Gå til innhold

Forsterker "antenne" til trådløs router ?


minienthe

Anbefalte innlegg

finnes det ?

har et prosjekt i huset her, får installert fiberkabel og da vil sentralen der bli hengende i gangen.

problemet er at jeg bruker trådløst nett på min maskin og maskinen vil etterhvert flytte ned i kjelleren når jeg er ferdig med oppussingen der. i kjellere er det stort sett bare armerte betongvegger så signalet sier stort sett bye bye når jeg går ned trappa.

funderte på å strekke en vanlig nettkabel fra routeren og ned i kjelleren men da mister jeg jo den trådløse delen og det vil jeg helst ikke.

så... forslag ? er det f.eks mulig å koble en ekstern antenne til routeren og plassere den eksterne antennen i kjelleren et sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

finnes det ?

har et prosjekt i huset her, får installert fiberkabel og da vil sentralen der bli hengende i gangen.

problemet er at jeg bruker trådløst nett på min maskin og maskinen vil etterhvert flytte ned i kjelleren når jeg er ferdig med oppussingen der. i kjellere er det stort sett bare armerte betongvegger så signalet sier stort sett bye bye når jeg går ned trappa.

funderte på å strekke en vanlig nettkabel fra routeren og ned i kjelleren men da mister jeg jo den trådløse delen og det vil jeg helst ikke.

så... forslag ? er det f.eks mulig å koble en ekstern antenne til routeren og plassere den eksterne antennen i kjelleren et sted ?

Hvis du bare skal bruke maskinen i kjelleren, kan du vel trekke en kabel ned dit og plassere routeren der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal bruke maskinen i kjelleren, kan du vel trekke en kabel ned dit og plassere routeren der?

glemte å skrive, det er en annen maskin oppe i hovedetasjen som er koblet til via kabel. jeg har også begrenset mulighet hvor jeg kan plassere utstyret i følge gutta som installerer dette.

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å skrive, det er en annen maskin oppe i hovedetasjen som er koblet til via kabel. jeg har også begrenset mulighet hvor jeg kan plassere utstyret i følge gutta som installerer dette.

??

Da kan du vel bare koble ruteren til den kabelen der?

Ellers har du jo sånne dingser, men jeg skjønner ikke helt opplegget ditt, forklar klarere ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Bor i en leilighet, og vi er flere leiligheter som deler router og abonnement. Routeren er et par etasjer over oss, og signalet er svakt inne hos meg, og nettet vil ikke fungere. Inne på kjøkkenet går det f.eks helt fint, men det er litt upraktisk... ;)

Hvilke løsninger finnes det? Jeg har ikke peiling på slikt, så derfor spør jeg...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Da kan du vel bare koble ruteren til den kabelen der?

Ellers har du jo sånne dingser, men jeg skjønner ikke helt opplegget ditt, forklar klarere ! :)

ok, skal prøve, jeg er litt håpløs på forklaringer :sjenert:

sentral/routerboks som vi får fra leverandør må henge i gangen i første etasje siden inntaket kommer der. snakket med gutta som legger opp og innstallerer systemet og de sier ihvertfall så. routerboksen sender trådløse signaler.

maskin 1 står i første etasje og skal kobles til med kabel.

maskin 2 skal brukes i kjelleren hvor vegger og tak for det meste består av armert betong som gir temmelig dårlige signaler, jeg er avhengig av å få tilgang til trådløst nett med maskinen, kablet internett er ingen løsning.

spørsmålet blir da, finnes det mulighet for å sette opp en slags forsterkerantenne for den trådløse tilgangen til internett og plassere forsterkerantennen i kjelleren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, ts, nå blir det klarere her. Men jeg har ett par spørsmål til.

1.Er det mulig å strekke en nettverkskabel fra 1etg ned til kjelleren, og koble på en evt ruter der?

2.Hvor mye "dekning" trenger du egentlig i denne kjelleren ? Er det nok å sette en ruter i stua hvis du oppholder deg mest der ? Du kan få endel signaler igjennom en betongvegg, to betongvegger blir litt verre. En god plassering av ruteren bør gi deg ok dekning, hvis den kjelleren ikke er veldig svær.

Hvis 1. ikke er mulig bør det gå an å benytte en slik løsning Fjøsnisse42 linker til, da bruker du disse boksene istedet for nettverkskabel frem til ruteren din.

En ok ruter du nok blir fornøyd med er denne. Ok, det er ett accesspunkt, ikke en ruter. Men det er allerede en ruter fra leverandøren i nettet ditt, du trenger ikke en til! (Det lager bare trøbbel for deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ts, nå blir det klarere her. Men jeg har ett par spørsmål til.

1.Er det mulig å strekke en nettverkskabel fra 1etg ned til kjelleren, og koble på en evt ruter der?

2.Hvor mye "dekning" trenger du egentlig i denne kjelleren ? Er det nok å sette en ruter i stua hvis du oppholder deg mest der ? Du kan få endel signaler igjennom en betongvegg, to betongvegger blir litt verre. En god plassering av ruteren bør gi deg ok dekning, hvis den kjelleren ikke er veldig svær.

Hvis 1. ikke er mulig bør det gå an å benytte en slik løsning Fjøsnisse42 linker til, da bruker du disse boksene istedet for nettverkskabel frem til ruteren din.

En ok ruter du nok blir fornøyd med er denne. Ok, det er ett accesspunkt, ikke en ruter. Men det er allerede en ruter fra leverandøren i nettet ditt, du trenger ikke en til! (Det lager bare trøbbel for deg)

1: det vil jeg tro er mulig ja men hvordan tenker du da, må jeg koble opp enda en router til den eksisterende som henger i gangen for å få de trådløse signalene frem ?

kjellerrommet er bare ett rom, jeg kan fint sette en forsterkerløsning etc i det rommet.

løsningen til fjøsnisse fungerer dessverre ikke, jeg må ha trådløst internett, kablet er ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: det vil jeg tro er mulig ja men hvordan tenker du da, må jeg koble opp enda en router til den eksisterende som henger i gangen for å få de trådløse signalene frem ?

Ja, men du trenger ikke en router, bare et aksesspunkt. Disse koster rundt 300 og er enkle å sette opp. Men det vil gi en mye mer stabil løsning enn en signalforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du trenger ikke en router, bare et aksesspunkt. Disse koster rundt 300 og er enkle å sette opp. Men det vil gi en mye mer stabil løsning enn en signalforsterker.

Dette er den riktige løsningen. Eventuelt kan du sette opp gamle rutere som aksesspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du trenger ikke en router, bare et aksesspunkt. Disse koster rundt 300 og er enkle å sette opp. Men det vil gi en mye mer stabil løsning enn en signalforsterker.

og et aksesspunkt vil gi meg trådløst nett ?

(trenger t-skje, har ikke hørt om dette før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo prøve reodor felgen utgaven og feste en pringels boks til antennen på routeren. Skal virke som signalforsterker til antennen... Har ikke prøvd selv men har hørt andre som har gjort med suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve reodor felgen utgaven og feste en pringels boks til antennen på routeren. Skal virke som signalforsterker til antennen... Har ikke prøvd selv men har hørt andre som har gjort med suksess.

den var ny :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I radioantenner (av metall) kan du feste nesten hvilken som helst type metall som en forlenger, og det vil forsterke signalet. Dette er 100% sant. Det vil SELVFØLGELIG ikke fungere på en sender som sender ut et trådløst singal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I radioantenner (av metall) kan du feste nesten hvilken som helst type metall som en forlenger, og det vil forsterke signalet. Dette er 100% sant. Det vil SELVFØLGELIG ikke fungere på en sender som sender ut et trådløst singal

Du kan godt utdype det der, det var en heller merkelig forklaring.. ? Du kan faktisk få litt bedre rekkevidde på en antenne til en trådløs ruter, ved å montere litt metallfolie bak antennen. Du vil da få litt sterkere signal i den retningen metallfolien reflekterer signalene. (Tenk parabol)

Og det vil SELVFØLGELIG fungere på en sender som sender ut et trådløst signal..

Men jeg tror det ikke er løsningen her, til det er det for ustabilt og gir en for svak forsterkning av signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du kan kjøpe gsm booster på ebay for rundt 1000 kr ferdig frakta. Har selv gjort dette hos mine foreldre. Dette virker utmerket.

Bare gi beskjed at de skal sende varen som en gave under 20 dollar.

Pakken består av alt du trenger. en retningsantenne ledninger og koblinger og en rundstråleantenne. Og selfølgelig en forsterker.

Dette er veldig enkelt å montere selv.

Den jeg handlet kom med rett støpsel.

finnes det ?

har et prosjekt i huset her, får installert fiberkabel og da vil sentralen der bli hengende i gangen.

problemet er at jeg bruker trådløst nett på min maskin og maskinen vil etterhvert flytte ned i kjelleren når jeg er ferdig med oppussingen der. i kjellere er det stort sett bare armerte betongvegger så signalet sier stort sett bye bye når jeg går ned trappa.

funderte på å strekke en vanlig nettkabel fra routeren og ned i kjelleren men da mister jeg jo den trådløse delen og det vil jeg helst ikke.

så... forslag ? er det f.eks mulig å koble en ekstern antenne til routeren og plassere den eksterne antennen i kjelleren et sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe gsm booster på ebay for rundt 1000 kr ferdig frakta. Har selv gjort dette hos mine foreldre. Dette virker utmerket.

Bare gi beskjed at de skal sende varen som en gave under 20 dollar.

Pakken består av alt du trenger. en retningsantenne ledninger og koblinger og en rundstråleantenne. Og selfølgelig en forsterker.

Dette er veldig enkelt å montere selv.

Den jeg handlet kom med rett støpsel.

En GSM booster er beregnet på GSM frekvenser, dvs 900/1800/1900MHz. Trådløse nettverk opererer på 2400MHz. Imponert over at du fikk det til å virke likevel.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...