Gå til innhold

OL i Kina


Gjest Wrangler

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky

Sett i lys med alle oppslag om forholdene i Kina.

Burde man boikotte OL?

Hva er "fordelene" og "ulempene" hvis man boikotter OL?

- meget høy forurensing, lungespesialister advarer utøvere om at de kan få lungeskader.

- internett får enda strengere sensur under OL, journalister blir overvåket.

- kinesiske utøvere som får falsk aldersbevis, de er 14 år, men får bevist på at de er 16 år. (aldersgrensen i OL er 16 år)

- henrettelser etter meget summariske rettsaker

Dette er bare noen få av de oppslagene man har kunnet lese om i de siste par ukene.

Jeg synes det er betenkelig at Kina i utgangspunktet fikk OL i det hele tatt! Burde man ikke tatt hensyn til landets forhold når man vurderte gode vertsland???

Amnesty Internasjonal har påpekt at ytringsfrheten blitt enda mer innskrenket pga OL. Landet er redd for kritikk, og sensuren er beinhard.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min mening er boikott ikke et egnet middel for å bedre noen forhold verken i Kina eller andre steder.

Jeg likte denne lille saken om dialog. Den handler riktignok ikke om Kina, men den illustrerer poenget uansett. Den eneste måten å komme framover i slike saker er dialog - boikott skaper bare mer splid og økte frustrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tryllestøv, boikott bedrer ingenting.

Hvis Kina ikke hadde fått OL, hadde vi (og resten av verden) heller ikke fått så mye informasjon og debatt om forholdene i Kina. Alle landene som deltar i OL burde helt klart stille sterkere krav og gå i mer dialog med Kina. Men ikke boikott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i lys med alle oppslag om forholdene i Kina.

Burde man boikotte OL?

Hva er "fordelene" og "ulempene" hvis man boikotter OL?

- meget høy forurensing, lungespesialister advarer utøvere om at de kan få lungeskader.

- internett får enda strengere sensur under OL, journalister blir overvåket.

- kinesiske utøvere som får falsk aldersbevis, de er 14 år, men får bevist på at de er 16 år. (aldersgrensen i OL er 16 år)

- henrettelser etter meget summariske rettsaker

Dette er bare noen få av de oppslagene man har kunnet lese om i de siste par ukene.

Jeg synes det er betenkelig at Kina i utgangspunktet fikk OL i det hele tatt! Burde man ikke tatt hensyn til landets forhold når man vurderte gode vertsland???

Amnesty Internasjonal har påpekt at ytringsfrheten blitt enda mer innskrenket pga OL. Landet er redd for kritikk, og sensuren er beinhard.

Synspunkter?

Personlig kommer jeg ikke til å boikotte OL i Kina. Det blir for enkelt å bruke idretten etter min mening.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
Hvis Kina ikke hadde fått OL, hadde vi (og resten av verden) heller ikke fått så mye informasjon og debatt om forholdene i Kina. Alle landene som deltar i OL burde helt klart stille sterkere krav og gå i mer dialog med Kina. Men ikke boikott.

Det er jeg helt enig i! Så sånn sett er det jo bra, veldig mange som ikke vet hvordan det er i Kina.

Kanskje heller boikotte kinesisk produserte ting? Men det som er synd er jo at slikt som regel går mer utover den enkelte person som mister jobben sin - ikke staten. (som jo er den virkelige synderen)

Kjæresten min pleier å kikke etter om ting er produsert i Kina, hvis det er det, så velger han helst noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en av ulempene er vel dyreholdet der borte. De rensket jo godt opp i gatene før ol og det er ikke akkurat en human måte å gjøre det på.

Om jeg ikke tar helt feil så har de vel også "ryddet" bort alle uteliggere o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et par artikler på human rights watch sine hjemmesider burde være nok til at en totalt isolerer kina fra omverdenen.

Frihandel har ikke ført til at det totalitære regimet i kina har blitt styrtet. De er et skrekkeksempel på hvordan toppen av pyramiden kontrollerer kjempestore folkemasser, og et eksempel på hvor vanskelig det er å koordinere et opprør fra bunnen for mennesker. Dynamikken er skremmende, og det virker som den teknologiske utviklingen støtter opp om fascisme istedenfor å jobbe imot.

Om alle tilskuere hadde boykotta TV sendingene, så ville OL ha blitt mye mindre lønnsomt.

Om alle TV kanalene hadde latt være å kjøpe rettigheter, så hadde OL blitt mye mindre lønnsomt.

Men spm er hvorfor skal vi. Underholdningen jeg får av det er mer verdt for meg enn det bittelille bidraget jeg kan gi for å styrte et regime i et land jeg forhåpentligvis aldri kommer til å ha noe med å gjøre. For TV kanalene, så har ikke de forpliktelser mot andre enn aksjonærene sine, evt. særforpliktelser fastsatt av det offentlige.

Heldigvis blir ikke jeg en del av et slikt kontrollmaskineri i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer OL er uansett et fryktelig kjedelig arrangement.

Nesten alle utøverne er folk vi ikke har hørt om og nesten alt som foregår er mellomrunder og innledende heat i idretter vi uansett ikke har et forhold til. Hvis norge har medaljesjanser er det gjerne i små rare idretter.

Hvor gøy er: bryting, skyting, fekting, dressurridning, synkronstup, judo, seiling, ping-pong osv. Friidrett skal visst være litt spennende, men stort sett er det kappløp mellom dopa folk jeg ikke har hørt om.

Så jeg boikotter gjerne OL-tittingen. Det koster meg lite. Jeg hadde ikke sett på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Det er gale at Kina skal hoaste OL, som har så mange liv og menneskerettsbrot på samvittigheten. Støtter Hushovd fullt ut. Reflektert mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du være sikker på at jeg skal!

Skal saumfare alle programbladene og slette samtlige kanaler som viser den skitsporten. Jeg er så hersens lei denne trakasseringen vi andre må lide under,med all denne forbaskede sporten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nishiki

Fordelen med OL i Kina er jo at vi får mulighet til å påvirke et land vi tidligere ikke har fått påvirket så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Fordelen med OL i Kina er jo at vi får mulighet til å påvirke et land vi tidligere ikke har fått påvirket så mye.

Men så kan man spørre seg hvor mye påvirkning som faktisk skjer da, med tanke på at Kina allerede bryter flere av de forutsetningene som ble lagt til grunn for at de skulle få OL i utgangspunktet.

Sånn det virker på meg nå, så får Kina gjøre akkurat som de vil og resten av verden har ingen påvirkningskraft overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nishiki
Men så kan man spørre seg hvor mye påvirkning som faktisk skjer da, med tanke på at Kina allerede bryter flere av de forutsetningene som ble lagt til grunn for at de skulle få OL i utgangspunktet.

Sånn det virker på meg nå, så får Kina gjøre akkurat som de vil og resten av verden har ingen påvirkningskraft overhodet.

Nå er det jo ikke slik at et land utvikler seg over måneder, men over år, og gjerne over ti-år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så kan man spørre seg hvor mye påvirkning som faktisk skjer da, med tanke på at Kina allerede bryter flere av de forutsetningene som ble lagt til grunn for at de skulle få OL i utgangspunktet.

Sånn det virker på meg nå, så får Kina gjøre akkurat som de vil og resten av verden har ingen påvirkningskraft overhodet.

Ikke helt. Jeg tror vi trygt kan regne med at mange vestlige som skal til Kina under OL har tenkt til å demonstrere eller markere på en eller annen måte. Hvis Kina prøver å gjøre det samme med vestlige demonstranter som egne kommer ikke Vesten til å stå på sidelinja og se på, og det vet kinesiske myndigheter.

Så...her har du noen hundre tusen potensielle brannbomber gående løs i OL-området, og et Kina som er fullstendig klar over at det er minimalt de får gjort med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest StoreSky

De som kommer til kina kun for å demonstrere kommer nok ikke inn i landet engang!

Jornalister, potensielle kritikere blir overvåket grundig under hele oppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...