Gå til innhold

Sissans grublerier


Sissan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på en ting forresten...

Moral tenker jeg mye på.

Er det slik at moral er en gitt størrelse?

Jeg mener - jeg styres sterkt av moral. I mange problemstillinger syns jeg løsningen er gitt. Det er liksom et riktig svar, og ferdig med det.

Så opplever jeg at andre opplever det helt annerledes. Og da stusser jeg.

Er moral en gitt størrelse, eller er moral et relativt begrep?

Jeg har litt Kardemomme-moral

"Du skal ikke plage andre - du skal være grei og snill - og forøvrig kan du gjøre som du vil."

Greit nok. Men hva er grei og snill?

Ikke lett å bruke den regelen på selvangivelse, svart arbeid, fartsgrenser, arbeidsliv osv.

F.eks. er det dårlig moral å stjele. Men er det å stjele å ta med en kulepenn hjem fra jobb? En taperull? Tapedispenser? Ringperm? Skrive ut alle bursdagsinvitasjonene på fargelaseren og firmaets kopipapir?

Er det å stjele å spise fra smågodtet i kiosken? Hvis du jobber der også? Og mener du er underbetalt? Og hater sjefen?

For meg er svaret ja. Det er både å stjele=ulovlig, og dessuten dårlig moral. Men jeg vet mange er uenige.

Er vi mange som styrer etter moral?

Jeg blir nok i blant opplevd som prippen og selvrettferdig fordi jeg styrer så sterkt etter moral. Det syns jeg egentlig er urettferdig. Jeg kan ikke forstå at det å ønske å gjøre ting riktig skal kunne medføre noe negativt. Men slik er det likevel.

Tanker noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett Avatar enda. I kveld blir det Avatar på TV, Chablis i glasset og smågodt i skåla. Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er like moro å mate ender nå som da jeg var unge :sjenert:

Endret av Sissan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor det er så fordømt vanskelig å komme seg i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på en ting forresten...

Moral tenker jeg mye på.

Er det slik at moral er en gitt størrelse?

Jeg mener - jeg styres sterkt av moral. I mange problemstillinger syns jeg løsningen er gitt. Det er liksom et riktig svar, og ferdig med det.

Så opplever jeg at andre opplever det helt annerledes. Og da stusser jeg.

Er moral en gitt størrelse, eller er moral et relativt begrep?

Jeg har litt Kardemomme-moral

"Du skal ikke plage andre - du skal være grei og snill - og forøvrig kan du gjøre som du vil."

Greit nok. Men hva er grei og snill?

Ikke lett å bruke den regelen på selvangivelse, svart arbeid, fartsgrenser, arbeidsliv osv.

F.eks. er det dårlig moral å stjele. Men er det å stjele å ta med en kulepenn hjem fra jobb? En taperull? Tapedispenser? Ringperm? Skrive ut alle bursdagsinvitasjonene på fargelaseren og firmaets kopipapir?

Er det å stjele å spise fra smågodtet i kiosken? Hvis du jobber der også? Og mener du er underbetalt? Og hater sjefen?

For meg er svaret ja. Det er både å stjele=ulovlig, og dessuten dårlig moral. Men jeg vet mange er uenige.

Er vi mange som styrer etter moral?

Jeg blir nok i blant opplevd som prippen og selvrettferdig fordi jeg styrer så sterkt etter moral. Det syns jeg egentlig er urettferdig. Jeg kan ikke forstå at det å ønske å gjøre ting riktig skal kunne medføre noe negativt. Men slik er det likevel.

Tanker noen?

Jeg har tanker! *hoppe opp og ned i stolen og vifte med armen, pick me, pick me!* :hoppe: :hoppe:

Jeg har lært en teori som heter "the five foundations theory of moral" eller noe i den dur. :opplyser: Kan hende det blir litt engelsk blandet inn her altså ;)

Er du konservativ vil du vektlegge dine moralske vurderinger på harm, fairness, pureness, authority og loyalty.

Er du liberal (dvs. den amerikanske betydningen av liberal) vil du kun ta for deg harm og fairness.

For eksempel er det vanskelig for liberale og konservative å komme til enighet om f.eks. gay marriage og abortion, fordi de snakker forskjellig "språk".

Er du liberal er ikke gay marriages i utgangspunktet noe gærent, det skader ingen og det er urettferdig overnfor homofile at de ikke har de samme rettighetene som heterofile.

Er du konservativ, og da kanskje aller helst konservativ kristen, vil homofile ekteskap kræsje totalt med alt du har lært gjennom oppveksten. Det skader den tradisjonelle betydningen av ekteskap, de er rett og slett uren. Og dersom du, som konservativ, syns det er OK, så er du ikke lojal mot "ditt folkeslag".

For eksempel. Om du er svært interessert i å lese mer om dette kan du google "five foundations moral theory" eller noe i den dur.

Ha en god, vel, dag! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og for godt lesetips - det skal jeg grave litt i :)

Du mener altså at moral IKKE er en gitt størrelse, om jeg leser innlegget ditt her rett.

Jeg lurer på om det rett og slett ikke er alle som er så interessert i om det er moralsk riktig de valgene de gjør. Altså ikke at de har ulik formening om hva som er moralsk riktig, men at endel syns det er helt ok å være "umoralske" om du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og for godt lesetips - det skal jeg grave litt i :)

Du mener altså at moral IKKE er en gitt størrelse, om jeg leser innlegget ditt her rett.

Jeg lurer på om det rett og slett ikke er alle som er så interessert i om det er moralsk riktig de valgene de gjør. Altså ikke at de har ulik formening om hva som er moralsk riktig, men at endel syns det er helt ok å være "umoralske" om du skjønner hva jeg mener?

Jeg tror ikke nødvendigvis at noen (med mindre de er psykisk syke o.l.) ikke er interessert i at ting er moralsk riktige. Jeg tror at moralen "forandrer" seg, og at man legger til og trekker fra hvilke "kriterier" for hva som bør være med i en avgjørese og handling. Kanskje man da kan si at moral har en gitt størrelse, fordi noen har færre kriterier enn andre før de tar et valg.

I dagens samfunn er det kanskje så mange valg å ta et det er vanskelig å tillegge alle valgene positive og negative ettervirkninger før man faktisk må velge. Og noen vil alltid bli berørt av det valget du tar, på en negativ eller positiv måte.

Jeg tror at de aller fleste mennesker sitter inne med en formening om hva som er rett og galt i de enkleste situasjoner. Videre tror jeg man kanskje "prioriterer" på hvilke områder i livet man vil tillegge moralen mer vekt, og disse områdene synes kanskje ikke alltid for verden rundt. Lojalitet for venner, for eksempel. Da er kanskje ikke å reise seg for bussen for eldre så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...