Gå til innhold

Seiling


Cata

Anbefalte innlegg

Det er mye rart man kan lure på her i verden.

Jeg har begynt å lure på seiling :ler: . En bekjent har nettopp kjøpt seg seilbåt som han og familien planlegger å ha som "hytte". Dette har fått meg også opp i funderinger om båtliv, men jeg har alltid vært mer fascinert av seilbåter enn av motorbåter.

Er det noen her som vil dele erfaringer om seilbåtlivets gleder og sorger? Tenker da på ren fritidsseiling og ikke konkurranseseiling. Kan man seile alene eller må man ha mannskap - dvs. når blir båten så stor at man må ha mannskap? Hva må man lære seg? Regner med et minimum er selve seilingsteknikken og VHF + båtførerprøve, men må man også ha motorlære?

Kort sagt, -jeg er helt grønn.

Og for dem som måtte påpeke det....hvis jeg noensinne kommer lenger enn "nysgjerrig på" så vil det være aktuelt å melde seg på seilkurs og spørre og grave mer hos bekjente og evt. seilklubber som ligger i noenlunde nærhet.

Akkurat nå er jeg bare uforpliktende nysgjerrig på hva som må til for å kunne ha et trivelig båtliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Syrin_*

Som vedheng til en særdeles seilinteressert samboer så kan jeg jo fortelle bittelitt om hvordan det er å være ute på sjøen med seilbåt uten å ha de helt store erfaringene (enda).

Aller først: det er utrolig deilig å være ute på sjøen i seilbåt, motorbåt kan være hyggelig det også, men det er noe med stemningen når man skrur av motoren, heiser seilene og sklir på høykant gjennom vannet - det er stille, det er spennende, det er krevende, det er avslappende og det kan være skummelt...

Har du vært ute i seilbåt før? Har du kjent på følelsen når båten går ordentlig på høykant? Det er litt å venne seg til om man ikke er seilvant i det hele tatt, jeg brukte noen ganger før hodet mitt ble overbevist om at det ikke var farlig selv om båten går såpass på høykant at vannet skyller inn over dekk - en seilbåt kan faktisk ligge så mye på høykant at masta er i vannlinja før det begynner å nærme seg at den går rundt... (Selv om det kjennes skummelt ut leenge før det .... :) ) Når det er sagt, etter å ha vært mye ute på sjøen de siste årene: det er mye tryggere å være ute på vannet i en båt med mast og seil (og en kompetent skipper selvsagt) - en motor vil alltid ryke før eller siden, på en motorbåt såvel som på en seilbåt - og dessuten så går en seilbåt mye penere gjennom sjøen enn en motorbåt.

Men kanskje jeg skulle svare på noen av spørsmålene dine i stedet for å bare skrive i vei...

Kan man seile alene eller må man ha mannskap - dvs. når blir båten så stor at man må ha mannskap?

Man kan selvsagt seile alene - solo-seilas verden rundt er jo ikke ukjent - om enn ikke så vanlig heller. Men jo større båt jo mer "arbeid" er det å seile den - alene eller ikke. Selvslående genoa er å anbefale, har forresten møtt en dame på over 80 år i Stockholms skjärgård som hadde fått bygget om båten sin så hun kunne seile den alene, hun ringte bare til de på brygga når hun skulle legge til etter å ha vært ute på tur så kom de og tok henne i mot. Sprek dame :) Uansett: det er avhengig av seilerfaring og hvordan båten er rigget som avgjør hvor enkel den er å seile alene.

Hva må man lære seg? Regner med et minimum er selve seilingsteknikken og VHF + båtførerprøve, men må man også ha motorlære?

Seilkurs er et must om man ikke har noen man kan være med på seilturer og lære det den veien, båtførerprøve blir vel obligatorisk fra neste år så det må man uansett ha. Motorlære er absolutt å anbefale - det er "alltid" noe som går gæærnt ute på tur, og man bør sette seg grundig inn i hvordan absolutt alt virker ombord i båten. (Har vært på tur i Karibien hvor kjølingen måtte repareres med noen treplugger, noen lime og gaffa-tape - det var det vi fikk tak i reparasjonsremedier... )

Er det noen her som vil dele erfaringer om seilbåtlivets gleder og sorger

Sorger? Det er da alltids noen: når det regner og alt er vått, kaldt og kjipt (anbefaler gode seilklær med gode, varme og vanntette støvler - kvalitet koster men det er verdt det!), når motoren havarerer på vei inn og det blåser kav motvind og du egentlig bare er lei og vil hjem, høstpuss og vårpuss er ikke det morsomste man kan drive med - men veldig viktig for et godt båtliv, når doen går tett fordi man har med seg noen som ikke bruker den riktig og den må stakes opp...

Gleder? Veldig mange, har akkurat kommet hjem fra en helg på sjøen hvor vi har tildels ligget og duppet i nesten vindstille mens solen steker fra skyfri himmel, datteren vår på under året har vært med og hun har sittet i cockpiten og undersøkt skjøter, løygang og hengelåsene på lukene, strålene fornøyd med tilværelsen :) Det å være i naturkreftenes vold, og faktisk måtte forholde seg til vær og vind på en helt annen måte - det kan være stressende når det blåser hardt (og gjerne motvind), men man får koblet av hodet fra hverdagens stress og mas på en helt fantastisk måte - du må være fullstendig fokusert på det du driver med for å komme dit du skal. Det å ligge fortøyd langs en fjellvegg nedover i et trangt sund på Sørlandet midt på sommeren mens du bare nyter sommeren - det finnes faktisk ikke noe finere sted i hele verden enn sørlandet fra seilbåt på sommeren ;)

Hehe - det ble visst ganske langt dette, og muligens ikke helt det du lurte på? Hvis du tror du er interessert i å seile så vil jeg anbefale å begynne med å bli med på noen seilturer - du merker raskt om dette er noe for deg eller ikke. Og om du tenker på å kjøpe seilbåt så for all del: lær deg å seile! Ordentlig! Det er ganske trist å se på nye, flotte seilbåter som kjører motor hvor seilene knapt nok har vært pakket ut i det hele tatt... (Eller redningstjenesten som må ut og hente seilbåter med motorhavari hvor eierne faktisk ikke kan seile i det hele tatt. Det skjer visst skremmende ofte...).

Men moro er det - det er helt sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - det ble visst ganske langt dette, og muligens ikke helt det du lurte på? Hvis du tror du er interessert i å seile så vil jeg anbefale å begynne med å bli med på noen seilturer - du merker raskt om dette er noe for deg eller ikke.

Tusen takk, det var akkurat en tilbakemelding av den typen jeg hadde håpet å få. For som sagt har jeg ikke satt mine ben på en seilbåt før, selv om jeg alltid har vært mer fascinert av seilbåter enn av dem med motor.

Hvis jeg tar et steg lenger og det blir med litt mer enn bare tanken, så tror jeg jeg vil ta et begynnerkurs før jeg begynner å mase om å få være mannskap for noen. Greit å ikke være helt dust, -samt å kunne de enkleste ord og uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...