Gå til innhold

Beste muffins oppskrift


ZINA

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd mange forskjellige oppskrifter til muffins, men har aldri vært så fornøyd med resultatet. Har lyst på kjempe store og fyldige amerikanske muffins.

Det ligger sikkert en hemmelighet i oppskriften hos bakeri.

Har du en god oppskrift så vil jeg være stor takknemlig for å få den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er mine favorittmuffins.

Amerikanske muffins (6 store, 12 vanlige)

2,5 dl melk

1 egg

¾ dl matolje

4,8 dl hvetemel

3 store ts bakepulver

en klype salt

1,5 dl sukker

Det tørre og det våte blandes hver for seg. Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige. Ha i ønsket smakstilsetning. Fyll i store muffinsformer som ligger i muffinsbrett. Stek ved 200-220 grader i 15-20 minutter.

Forslag til smakstilsetning:

* sjokoladebiter, evt bytt ut litt av melet med kakao

* revet gulrot (bruk gjerne brunt sukker i stedet for hvitt, + litt kanel og kardemomme)

* revet eple/epleterninger + kanel (gjerne brunt sukker istedet for hvitt)

* most banan + hakkede mandler

* blåbær eller andre bær

* revet appelsinskall + bytt ut litt melk med appelsinjuice

* finhakket aprikos + hakkede pecannøtter

* 1 ss kaffepulver + hakket sjokolade

* hakket krokanrull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger sikkert en hemmelighet i oppskriften hos bakeri.

"Hemmeligheten" til bakeriene er at de bruker en masse stoffer som man ikke får kjøpt i vanlige butikker, og som gjør at bakverk hever fortere, mer, osv., og at det holder seg lengre.

Endret av bada
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine favorittmuffins.

Disse er helt knall, men jeg ble nødt til å redusere mengden bakepulver, for de smakte bare bakepulver. Funket fint med to litt mindre teskjeer bakepulver.

Jeg tilsetter vaniljesukker, og så sprøyter jeg vaniljekrem ned i midten av dem før de stekes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmm, gjett hvem som har muffins i ovnen? :sikle:

Takk for oppskrift, Arkana. Delte den i to og tok sjokoladebiter i den ene delen og gulrot, kanel og kardemomme i den andre. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest lille-kokkeline(13 år)

denne oppskriften lager de mest fyldige og gode muffinsene jeg noengang har smakt :popcorn:

3 dl melk

1,5 dl olje

1 egg

1/2 dl vann

2dl mel

1 dl sukker

3 ts bakepulver :) nammenam

du blander det tørre og våte hver for seg, og deretter blander du det sakte sammen, men ikke rør jevnt for da blir muffinsene seige.. lykke til:P

deretter steker du i 20-25 min.

i 220 'c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

<span style='color:purple'>Her er mine favorittmuffins.</span>

<span style='color:maroon'>Amerikanske muffins (6 store, 12 vanlige)</span>

2,5 dl melk

1 egg

¾ dl matolje

4,8 dl hvetemel

3 store ts bakepulver

en klype salt

1,5 dl sukker

Det tørre og det våte blandes hver for seg. Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige. Ha i ønsket smakstilsetning. Fyll i store muffinsformer som ligger i muffinsbrett. Stek ved 200-220 grader i 15-20 minutter.

Forslag til smakstilsetning:

* sjokoladebiter, evt bytt ut litt av melet med kakao

* revet gulrot (bruk gjerne brunt sukker i stedet for hvitt, + litt kanel og kardemomme)

* revet eple/epleterninger + kanel (gjerne brunt sukker istedet for hvitt)

* most banan + hakkede mandler

* blåbær eller andre bær

* revet appelsinskall + bytt ut litt melk med appelsinjuice

* finhakket aprikos + hakkede pecannøtter

* 1 ss kaffepulver + hakket sjokolade

* hakket krokanrull

Skulle akkurat til å klippe denne inn fra en annen tråd! De er sinnsykt gode, blir ordentlig store muffins med disse :jepp:

Disse er helt knall, men jeg ble nødt til å redusere mengden bakepulver, for de smakte bare bakepulver. Funket fint med to litt mindre teskjeer bakepulver.

Jeg pleier å ha oppi litt mer bakepulver jeg da :ler: Men, det gjør jeg med nesten alt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
denne oppskriften lager de mest fyldige og gode muffinsene jeg noengang har smakt :popcorn:

3 dl melk

1,5 dl olje

1 egg

1/2 dl vann

2dl mel

1 dl sukker

3 ts bakepulver :) nammenam

du blander det tørre og våte hver for seg, og deretter blander du det sakte sammen, men ikke rør jevnt for da blir muffinsene seige.. lykke til:P

deretter steker du i 20-25 min.

i 220 'c

Så mye væske og bare 2 dl mel? Sikker på at det ikke er en feil her en plass, denne oppskriften virka ikke helt logisk for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_anne_*
Så mye væske og bare 2 dl mel? Sikker på at det ikke er en feil her en plass, denne oppskriften virka ikke helt logisk for meg...

Muffins er en bløt oppskrift og de blir luftige og saftige etter bruk.

Arkansas oppskrift var herlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Muffins er en bløt oppskrift og de blir luftige og saftige etter bruk .

Arkansas oppskrift var herlig

:fnise:

Hva slags olje bruker dere forresten? Jeg prøvde meg på Arkanas oppskrift for en stund siden, men jeg må ha brukt en helt feil type olje for de smakte rett og slett kjemperart. Tror vel egentlig at oljen kanskje hadde harsknet litt, for den luktet ganske stramt.

Tenkte jeg skulle prøve meg på nytt nå i helgen, og må uansett kjøpe en ny olje, så hvilken olje skal jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Hva slags olje bruker dere forresten? Jeg prøvde meg på Arkanas oppskrift for en stund siden, men jeg må ha brukt en helt feil type olje for de smakte rett og slett kjemperart. Tror vel egentlig at oljen kanskje hadde harsknet litt, for den luktet ganske stramt.

Tenkte jeg skulle prøve meg på nytt nå i helgen, og må uansett kjøpe en ny olje, så hvilken olje skal jeg kjøpe?

Jeg bruker bare den billigste på matvarebutikken, kommer ann på butikken hva som er billigst. Passer dog på at det står på pakken at den passer seg til bla. baking, sånn at den hvertfall er mild i smaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Hva slags olje bruker dere forresten? Jeg prøvde meg på Arkanas oppskrift for en stund siden, men jeg må ha brukt en helt feil type olje for de smakte rett og slett kjemperart. Tror vel egentlig at oljen kanskje hadde harsknet litt, for den luktet ganske stramt.

Tenkte jeg skulle prøve meg på nytt nå i helgen, og må uansett kjøpe en ny olje, så hvilken olje skal jeg kjøpe?

Hvilken som helst nøytral olje kan brukes, f.eks. soyaolje, solsikkeolje eller maisolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

Prøvde Arkanas oppskrift i går, veldig fornøyd, ble seende ut som store fine kjøpemuffins:) laget med masse blåbær og litt sjokolade, supert!

er foresten ikke for mye bakepulver i oppskriften, smakte ikke det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest kakemons

Ser denne tråden er gammel. Men i kveld skal jeg prøve meg på Arkanas oppskrift :)

Tenkte varianter med gulrot, sjokoladebiter og noen med blåbær :D mmm... Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg lage muffins etter denne oppskriften! Men hvor stor oppskrift er det? Hvor mange muffins blir det ca?Har bare små former.. Skal de stå kortere i ovnen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg lage muffins etter denne oppskriften! Men hvor stor oppskrift er det? Hvor mange muffins blir det ca?Har bare små former.. Skal de stå kortere i ovnen da?

Det var jeg som var gjest over, var ikke logga på...

Det står at det blir 6 store eller 12 vanlige. Så med dine små former regner jeg med det blir ca 12 :)

Må nok stå litt kortere i ovnen hvis du lager små, følg med på de! Se at de så vidt slipper kanten, men pass på så de ikke blir brent!

God baking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...