Gå til innhold

Slått løs melketann


Gjest Gjest_tannfeen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tannfeen_*

Et hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyl fra rommet for noen minutter siden. Tvillingene har lekt, den ene har gjort et eller annet..vet ikke hva for jeg så det ikke og de forklarer litt sånn kaudervelsk.

De er fem år. Den ene blør i munnen og sier at tanna er knekt. Jeg ser at det blør over/rundt en tann. Men forøvrig ser det ut som den sitter der. Lite å gjøre med?

Dersom den er løs, vil den enten feste seg om den får være i fred?

Ramle ut av seg selv?

Nå sitter stakkaren med kald våt klut og ser tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_tannfeen_*

Fant noe info på google, tannlege i morgen for sjekk. Men er det ingen som har vært med på dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åjoda, her har vi trening... guttungen slo begge fortenna OPP igjen i gommen da han var tre...

men de kom ned igjen, og de festet seg igjen.

det bør tas røntken, for å være sikker på at roten ikke er skadet.

deretter blir det regelmessige kotroller, etersom det kan komme ettervirkninger.

slik som på guttungen, som siden fikk en rotbetennelse i den ene tannen, og dermed ble den trukket, for at den ikke skulle knekke.

Det ble gjort i narkoserus, som de kalte det på tannlegehøgskolen, jeg nektet å gjøre det med bare lokalbedøvelse på en 4 åring.

Og for å gjøre bildet komplett gikk det ett år til, så ringte de fra barnahagen igjen, da hadde han lekt hund og skullet fange en ball med munnen, og da datt den siste tanna ut. på Tannlegehøgskolen da sa de at den hadde kommet i en tidlig tannfelling pga alle uhellene...

Og da han ENDELIG hadde fått de blivende tennene og vi skulle på ferie til kreta dagen etter slåss han med broren, jeg hørte et hyl, og der sto ungen med en halv fortann, lillebror hadde kastet en klinkekule i munnen hans... DA var jeg sint da!

tannlegevakta var kjempegreie, og stilte på jobb to timer før enn de egentlig åpnet, så vi fikk ordnet det og likevel rakk flyet. så den dag i dag har guttungen en tann som er halvveis plastikk...

Endret av Miss Puddel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 6 år slo fremtennene... De to nye tennene og ei melketann. Var til tannlegen og sjekket, konsentrerte seg mest om de to nye tennene (gikk heldigvis bra!!)

Men den melketanna er fortsatt løs, og vil sikkert være løs til den faller ut naturlig.

Ville tatt en telefon til tannlegen har jeg vært deg, mest sannsynlig går det bra, men jeg mener jeg har hørt at ved slagskader på melketenner kan det oppstå skade på voksentennene som ligger rett under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tannfeen_*

Akkurat. Takk for svar! Nå er tanna "normal" men tannkjøttet rundt er ikke det. Så vi reiser til tannlege NUH! Og håper at det ikke er for mye trøbbel i vente. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Barn og tannuhell er skikkelig kjedelig!! Jeg har aktive barn som ramler og tryner med jevne mellomrom....sjekker alltid munnen først, før jeg puster lettet ut og konsentrerer meg om andre skader etter å ha tellt tenner og;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_tannfeen_*

For dere andre som kommer til å oppleve dette i fremtiden... :fnise: Vi har vært hos tannlege, som tok røntgen og fant at ikke noe var brukket/skadet oppover. Melketennene inkludert tanna som fikk juling, har lange røtter. Og vil følgelig ikke falle ut med det første.

Det visste vi egentlig da vi har en 12åring som om dagen rauser tenner som en gammel mann! :ler:

Men tanna er løs. Så vi skal se an en uke, den vil muligens bli misfarget. Håpet er at den setter seg igjen. Hvis ikke faller den ut av seg selv (mest sansynlig) og så er det greit.

Ungen var lykkelig over all oppmerksomheten og fornøyd med å slippe å spise skorper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...