Gå til innhold

Flippe/snu pannekake?


Thomasine

Anbefalte innlegg

Klarer noen å beskrive hvordan man flipper/snur pannekak i lufta??

Har laget pannekaker i 10 år for barna, men aldri lært meg å gjøre det i lufta...:flau:

...og nå maser 5-åringen...i barnehagen klarer de det nemlig! :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øving! Ikke ha tung panne, støpejernspanne funker dårlig i lengden. Pass på at pannekaka løsnes helt fra panna og sett i gang å kaste. Lett først, for å se hvor mye kraft som skal til, øk på, og til slutt flipper du pannekaker. Verre er det ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løsner pannekaka rundt kanten, så vipper jeg litt frem og tilbake for å se at den virkelig er løs, så - et kjapt vipp, og vips er den snudd. Øvelse gjør mester, så sett i gang og øv! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, man "vipper" pannekaken over og "kaster" den ikke.

Det jeg gjør er at etter at den er løs i pannen så fører jeg den helt "bak" i pannen over skuldrene (den del av pannen som er lengst fra deg) og så vipper jeg den over i luften og plask så sitter den i taket haha... Jeg lærte dette og hvordan man skal vaske gulvet av Pippi Langstrømpe da jeg var yngre... :babyjente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster. Halve moroa er å få pannekakene så nærme taket som mulig, uten at de treffer det. Pannekakesvinn trenger vi ikke å snakke om. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Ja, da skal jeg øve, gitt!!

Noen som kommer å tørker over taket mitt etterpå...?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei men jeg kommer gjerne over for å spise pannekakene dine :spise: - liker de helst med blåbær og brunsukker. Vaffler tar jeg med brunost haha. Tror jaggumeg at jeg må lage pannekaker i morgen, ble reint sulten av å lese/skrive dette...

Endret av Anne Selene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur pannekakene i lufta. Har en lett teflonpanne som fungerer kjempebra til dette. Først dytter jeg ned kantene på siden av pannekaka, og smårister litt på pannen for å forsikre meg om at pannekaka er løs. Selve snuprosessen foregår slik:

Hold pannen i en hånd, eventuelt lett støttet med den andre. Pannen skal peke rett ut fra kroppen, og holdes med undertak sånn at du ser fingertuppene, og tommelen peker mot pannen. Rykk pannen bort fra deg sånn at pannekaken glir bort mot bortre kant. Styr bevegelsen litt oppover sånn at pannekaken flyr til værs. Ta imot når den lander. Det beste er å ikke kaste høyt, men bare nok til at pannekaken kommer på høykant og vipper over.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...