Gå til innhold

Hva er molasses på norsk?


Concertina

Anbefalte innlegg

Har en oppskrift på ginger cookies som jeg tenkte jeg skulle lage, denne inneholder "molasses" - har skjønt at dette er en slags tykk sirup elns, men fås dette kjøpt i Norge? Hvor? Og hvis ikke, kan jeg bruke noe annet i stedenfor? Mørk sirup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter melasse på norsk, og er vel i bunn og grunn ikke så forskjellig fra mørk sirup vil jeg tro.

Jeg mener jeg har sett melasse på Ultra på Bryn i Oslo, men er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter melasse på norsk, og er vel i bunn og grunn ikke så forskjellig fra mørk sirup vil jeg tro.

Jeg mener jeg har sett melasse på Ultra på Bryn i Oslo, men er ikke 100% sikker.

Åh...det er jo sånn som er i hestefôr :fnise: Jeg tror ikke jeg gidder å dra til Ultra kun for det, jeg har mørk sirup i skapet og det skal ikke være mer enn 2 ss i de kjeksene så. Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en oppskrift på ginger cookies som jeg tenkte jeg skulle lage, denne inneholder "molasses" - har skjønt at dette er en slags tykk sirup elns, men fås dette kjøpt i Norge? Hvor? Og hvis ikke, kan jeg bruke noe annet i stedenfor? Mørk sirup?

Oppskrift..? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at de har på Ultra på Bryn. Forøvrig er jeg litt uenig i at det blir det samme med mørk sirup - melasse er mindre søtt enn sirup, ihvertfall blackstrap molasses, som jeg bruker. Men det er sikkert mulig å justere med sukkermengden forøvrig.

Jeg ble forøvrig nysgjerrig på oppskriften jeg også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppskrift..? :sjenert:

Jeg ble forøvrig nysgjerrig på oppskriften jeg også. ;)

Og dette gjorde at jeg tittet på oppskriften igjen, og curses: noe får man igjen av at man skriver av oppskrifter på ruteark og 1-tall uten hake... *sukk*

De 15ml med melasse skulle vært 115 ml, men jeg har stekt en prøvekake og den smakte akkurat slik ginger-cookies skal smake og så helt rett ut, så jeg tror jeg bare lar det gå for denne gangen - det står nå tre brett i ovnen. Vurderer å blande inn litt mer sirup i den resterende deigen, men vet ikke om jeg orker ;)

Oppskriften er i hvertfall:

330 g smør

430 g brunt sukker

2 egg

115 ml melasse

545 g hvetemel

20 g bakepulver

7 g malt ingefær (krydder)

6 g salt

15 g revet frisk ingefær

85 g hakket kandisert ingefær - jeg kjørte denne i hurtigmikser for å slippe store biter i kakene (det var det sist jeg smakte denne oppskriften og det var ikke så godt ;))

Bland sammen smør og brunt sukker til en jevn røre, miks inn eggene og melassen. Bland sammen hvetemel, malt ingefær, bakepulver og salt, og bland dette inn i røren, Tilsett til slutt frisk og kandisert ingefær. Settes kaldt i minst 2 timer eller over natten (deigen er ganske klissete).

Varm ovnen til 175 grader, små baller på ca 2-2,5 cm diameter, plasser de med omlag 5 cm mellomrom på bakepapir. Stekes i ca 10 min.

Dette skal holde til 35 stykker, jeg lagde dobbel oppskrift og har riktignok laget noen litt mindre, men det blir nok ;)

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: de ble veldig gode :sikle: Men ikke så seige som de burde vært. Så jeg tilsatte mørk sirup i den deigen jeg hadde igjen, så får man se om det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor selger de kandisert ingefær?

:)

Invanderbutikker i hvertfall, står sammen med nøtter og andre tørkede og kandiserte frukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...