jeg mener, dette er et problem som til dels er skapt av hvordan et universitet velger å la studentene få bestemme når de vil ta eksamen. Ved andre europeiske universiteter får man ta eksamen ved måneds og tomånedersintervaller, og bestemme studietempo selv. Universitetene i Norge legger premissene, og skyver regninga på skattebetalerene. Når tilbudet ikke fungerer tilfredsstillende, så tilpasser studenter seg, og universitetene velger da igjen å skyve ansvaret over på andre, og bruker statlig finansiering som argument.

Tvert imot er et dårlig tilbud et argument MOT statlig finansiering av universitetene. Eksistensen av statlige universiteter gjør det umulig for private å blomstre opp, og tilby studenter undervisning på premisser som er så gode at studenter velger å gå der fordi universitetet er bra, ikke fordi de ikke har noen andre valg om de vil bo i Norge. Jeg er drittlei av å se skattekronene mine gå til drittsekker som denne medisinidioten, og sånne oslo-vest mennesker som sparket Nedkvitne. Fuck dem, og fuck offentlige universiteter. Legg ned hele dritten.

#8 Brukeren er ikke pålogget   Mann 42 Ikon

• Verdensvant
  • PipPipPipPip
  • Ble medlem: 21-august 07

Skrevet 30 juli 2010 - 12:44

Vis innleggAnonymBruker skrev 30 juli 2010 - 10:02:

BI får støtte fra det offentlige de. Studentene ved BI må betale ca 50.000 i året, men en skoleplass koster reellt mye mer.

At det er fellesskapets penger som brukes på udugelige studenter ved universitetene synes jeg bare i enda større grad begrunner at de skal betale for andre forsøk av eksamen selv. Det er faktisk ikke så vanskelig å bestå eksamener ved universitetene og det offentlige (=våre skattepenger) skal bare trenge å betale for det første forsøket.

Jeg vil gjerne arrestere deg på din omtale av de studentene som konter som "udugelige". Det finnes mange andre grunner til at man kan ha problemer med å gjennomføre en eksamen, som ikke har noe med studentens evner å gjøre. Forøvrig så løser kontinueringeksamen et problem knyttet til stryk: Det gjør at studenten kan følge normal studiprogresjon selv om han skulle stryke på en eksamen. Det vil muligens koste universitetet langt mer enn kostnaden med å arrangere ekstra eksamener, dersom de studentene med den mest pressede økonomien tvinges til å vente til neste år eller semester med å avlegge eksamen. Det er det flere grunner til. Universitetene får støtte i hht genererte studiepoeng. Ingen poenger, ingen penger. Studenter som blir i systemet lenger enn høyst nødvendig, opptar dessuten studieplasser, og en studieplass som holdes et ekstra semester uten å generere ekstra studiepoeng, koster også penger. Så det er meget mulig at den foreslåtte boten bare vil ha negative konsekvenser. Bortsett selvsagt fra den deilige følelsen man får når man har erklært hvor skapet skal stå. Men den er jo rent personlig, og kommer bare beslutningstakeren til gode.
"I reject your reality and substitute my own!" Adam Savage, Mythbuster.

"You hate your job? There`s a support group for that. It`s called "Everybody", and they meet at the bar." Drew Carey

"The fairness of unfairness is in every things demise." George Hrab. Trebuchet. The Geologic Podcast.

#9 Brukeren er ikke pålogget   Violently Happy Ikon

• Husvarm
  • PipPip
  • Ble medlem: 28-februar 10
  • Kjønn:Ikke viktig

Skrevet 30 juli 2010 - 14:42

Vis innleggTransmogrifier skrev 30 juli 2010 - 11:47:

Jeg er drittlei av å se skattekronene mine gå til drittsekker som denne medisinidioten, og sånne oslo-vest mennesker som sparket Nedkvitne. Fuck dem, og fuck offentlige universiteter. Legg ned hele dritten.

Jeg vil kanskje ikke gå så langt å si at jeg ville legge ned offentlig universiteter, men endel av de idiotene som er på UiO ol, kunne godt ha vært sparket- slik som denne "medisinidioten" og endel av de fjottene som sparket Nedkvitne.
(Det blir forøvrig litt dumt å si "sånne oslo-vest mennesker", for jeg er et Oslo vest menneske og jeg synes det var idioti å fjerne Nedkvitne. Har hatt ham som foreleser og han var veldig bra!).

Sånne mennesker som "medisinidioten", vil bare ha litt publisitet.

I code therefore I exist - somewhere between heaven and html.

!retupmoc eht ni deppart m'I !pleH

The worst moment for the atheist is when he is really thankful and has nobody to thank.

#10 Gjest_Mann_*

Skrevet 30 juli 2010 - 14:52

Tvert imot er et dårlig tilbud et argument MOT statlig finansiering av universitetene. Eksistensen av statlige universiteter gjør det umulig for private å blomstre opp, og tilby studenter undervisning på premisser som er så gode at studenter velger å gå der fordi universitetet er bra, ikke fordi de ikke har noen andre valg om de vil bo i Norge. Jeg er drittlei av å se skattekronene mine gå til drittsekker som denne medisinidioten, og sånne oslo-vest mennesker som sparket Nedkvitne. Fuck dem, og fuck offentlige universiteter. Legg ned hele dritten.

Hvordan klarte du egentlig å få kontinuitetsproblematikk til å bli en debatt om at det offentlige utdanningstilbudet i Norge er dårlig? Husk nå at konteeksamen er et tilbud som ble innført også ved offentlige institusjoner for å bedre studieprogresjonen (slik at både den enkelte student kan blir fortere ferdig og man kan spare noen skattekroner). Før man innførte ordningen måtte studentene pent vente på neste semester, eller i verste fall neste år før man fikk fullført den aktuelle eksamensbesvarelsen og kanskje også studiet i seg selv dersom man manglet denne ene eksamenen. Tilbudet var dermed dårligere før ordningen, og innføringen er bare et eksempel på at et offentlig utdanningstilbud fungerer tilfredsstillende og i mange tilfeller kan konkurrere fint med private aktører og vel så det.

Universitetet i Oslo har hatt en ganske så bra plassering på listen over de 100 beste Universiteter. NTNU regnes som et studiested i verdensklasse når man ser på ingeniørutdanninger, og sivilingeniører derfra har ofte oppleved en ettertraktethet langt utover Norges grenser, spesielt innen fagfelt som marin teknikk o.l.

#11 Gjest_Mann_*

Skrevet 30 juli 2010 - 14:56

Vis innleggViolently Happy skrev 30 juli 2010 - 14:42:

Jeg vil kanskje ikke gå så langt å si at jeg ville legge ned offentlig universiteter, men endel av de idiotene som er på UiO ol, kunne godt ha vært sparket- slik som denne "medisinidioten" og endel av de fjottene som sparket Nedkvitne.
(Det blir forøvrig litt dumt å si "sånne oslo-vest mennesker", for jeg er et Oslo vest menneske og jeg synes det var idioti å fjerne Nedkvitne. Har hatt ham som foreleser og han var veldig bra!).

Sånne mennesker som "medisinidioten", vil bare ha litt publisitet.

Jeg ser egentlig ikke problemet ved at han har denne meningen. For all del, jeg er heller ikke selv enig i han, så langt derifra, men man kan ikke nekte folk i topposisjoner ved Universitetene å ha en mening vedrørende studiestrukturen. At professorer f. eks ved UiO er klare på sine meninger, spesielt etter kvalitetsreformen er i mine øyne både bra og ønskelig selv om jeg ikke nødvendigvis er enige i enkeltmeningene.

#12 Brukeren er ikke pålogget   Transmogrifier Ikon

• C-Kjendis
  • PipPipPip
  • Ble medlem: 08-mai 08

Skrevet 30 juli 2010 - 15:32

Vis innleggMann skrev 30 juli 2010 - 15:52:

Hvordan klarte du egentlig å få kontinuitetsproblematikk til å bli en debatt om at det offentlige utdanningstilbudet i Norge er dårlig? Husk nå at konteeksamen er et tilbud som ble innført også ved offentlige institusjoner for å bedre studieprogresjonen (slik at både den enkelte student kan blir fortere ferdig og man kan spare noen skattekroner). Før man innførte ordningen måtte studentene pent vente på neste semester, eller i verste fall neste år før man fikk fullført den aktuelle eksamensbesvarelsen og kanskje også studiet i seg selv dersom man manglet denne ene eksamenen.

Hvordan klarer du å bruke enda dårligere ordninger tidligere, til å bli et argument for at alt er bra og flotters, nå?

#13 Gjest_Mann_*

Skrevet 30 juli 2010 - 18:30

Vis innleggTransmogrifier skrev 30 juli 2010 - 15:32:

Hvordan klarer du å bruke enda dårligere ordninger tidligere, til å bli et argument for at alt er bra og flotters, nå?

Jeg skrev ikke at alt er bra og flotters over hele fjøla, men jeg mener nå at det offentlige utdanningstilbudet har klart å følge opp innen mange fagretninger. Konteordningen er således ikke noe bevis på at "alt er bra" men et av mange tiltak som viser at også de offentlige greier å følge opp med bedre tilbud til studentmassen og at dette da ikke bare gjelder private aktører. Hvilke tilbud til studentene er det du mener private utfører bedre enn offentlige aktører?

Uansett, konteordningen er og blir et tiltak som i større grad sikrer studieflyten, og det er både av samfunnsøkonomisk interesse og som regel den enkeltes interesse. Innfører man enn "bot" på bruk av konteeksamen vil mange utsette eksamenen til neste ordinære eksamen (=større utgifter for det offentlige = økt bruk av skattepenger) eller kanskje i verste fall ikke være i stand til å fullføre studiet (=ikke fullførte studiepoeng = totalt bortkastede skattepenger), så jeg ser virkelig ikke at en botsordning skulle skånet skattebetalerne på noe vis.

#14 Gjest_Transmogrifier_*

Skrevet 30 juli 2010 - 19:26

Vis innleggMann skrev 30 juli 2010 - 18:30:

Uansett, konteordningen er og blir et tiltak som i større grad sikrer studieflyten, og det er både av samfunnsøkonomisk interesse og som regel den enkeltes interesse. Innfører man enn "bot" på bruk av konteeksamen vil mange utsette eksamenen til neste ordinære eksamen (=større utgifter for det offentlige = økt bruk av skattepenger) eller kanskje i verste fall ikke være i stand til å fullføre studiet (=ikke fullførte studiepoeng = totalt bortkastede skattepenger), så jeg ser virkelig ikke at en botsordning skulle skånet skattebetalerne på noe vis.

Det er ikke et enkeltkontor som har samfunnsøkonomiske interesser som overordnet prioritet, og som dealer med utdanning. Alle meler sin egen kake. Og en bot på konteeksamen vil ikke gjøre at folk utsetter eksamen til neste ordinære, dersom man lager regler som sier hvilket semester man må ta eksamen for at den skal være gratis. Man kan også lage regler for hvor hurtig studentene må bli ferdig, for ikke å bli sparket ut, fra universitetets side. Det fins ikke grenser for hvor kreative mankan være.

Det er masse jeg mener det private kunne gjort bedre. For det første kunne det private totalt sett gjort utdanning til en mindre utgiftspost på statsbudsjettet, slik at færre skattekroner gikk den veien. Det går an å surfe på utenlandske institusjoner, som lar norske studenter studere billig. Send alle til Tyskland, Italia, Frankrike osv, og la meg slippe å betale for studenter.

For det andre, kunne universitetene tilrettelagt mer for at du skal få studere som du vil, i det tempoet du vil, slik at du kunne tatt nødvendige ekskursjoner, øvinger osv når jobben tillot det/i ferien/når du ikke hadde ungene. Hadde jeg styrt et fakultet f.eks, ville jeg ansatt professorer til å henge på en chattekanal, eller ha dager hvor de måtte svare hurtig på spm via mail, eller i et forum. Så kan folk studere selv, og stille spørsmål i et forum. Det er ingen grunn til å måtte studere heltid og ha ræva planta på forelesningsbenken. Det du trenger, er noen som kan gi deg bekreftende svar/oppklare misforståelser, samt gi deg praksis du trenger.

#15 Gjest_AnonymBruker_*

Skrevet 30 juli 2010 - 22:35

Ettersom stryk ikke blir stående på avgangspapirene, kan man på den måten trikse seg til et penere karaktersnitt.

Det er viktig fordi...?

#16 Brukeren er ikke pålogget   Gjesten Ikon

• C-Kjendis
  • PipPipPip
  • Ble medlem: 12-april 09

Skrevet 30 juli 2010 - 22:37

Som om det ikke svir nok å stryke på eksamen og i tillegg miste retten på mange tusen kroner i stipend om du ikke står den senere?

#17 Gjest_Gjest_*

Skrevet 31 juli 2010 - 22:30

Vis innleggTransmogrifier skrev 30 juli 2010 - 19:26:

Det er ikke et enkeltkontor som har samfunnsøkonomiske interesser som overordnet prioritet, og som dealer med utdanning. Alle meler sin egen kake.

Det stemmer at aktørene er opptatt av sitt eget ve og vel, men når konteeksamen blir innført ved en offentlig utdanningsinstitusjon så er det jo faktisk staten som er eier (offentlig = statlig). Det er jo også feil å si at man aldri har vært opptatt av det overordnede samfunnsøkonomiske perspektivet i studiesammenheng, deler av begrunnelsen for kvalitetsreformen var jo nettopp at studentene skulle kunne bli fortere ferdig (=mer skattepenger spart), og konteeksamen ble da innført som en del av det totale opplegget ved mange offentlige institusjoner.

Og en bot på konteeksamen vil ikke gjøre at folk utsetter eksamen til neste ordinære, dersom man lager regler som sier hvilket semester man må ta eksamen for at den skal være gratis. Man kan også lage regler for hvor hurtig studentene må bli ferdig, for ikke å bli sparket ut, fra universitetets side. Det fins ikke grenser for hvor kreative mankan være.

Du forutsetter jo nærmest at de fleste studenter er slappe, og at det ikke er noen som stryker rett og slett fordi de har uflaks. Det er selvsagt feil, for det er mange som kan få bruk for en konteeksamen ved "harde" studier, som f. eks mange av de realfaglige utdanningene. Innfører man en "one shot" ordning der man kun har rett på en gratisk eksamen risikerer jo man at mange rett og slett ikke har råd til videre forsøk og må avbryte hele utdannelsen, og det er jo i hvert fall sløseri med offentlige midler. For øvrig finnes det allerede regler for studieprogresjonen ved en rekke studier og etter kvalitetsreformen mister man faktisk plassen sin dersom man ikke har en god begrunnelse for forsinkelse ved mange institusjoner.

Videre så vil jo en innføring av et strengere eksamensregime også medføre mer administrasjon, og det vil da også være en utgift.

Det er masse jeg mener det private kunne gjort bedre. For det første kunne det private totalt sett gjort utdanning til en mindre utgiftspost på statsbudsjettet, slik at færre skattekroner gikk den veien. Det går an å surfe på utenlandske institusjoner, som lar norske studenter studere billig. Send alle til Tyskland, Italia, Frankrike osv, og la meg slippe å betale for studenter.

Du er jo tydeligvis imot offentlige utdanninsinstitusjoner i sin helhet, ikke bare prinsippet om konteeksamen, og det bør vel kanskje heller være en del av en annen diskusjon. Men, en utenlandsk utdanning er ikke nødvendigvis noe billigere enn en Norsk, sett i litt større perspektiv. Det finnes noen land der Norske studenter kan studere forholdsvis kostnadsfritt, men ofte forventes det at Norge da tilbyr det samme til det aktuelle landets studenter. Give and take. Man vet også at mange med utenlandsk utdannelse sliter lenge med å få seg jobb fordi man ikke alltid vet hvor god utdanningen er eller hva den innebærer. Arbeidsgivere velger ofte det kjente og trygge, dermed vil økt bruk av utenlandske utdanningstilbud medføre høyere arbeidsløshetskostnader. Ergo er man like langt når man tenker på skattekronene.

For det andre, kunne universitetene tilrettelagt mer for at du skal få studere som du vil, i det tempoet du vil, slik at du kunne tatt nødvendige ekskursjoner, øvinger osv når jobben tillot det/i ferien/når du ikke hadde ungene. Hadde jeg styrt et fakultet f.eks, ville jeg ansatt professorer til å henge på en chattekanal, eller ha dager hvor de måtte svare hurtig på spm via mail, eller i et forum. Så kan folk studere selv, og stille spørsmål i et forum. Det er ingen grunn til å måtte studere heltid og ha ræva planta på forelesningsbenken. Det du trenger, er noen som kan gi deg bekreftende svar/oppklare misforståelser, samt gi deg praksis du trenger.

Delvis enig, det vil absolutt være fornuftig å øke muligheten for deltids og/eller fjernstudier, slik at det er lettere for folk å fullføre det de har begynt på eller om nødvendig ta en annen utdanning. Likevel er en fjernutdanning ofte ikke like bra som en tradisjonell utdanning. Det å gå på forelesninger, kollokviegrupper og annen utdanninsrelatert aktivitet er en læringsprosess i seg selv, og jeg mener man går glipp av mye dersom man utelukkende studerer via et fjernstudie. Ikke minst går man glipp av det sosiale og mister muligheten til å knytte kontakter som senere kan bli viktige i arbeidslivet, og det er heller ikke alle studier som egner seg hverken som deltids eller fjernstudie, som regel studier der det er nødvendig med mye praksis.

#18 Brukeren er ikke pålogget   Krizzy Ikon

• Sosial
  • PipPip
  • Ble medlem: 10-mai 10

Skrevet 01 august 2010 - 01:10

5000 i bot for å stryke på eksamen? Det vil jeg si aldri vil bli en godkjent ordning. Studentene i dag "straffes" jo via lånekassen med at lånet ikke blir omgjort til stipend.

#19 Gjest_AnonymBruker_*

Skrevet 01 august 2010 - 10:40

Hadde vært interessant å se hvordan dette ga seg utslag på enkelte skoler og hos enkelte forelesere. Har selv gått et studie der 80 % strøk på eksamen ene og alene fordi vår foreleser ikke hadde kunnskap han kunne bringe videre til oss.

Da hadde det faktisk vært på sin plass at også forelesere hadde hatt samme ordningen med bot. "Stryker mer enn x % av studentene dine, gjør du en for dårlig jobb. Du vil derfor trekkes 80 % av lønnen neste måned."

En sak i denne sammenheng er at det sikkert kunne vært innført et lite gebyr for de som ikke møtte, leverte blankt, mm. Men å straffe de som reelt er syke og leverer sykemelding er idiotisk. Når jeg da snakker om gebyr, så mener jeg heller i størrelsesorden 500 kroner.

#20 Gjest_AnonymBruker_*

Skrevet 01 august 2010 - 13:54

Synes det er helt greit at det må koste å ta utdanning, og ekstra hvis man vingler fra fag til fag. Når man ser på kvaliteten i skolen i dag så er det absolutt et pluss om folk må begynne å stå på litt for å få seg eksamenspapirer. Jyplinger som krever 500' i startlønn fordi de synes de fortjener det, etter å ha snorket seg gjennom en utdannelse der de får sitte på eksamen med alle hjelpemidler. Jeg ler meg ihjel. Om noen år når vi kanskje ikke har olje mer så vil det vises ganske tydelig hvor lite de oppvoksende borgere har å fare med. Huh, ingen som putter penger på kontoen min mer for å møte opp og sitte på Facebook halve dagen? Uææææ.

• (2 Sider)
  • +
  • 1
  • 2

Hurtigsvar

1 Bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere

n
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse