Gå til innhold

Julebord........


Gjest Gjest_Ariel_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ariel_*

Nå nærmer tiden for julebord seg, er veldig usikker på om jeg skal delta.

må da ha gode grunner for å ikke drikke, julebordet er stort og drikke presset....veldig stort...

MEN det største problemet er at jeg er så små nervøs for den store smittekilden ett julebord kan være når alle skal klemme og ta på hverandre gå å små hoste ved buffe etc tec, vet det er på grensen til paranoid, emn vil ikke risikere noe nå i disse skummle tidene:(

Hva tenker dere gravide jenter om julebord, skal dere delta?

hvilke unskyldninger servere dere for å ikke drikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal, men er vaksinert før den tid. Og siden jeg er ganske langt på vei er det jo ikke akkurat noen hemmelighet at jeg ikke kan drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt det at en ikke tør la vær å drikke når en er ute. Drikker aldri når jeg er ute, Av og til er det noen som slenger med leppa, men ærlig talt bryr det meg lite. Ingen har da noe med om en drikker alkohol eller ikke. Nå kjører jeg somregel, og det er til glede for mannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt det at en ikke tør la vær å drikke når en er ute. Drikker aldri når jeg er ute, Av og til er det noen som slenger med leppa, men ærlig talt bryr det meg lite. Ingen har da noe med om en drikker alkohol eller ikke. Nå kjører jeg somregel, og det er til glede for mannen...

Det handler helt sikkert ikke om å ikke tørre å la være å drikke.

Men går man fra å drikke på tidligere julebord/tilsetninger til å ikke gjøre det blir det en del spørsmål, og i rundt fulle folk er det ikke akkurat mange unskyldninger som "godtas" desverre...

Typisk norsk drikkekultur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme, har jo veldig lyst til å gå på julebord. Det er et veldig stort julebord, og årets "happening" kan man vel si. Vi pleier aldri å ha julemat, men 4 retters middag. Nå vet jeg ikke menyen enda, men antar at det vil være noe der jeg ikke kan spise, feks. om det er kjøtt av noe slag må jeg jo be om å få det gjennomstekt osv.

Dessuten så er det jo denne alkoholen da.. Tenkte å si at jeg kjører, men jeg pleier å drikke på disse jobbfestene, så om de tror på det blir en annen sak.. Kommer til å være ca. 12 uker på vei når julebordet er. Vet ikke når det er vanlig å si ifra på jobben at en er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke helt det at en ikke tør la vær å drikke når en er ute. Drikker aldri når jeg er ute, Av og til er det noen som slenger med leppa, men ærlig talt bryr det meg lite. Ingen har da noe med om en drikker alkohol eller ikke. Nå kjører jeg somregel, og det er til glede for mannen...

Som noen skrev tidligere: det er vel mer alle spørsmålene om hvorfor man plutsleig ikke drikker som er problemet. Har man alltid drukket før, så vil det ikke ta lang tid før kollegaene skjønner at det er baby på gang, og det er det ikke alle som vil fortelle om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir neppe å delta pga at det omtrent ikke blir godtatt at man ikke driker.. :rolleyes: Og sjåfør tjeneste kan jeg ikke bistå med, siden det går buss for alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme, har jo veldig lyst til å gå på julebord. Det er et veldig stort julebord, og årets "happening" kan man vel si. Vi pleier aldri å ha julemat, men 4 retters middag. Nå vet jeg ikke menyen enda, men antar at det vil være noe der jeg ikke kan spise, feks. om det er kjøtt av noe slag må jeg jo be om å få det gjennomstekt osv.

Dessuten så er det jo denne alkoholen da.. Tenkte å si at jeg kjører, men jeg pleier å drikke på disse jobbfestene, så om de tror på det blir en annen sak.. Kommer til å være ca. 12 uker på vei når julebordet er. Vet ikke når det er vanlig å si ifra på jobben at en er gravid?

Dersom det er et veldig stort julebord er det kanskje en god sjanse for at du blir plasert sammen med folk som ikke kjenner deg så godt. Da er det lettere å komme unna med diverse unnskyldninger. Etter middag når man mingler og finner tilbake til sine egne kollegaer kan man kjøre på med f.eks munkholm i glass, eller si at man drakk litt mye vin under maten.

Til jobben er det vanlig å si ifra enten når det begynner å synes, eller når det må tas spesielle hensyn (oppgaver du ikke kan utføre, blir sykemeldt osv). Ellers bare når man føler for det. Tror du er pliktig til å si ifra minst tre måneder før du går ut i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_shi_*

Jeg har aldri opplevd det som et problem å ikke drikke. Om noen spør hvorfor så svarer jeg stort sett at jeg ikke har lyst på alkohol og det godtar de fleste uten flere spørsmål - sev de på jobben som ellers utøver et ganske stort drikkepress.

Ellers kan man jo utdype det med "hvorfor i allverden skal man drikke alkohol om man ikke har lyst på det?" eller "hadde en ubehagelig opplevelse med alkohol for ikke så lenge siden og det har gitt meg en avsmak for øyeblikket". Mange som aldri drikker whiskey igjen etter første ekstremfylla på den... Om det er egen reaksjon på drikke eller andres oppførsel i fylla kan man jo utbrodere selv om man vil.

Det går også an å ha det berømte vin/ølglasset å nippe til mens man samtidig drikker noe annet. Folk legger ikke så mye merke til hvor mye en drikker så lenge det står et glass på bordet. Om noen spør så er tørst og sulten gode unnskyldninger for hvorfor man heller nedpå med brus/vann og lite vin/øl. Etter middagen sirkulerer man litt og da kan man si at man fikk nok under middagen, så nå var det jammen godt med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maria_*

psssjh er vel bare å si at du går på antibiotika vel :) spør de hvorfor kan du jo bare mumle noe om urinveisinfeksjon eller noe annet privat, så holder de fleste kjeft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psssjh er vel bare å si at du går på antibiotika vel :) spør de hvorfor kan du jo bare mumle noe om urinveisinfeksjon eller noe annet privat, så holder de fleste kjeft :)

hehe tror ikke det er særlig mange som biter på den der sånn helt egentlig..

heller ikke det at man plutselig er villig sjåfør.

og hvor lett er det egentlig å be servitøren om alkoholfritt når du hele tiden er omringet av kollegaer og nesten identiske servitører virrer i rundt, vet ikke hvem av de som skal ha bordet ditt før de står der med blokken...

legger man til at man plutselig har skiftet stil til å gå med kjoler med empririe liv, fornuftige tunikaer etc etc, så lukter alle som en lunta, så da er det bare å vente på at den første drita fulle kollegaen snøfter " dju er gjavid dju"

Nei holde seg hjemme å steke seg en ribbe selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg er langt nok på vei innen den tid, så blir ikke det noen hemmelighet at ikke jeg kan drikke. Men skjønner dilemmaet ditt om du pleier bli med på festlighetene inkl. alkohol og plutselig ikke skal det, at det kan virke "rart" for noen. Kan du ikke rett og slett annonsere det for dine kollegaer litt før tiden slik at du slipper alt dramaet?

Selv har jeg ikke planer om å ta svineinfluensavaksinen og har heller ikke tenkt til å låse meg inne av den grunn. jeg blir med på julebord og skal ha det moro så lenge jeg orker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et dilemma for meg også... :sjenert: Er invitert på julebord med jobben, da er jeg 10 uker på vei.. skal til legen dagen i forkant.. Jeg vet at dersom jeg ikke drikker alkohol og kjører til julebordet, kan jeg likegodt skrike ut at jeg er gravid!! :gjeiper: Tror ikke det er noen mulighet for å "fake" alkoholdrikking der heller.. Det har vel aldri skjedd at jeg ikke har drukket på en jobbfest, og jeg er alltid den som holder ut lengst, drar på nachspiel etc..

So, what to do?? Er det for tidlig å si det på jobb når man er 10 uker på vei?? Hva tenker dere?? Er så usikker på hva jeg skal gjøre.. Har jo egentlig veldig lyst til å være med på julebordet.. men har et par uker på å bestemme meg da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å alliere seg med sidemannen på bordet, og bytte glass innimellom. Skal love at det er få som følger med på akkurat hvor mye du drikker, særlig når servitørene stadig fyller på en skvett i glassene kan du sitte der med fullt glass hele kvelden.

Ei gravid venninne av meg gikk rundt med samme vinglasset hele kvelden, ingen som merket det.

Ellers synes jeg det er utrolig frekt å spørre. Jeg har flere ganger tenkt mitt når venner jeg vet er glad i å ta seg et glass vin sier nei takk, men kunne aldri tenke meg å spørre dem rett ut om misstanken. Men ærlig talt, er det så farlig at folk spekulerer? Det er jo bare å nekte, selv om alle tenker sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ca 8 uker på vei når vi var på julebord med jobben i fjor, og fikk kun spørsmål fra sidemannen om hvorfor jeg ikke drakk.. Mumlet noe om antibiotika og fikk bare et lurt smil tilbake ;) Men nå satt og jeg samboer oss på en strategisk plass, sammen med folk vi vanligvis ikke er sammen med på fest som vet hvordan drikkemønsteret vårt er til vanlig... Etter middagen passet jeg på å gå til baren aleine eller sammen med samboer og bestilte sprite som "drink".. Det er ingen som ser om du drikker sprite eller sprite og vodka :) Vi dro til og med tidlig hjem uten at noen reagerte...

Du kan jo også si at du drakk så mye forrige helg at du fremdeles ikke har lyst på alkohol.. At du blir kvalm bare ved tanken..

Og hvis du har lyst på fred, så bare hoster du litt og snufser, så holder nok de fleste seg vekke fra deg uansett :fnise:

Endret av Aftensol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det for tidlig å si det på jobb når man er 10 uker på vei??

Det er helt opp til deg. Selvom det fra gammelt av har vært vanlig å vente til 12 uker (ferdig med første trimester), så er det mange som sier det tidligere. F.eks. dersom du trenger tilrettelegging eller du blir kvalm eller ekstremt trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett ingen som legger merke til hvor mye du tyller i deg (evt. lar være å tylle i deg). Ha et vinglass stående ved siden av tallerkenen som du later som om du nipper av, og ta store slurker vann i tillegg. Og dersom det ikke godtas at folk ikke vil være med på shotterunder sprit, så lurer jeg litt på kulturen i bedriften.

Selv var jeg overbevist om at en kollega var gravid da vi reiste på jobbreise. Men jeg slo det fra meg, da jeg så at hun drakk både vin og sprit. Jaudå. Hun hadde et vinglass til hver middag som hun latet som om hun drakk av og samme med spritglasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd! :klemmer:

Dette er et stort julebord i en idrettshall med vinservering til maten og bar etterpå.. Vi blir delt opp etter hvilken avd vi jobber og blir plassert deretter, så kan ikke snike meg sammen med ukjente heller.. :gjeiper:

Med litt list skal jeg nok kanskje klare å "fake" drikking; kanskje alliere meg med ei som jeg kan bytte glass med, bestille sprite i baren etc.. :fnise: Får tenke litt på det jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg kirsebærjuice på Lidl (ser akkurat ut som rødvin), hadde med meg litt på en brusflaske, tok med meg vinglasset mitt "på tur" i garderoben og byttet ut innholdet. Gjenntok dette trikset 3 ganger i løpet av kvelden. Fungerte utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...