Gå til innhold

Kjærlighetssorg?


May Brit

Anbefalte innlegg

Kjærlighetssorg rammer de fleste i løpet av livet, og er uavhengig av alder. Og når det først skjer, kan det ofte virke som om livet er over...

Vi tenkte å lage en liste med tips og råd til den nydumpede, og trenger derfor hjelp fra våre forumbrukere i denne tråden.

Hvilke råd vil du gi til en person som nettopp har blitt singel, og sliter med kjærlighetssorg?

Hva bør du eventuelt ikke gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hanna_*

Hei :)

For 6 uker siden, så slo kjæresten min opp med meg....vi hadde vært sammen i 3 år, og jeg er 28 år. det har vært noen veldig vonde uker, men nå føler jeg med mye bedre!! Det går selvfølgelig opp og ned...men det blir færre vonde - og flere gode dager :)

Mine tips:

- ikke ta kontakt med ham, og ikke møt ham

- Vær sammen med venner

- prøv å ha ting du kan glede deg til, planlegg feks å reise bort en helg

- GRÅT når du føler for det! det er viktig å bearbeide sorgen. Gråt, og snakk med venniner du stoler på

- Ta en tur til frisøren og fresh deg opp

- vær FABOLOUS! smink deg, kjøp noen nye klær..ikke gå ut i joggebukse med fett hår....det smitter over på humøret ditt. Og dersom du skulle tilfeldigvis treffe på eksen, så føles det godt at han ser hvor BRA du ser ut!

- begynn å trene! du blir kvitt rastløsheten og sover bedre om natta

- spis sunt, ta vare på kroppen din

- gå på jobb, selv om du ikke har lyst. Det hjelper å ha noe annet å tenke ¨på. Hold ved like livet ditt.

- Ta tida til hjelp, det blir bedre

- Ikke idylliser forholdet....det er lett å glemme det som var negativt når han dumper deg..det var sikkert mange ting du var misfornøyd med!

- Se hvor mange kjekke gutter som finnes der ute!!!! :))

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

- gå til frisøren

- driv massiv egenpleie, med fotbad, bodyscrup, ansiktsmaske osv

- flørt litt med mannen bak deg i kassakøen

- kjøp deg nye støvletter (funker mot det meste av negative ting i livet)

- slett alle de fine meldingene fra ham som du har lagret på mobilen

- slett telefonnummeret hans

- slett og sperr ham fra msn-kontoen din

- ikke ring, send sms eller mail

- tenk at han har gitt fra seg retten til å vite noe om følelsene dine

- tenk at han faktisk ikke er interessert i å vite noe om følelsene dine

- lag en liste over alle de irriterende sidene hans

- lag en liste over alle de gode sidene hans, og gråt litt mens du gjør det

- trening gjør underverker, både for psyke, selvtillit, som sinneterapi og for blodomløpet, samt bonusen: stram rumpe

- for noen hjelper det å lage seg en profil på et nettsjekkested og gå på noen dater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jen_*

Enig med alle svarene til hanna!

Det kan virke som det vanskeligste der og da, men det beste er å slette han fra mobil, facebook, msn osv og holde deg unna steder hvor du kan møte han - selv om det er det eneste du vil i hele verden. Har du noe du har lyst til å si han, så skriv det i en dagbok eller et brev du aldri sender. Om du tar kontakt så kan jeg garantere at du ikke får den responsen du vil ha uansett, og det vil bare bli noe du gråter enda mer over og angrer bittert på. I tillegg så er det den beste hevnen, du kan banne på at han angrer og savner deg hvis du bare trekker deg unna!

Det er veldig viktig å støtte seg på venner og ikke grave seg ned under dyna. Slep deg inn i dusjen, pynt deg litt og gå ut og tilbring tid med noen som er glad i deg. Jeg levde på alkohol og iskrem den første uka etter jeg ble dumpa, men det er mye bedre for kropp og sinn å spise sunt og regelmessig. Trening er fantastisk for å få opp humøret og appetitten, samme med å gjøre andre ting du liker og som gir deg en mestringsfølelse. Har du et prosjekt du har utsatt, så gjør det nå! Selv gravde jeg meg ned i studiene, han hadde egentlig distrahert meg veldig fra det så jeg så på dette som en mulighet til å ta meg sammen og virkelig få gode karakterer. Det tok litt tid før jeg klarte å konsentrere meg, men det gikk bedre og bedre etterhvert.

Og husk at tiden leger alle sår, det gjelder bare å distrahere seg litt fra sorgen imens man venter på at den blir mindre og mindre helt til den er ubetydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S
This too shall pass.

Jah. Godt sagt. Dette er noe alle jeg kjenner og som har vært gjennom tildels tøffe brudd har tenkt.

Dag 1-3: nede for telling og på autopilot

Dag 4-10: oppe i knestående

Dag 10-20: på beina, men vaklevoren i knærne

Dag 20-30: lære å gå igjen med små skritt

Dag 30-> større og tryggere steg dag for dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sover hele dagen også er jeg oppe hele natta. sånn har jeg hold på en uke nå. jeg har skreved ned ALT jeg føler og alt som har skjedd men det hjelper ikke. jeg klarer ikke å spise normalt mer. Men røyke det klarer jeg fint. Jeg skulle ønske at følsene bare forsvant.

Jeg skulle ønske jeg aldri møtte han.

Og jeg gruer meg til å møte han igjen. det blir så flaut siden han ba meg slutte å ringe han og han skrev kan du slutte å plage meg. jeg orker deg ikke mer. Hvordan skal jeg reagere når jeg ser han igjen??an kalte meg psykopat osv.. Han syntes det er unormalt at jeg liker han etter 5 månder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover hele dagen også er jeg oppe hele natta. sånn har jeg hold på en uke nå. jeg har skreved ned ALT jeg føler og alt som har skjedd men det hjelper ikke. jeg klarer ikke å spise normalt mer. Men røyke det klarer jeg fint. Jeg skulle ønske at følsene bare forsvant.

Jeg skulle ønske jeg aldri møtte han.

Og jeg gruer meg til å møte han igjen. det blir så flaut siden han ba meg slutte å ringe han og han skrev kan du slutte å plage meg. jeg orker deg ikke mer. Hvordan skal jeg reagere når jeg ser han igjen??an kalte meg psykopat osv.. Han syntes det er unormalt at jeg liker han etter 5 månder.

Det du må gjøre nå er å se fremover..du kan ikke forandre på det som er gjort.Er sikker på at du ikke er psykopat..men har reagert kraftig på å miste en du elsker..og som mange gjør så forsøker de å tviholde på å mase i ett sett..ikke lurt..har gjort det selv.Sa aldri noe stygt..truet aldri med noe..men var veldig masete..tryglet nærmest i laaaang tid om en ny sjanse..Og det er IKKE rart at du er forelska etter 5 mnd.

Reis deg igjen og en dag vil han forhååentligvis huske deg for den du var...

Kan du si hva du har gjort da?siden han sier det...

Det ordner seg vettuu..klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det er en passasje i bibelen som hjalp meg veldig når det ble slutt mellom meg og eksen.

"Even though i walk in the valley of shadows i feel no evil, for thou are with me. Your staff, they comfort me!"

Jeg er ikke en religiøs mann men jeg er litt fascinert av den passasjen, for den har på en måte litt "makt" over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_løvetannpike_*
Hmm...

Men hva skal man gjøre, hvis man går i samme klasse som ham?

Dette lurer jeg også på!

Det folk har sagt til meg er at jeg må smile og le og ha det bra (ikke ta helt av!) og det fungerer stort sett, men problemet er at jeg blir så utrolig deppa når han er i nærheten. Jeg får bare lyst til å gråte, og når jeg må høre stemmen hannes konstant er jeg på sammenbruddets rand flere ganger hver dag. Nå høres jeg utrolig følelsesladet ut, men bruddet vårt var utrolig vanskelig, og jeg sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig viktig å sørge! Vil du bruke de 3-4 første dagene på å grine i strekk og stappe i deg is/sigaretter/godterier og what not som får deg til å føle deg LITT bedre, så gjør det! Veldig mange prøver å fremprovosere følelser til å føle seg bedre uten å gjøre noe som får dem til å føle seg bedre. Ellers enig i alle andre tips her, det går over. Noe som hjalp meg veldig godt var å tenke denne setningen:

Du har vært gjennom verre. Når jeg tenkte på vordan jeg taklet og overlevde det som verre var, så følte jeg meg litt mer lettet, jeg kunne se lyset for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Kjæresten min gjorde det nettopp slutt med meg og det er ikke før nå det går opp for meg hva som har skjedd. Alt virker så urealistisk og jeg vet ikke om jeg skal godta at jeg fortrenger det eller virkelig si til meg selv at det er over?

Greier fint å snakke om alt som har skjedd uten å gråte, men det er når jeg virkelig tenker på han som person ikke ikke hva som han har gjort det renner over. Alle minnene som ikke kan slettes fra hodet.

Kom som et sjokk det som skjedde så forestiller meg bare hele tiden at han er på ferie og tar opp mobilen og skal til å ringe hele tiden.

Bare håper han angrer seg å vil ha meg tilbake, selv om det sikkert ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke lurt å fortrenge ens følelser. Før eller siden må du bearbeide tankene og følelsene dine. Det kan være godt å gråte, jeg synes hvertfall det er godt å bare "få det ut", hvis jeg er lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bare tenke på alt man mister når man mister drømmeprinsen mister man hele livet,tror man.da må en helt annen tankegang til.tenk at egentlig så trenger du bare deg selv og ingen mann kan gjøre deg hel.men tenk at han var et hyggelig krydder i hverdagen,og at elsker han deg ikke,gjør han ikke det.harde fakta,men du kan ikke forandre hans følelser.når du har godtatt det,kan du begynne å skrive dagbok,alt du tenker på.blås opp hans negative sider.og tenk at mange er glade i deg.oppi alt virvarret og sjokket,snakk med din søster og gode venninne i telefonen så ofte du føler behov.det er viktig å snakke ut.

Gå ut og kjøp deg buksa eller parfymen du har siklet på.gjør instinktivt det du trenger der og da.litt galskap er lov.

Tenk på alt det vakre i verden,god mat du kan spise,alt det herlige du kan gjøre. hvor heldig du tross alt er.at det finnes masse fisk i havet.at verden faktisk ikke går under,selv om du er sikker på det.at du har gode venner og en fin familie.

At du kan unne deg en feriereise fordi du fortjener det.

Gjøre ting som er annerledes.gå på et foredrag om noe spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Erik

Heisan! Syns nok artikkelen gav 'gode råd til 17åringer', og lite mer.For dumpet blir vi alle i løpet av livet, og når så skjer opplever vi sjokk, sorg og sinne samtidig som vi skal legge en platform for å komme oss videre i livet, m.a.o ingen ønskesituasjon.

Derfor er det viktig bare å digge følelsene noen dager, før en seriøst stiller spørsmålet: Aksepterer jeg å bli dumpet? Er svaret nei, bør du finne ut hva som var positivt og negativt i forholdet. Det siste er nesten viktigst, for det er gjennom endringer her at framtidsmusikken skal komme. Husk også at tid oftest er en mangelvare i en sånn situasjon, for den som dumpet deg må ikke få kjølne ned følelsesmessig. Får du nei til å ta opp igjen forholdet, så er det ikke noe nederlag, for situasjonen er uansett endret fra ensidig dumping til kontrollert avvikling. For du hadde også krav til å fortsette!

Med ballasten, erfaringer og tanker, fra dette gjenforeningsforsøket, starter gjerne den viktigste oppgåven: Platformen for resten av livet ditt! Her har du plenty med tid, så det er ingen grunn til å forhaste seg med de selvkritiske spørsmålene : Hvem er jeg? Hva ønsker jeg å få utav et forhold? Hvordan må derfor min framtidige partner være? Og hva må jeg selv gjøre for å få det forholdet jeg ønsker meg?

I en sånn sammenheng blir sletting av ditt og datt kun et redigeringsønske for eventuelt å korte ned på forskjellige lister, fordi du selv har tatt kontroll med situasjonen og nektet den å dominere og legge føringer på livet ditt. Lykke til med dumpingen for den kan fort bli berikende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Først og fremst hjelper det å feie over noen andre.

Dernest må en kutte ALL kontakt., (Untaket her er om en har barn sammen). Men vedkommende skal slettes fra mobil, adresselister, msn, ansiktsboken osv. Absolutt alt som minner om vedkommende skal fjernes. Flytt om nødvendig.

Punkt tre er å trene, trene og trene.

Etter noen år kan det hende det verste har gitt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...