Gå til innhold

Høytalere i stua.


Gjest oooooof.

Anbefalte innlegg

Gjest oooooof.

Av og til, en sjelden gang blir jeg bare så lei.

Jeg er veldig opptatt av musikk og bruker litt, -kanskje egentlig en del penger på musikk anlegg. Det er ikke det som er problemet, men nå som vi har vært sammen en stund begynner min elskede å klage på høytalerene jeg har i stua. Jeg kan være enig i at det ikke er så ekstremt pene, men jeg hører mye på musikk :romeo: (dog veldig lite når hun er hjemme) og har ingen annen plass å sette dem siden huset vi bor ikke er veldig stort. Det virker faktisk som hun vil at jeg skal selge dem til fordel for noen mindre. :tristbla:

Dette syns jeg er ekstremt urettferdig da hun får bestemme hvordan ting skal se ut ellers. Og ikke bare i stua, men over alt i hele huset.

Hun startet med dette i går kveld, men da måtte jeg på jobb så vi fikk ikke diskutert det ferdig, men jeg er ganske sikker på at hun kommer til å ta det opp igjen når hun kommer hjem fra jobb nå :P

Lurte bare på om noen av dere har noen innspill på hvordan jeg skal angripe dette temaet.

Her er forresten bilde av høytalerene om noen vil se hvordan de ser ut: http://denon.jp/company/release/images/dal...licon800mk2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Whats the f*** problem?! Det tenker jeg og.

Har ikke noe annet råd enn at du får stå på ditt. Ønsker ikke hun tøff lyd når dere ser på film o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har også dratt noen helt for jævlig schtøgge høytalere inn i stua. De er DIGRE, og gjør møbleringen vanskelig. Snubler i de gjør jeg, også. Jeg skulle gjerne kastet de ut fra verandaen, men har innsett av jeg bare må leve med jævelskapen. For min del kunne vi gjerne hatt et godt (og noe mer diskret) hjemmekinoanlegg, som gir mer enn god nok lyd for min del. Samboer for den del, har skjønt at han i grunnen har vunnet, men at jeg dermed må få styre litt som jeg vil. Derfor brukes høytalerne nå som pidestaller til lamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syrin_Ulven

Det går jo an å finne noen mindre (og kanskje litt finere) høytalere som er like bra da. :popcorn:

Liker bra lyd vi også, men store høytalere går bare ikkje. Ser fælt ut med svære klosser (som du har), tar for mye plass og risikerer bli ødelagt pga overivrige hunder som ikkje ser hva de smeller hue eller ræva i når de skal leike. Så nå har vi noen i str "medium", skikkelig lekre i pianolakk som er festa på veggen.

Men om det er slik at du virkelig digger dem, nekter finne noen mindre/finere så får du stå på ditt. Ho har valgt resten av kåken, da bør du få bestemme den tingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke koblet til til tv/blueray spillern. Der har vi eget surround anlegg fra MK om det sier noe. De høytalerene er små så det er greit og subbene er mer eller mindre ikke synlige. Greia er at jeg vil ha et ordentlig stereoanlegg med skikkelig god lyd :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*

Kjent problem, dine var jo små. Jeg har 12" Jamo sett som virkelig tar plass. Det blir et lite helvete vær gang kona møblerer om stua. trekking av kabel,ledninger osv.

Det morsomste var når hun spurte om vi ikke kunne sette den ene høytaleren på kjøkkenet siden vi hadde så mange :ler:

Det endte med at vi bygget en peisestue med storskjerm, for stor TV ville hun ha og da passet det hele inn.

Hva med å kjøpe en stor skjerm, de virker høytalerene mindre.Psykologi :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TO anlegg?!? Det hadde jeg ikke gått med på. Her får han styre på som han vil, så lenge høytalerne også er koblet til de tingene jeg bruker. Dvs DVD-spiller og radio og slikt.

Man skal ha et stort rom helt korrekt innredet for å få godlyden ut av slike monster uansett, så det argumentet er ikke gyldig, med mindre du har innredet stua som lytterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Kloss
De er ikke koblet til til tv/blueray spillern. Der har vi eget surround anlegg fra MK om det sier noe. De høytalerene er små så det er greit og subbene er mer eller mindre ikke synlige. Greia er at jeg vil ha et ordentlig stereoanlegg med skikkelig god lyd :/

Du kan ikke forvente å ha TO stereoanlegg i stua. De Daliene er ikke akkurat trendy...

kast ut MK og daliene. Erstatt de med et skikkelig surroundanlegg. Det ser bedre ut og låter like bra - hvis du kjøper noe ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farge
Samboer har også dratt noen helt for jævlig schtøgge høytalere inn i stua. De er DIGRE, og gjør møbleringen vanskelig blædiblædi.... Derfor brukes høytalerne nå som pidestaller til lamper. Hehehe, beklager kjekkaseriet mitt men man kan da ærlig talt ikke ha lamper på høytalerene? Hva er vits med store høytalere da? Det ødelegger jo lyden så totalt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dobble V TEE FFF!
Du kan ikke forvente å ha TO stereoanlegg i stua. De Daliene er ikke akkurat trendy...

kast ut MK og daliene. Erstatt de med et skikkelig surroundanlegg. Det ser bedre ut og låter like bra - hvis du kjøper noe ordentlig.

At daliene ikke er så jævla trendi er en ting, men denne karen virker som han veit hva han vil ha.

Men kaste ut MK for å erstatte det med et skikkelig sorruondanlegg? TROR NEPPE DU VEIT HVA DU SNAKKER OM for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mener du at jeg skal kunne ha lampene da, Farge? Høytalerne er altfor høye til at det går an å ha andre lamper i den delen av stua de står. Jeg hører ikke førskjell på lyden om det står lamper på toppen av høytalerne eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen snarvei
Liker bra lyd vi også, men store høytalere går bare ikkje. Ser fælt ut med svære klosser (som du har), tar for mye plass

Hvis man skal gjengi filmlyd, som går MYE dypere i frekvensen enn vanlig popmusikk må man ha noe som flytter luft. Når det går så lavt at det dirrer i knærne uten at man hører lyd. Da holder det ikke med "søte" designhøytalere på 4,5" :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_karen_*
De er ikke koblet til til tv/blueray spillern. Der har vi eget surround anlegg fra MK om det sier noe. De høytalerene er små så det er greit og subbene er mer eller mindre ikke synlige. Greia er at jeg vil ha et ordentlig stereoanlegg med skikkelig god lyd :/

Hva er MK ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry kloss
At daliene ikke er så jævla trendi er en ting, men denne karen virker som han veit hva han vil ha.

Men kaste ut MK for å erstatte det med et skikkelig sorruondanlegg? TROR NEPPE DU VEIT HVA DU SNAKKER OM for å si det sånn.

Har selv satt høyttalere til omtrent dobbel pris av helicon800mk2 på loftet (kosta 90k) og kjøpt for drøye 40k i Acoustic Energy. Ser mye bedre ut, og spiller superb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: så på linken med høytalerne, og de er nesten helt like høytalerne vi har i stuen. Synes ikke de er så ille.

Jeg bor sammen med en gadgetman delux, som elsker alt som har med elektronikk å gjøre (tv, høytalere, pc, spillkonsoll, you name it).

Vi har ikke noen stor leilighet, så alle disse tingene står i stuen.

Det er ikke noe særlig vakkert syn, men det er nå sånn vi lever for tiden.

Når tiden kommer, og vi skal kjøpe oss hus, har vi bestemt oss for at vi skal ha et eget tv-rom. Der kan han da sitte og spille og se film på den digre tvskjermen sin, med store høytalere og kose seg. Så kan jeg ha kontroll på stuen, hvor vi kan ha noen litt penere og mindre høytalere koblet sammen med en cd-spiller.

Give and take.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare for å få rydda litt opp her tror jeg jeg må få forklart litt nøyere hvordan stua vår ser ut. Den er ganske stor, ca 40 kvm. 8,5 meter den ene veien og 4,5 meter den andre veien. Altså avlang. På den ene kortsiden har jeg/vi et sorroundanlegg fra miller og kreisel med to subber, 2 front, 1 center, og 2 bak. Disse høytalerene er små, men veldig gode. Dama er heldigvis (og takk gud for det) glad i god filmlyd så dette syns hun er helt topp. Mye av grunnen er antageligvis fordi det er så lite synlig. I den andre enden av stua har jeg stereoanlegget mitt. All elektronikken og alle cdene (kanskje 1000 stk) er ikke synlig fordi det er inni skap. (som hun pekte ut for å ha det i) som jeg måtte kjøpe om jeg skulle ha det der. Men problemet er høytalerene der. Jeg liker dem veldig godt, de passer veldig bra med elektronikken min og gir den lyden jeg har leitet etter veldig lenge i stua vår. Og på toppen av det hele kostet de det samme som et par bruktbiler den gangen jeg kjøpte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen, utenom at jeg greier å la være og si noe, fordi det er meg som får bestemme innredning utenom.

La menn være menn! ;)

Jeg har i tillegg to små i vinduskarmene bak sofaen, men aldri sagt noe, kommer ikke til å gjøre det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg må dessverre si meg litt enig med din samboer. De høytalerene er noe av det styggeste som finnes..

Når det gjelder at hun bestemmer alt av hvordan det ser ut i leiligheten så lurer jeg på hvorfor det. Er det fordi du ikke interesserer deg for interiør, mens hun gjør det. Eller er det fordi hun nekter deg å ha noen meninger om interiøret? Hvis det er fordi hun er interessert i det og du ikke er det så syns jeg det er usakelig å trekke det inn i denne diskusjonen. Hvis det er fordi hun nekter deg det, syns jeg ikke det er noe særlig bra.

Du vil ha god lyd fordi du er opptatt av musikk. Samboeren din driter i musikk og vil ha en fin stue. Er det mulig å komme til enighet her? Hva om du foreslår for samboeren din at du kan selge høytalerene, dersom hun betaler mellomlegget mellom de gamle høytalerene og nye høytalere som ser bedre ut og fortsatt har god lyd.

Jeg syns disse her er ser fine ut, og lurer på å kjøpe en til kjæresten min.. Som ikke har anlegg fra før.. Håper dere blir enige om noe :)

http://www.eriksand.no/no/designblogg/tekn...va-soundsystem/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få rydda litt opp her tror jeg jeg må få forklart litt nøyere hvordan stua vår ser ut. Den er ganske stor, ca 40 kvm. 8,5 meter den ene veien og 4,5 meter den andre veien. Altså avlang. På den ene kortsiden har jeg/vi et sorroundanlegg fra miller og kreisel med to subber, 2 front, 1 center, og 2 bak. Disse høytalerene er små, men veldig gode. Dama er heldigvis (og takk gud for det) glad i god filmlyd så dette syns hun er helt topp. Mye av grunnen er antageligvis fordi det er så lite synlig. I den andre enden av stua har jeg stereoanlegget mitt. All elektronikken og alle cdene (kanskje 1000 stk) er ikke synlig fordi det er inni skap. (som hun pekte ut for å ha det i) som jeg måtte kjøpe om jeg skulle ha det der. Men problemet er høytalerene der. Jeg liker dem veldig godt, de passer veldig bra med elektronikken min og gir den lyden jeg har leitet etter veldig lenge i stua vår. Og på toppen av det hele kostet de det samme som et par bruktbiler den gangen jeg kjøpte dem.

Vær en mann. Stå på ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...