Gå til innhold

Livet med kreften


B.A.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 1 år senere...

Nesten ny dagbok:) Trengte å fjerne de gamle innleggene mine og ha en fresh start.

Kan jo presentere meg for dere som gidder å lese;

Heisann:) Jeg er ei 25 år gammel jente fra sørlandet og jeg har nylig fått beskjed at jeg har brystkreft. Skal igang med en cellegift kur om ikke lenge og i den forbindelse håper jeg at det kan være litt til hjelp å ha en dagbok. For å gi dere litt mer info så tar jeg bakgrunnshistorien med en gang.

Jeg fant kulen selv, i dusjen, jeg har sjekket meg jevnlig i mange år og der var den. En kul som ikke hørte hjemme i brystet mitt. Jeg kom meg til legen allerede dagen etter, og siden legen min tok meg på alvor ble jeg sendt videre til mammografi. All medfølelse til alle som har vært på mammografi eller skal eller går jevnlig, herreman for en ubehagelig opplevelse. Hadde det bare vært til noe nytte,men nei jeg var visst for ung til det. Hadde vært noe helt annet om jeg hadde barn da brystene forandrer seg veldig etter graviditet og amming, men siden jeg ikke har små ble jeg sendt videre til biopsi.

Skumle greier det der syns jeg, en ligger på bordet og gruer seg og legene står rundt og kikker ned på det livredde ansiktet ditt med sine dårlige falske smil og bekreftelser på at dette gjør ikke vondt. Fikk jo bedøvelse og gikk helt fint, men opplevelsen var skummel. Så kom ventetiden, de lange ukene uten svar, klarer ikke helt å konsentrere seg om noenting i lengre perioder for da kommer tanken på kreften snikende innpå. Så endelig er dagen der, en er redd for hva svaret kan bli, glad for å endelig få et svar og alle andre følelser en kan oppdrive.

Biopsien min var for dårlig, legen som hadde tatt den hadde ikke hentet nok vev til å få noe endelig svar! :kjefte: Å jeg fikk beskjed om å inn til operasjon, nå skulle de fjerne hele kulen (på sine 3 cm i diameter....) for å få nok vev til å finne ut av hva dette var. Selve operasjonen var egentlig ingen big deal, var på dagkirurgien og hjemme igjen samme kvelden, ettertiden er verre, det er ømt og vondt, må være forsiktig med å bære og løfte og strekke seg osv.

Den store dagen kom fortere enn jeg hadde regnet med, og endelig skulle jeg få vite noe, noe annet enn "du trenger nye prøver".

Beskjeden jeg fikk fra legen om at det var kreft var ikke så skummel som jeg hadde regnet med, selvfølgelig var det forferdelig men ikke på det nivået jeg hadde sett for meg. I tiden etter jeg fikk svar har det gått mye tid med familie og venner som sliter mer med diagnosen min enn jeg gjør,det er forståelig, men denne dagboken kommer ikke til å handle om hvordan familien min har det, trenger å ha et sted der det bare er meg. Tror det kan være sånn for mange med en alvorlig diagnose, en blir fort den som må trøste og være sterk, den som må være rolig og ikke grine, fordi de nærmeste trenger å freake litt ut.

Nå venter jeg igjen, venter på at jeg skal få cellegiften min, giften som skal sive rundt i hele kroppen min og ta knekken på kreften. Kommer til å ta knekken på mye annet også, men prøver å ikke fokusere så mye på det enda.

Jeg skal bli frisk, jeg skal bli kvitt kreftcellene som er igjen i brystet etter operasjonen, jeg skal leve lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nesten ny dagbok.

Jeg kan ikke så mye om brystkreft, men kjenner ei som har hatt det og det går veldig bra med henne nå virker det som.

Lykke til i kampen mot kreften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for lykkeønskninger liv og lille_mei. Veldig koselig med besøkende i dagboka allerede:)

Idag har jeg væt hos legen min og fått vite at jeg skal på en 5 ukers cellegiftkur og den begynner om 2 uker.... oi...det er virkelig ikke lenge til! Da begynner det vel snart å gå virkelig opp for meg hva som skjer. Gruer meg endel til å gå på kur, gruer meg til å bli dårlig og miste all energi. Håper jeg har noen bra dager innimellom sånn at jeg kan ut av huset og treffe folk etterhvert. Må jo bare ta det som det kommer, men tenker nok litt for mye jeg.

For å ikke bli stuck på kreften, så skal jeg på bursdagsfest i helga:) Gleder meg til det, pynte seg, sette på masse bra musikk og ha jentevorspiel før en går på fest og treffer masse folk. Føler seg bra da.

Holder egentlig på å rydde nå, men trengte en liten kg pause:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å klemme litt. Går selv på cellegift for tiden og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Spesielt det med at venner og familie tar det verre enn meg selv. Det er rart det å få en diagnose. Selv om det er et sjokk i starten er det ikke så skummelt som man skulle tro. Det skumle er å legge livet sitt i hendene til legene, det å stole 100% på at de vet hva som er best.

Heier på deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtte og klem Arwen. Du har rett i det at å stole 100% på legene egentlig er litt skummelt, selv om de vet hva de gjør. Det er jo leger jeg ikke har truffet engang som har funnet ut av hvor mye cellegift jeg skal ha og hva som kommer til å virke, men jeg tror de vet hva de driver med og at dette går bra. Skal bli frisk av dette! Heier på deg og jeg:)

Så var det det med den ryddinga da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så irriterenes når man driver å rydder, alt blir så rotete! Og alt en må gjøre når en egentlig er ferdig med ryddinga, nei da skal en kaste søppel og vaske gulvene, kvitte seg med alt en ikke skal beholde. En evighets jobb det der.

Ellers har jeg det fint om dagen, har hatt fint vær de siste dagene og da blir humøret bedre. Prøver å ikke tenke så mye på kuren, men det sniker seg inn hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg også være med å dytte litt :jepp:

Innleggene dine satt ting i perspektiv for meg.. Og jeg skal fortsette å lese her, slik at jeg for en gang skyld kanskje klarer å beholde det.

Lykke til!

Endret av MidnightChildDreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koslig at folk leser og skriver i dagboka mi da:) Tusen takk for så hærlige ord Midnight, veldig kosli å høre.

Tror forresten jeg gir opp ryddinga for idag. Vil aller helst ta meg en dusj, stelle meg litt og ut i sola me ei kald pils:) B.A. liker øl! Nei dette syns jeg var en fin plan, så da må jeg gjøre det. Håper alle får en hærli nydelig dag i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag nå...allerede. Syns dagene går så altfor fort, nå er det en uke igjen til kur. Grugleder meg. Jeg gruer meg vel mer for hver dag som går, mens jeg prøver å ha det litt fint innimellom. Jeg stresser, jeg ER stressa, prøver å planllegge så mye sommulig før cellegiften. Tenker på alt jeg burde gjøre før jeg blir for dårlig til det. Planlegginga er vel nok en måte og takle kreften på, må gjøre noe så jeg ikke tenker på det. For så lenge jeg ikke fokuserer på at jeg har kreft så går alt bra.

Off,så stressendes dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Jeg vet ingenting om hvordan det er få en sånn diagnose, eller hva som er mest riktig å gjøre, føle, eller hvordan man skal oppføre seg i en sånn situasjon.

Og det gjør vel ikke du heller.. Hva visste vel du om kreft før den var der?

Jeg syns du skal tillate deg selv å føle nøyaktig det du føler, og rett og slett være stresset.

For ..

Det er jo en naturlig reaksjon opp i det hele...?

Og naturlig er godt, i den forstand at kroppen og du reagerer på noe du skal reagere på.. istedet for å distansere og fornekte, og kanskje bruke enda lenger tid på å forsone seg med tanken.

Jeg tenker at forsoning med en diagnose uansett er viktig, for da VET man hva man har å kjempe imot.

Jeg vet ikke om du fikk noe ut av dette, og jeg beklager hvis du føler deg støtt av at jeg tenker høyt i boka di.

For hva vet vel jeg om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå måtte jeg ta meg sammen å få skrevet litt i dagboka mi igjen. Har vært så utrolig fint vær i det siste og da har jeg jo ikke tid til å sitte med dataen og skrive. Så dhar det jo også vært litt om å gjøre å få gjort mest mulig og opplevd mest mulig før jeg begynnte på cellegiften idag.

For nå har jeg begynnt!! :jepp: Er utrolig fornøyd med å være igang, er så godt å vite at jeg skal bli frisk nå. Stressa jo veldig mye for en uke siden, mest fordi jeg gruet meg og klarte ikke å la være med å tenke på kreften og hva jeg hadde foran meg. Idag er det veldig anderledes, for nå skjer det. Er ikke noe vits å grue seg mer for det som skjer det skjer.

Selvfølgelig gleder jeg meg virkelig ikke til å bli dårlig, noe jeg kommer til å bli i løpet av dagen/kvelden, men orker ikke å gå å vente på det heller.

Koser meg egentlig litt akkurat nå jeg, sitter ute i hagen ( i skyggen selvfølgelig siden jeg ikke kan sole meg i det hele tatt) og skal snart begynne på en ny bok av Camilla Lackberg. Gleder meg til å forsvinne inn i krim verdenen og glemme alt rundt meg for noen timer.

Midnight; Gjør ingenting om du skriver og bedriver høyttenkning i boka mi, er koselig ( kanskje feil ord men jaja...) at folk blir innvolvert. Og jeg tror du har mye rett i det du skriver, at en må forsone seg med diagnosen for da vil det meste på en måte slippe taket. En lærer seg å leve med det og ikke for det.

Gleder meg iallefall til å spise vannmelon litt seinere jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg få noe navn på linken til dagboka mi istedet for en nettadresse? Det så jo ikke direkte fint ut sånn som det er nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:kose: kjedelig med så tunge kurer. Jeg reagerer egentlig overraskende lite på kurene jeg får. Er litt "fyllesyk et par dager etter, i verste fall tre dager og så fungerer jeg helt topp i litt over en uke. Har aldri kastet opp av cellegiften faktisk. Håper det gir seg snart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klem lille_mei! Alltid godt med litt ekstra kos:)

Arwen; Så heldig du er som ikke får så sterke reaksjoner på din kur, skulle ønske det var sånn for meg og. Kan jo hende at det er verst første ganga eller noe, jeg vet jo ikke så mye om akkurat det enda så må bare ta det som det kommer.

Føler meg endel bedre idag, tror og håper jeg er ferdig med å kaste opp for ei stund. Kunne egentlig tenke meg ut å gå en liten tur, det blir en veldig liten tur siden jeg ikke orker så mye enda. Har blitt veldig sliten og trøtt av denne kuren, er litt tungt men så lenge det bare er på kuren skal jeg klare det.

Er så rart at jeg går på cellegift nå, har jo tenkt på det å prata om det i flere uker å så er det igang. Jeg er på kur :) Litt rart å si det. Litt vondt å si det, men er mest godt å si det. B.A. skal bli frisk nå!

Har begynnt å se på en serie som heter "The 4400" nå, litt rar men syns den er ganske bra og`.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...