Jeg har ingen dyr og ny bil, men jeg liker ikke å låne den bort likevel. Innen familen er bilene allemannseie, vi kjører de bilene som passer. Vi har fire helt forskjellige biler, så da blir det helt naturlig. Når det gjelder å låne bort låner jeg ikke bort til andre enn nære kompiser som jeg vet jeg kan stole på. Om vinteren tør jeg ikke låne den bort. De færreste på min alder, rundt 20, kjører automat, og enda færre kjører bakhjulstrekk. Kombiner dette i en 25 år gammel Mercedes på 5 meter så ender de fleste opp feil vei.
Jeg vet at de fleste behandler bilen pent, men jeg liker likevel ikke å låne den bort til noen. Jeg vet aldri hva som skjer, da liker jeg bedre å heller kjøre de som trenger det...
Edit: Vi hadde en på russebilen en gang, og det var kanskje ham som gjorde at jeg ble skeptisk til å låne fra meg bilen. Russebilen var en -87 Dodge Van med 5,2 V8 bensin og automat. Bilen var tipp topp da vi kjøpte den. Jeg var blandt de første som kjørte den etter kjøpet, og bilen var som en drøm. Ikke en ulyd fra verken motor eller gir. Vedkommende jeg snakket om i starten var han som jobbet mest på bilen, og derfor kjørte den mest. Etter hvert så kommer beskjeden om at girkassen er gåen. Merkelig, tenkte vi andre. Et par uker senere skulle vi ut og kjøre med bilen, og det var han som kjørte. Jeg setter meg inn i bilen, og han skal til å kjøre. Vi står i en bratt bakke, men det er ikke snakk om å akselerere pent. Det er full gass, og i det hele tatt "mishandling" av både motor og gear. Jeg er ikke overrasket over at girkassen røk i ettertid, og jeg kommer iallefall aldri til å låne bort bilen til ham senere.
Dette innlegget har blitt redigert av aluminium: 29 november 2009 - 18:24