Har dårlig peiling på bil, men om det eventuelt skulle fryse til og noe bli ødelagt, er det veldig dyrt å fixe...?
-
Derfor bør du ha kredittkort
-
Her er sommerens heteste solbriller
-
Ikke kast kaffegruten
-
Vinn et lekkert diamantanheng
Glemt frostvæske
Gjest_Gjest_*
Skrevet 01 desember 2009 - 22:31
Har dårlig peiling på bil, men om det eventuelt skulle fryse til og noe bli ødelagt, er det veldig dyrt å fixe...?
Gjest_Gjest_*
Skrevet 01 desember 2009 - 23:05
Gjest_Gjest_*
Skrevet 02 desember 2009 - 00:04
Vil anbefale deg å få målt frysepunktet på frostveska når du kommer tilbake.
Som regel er det frostplugger på motoren som fryser ut selv om det har hent at motorbloker har sprengt.
Gjest_ts_*
Skrevet 02 desember 2009 - 00:14
Hva skjer hvis frostpluggene fryser ut? Vil det være mulig å kjøre bilen? Hvordan merker jeg det isåfall? Og er det dyrt å fikse?
Hvor kan jeg sjekke frysepunktet på væska?
Sorry for mange spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling på bil...
Skrevet 02 desember 2009 - 02:19
Hva skjer hvis frostpluggene fryser ut? Vil det være mulig å kjøre bilen? Hvordan merker jeg det isåfall? Og er det dyrt å fikse?
Hvor kan jeg sjekke frysepunktet på væska?
Du mister kjølevannet, og den resten som ikke forsvant med motoren avslått vil forsvinne så snart du starter bilen. Antar du vil få grei diskotekeffekt i varsellampene i instrumentpanelet noen sekunder etter at det skjer. Hvis du har en blank isplate under bilens front når bakken ellers bare har rim kan det være en indikasjon på at pluggene har gått mens du sto parkert der, da er isplaten det som nylig var kjølevannet ditt.
Vil ikke tro det er dyrt å fikse så lenge du slår av motoren umiddelbart når du ser diskoteket setter i gang, men har faktisk aldri opplevd at pluggene går. Umiddelbart betyr forøvrig umiddelbart, ikke "men er jo bare 5 minutter til jeg er fremme hos en som har peiling på bil, holder sikkert såpass".
Frysepunkt kan trolig sjekkes på ethvert verksted som driver med EU-kontroll eller vanlig service på bil.
Skrevet 02 desember 2009 - 08:21
Gjest_ts_*
Skrevet 02 desember 2009 - 09:25
Ok, så da har jeg forstått det slik at når jeg kommer hjem over helga:
-Er det rar is under min bil som ikke er å resten av bakken, ikke bra
-Begynner lampene å lyse når jeg starter bilen, ikke kjør noe sted. Om det er rar is, men ingen lamper, kjør rett til nærmeste sted som kan sjekke det...?
-Hvis varsllampene lyser, da må jeg få en bilmekaniker til å komme dit hvor bilen står. Eller må den taues til verksted? Kan f.eks. viking fikse sånne ting?
Skrevet 02 desember 2009 - 09:36
Gjest_ts_*
Skrevet 02 desember 2009 - 09:48
Og bare av nysgjerrighet, hva kan egentlig skje om det ikke er noe vann på bilen og jeg kjører?
Skrevet 02 desember 2009 - 10:41
Gjest_Apis_*
Skrevet 02 desember 2009 - 10:44
Som toppakning og sprø ventiltetninger med ånding som resultat.
Er i alle fall mye billigere å ha riktig frostveske på motoren
Gjest_Gjest_*
Skrevet 02 desember 2009 - 17:53
Det billigste (ca 30 kr) er å kjøpe en kjølevæsketester på Biltema for nøyaktig å bestemme frystepunktet. Er den for lav for trådstarters klima, så må det blandes i mer frostvæske.
Gjest_Gjest_*
Skrevet 02 desember 2009 - 18:13
Deretter måle frostvæska. Tåler den -30*c er det greit, men noe særlig under kan være skummelt
0 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere