Gå til innhold

Hjelp til artikkel!


May Brit

Anbefalte innlegg

De fleste finner ett eller annet de ikke er fornøyd med på seg selv. For noen påvirker kompleksene både livskvalitet og selvbildet i svært stor grad.

Vi i redaksjonen planlegger en artikkel om nettopp dette, og trenger hjelp fra dere forumbrukere!

Har du/har du hatt komplekser for noe, og i såfall hva? Påvirker/påvirket dette livet ditt i større eller mindre grad? Har du funnet en måte å takle kompleksene på, og i såfall hvordan? Påvirker dette din sosiale omgang på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_jente_*

Sliter med cellulitter eller såkaldt appelsinhud. Jeg er ganske tynn så er litt sjokkert at jeg har fått det. Synd at det er så vanskelig å få bort, i alle fall når sommeren er rundt hjørnet!

Ellers har jeg nokså gule tenner, som jeg ikke er spesielt kry over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dora Flanica

Har diabetes og bruker insulinpumpe, så magen er full av innstikksår, og når jeg soler meg så ser man kanylen og slangen. Ikke pent, før kvidde jeg meg for å gå med bikini på stranda. Men nå har jeg bestemt meg for å bare drite i det. Av og til føles det ubehagelig, men har fått bare positive tilbakemeldinger. Folk spør, og jeg får mulighet til å informere om sykdommen. Jeg tenker som så at det er mange ulike folk og ulike kropper og min har ikke fått noen til å løpe skrikende av gårde, og er det noen som syns det er ekkelt, så er det deres problem. Jeg tror komplekser føles verre når man har en dårlig dag, men andre dager er det ikke noe stort problem. Før var det mye verre, men nå går det bedre for hver gang jeg tvinger meg til å gå i bikini.

Ellers har jeg komplekser for armene mine, de er så kraftige. Mye er jo muskler, men er også en del grevinneheng. Det føles faktisk verre med de armene enn med arrene på magen. (merkelig nok) Er vanskelig å finne fine klær, for de sitter så stramt over armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MåneSkygge

Jeg har strekkmerker på innside av lår og legger som jeg fikk i tenårene. Det gjør at jeg ikke vil gå i korte shorts, skjørt og bikini. Har også komplekser for pupper og mage etter fødselen. Puppene er mye slappere men har tenkt og operere om noen år. Magen går liksom ikke bort uansett hvor mye jeg trener. Er liksom en ring rundt midjen som jeg aldri hadde før, denne plager meg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har store komplekser for tennene mine.

Hadde ikke streng som tenåring, så de er ganske skjeive. Og i tillegg gule.

Jeg smiler aldri på bilder, og er generelt ganske bevisst på det i hverdagen. Merker jeg holder hånda foran munnen ofte når jeg ler, og jeg er blitt mesteren av å smile med munnen lukket. Når jeg prater med folk føler jeg de stirrer på tennene mine. Jeg stirrer alltid på andres og sammenligner mine med dem, eller med alle de hvite rette tennene i blader. Det er få som har stygge tenner her i Norge, og enda færre som har det i media.

Jeg har også hatt store komplekser for huden min, den var veldig ille i en periode. Den var helt humpete av cyster og kviser, så det var vanskelig å dekke med dekkstift og foundation. Sommeren var verst, alt så så ille ut i sommersola og man kan jo ikke bruke like tykt lag med foundation. Bade og slikt gjorde jeg aldri. Og jeg fikk frysninger når kjærester strøk meg over ansiktet.

Nå er den forbedret, men har fremdeles arr og store porer og går aldri en dag uten mineralpudder eller en lett foundation.

Litt ekstra vekt, cellulitter og hengpupper minsker i forhold til disse kompleksene, det er liksom midt i ansiktet og spesielt tennene er vanskelig å gjøre noe med. Jeg er for usikker til å begynne med streng som 30åring. Har forsøkt å bleke dem, men effekten går veldig fort vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farge

Magen er definitivt det jeg misliker mest med meg selv. Magen og hoftene. Jeg synes at hoftene er altfor brede, og føler ikke at de passer sammen med resten av kroppen. Jeg er slank på resten av kroppen, men skikkelig bred over magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_pernille_*

Jeg har hatt en bukplastikk med fettsuging for 1 år siden. Jeg er ikke fornøyd med resultatet. Det er fettsugd for mye på sidene, så jeg får megastore håndtak, nesten innhul over. Arret er stygt og skurret. Navlen min er trill rundt, og med et ganske synlig arr. Vurderer å klage på dette nå. De sa det tok 1 år før man fikk se det endelige resultatet.

Jeg har også operert foten pga stort hallux valgus, og skal ta den andre neste år. Ikke nok med det, jeg har hengepupper de lux etter å ha ammet 2 barn, så det blir det gjort noe med.

Som søsteren min sier, plastic fantastic. Men jeg føler jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sterke komplekser for så å si hele kroppen min. mage, lår, rumpe, til tider ansiktet osv. Dette gjør at jeg får veldig dårlig selvfølelse, spesiet når jeg er sammen med andre.

Det kan skje at jeg er hjemme alene en dag, går å ser meg i speilet å synes jeg ser ok ut. Men når jeg kommer blandt folk endres dette med en gang! Jeg sammenligner meg med alle, og kommer alltid frem til at jeg er utrolig stygg, tykk osv. Derfor påvirker dette meg veldig masse, siden jeg alltid tenker på hva andre synes om meg.

Jeg var faktisk i dag til min første psykolog time, men grunnen til at jeg skal begynne å gå til psykolog er ikke pga disse kompleksene (for det synes jeg er for flaut å snakke om), men pga at jeg sliter med stamming osv.

Men egentlig har jeg så utrolig lyst til å fortelle psykologen hvordan jeg føler meg, det er bare det at jeg ikke tør. jeg er redd for hva hun skal synes om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bettina_*

Jeg har store komplekser for huden min. Har hatt store kviser og arr i ansiktet, og på bryst og rygg, så lenge jeg kan huske, noe som har gått drastisk utover selvtillitten min. Har store arr og røde områder i ansiktet, noe som jo også er veldig synlig for folk flest. Vanskelig å skjule ansiktet slik en kan skjule lår og mage. Jeg går aldri i singlet om sommeren på grunn av store kviser på bryst og rygg, noe som kan bli varmt i perioder. Misunner så utrolig de som ble født med porselenshud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og veldig komplekser for den ene armen min, dette er pga at jeg har et stort brannsår over ca halve armen.

jeg kan ikke huske sist jeg gikk i singlett eller t skjorter, må alltid ha gensre med armer som går litt lengre ned enn til albuene.. Det er utolig slitsomt og finne klær som er så lange, spesielt finklær til fest.

det er et utrolig tygt arr, og jeg VET at alle legger merke til det. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_LilleBlomst_*

Jeg har komplekser for mine "inverted nippels" og store indre kjønnslepper. Altså naken-ting. Har også komplekser for huden i ansiktet, og ansiktsformen min, syntes den er så mandig (rett nese, stor kjeve kombinert med små øyer og munn).

Ingen av disse tingene påvirker meg på andre måter enn at jeg syntes det er litt flaut og viser meg derfor ikke fram til "hvemsomhelst". Syntes det er skikkelig surt at det er noe i veien med både pupper og underliv, hadde det vært en av tingene hadde det vært greit nok, men kjipt at begge er unormale...

Det at jeg ikke syntes jeg har noe fint ansikt gjør at jeg aldri vil føle meg vakker. Vet ca ikke om noen jeg syntes er "styggere" enn meg. Men det plager meg ikke, jeg har helt slått meg til ro med at jeg ikke er noen drømmejente :) Har fin kropp ellers, ingen problemer med vekt eller sykdom, så sånn sett er jeg veldig,veldig fornøyd. he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Jeg har veldig mye hårvekst på kroppen og tør aldri gå med singlet eller noe med åpen rygg, med mindre jeg nettopp har voksa eller epilert ryggen.

En annen ting jeg sliter med er svetteringer under arma, tør aldri å gå i t skjorte eller andre klær som det kan synes på.veldig kjedelig når det er varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_FIA_*

Jeg har små pupper, og det plager meg når jeg feks har fått ny kjæreste og han skal se meg naken for første gang og på stranda i bikini.

Noen bikinimodeller sitter bra og dytter frem og fyller opp så det ser ok ut.

Men dette plager meg altså kun når jeg er mer eller mindre naken, så det er vel i grunnen ikke noe stort problem, og jeg er ellers veldig fornøyd med kroppen min.

Har litt problemer med kviser, men dersom jeg unngår chips, sukker og sterke oster holder de seg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest mann%
De fleste finner ett eller annet de ikke er fornøyd med på seg selv. For noen påvirker kompleksene både livskvalitet og selvbildet i svært stor grad.

Vi i redaksjonen planlegger en artikkel om nettopp dette, og trenger hjelp fra dere forumbrukere!

Har du/har du hatt komplekser for noe, og i såfall hva? Påvirker/påvirket dette livet ditt i større eller mindre grad? Har du funnet en måte å takle kompleksene på, og i såfall hvordan? Påvirker dette din sosiale omgang på noen måte?

Jeg er født med leppespalte(eller hareskår som noen sier).

Det var ikke bare hyggelig å vokse opp med det, spesielt ikke i tenårene når man oppdager jenter og finner ut att det er kun utseendet som gjelder.

Her er noen tanker jeg satte på papiret for noen år siden:

""""Mitt liv med spalte.

Barne og ungdomstida var jeg som unger flest, med på det som foregikk inntil en dag

det gikk opp for meg att jeg ikke var som de andre. Husker jeg var med 2 år på danseskole,

det var morsomt så lenge vi gutta fikk by opp(jentene fikk ikke lov å si nei takk), når det var jentene som skulle by opp ble jeg stående igjen tilslutt. Var jeg heldig måtte siste jenta danse med meg, hvis ikke antallet gikk opp ble det ikke dans på meg ved den runden. Skjønte jo til slutt hvorfor jentene ikke ville danse med meg. Har aldri danset etter det.

Jeg brevvekslet med en jente også på den tida. Vi fikk god kontakt gjennom brevene gjennom ett års brevveksling. Hun kjente meg kun gjennom brev , helt til hun sendte bilde og ba om ett i retur. Plukket ut det fineste jeg hadde av meg selv og sendte i vei. Hørte aldri noe mer fra den kanten. Man kan jo bare tenke seg hva dette gjorde med en gutt som nettopp begynte med tenårene.(Det svir fortsatt når jeg tenker på dette) DA gikk det opp for meg hvorfor jentene aldri var interressert. Resultatet ble att når kameratene mine ble bedt på fest og gikk dit, så gikk jeg hjem.

Håpet jo att jentene/kvinnene kunne bli mer interresert

når jeg ble litt eldre og anla bart som skjulte arret. Men nei det hjalp ikke, mitt forhold til

kvinner var og har vært anstrengt siden. Jeg fikk aldri hjelp av logoped, de fleste av oss

trenger taletrening fordi vi har problemer med korrekt uttale av en del ord og uttrykk.

Når en ukjent kvinne prater til meg nå, er min første tanke å snu meg å se hvem hun prater til.

Når jeg skjønner hun prater til meg svarer jeg kun med enstavelsesord fordi jeg vet att jeg kan prate litt utydelig. Hvem gidder å prate med en slik en særlig lenge? Når en av hunkjønnet smiler TIL meg tror jeg selvsagt att hun smiler AV meg.

Dette gjelder både unge og eldre jenter/kvinner uansett hvilken måte jeg møter de på, til og med arbeidskollegaer som jeg har jobbet sammen med i flere år. Har vel bare møtt en som har ”gjennomskuet” meg og skjønt att det var noe som plaget meg. Det ble aldri noe mer av det heller. Da jeg fortalte att jeg var interresert i henne var det takk og farvel.

Alt dette har gjort meg til en veldig stille og sky person som det er veldig vanskelig å komme innpå. Virker nok som en sint og morsk mann selv om jeg aldri hever stemmen. Smiler veldig sjelden. Har aldri hatt noe særlig å glede meg over hittil i livet i forhold til andre mennesker.

Er også fysisk frisk på alle andre måter heldigvis.

Man tenker jo selvsagt på hvordan livet kunne vært uten spalte. Har forbannet den dritten opp og ned gjennom årene. Hvorfor meg? Hvorfor skal jeg straffes med dette? Hva galt har jeg gjort? Har hatt mange tunge kvelder med disse tankene opp gjennom årene. Etter å ha passert 30 år uten noen gang å ha noen å dele gleder og sorger med, har jeg innsett att slik skal livet mitt være. """"

Så i dag mange år etter er dagene mine slik:

Går på jobb.

Etter jobb, rett på treningssenteret, kun trening, prater ikke til noen.

Etter treng rett hjem, resten av kvelden tilbringes alene.

Så sånn er jeg blitt: Ensom, sky, venneløs kanskje litt bitter også,

spesielt mot kvinner.

t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har komplekser for nesten alt. Det som plager meg mest er huden i ansiktet. Har vært gjennom 8 år med kvisehelvete før jeg fant ut at p-piller hjalp.. Nå har jeg selvsagt en god del arr, og generelt stygg og slapp hud i ansiktet (er bare 22 år).

Når jeg skal vise meg naken/i bikini er det huden rundt navlen som plager meg. Den er rynkete etter en fødsel. Har ingen valker eller sånn, så ser veldig rart ut i forhold til resten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Hei!

Jeg får veldig lett svetteringer under armene :-(

Dette er selv om jeg er kald i resten av kroppen. Har prøvd ulike midler, men ingenting hjelper. Jeg tør aldri gå i jente t-skjorter eller tynne jentegensre, for da får jeg svettering med en gang.

Går derfor alltid i singlet, siden jeg da kan gå på toalettet og tørke meg med litt papir om jeg blir svett. Så vises det værtfall ikke. Eller jeg går med store hettegensre, slik at det ikke vises der heller.

Jeg blir svett under armene bare av å sitte på skolen en time. Er ikke plaget hjemme, så tror kanskje det kommer av at jeg er nervøs, men har aldri tatt dette opp med legen, og tør ikke heller. Er et så flaut problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjæreste med en som har arr
Jeg er født med leppespalte(eller hareskår som noen sier).

Så sånn er jeg blitt: Ensom, sky, venneløs kanskje litt bitter også,

spesielt mot kvinner.

Kjære deg.. Jeg måtte svare her.. Dine komplekser er resultat av dine egne tanker, og din egen biltterhet!! Shape up!!!

Jeg har en kjæreste med arr etter leppespalte (og jeg er en jente som kan "velge og vrake"). Han hadde selvsagt vært "enda mere perfekt" dersom han ikke hadde hatt det, og det tok litt tid å bli vandt til det helt i starten. MEN.. gutten hadde ikke komplekser for dette selv, og når han var så konfortabel med det, var det heller ikke noe stress for meg!! Skjegg skjuler arret noe, men han har også dager der han er glattbarbert, og jeg liker at han ikke skjuler det.. Han ER fantastisk, og det er det som betyr noe for meg!!!

Ta deg sammen og bli en attraktiv mann som har en personlighet som overvinner arret!! Du kan ikke leve slik resten av livet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste fått en del kviser i kinnene, noe som plager meg en del for tiden.. men skal til hudlege neste uke da :) også har jeg stygg hud på skuldrene og i nakken, er plaget med litt uren hud der. Ellers er jeg ganske fornøyd med utseendet mitt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Kvinne_*

Jeg har komplekser for magen min etter fettsuging jeg gjorde for 2 år siden. Jeg veide bare 53 kg da inngrepet ble foretatt, og skulle ALDRI ha gjort det. Magen har blitt bulkete og fæl.

Jeg sliter også med cellulitter. Har vært hysterisk vedr dette siden jeg var 19. Det er nå 16 år siden, og jeg blir ikke akkurat bedre. Har prøvd utallige metoder, fra dyre massasjemetoder i salong (i 10-tusen kroners klassen), kremer, anti-cellulitt strømpebukser, trening, spise sunt etc etc. Ingenting hjelper.

Har cellulitt på overarmene også. Veier fremdeles bare 53 kg, men appelsinhuden dukker opp overalt. Leser det er genetisk, men verken mor eller søster har et snev av faenskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...