Gå til innhold

Peace, Propaganda and the Promised land


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Peace, Propaganda & the Promised Land provides a striking comparison of U.S. and international media coverage of the crisis in the Middle East, zeroing in on how structural distortions in U.S. coverage have reinforced false perceptions of the Israeli-Palestinian conflict. This pivotal documentary exposes how the foreign policy interests of American political elites--oil, and a need to have a secure military base in the region, among others--work in combination with Israeli public relations strategies to exercise a powerful influence over how news from the region is reported
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som lurer på hvordan norske medier ser ut på dette temaet?

1. Vise fram 'konflikten i Gaza' tilsynelatende fra palestinernes synsvinkel, men bevisst underslå bilder av barn og uskyldige, og fokusere på Hamas - menn, våpen, masker, vold

2. Støtte Israel-vennenes demo, ut fra paradigmet: Vi er balanserte i vår rapportering i denne konflikten og derfor må alle parter fremheves

3. Når en reaksjon kommer via en demo i Norge, uansett hvem som står bak denne, fremheve volden, vise de samme ansiktene som vi har kunnet se under punkt 1: menn, våpen, masker, vold

Dette har vært gjort i mange land, mange ganger. Ved å oppmuntre lokale grupper til å lage bråk skapes en effekt som er til fordel for kuppmakeren, i dette tilfelle den som vil kuppe folkemeningen.

Les hvordan CIA og MI6 brukte 'demonstrasjoner' for å styrte den lovlig valgte Mossadeq i 1953:

http://www.nytimes.com/library/world/midea...-cia-intro.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Gilbert har fått masse taletid først for deretter å bli fratatt all kredibilitet, for å realiteten være en pundit med en egen (rød) agenda. At han har operert massevis av ofre for konflikten og er first hand witness spiller ikke lenger noen rolle, for alt han sier blir sett gjennom de brillene. Det er direkte ufyselig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Gilbert har fått masse taletid først for deretter å bli fratatt all kredibilitet, for å realiteten være en pundit med en egen (rød) agenda. At han har operert massevis av ofre for konflikten og er first hand witness spiller ikke lenger noen rolle, for alt han sier blir sett gjennom de brillene. Det er direkte ufyselig å se.

Hadde ikke israel på rettsstridig og antidemokratisk vis (mange reportere verden over begynner nå å omtale Israel som et "militærdiktatur") nektet journalister og mediefolk adgang inn i Gaza, ville vi ikke befunnet oss i en situasjon der den eneste informasjonen vi har om krigen kommer fra noen få tapre utenlandske leger og hjelpearbeidere.

VG: Israel nekter pressen adgang til Gaza

Journalist Robert Fisk i The Independent: "Hva er Israel redd for?"

Aftenposten: "Vellykket mediestrategi"

Haaretz: "Disinformasjon og løgner"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen er laget av amerikanske jøder og israelske refuseniks. Verdt å se, ca. 1:19 lang.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6604775898578139565

Den viser hvordan språket media bruker rengjøres og er et godt tillegg når man skal studere norske mediers rapportering fra konflikten.

En meget god dokumentar, takk for linken. Noe av det mest karakteristiske ved de som forsvarer israels okkupasjon, krigsforbrytelser og generelt ekstrembrutale adferd mot det palestinske folket, er alle de usubstansierte og kontekstløse påstandene de ustanselig repeterer. Det hele koker ned til rene slogans om at "Israel har rett til å forsvare seg" (mot palestinerne som de okkuperer, skyter på og sulter ut) og at "Hamas er terrorister" (slåss mot okkupasjonsmakten med de midlene de har). Så lenge ikke folk konfronteres med faktainformasjon, som utvetydig viser hva en militær okkupasjon innebærer, og de ytterliggående midlene israels myndigheter benytter for å opprettholde den, vil ingenting bli forandres.

I denne sammenhengen er det jo trist å konstatere er at de trådene her på forumet som faktisk inneholder pålitelig informasjon om konflikten, nærmest ignoreres, mens andre tråder der debattantene slenger ut den ene usubstansierte påstanden etter den andre, helt til diskusjonen ikke er annet enn et stort sammensurium av kontradiksjoner, er de mest populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksempel fra forsiden på vg, fra vgd:

- Har vi en hyklerisk venstreside?

vgd.no: - Retter sjelden pekefinger mot Hamas som vil rense midtøsten

Mediene velger å gjøre det som beskrives i filmen; ta bort all historikk og fremme dette som en krig mellom to likeverdige parter, moralsk sett. Det er ikke snakk om Israels 62-årige okkupasjon av de palestinske landområdene, ei heller den assymetriske krigføringen gjennom samme periode, der det alltid er palestinsk sivilbefolkning som betaler den høyeste prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2009/01/10/nyheter...i_gaza/4324905/

Hørte jeg Mossad? ;)

Hvordan få oppmerksomheten rettet bort fra Israelske mål?

Fy faen, hva sier det om evnen til å tenke kritisk når man ut fra en SMS ramponerer 5 mcdonnalds restauranger i Oslo. UT FRA EN SMS.

Skal jeg være like kritisk, så får jeg drepe naboen fordi jeg fikk en sms hvor det stod at han hadde seg med kona mi.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Min kollega fikk jernstang i munnen

Politimannen Erik stod i første linje da Oslo ble en slagmark. Han forteller om frykten, gateslaget og garderobepraten i etterkant.

http://www.dagbladet.no/2009/01/10/nyheter...estina/4314607/

Forskjellen fra 80-tallet: Da tok mediene parti med demonstrantene, som jo er den svake part i et slikt oppgjør, uansett om man støtter 'saken' eller ei. I dag er det politiet som får taletid i mediene - i typisk Murdoch-stil, med sports-lingo som utgangspunkt - mens demonstrantene holdes utenfor. Det passer nemlig mediene fint at deres side ikke fremstilles for da kan man oppdage hvite mennesker innimellom de av 'utenlandsk opprinnelse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, hva sier det om evnen til å tenke kritisk når man ut fra en SMS ramponerer 5 mcdonnalds restauranger i Oslo. UT FRA EN SMS.

Skal jeg være like kritisk, så får jeg drepe naboen fordi jeg fikk en sms hvor det stod at han hadde seg med kona mi.

...

Følg sporene og finn bakmennene, som leder ungdom ut i opprør. Der finner du svaret. At ungdom gjør opprør er sunt og riktig, jeg støtter det. At det voldelige element blir så fremtredende kommer an på hvem som leder an ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2009/01/10/nyheter...estina/4314607/

Forskjellen fra 80-tallet: Da tok mediene parti med demonstrantene, som jo er den svake part i et slikt oppgjør, uansett om man støtter 'saken' eller ei. I dag er det politiet som får taletid i mediene - i typisk Murdoch-stil, med sports-lingo som utgangspunkt - mens demonstrantene holdes utenfor. Det passer nemlig mediene fint at deres side ikke fremstilles for da kan man oppdage hvite mennesker innimellom de av 'utenlandsk opprinnelse'.

Det passer mediene fint? Å synse om at mediene er rasistiske fordi dem ikke tar demonstrantenes side kan du ta med deg en annen plass.

Men hva mener du egentlig? Skal man altså heller ha sympati for demonstrantene når oslo blir ramponert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen er laget av amerikanske jøder og israelske refuseniks. Verdt å se, ca. 1:19 lang.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6604775898578139565

Den viser hvordan språket media bruker rengjøres og er et godt tillegg når man skal studere norske mediers rapportering fra konflikten.

DETTE VAR FORFERDELIG, og faktisk enda værre enn jeg trodde.

Å se militære nekte folk med gyldige papirer å komme på sykehus og å missahandle dem så blodet renner, slå hode inn i jerndører, tvinge dem ned på bakken og sparke dem i hodet, osv, osv.

Må også advare mot video fra massakeren i Sabra og Shatila hvor Israelske soldater holdt vakt utenfor leirene mens disse flyktningene ble masakrert. Her vises det bilder som er helt forferdelig.

Hvordan Israel faktisk styrer det aller meste av hva som kommer frem i amerikansk presse var også skremmende, og forklarer faktisk en god del mht hvorfor alerikanerene tror at det er Palestinerene som er angriperene og hvordan de beskriver drapene konsekvent beskrives som "forsvar".

Filmen viser også hvilken type ordbruk Israel aksepterer at journalister benytter i beskrivelsen av konflikten.

FILMEN ER EN SKREMMENDE DOKUMENTASJON PÅ ISRAELSKE OVERGREP MOT PALESTINEREN.

Takk til gjest for denne linken.

Jeg synes faktisk at NRK bør sende denne filmen som en serie på f.eks. 3-4 episoder. Israel kan gjerne får komme med sin egen versjon samtidig slik at de ikke føler at pressen tar parti. Begge parter bør få gi sin versjon.

Endret av Far til 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det passer mediene fint? Å synse om at mediene er rasistiske fordi dem ikke tar demonstrantenes side kan du ta med deg en annen plass.

Men hva mener du egentlig? Skal man altså heller ha sympati for demonstrantene når oslo blir ramponert?

Det er vel et tegn på at samfunnet ikke er så bra, da vettu ;)

Munker demonstrerer i Burma, i Norge demonstrerer andre grupper. Har du en fasit på hvem som har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk for de som er tilhengere av Israels drap på sivile i Gaza at de forsøker å få bort fokuset på det trådstarter har fokusert på.

Fint om debatter om demonstarsjonene kan holdes til de aktuelle trådene, mens denne tråden henviser til hvilken informasjon Amerika blir tildelt og hvorfor.

Jeg forsøker derfor å få tråden tilbake til den den omhandler og ber de som ønsker en avsporing holde seg til sine egne tråder.

Denne filmen er laget av amerikanske jøder og israelske refuseniks. Verdt å se, ca. 1:19 lang.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6604775898578139565

Den viser hvordan språket media bruker rengjøres og er et godt tillegg når man skal studere norske mediers rapportering fra konflikten.

DETTE VAR FORFERDELIG, og faktisk enda værre enn jeg trodde.

Å se militære nekte folk med gyldige papirer å komme på sykehus og å missahandle dem så blodet renner, slå hode inn i jerndører, tvinge dem ned på bakken og sparke dem i hodet, osv, osv.

Må også advare mot video fra massakeren i Sabra og Shatila hvor Israelske soldater holdt vakt utenfor leirene mens disse flyktningene ble masakrert. Her vises det bilder som er helt forferdelig.

Hvordan Israel faktisk styrer det aller meste av hva som kommer frem i amerikansk presse var også skremmende, og forklarer faktisk en god del mht hvorfor alerikanerene tror at det er Palestinerene som er angriperene og hvordan de beskriver drapene konsekvent beskrives som "forsvar".

Filmen viser også hvilken type ordbruk Israel aksepterer at journalister benytter i beskrivelsen av konflikten.

FILMEN ER EN SKREMMENDE DOKUMENTASJON PÅ ISRAELSKE OVERGREP MOT PALESTINEREN.

Takk til gjest for denne linken.

Jeg synes faktisk at NRK bør sende denne filmen som en serie på f.eks. 3-4 episoder. Israel kan gjerne får komme med sin egen versjon samtidig slik at de ikke føler at pressen tar parti. Begge parter bør få gi sin versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et tegn på at samfunnet ikke er så bra, da vettu ;)

Munker demonstrerer i Burma, i Norge demonstrerer andre grupper. Har du en fasit på hvem som har rett?

Joda, sant det du sier. Har ikke fasitsvar på hvem som har rett men noe må bli gjort når dem drar inn vandalismen til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joda, sant det du sier. Har ikke fasitsvar på hvem som har rett men noe må bli gjort når dem drar inn vandalismen til Norge.

Vandalismen har alltid vært i Norge. Jeg har selv vandalisert i Norge, og jeg har bodd her lenge. Å tro at ungdom ikke skulle vandalisere er å tro at ungdom ikke eksisterer. Eller at ungdom ikke tenker fritt men er uniformert. Sint ungdom er et tegn på sunnhet, og at de gjør opprør mot det Norge vi ser i dag er ikke rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandalismen har alltid vært i Norge. Jeg har selv vandalisert i Norge, og jeg har bodd her lenge. Å tro at ungdom ikke skulle vandalisere er å tro at ungdom ikke eksisterer. Eller at ungdom ikke tenker fritt men er uniformert. Sint ungdom er et tegn på sunnhet, og at de gjør opprør mot det Norge vi ser i dag er ikke rart.

Vandalisme har aldri forekommet i så stor skala som nå, og her snakker vi om ikke norsk ungdom heller.

Sint ungdom er et tegn på sunnhet? Fornuftig ungdom er tegn på sunnhet, vil jeg påstå, mens sint ungdom er teng på noen forstyrrende mentale opplevelser, dette er ikke noe sunn ungdom som løper rundt i Oslos gater og roper "Allah akbar" mens de kaster steiner på alt og alle.

Synd at du har selv vandalisert i Norge. Men kudos for ærligheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandalisme har aldri forekommet i så stor skala som nå, og her snakker vi om ikke norsk ungdom heller.

Sint ungdom er et tegn på sunnhet? Fornuftig ungdom er tegn på sunnhet, vil jeg påstå, mens sint ungdom er teng på noen forstyrrende mentale opplevelser, dette er ikke noe sunn ungdom som løper rundt i Oslos gater og roper "Allah akbar" mens de kaster steiner på alt og alle.

Synd at du har selv vandalisert i Norge. Men kudos for ærligheten din.

Har du en link til den påstanden om vandalismens utbredelse, eller ble den til idét du skrev den? ;)

Du må kaste av deg dette kristen-retro synet på hvordan et samfunn skal være. Et demokrati er å gi og ta. Om det blir uoverenstemmelse mellom de to er det riktig å bli sint. Om man hadde hørt på slike som deg hadde det ikke eksistert rock, kunst og andre uttrykk som skiller seg fra _ditt_ syn, som, selvfølgelig, egentlig gjelder alle i Norge :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link til den påstanden om vandalismens utbredelse, eller ble den til idét du skrev den? ;)

Du må kaste av deg dette kristen-retro synet på hvordan et samfunn skal være. Et demokrati er å gi og ta. Om det blir uoverenstemmelse mellom de to er det riktig å bli sint. Om man hadde hørt på slike som deg hadde det ikke eksistert rock, kunst og andre uttrykk som skiller seg fra _ditt_ syn, som, selvfølgelig, egentlig gjelder alle i Norge :ironi:

Jeg er ateist og spiller bass. Har en edge 4 bass med pickuper fra nordstrand hvis du lurer. Flatwoonds og greier.

Ikke helt sikker på om jeg skjønnte innlegget ditt når du ironiserer på slutten. Jeg er åpen for all kultur og meninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...