Gå til innhold

Hvor mye kan jeg tjene på hobbyen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg driver å lager en del ting på hobbybasis.

Noen av tingene er blitt veldig etterspurt og jeg vurderer å selge noe av det.

Men hvor mye kan jeg tjene på hobbyen min før jeg må oppgi dette og skatte for det?

Hva gjør jeg når jeg skal registrere meg og oppgi dette, hvor ol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strengt tatt skal alt oppgis, fra første krone. Jeg snakket med likningskontoret om dette da jeg selv tenkte i disse baner. Ring dem og hør hva reglene er. Kan jo hende de er endret siden jeg snakket med dem.

Husk å ta vare på alle kvitteringer for utstyr til hobbyen. Dette kan du trekke av når du eventuelt skal begynne å betale skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hva du lager og hva du kan få for det..

Hva mener du? Er det en grense pr. år for hva man kan tjene på hobbyen sin uten å skatte eller oppgi det?

Det er jo litt forskjellige ting, alt fra 75 kr. til 495 kr. Så kommer det jo an på hvor mange bestillinger jeg får da:-)

Noen som har erfaring med dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager kaker på bestilling, og betaler ikke skatt for dette. Hadde jeg måtte det tror jeg ikke at jeg hadde giddet. Jeg deltar også på julemesser. Selger ikke så mye, så jeg ser ikke vitsen.

Jeg ble fortalt at hvis man skal tilby en vare, slipper man å betale skatt hvis varen kommer på under 1500kr. Kan hende dette ikke stemmer altså, men det er det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om virksomheten er "egnet til å gi overskudd" over tid. Her er det som du skjønner skjønn ute og går.

Mange snakker om 50000, men det er grensen for når man er momspliktig, og har strengt tatt ikke noe med skatteplikt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på om virksomheten er "egnet til å gi overskudd" over tid. Her er det som du skjønner skjønn ute og går.

Mange snakker om 50000, men det er grensen for når man er momspliktig, og har strengt tatt ikke noe med skatteplikt å gjøre.

Men la oss si at jeg får bestilling på 50 stk. av en vare jeg har laget som jeg selger for 500 kr. Kjøper setter penger direkte inn på min konto og jeg sender varen i posten. Da har jeg fått 25000 på konto, jeg oppgir ingenting... har jeg gjort noe ulovig?

Synest dette er vanskelig, jeg vil ikke gjøre noe galt.

Er det noen flere som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si at jeg får bestilling på 50 stk. av en vare jeg har laget som jeg selger for 500 kr. Kjøper setter penger direkte inn på min konto og jeg sender varen i posten. Da har jeg fått 25000 på konto, jeg oppgir ingenting... har jeg gjort noe ulovig?

Synest dette er vanskelig, jeg vil ikke gjøre noe galt.

Er det noen flere som vet noe om dette?

Ja, da har du gjort noe ulovlig. Det scenarioet der er likestilt med et fabrikkutsalg, og du selger ikke 50 stk i et jafs som en "hobby".

Med det sagt, så vil jeg si at jeg synes måten myndighetene behandler gründere på er forkastelig. De forventer skatt fra første krone, dersom profitt er målet, og i tillegg kommer mva inn på den første fakturaen som overskrider en omsetning på 50 000 kr i en 12-mnds periode.

Videre får du masse dokumenter og frister du må holde, da trenger du høyst sannsynlig en regnskapsfører, og det eter igjen av profitten din... Slik fortsetter den jævla rulla, og kun de store bedriftene har økonomien og kunnskapen til å overleve byråkratiet.

Gjør det svart, blir du tatt sier du det jeg sa ovenfor i retten, så sitter du 1 mnd for det de kaller økonomisk utroskap mens du tenker på hvordan de ikke tillater deg å bestemme over ditt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg husker jeg drev å importerte klær på bestilling fra kunder- før jeg registrerte meg som bedrift. hadde planer om dette, men jeg så hvor mye utgifter og lite profitt det ble til overs da, at jeg droppet det.

husker jeg fikk beskjed på min nettbank (i innboksen der) at beløp over 10.000 kr ble henvist til skattemyndighetene. altså at de ikke burde være fra samme person, men slik jeg husker det så var det at penger (uannsett hvor mange som satt inn) ville bli rapport dersom det oversteg ti lapper. mins jeg prøvde å holde meg på 9000 kr på månedsbasis.. men følte allikevel at jeg overvåka.. siden alt blir bokført, og misstenker banken at du driver med salg så er de pliktet til å melde i fra.

husker ikke helt hva det stod i dette brevet, er som sagt mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleide å være en grense på 5 eller 10.000 i året som du kunne tjene uten å måtte innberette det (si ifra til skatteetaten). Det for at man skal kunne sitte barnevakt, selge kaker på julemarkedet osv uten å styre for mye. Men jeg finner som sagt ikke noe om dette, så det er mulig den regelen er fjernet.

Dersom dette er noe du har planer om å drive med over tid (ikke nødvendigvis i stor skale), så skal du opprette et firma rundt det. Dersom du selger for over 50.000 iløpet av 12 måneder så må du også ta moms på det du gjør. Hvis du holder deg under 50.000 så er papirarbeidet mye lettere.

Prisen på varen har ikke noe å si for når du skal betale skatt. Dersom det er et firma skal du inberette alle beløp. Hvis du skal selge til et firma, f.eks en butikk, er det også mest ryddig om du registrerer deg. De fleste firmaer vil kreve at du er registrert.

Dersom du er et enkeltmannsforetak og ikke er registrert for mva, er det godt mulig du klarer deg uten en regnskapsfører. Og selv om du trenger hjelp er det mye du kan gjøre selv. Jo ryddigere du har regnskapet ditt, jo lettere blir jobben for regnskapsfører, og jo billigere for deg. Jeg hører stadig om dette papirhelvetet som små firmaer blir utsatt for, men som en av de aller minste merker jeg ikke noe til det. Det er særlig når du får ansatte at det blir mye jobb.

For å registrere et firma skal du sende et skjema til Brønnøysundregistrene. Hvis du kontakter dit lokale skattekontor kan de hjelpe deg med utfylling av skjema og hvilke andre krav du evt må oppfylle. Men spør dem gjerne om fri-beløpet fortsatt eksisterer, dersom du ikke tror du kommer til å få inn mer enn noen få tusenlapper i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...