Gå til innhold

hjemmelaget hårkur?


Gjest Vampyra

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra

Er det noen som vet hvordan man kan lage en fuktighetsgivende hårkur selv? Eller proteinkur?

Håret mitt er tørt og livløst og trenger virkelig en oppvekker, men jeg har ingen kur eller penger til å kjøpe det... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -eline-

Jeg har pakket håret i olivenolje med godt resultat flere ganger når økonomien ikke har strukket til det helt store innkjøpet. Bare maser inn olivenolje, pakk håret med plast&håndduk, vent så lenge du gidder, deretter har du i shampoo rett i håret (uten vann først) og vasker ut oljen. Det gjør i hvertfall underverker for et slitent hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Men anbefales det egentlig til nordisk hår?

Jeg har gjort det et par ganger, men føler at håret blir forferdelig tungt etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Men anbefales det egentlig til nordisk hår?

Jeg har gjort det et par ganger, men føler at håret blir forferdelig tungt etterpå...

Ikke vet jeg, jeg fikk tipset fra ei jeg kjenner og har ikke hatt problemer med tungt hår etterpå i hvertfall. Har vel kanskje ikke det som kjennetegnes som "nordisk hår" (har ganske tykt hår med krøller...), så det kan vel være årsaken til at jeg ikke synes det blir tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig tynt og fint hår så da spørs det vel om det egner seg for mitt da..

Jeg har også brukt olivenolje og vært veldig fornøyd med det. Har tynt hår, men en del krøller (i allefall på en god dag)

Du kan jo prøve denne avocado-kuren, kanskje den ikke gjør håret like tungt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampyra

Jeg endte opp med å lage en kur med honning og olivenolje som jeg fant på nett, og det ser jeg står på linken din også Susannah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å lage en kur med honning og olivenolje som jeg fant på nett, og det ser jeg står på linken din også Susannah

Var den god, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Jeg har akkurat skylt den ut, men har ikke tørket håret enda. Skal gi beskjed når jeg har sett resultatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frisør!!! Olivenolje er FY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette skader hodebunnen din på sikt. Du ødelegger den naturlige balansen i talgkjertlene!!! Vennligst ikke gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frisør!!! Olivenolje er FY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette skader hodebunnen din på sikt. Du ødelegger den naturlige balansen i talgkjertlene!!! Vennligst ikke gjør det

Men ødelegger ikke diverse shampo mer, egentlig..?

Har vel bare brukt hårkur av olivenolje én gang, synes det fungerer greit nok. Har kort/halvlangt ganske tynt hår med uforutsigbar fall i. Noe som fungerer ok for meg er å gni rapsolje i hodebunnen og la det være en stund før jeg vasker håret (shampo før vann her også). Synes håret blir blankere av dette enn om jeg pakker hele håret i olje, men jeg synes generelt ikke håret mitt ser spesielt pent ut rett etter en hårkur (også "kjøpekurer").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frisør!!! Olivenolje er FY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette skader hodebunnen din på sikt. Du ødelegger den naturlige balansen i talgkjertlene!!! Vennligst ikke gjør det

Det er jo bare tull! Bruker oljer i håret mitt hele tiden, og det er faktisk noe av det håret (og hodebunnen) faktisk liker best.

Du vil vel besvime av å høre at jeg faktisk vasker bare med balsam også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tull! Bruker oljer i håret mitt hele tiden, og det er faktisk noe av det håret (og hodebunnen) faktisk liker best.

Du vil vel besvime av å høre at jeg faktisk vasker bare med balsam også! ;)

:ler:

Standardting og lage hårkurer av er:

Majones, Olivenolje, eggeplommer (eller hvite), avacado, honning, øl, div.andre oljer og gulrot, for å nevne noen.

Jeg har ikke prøvd alle mulige sammensetninger (de kan mikses i det uendelige) av disse men mine favoritter er.

Et par spiseskjer edikk i et glass vann som skyll.

Gjør håret blankt og spenstig. :)

Bløt opp brennesle (spirer) og bruke vannet som skyll.

Som masker har jeg brukt avacado, eggeplommer, øl og litt olivenolje (har også prøvd jojoba)

Utrolig klissete men gir fint resultat til ødelagt hår.

Det er nok bare å prøve seg fram og finne ut hva som passer til din eksakte hårtype.

Frisørprat tar jeg med den samme klype salt som jeg bruker til hudpleiere og skolemedisin for dens saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er frisør!!! Olivenolje er FY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette skader hodebunnen din på sikt. Du ødelegger den naturlige balansen i talgkjertlene!!! Vennligst ikke gjør det

Jeg har også lest at ph-balansen kan ødelegges hvis du bruker for mye olje i hodebunnen, men det er nok litt individuelt. Hvis du vil bruke olje for tørt hår, kan du passe på at det er i håret du fordeler det og spare hodebunnen.

Og at det er fy, stiller jeg meg skeptisk til. Naturlige midler som dette har vært brukt i tusenvis av år for å få finere hår, det er nesten litt arrogant av oss å avskrive det i vår moderne tid. Selvfølgelig har det vært noen bommerter opp igjennom, blant annet brukte de asbest for å få hvitere hud på Dronning Elizabeths tid! Men generelt kan naturlige ingredienser være vel så bra som mange industrifremsatte produkter. Du vet i allefall hva de inneholder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Håret mitt ble iallefall blankt og fint! Jeg synes det ser litt friskere ut og ikke så tørt som det var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker balsam i tillegg å ja *fainted* :)

Fettstoffer er sunt til tørrt og slitt hår, men hva i alle dager gjør dere med matolje i håret? Kan dere ikke unne håret dere de oljene som selges for det? Vet jeg skal ha en perm her ett sted med masse oppskrifter på hjemmelagede hårkurer, ansiktsmasker osv. Men inntil jeg finner den får jeg bare bruke de kunnskaper jeg har=)

Jeg skal late som om jeg ikke hører at dere bruker mat olje i håret, men vennligst ikke la det gli ned i hodebunnen. Og ja, sjampo kan ødelegge mer om du ikke bruker riktig! Men det vil du kanskje fort merke selv også. Bruker du feil sjampo, kan det kanskje begynne å klø (kan også være balsamens feil) eller håret blir matt og livløst. Så det gjelder å ha en frisør man kjenner, som kan anbefale en sjampo til akkurat ditt hår, uten å tenke penger. Spør du etter en sjampo bør frisøren anbefale en sjampo og ikke flere=)

Når jeg finner permen min, skal jeg legge ut alle oppskrifter, slik at alle kan benytte seg av de.

Og mange av de sjampoene som finnes i butikken er heller ikke så ille, men styr unna pantene pro-v og finnesse. De er fulle av silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du bruker balsam i tillegg å ja *fainted* :)

Tror du misforstår, jeg bruker BARE balsam, ikke shampo. ;)

Og jada, jeg bruker extra virgin olivenolje i håret, i tillegg til jojobaolje, mandelolje, sesamolje (lukter litt pussig) etc etc. Og hva annet? Jo eplesidereddik og kamillete, og honning.... hm, tror det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du sittet i frisørstolen min og fortalt meg dette, tror jeg at jeg hadde truffet gulvet veldig kjapt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal begynne å bruke sjampo en god del oftere frøken :) Dette er ikke sundt for håret ditt. Tror du på sikt kommer til å få problemer med hodebunnen din... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Jeg tror jeg må si meg enig med frisørfrøkna her altså! å blande masse olje og drit i hodebunnen kan umulig være særlig bra, fordi man har et naturlig system som skal regulere slikt. Det anbefales heller ikke å gni balsam eller hårkurer ned i hode bunnen, for det er håret og ikke hodet som skal behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...