privatøko

Gå til innhold

Skal regne ut feriepenger

• Please log in to reply
6 svar på dette emnet

#1 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 24 august 2008 - 17:35

Slutter i jobben min nå, og har valgt å få feriepengene utbetalt ved siste lønning.

Holder på å regne ut hvor mye jeg har tjent i jan, feb, mars, april, mai, jun, jul og aug.

Skal jeg gå ut i fra brutto- eller nettolønn?

Skal jeg ta med feriepengene på lønningen i juni?

Må jo betale skatt av feriepengene når jeg velger å ta dem ut samme år. Noen som vet hvor mange %? Jeg bruker del 1 av skattekortet. Skal jeg forholde meg til det trekket, eller trekket på del 2?
  • 0

#2 Klematis

Klematis

Fast inventar

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4 075 innlegg
  • Ble med 25. aug. 07
  • Kjønn: Kvinne

Skrevet 24 august 2008 - 17:46

Jeg er ingen økonom, men dette er hvordan jeg har forstått at det er:

- Feriepengene beregnes til 12 % at bruttolønnen hittil i år. Utbetalinger som ikke er lønn (f.eks. oppgjør for reiseregninger osv.) skal ikke regnes med. På min lønnsslipp står det hver måned en post for feriepengegrunnlag hittil i år.

- Du trekkes den %'en som står på del 1 av skattekortet. Hvis du har tabellkort så vil det også stå en %-sats.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil :)
  • 0
*~~ Veksthuset II ~~***~~ Barnets utvikling~~***~~Tippeliste~~*

Vesla Nov '09

Postet bilde

#3 LilleBille

LilleBille

Sølvmedlem

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 26 048 innlegg
  • Ble med 1. jan. 70

Skrevet 24 august 2008 - 17:50

De fleste steder er det 10,2% feriepenger - om ikke annet er avtalt i tariffavtale el.

Du finner en del nytig informasjon her:
Faktaside om feriepenger fra Arbeidstilsynet

Får du feriepengene utbetalt samme år som opptjent - trekker du vanlig skatt - dvs. etter normalsats (tabell eller %) på skattekortets del 1.

Feriepengene regnes ut av brutto lønn - men du må ikke ta med årets feriepenger i grunnlaget

Dette innlegget har blitt redigert av LilleBille: 24 august 2008 - 17:51

• 0

#4 Vodkalady

Vodkalady

Nybegynner

• Medlem
  • PipPip
  • 53 innlegg
  • Ble med 24. aug. 08

Skrevet 25 august 2008 - 11:25

12% om man er organisert og går etter tariffen. 10,2% ellers..
  • 0

#5 Gjest_Gjest_tone040807_*_*

Gjest_Gjest_tone040807_*_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 25 august 2008 - 14:36

Jeg jobber på et regnskapskontor.. og der trekkes det % trekk hvis feriepengene utbetales samme år som opptjent.. (Altså ikke tabell, hvis du har det)

Jeg siterer: Du trekkes den %'en som står på del 1 av skattekortet. Hvis du har tabellkort så vil det også stå en %-sats.

Dette fordi feriepenger som utbetales samme år som opptjent regnes som ekstraordinær inntekt og er ikke med i grunnlaget som ligningskontoret regner ut når de skriver ut skattekort.

Iallefall slik vi praktiserer dette:) (Lønnssystemet gjør dette automatisk)
  • 0

#6 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 25 august 2008 - 18:34

Har selv byttet jobb nå i sommer. Du legger sammen bruttolønnen fra jan - august. Junilønnen teller ikke med - for det er feriepenger fra sist år. Dersom du har 5 uker ferie får du vel 12% av opptjent bruttolønn (jan-aug minus junilønnen) - tror jeg? (jeg får dette)

Så får du vanlig skatt på dette.

jeg valgte å få dette utbetalt i januar (neste år) for å slippe å få skatten trukket av dette nå.. Når jeg får det i januar - trekkes det jevnt skatt av dette gjennom hele året - og pengene jeg får i januar er "skattefrie" (jeg lurer meg selv - men det er nå en gang slik det fungerer når man får de i juni også..)
  • 0

#7 Gjest_Forbruker_*

Gjest_Forbruker_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 25 august 2008 - 19:14

... eller enda enklere: Du sjekker hvor mye du har opptjent hittil i år på siste lønnslipp - der står det.

Feriepenger regnes som 12 % (hvis du har den tariffestede ekstra 5. ferieuken) eller 10,2 % (hvis du har 4 uker + 1 dag etter ferieloven) av bruttolønnen.

Feriepengene som utbetales samme år som de er opptjent skal det beregnes "overtidsskatt" av.
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere