Gå til innhold

Vaskenøtter virker ikke


Gjest antigartner

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner

På dette forumet er det flere som har kjøpt vaskenøtter og som ytrer at de er veldig fornøyde. SIFO har gjennomført en test av vaskenøtter og tre andre alternative vaskemidler og sammenliknet med vask i rent vann og vask med tradisjonelt vaskemiddel. Det tradisjonelle midlet virket absolutt best, mens de alternative midlene likegjerne kunne vært utelatt fra vaskingen, da rent vann viste like gode resultater. Se omtale av testen her.

Så, noen spørsmål til dere som har skrytt av vaskenøttene: Er det slik at verden vil bedras?

Har du noensinne gjort en klesvask uten vaskemidler og sett hvordan tøyet blir?

Har du rett og slett vasket ganske så rent tøy?

Føler du deg lurt?

Føler du deg ganske dum som har skrytt av hvor bra dette vaskemidlet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Mim*

Så dumt, da. Jeg syntes vaskenøtter virket som et ok - og ikke minst kjemikaliefritt - alternativ. Pluss at det er morsomt å si "vaskenøtter". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en trist nyhet. Men får håpe at med mer fokus på dette så vil man kunne frembringe mer miljøvennlige vaskeprodukter som også fungerer skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure
Så dumt, da. Jeg syntes vaskenøtter virket som et ok - og ikke minst kjemikaliefritt - alternativ. Pluss at det er morsomt å si "vaskenøtter". ;)

Hehe, det er morsomt å si vaskenøtter :ler:

(selv om jeg ikke vet helt hva det er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Nå viser det seg faktisk at denne testen ble gjort på helt feil grunnlag.

Midlene som ble testet ble testet som flekkfjerningsmidler, ikke vaskemidler.

Vaskenøtter er ikke et flekkfjerningsmiddel. Tradisjonelt vaskepulver, derimot er tilsatt flekkfjerningsmiddel.

Blir som å sammenligne forskjellige typer epler, og så taper pære, for det smaker ikke som eple...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Flekkfjerningsevne var bare en av faktorene som ble testet i SIFO-testen. Utfra det en kan lese i lenken, står det at det også er testet for fjerning av fett og enzymer. Miljømidlene kom ikke godt ut av dette heller. Hvis klærne ikke trenger fjerning av noe av dette, kan en tilsynelatende likegjerne vaske med rent vann. Det vil trolig være mindre miljøbelastende også, da vi sparer oss transport av vaskenøtter helt fra India eller Nepal.

Jeg forstår heller ikke at du bastant kan si at testen er gjort på feil grunnlag, da det vises til at testen er gjennomført etter internasjonal standard for vitenskapelig testing av vaskemidler, ikke testing av flekkfjernere. Hvis du kan vise til dokumentasjon på at testen er gjort på feil grunnlag skal jeg gjerne legge meg flat for dette, men så lenge dette kun er udokumenterte påstander fra din side velger jeg å være litt skeptisk.

Til sist vil jeg presisere at jeg legger vekt på å leve et liv der mine aktiviteter står for lite miljøbelastninger. Jeg er altså ikke en FrP-elskende klimaskeptiker som er ute etter å sverte (bokstavelig talt) ethvert miljøvennlig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest

Det forundrer meg lite at slike tester blir negative. Selv bruker vi vaskenøtter både til å vaske klær med, lage håndsåper og vaske gulv, samt annen vask etter oppskrifer fra denne siden. Det fungerer utmerket, og personlig er jeg veldig fornøyd med resultatene.

http://www.altshop.no/nettbutikk/okologisk...1000-p-217.html

Enhver test består av visse kriterier, og det er enkelt å vinkle enhver test til det formål som sikrer egeninteresser. Utifra egne erfaringer så kan dermed SIFO testen "kastes i søpla."

Jeg synes det er både synd og også misstenkelig at denne testen kom ut slik. Er folk egentlig klar over hvor mange tusen år vaskenøtter har vært i bruk i India? Og hvor mange familier som kun vasker sine klær med vaskenøtter?

Det jeg vil spørre meg er hvem som sponser denne testen, og hvem som tjener på å sikre sitt marked for kjemiske vaskemiddler. For ja, vaskenøtter innebærer en reell trussel for disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for link...

Jeg har også gode erfaringer her

Vaskenøtter er effektive til sitt bruk, men det lønner seg å bruke økologisk gallesåpe eller annet i tillegg for flekkfjerning.

Vaskenøtter er jo noe enhver faktisk bør teste ut selv! Ikke tro på hva en "internasjonal" test sier.

Det lønner seg å bruke noe lavendelolje(2-3 dråper på vaskeposen) for å skape en behagelig duft på tøyet. Ser de har det på altshop også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*
Hva er vaskenøtter?

Om du går inn på linken TS la inn, så ser du noen utvalg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Moimoi_*
Det forundrer meg lite at slike tester blir negative. Selv bruker vi vaskenøtter både til å vaske klær med, lage håndsåper og vaske gulv, samt annen vask etter oppskrifer fra denne siden. Det fungerer utmerket, og personlig er jeg veldig fornøyd med resultatene.

http://www.altshop.no/nettbutikk/okologisk...1000-p-217.html

Enhver test består av visse kriterier, og det er enkelt å vinkle enhver test til det formål som sikrer egeninteresser. Utifra egne erfaringer så kan dermed SIFO testen "kastes i søpla."

Jeg synes det er både synd og også misstenkelig at denne testen kom ut slik. Er folk egentlig klar over hvor mange tusen år vaskenøtter har vært i bruk i India? Og hvor mange familier som kun vasker sine klær med vaskenøtter?

Det jeg vil spørre meg er hvem som sponser denne testen, og hvem som tjener på å sikre sitt marked for kjemiske vaskemiddler. For ja, vaskenøtter innebærer en reell trussel for disse...

Kunne ikke vært mer enig med deg, bruker selv vaskenøtter (kjøpte de på altshop jeg også) og er superfornøyd! Det er sant at de ikke tar flekker så godt, men hvis klærne mine har flekker bruker jeg bare litt gallesåpe på de og vips så blir de borte.. Jeg har aldri hatt mykere klær enn når jeg har vasket med nøttene hvertfall. Sengetøyet vårt lukter kjempegodt siden jeg tar på noen dråper lavendel olje på vaskeposen :jepp:

Jeg har spurt de på altshop om de kunne ta inn gallesåpe også, og da fikk jeg til svar at de skulle det, men de sa at man godt kunne bruke litt natron sammen med vasken i en vaskeball, det funket vist bra på ekstra skitne klær...

Har ikke prøvd det selv enda, men tipper jeg skal prøve neste gang jeg har en ekstra skitten vask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en prøve av vaskenøtter og ble ikke overbegeistret men heller ikke direkte misfornøyd. Jeg savnet nok den rene lukten av klærne så ser jeg tipset om oksegallesåpe for jeg hadde litt problemer med flekker.

Jeg har også brukt lavendelolje. :)

Endret av smile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er også kjempefornøyd med mine vaskenøtter. Jeg foretrekker å ikke tilsette eterisk olje, siden jeg reagerer på lukter. Foretrekker at det ikke lukter noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

På dette forumet er det flere som har kjøpt vaskenøtter og som ytrer at de er veldig fornøyde. SIFO har gjennomført en test av vaskenøtter og tre andre alternative vaskemidler og sammenliknet med vask i rent vann og vask med tradisjonelt vaskemiddel. Det tradisjonelle midlet virket absolutt best, mens de alternative midlene likegjerne kunne vært utelatt fra vaskingen, da rent vann viste like gode resultater. Se omtale av testen her.

Så, noen spørsmål til dere som har skrytt av vaskenøttene: Er det slik at verden vil bedras?

Har du noensinne gjort en klesvask uten vaskemidler og sett hvordan tøyet blir?

Har du rett og slett vasket ganske så rent tøy?

Føler du deg lurt?

Føler du deg ganske dum som har skrytt av hvor bra dette vaskemidlet er?

Hei!

Føler meg verken lurt, dum eller snytt :)

Ja, har prøvd å vaske med bare vann, klærne ble ikke rene.

Har imidlertid brukt vaskenøtter i ett og et halvt år og de fungerer utmerket!Klærne blir rene og har inntrykk av at fargene bevares bedre med vaskenøtter enn vanlig vaskemiddel. Men det er viktig å bruke flekkfjerner på vanskelige flekker, og blekemidler for hvitvask (evt vanlig hvitvask istedet). Kjenner mange som bruker vaskenøtter og er kjempefornøyde! Det går ihvertfall an å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...